Gå til innhold

Kan jeg hente henne 2 timer før skoleslutt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt for ordentlig av meg, og liker ikke å bryte regler. Kan jeg hente en 1 klassing (min datter) når det er to skoletimer igjen av dagen en fredag før påske for å rekke et fly? Må jeg søke om fri i 2 timer eller er det innafor å bare orientere lærer i forkant? 

Hilsen fersk skolemamma som er redd for å gjøre feil

Anonymkode: ba869...a68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får ikke innvilget fri uansett så det er ikke vits i å søke, bare si ifra til læreren :)

Anonymkode: d049c...4b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får ikke innvilget fri uansett så det er ikke vits i å søke, bare si ifra til læreren :)

Anonymkode: d049c...4b9

Takk for svar! Er to timer uinnvilget fravær noe læreren vil bli sur for? Jeg er så redd for at jeg gjør noe galt. Er litt engstelig type. Datteren min har ikke annet fravær enn v influensa og omg syke og gjør det bra på skolen. 

Anonymkode: ba869...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enklere å bare holde henne hjemme hele dagen og si at hun var syk da, hun kommer til å si det selv om dere skal fly og gjøre noe spennende og da blir de sure. Skikkelig firkanta opplegg det der.

Anonymkode: 0514f...db6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enklere å bare holde henne hjemme hele dagen og si at hun var syk da, hun kommer til å si det selv om dere skal fly og gjøre noe spennende og da blir de sure. Skikkelig firkanta opplegg det der.

Anonymkode: 0514f...db6

Jeg kan ikke lyve, til noen. Får angst av det og vil heller ikke sette barnet i en situasjon der hun må lyve. 

Anonymkode: ba869...a68

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg kan ikke lyve, til noen. Får angst av det og vil heller ikke sette barnet i en situasjon der hun må lyve. 

Anonymkode: ba869...a68

Men som andre sier, ferie er ikke godkjent grunn til å være borte fra skolen. Det har vært flere saker om dette i nyhetene, både når det gjelder en skoletime, en dag til flere uker. Hva gjør du om læreren sier det ikke er greit da? At du må søke om permisjon og om den ikke blir innvilget?

(Må bare si at jeg synes systemet er tullete, og at jeg ikke tror det er noe som helst problem for barnet ditt å gå glipp av noen skoletimer så jeg prøver ikke å være vanskelig her, føler bare skolen ofte er veldig vanskelig på dette!)

Anonymkode: 0514f...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enklere å bare holde henne hjemme hele dagen og si at hun var syk da, hun kommer til å si det selv om dere skal fly og gjøre noe spennende og da blir de sure. Skikkelig firkanta opplegg det der.

Anonymkode: 0514f...db6

Det har da ingenting å si i 1. klasse. 

Anonymkode: e9d31...ba5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men som andre sier, ferie er ikke godkjent grunn til å være borte fra skolen. Det har vært flere saker om dette i nyhetene, både når det gjelder en skoletime, en dag til flere uker. Hva gjør du om læreren sier det ikke er greit da? At du må søke om permisjon og om den ikke blir innvilget?

(Må bare si at jeg synes systemet er tullete, og at jeg ikke tror det er noe som helst problem for barnet ditt å gå glipp av noen skoletimer så jeg prøver ikke å være vanskelig her, føler bare skolen ofte er veldig vanskelig på dette!)

Anonymkode: 0514f...db6

Man spør ikke. Man informerer om at barnet blir hentet. 

Anonymkode: e9d31...ba5

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man spør ikke. Man informerer om at barnet blir hentet. 

Anonymkode: e9d31...ba5

Ts sier hun er ordentlig og ikke vil lyve, så da svarte jeg ut fra det. De spør gjerne om grunn når man "informerer at barnet blir hentet".

Anonymkode: 0514f...db6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Men som andre sier, ferie er ikke godkjent grunn til å være borte fra skolen. Det har vært flere saker om dette i nyhetene, både når det gjelder en skoletime, en dag til flere uker. Hva gjør du om læreren sier det ikke er greit da? At du må søke om permisjon og om den ikke blir innvilget?

(Må bare si at jeg synes systemet er tullete, og at jeg ikke tror det er noe som helst problem for barnet ditt å gå glipp av noen skoletimer så jeg prøver ikke å være vanskelig her, føler bare skolen ofte er veldig vanskelig på dette!)

Anonymkode: 0514f...db6

Ehm, jeg gikk på skole, og fikk innvilget 1 uke med ferie?

Anonymkode: 5c7e3...bc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg er litt for ordentlig av meg, og liker ikke å bryte regler. Kan jeg hente en 1 klassing (min datter) når det er to skoletimer igjen av dagen en fredag før påske for å rekke et fly? Må jeg søke om fri i 2 timer eller er det innafor å bare orientere lærer i forkant? 

Hilsen fersk skolemamma som er redd for å gjøre feil

Anonymkode: ba869...a68

Du må søke. Du kan ikke bare fjerne barnet fra obligatorisk undervisning. 

Anonymkode: beef8...18b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, dette er Oslo og de er så strenge og innvilger ikke fravær til ferie. Derfor jeg føler jeg gjør noe ulovlig med disse to timene. Jeg får bare mote meg opp og informere om årsak til tidlig henting og så har jeg lært at jeg ikke gjør dette igjen🙈

Anonymkode: ba869...a68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare skriv i meldeboka hennes at hun hentes det og det klokkeslettet på den aktuelle dagen. 

Grunnen må du ikke oppgi. 

Det er første klasse og har absolutt ikke noe å si. 

Anonymkode: 00cc1...990

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare søk læreren om fri. Går helt fint!

Anonymkode: 5b19d...334

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer og dette skjer av og til. Hos oss er vi ikke vanskelige på det, og vi blir i alle fall ikke sure. Siste fredag før påske er det i tillegg vanlig og ha noen form for avslutning uansett, så hun misser antakeligvis bare kosen og ikke noe spesielt. I tillegg går hun jo i første klasse. Hadde sagt ja uten problemer. 

Anonymkode: 37d53...0c2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får hun være hjemme hele dagen. Det forstyrrer dynamikken med de andre elevene om en får gå hjem lenge før de andre.
Bare meld hun syk den dagen du.

Anonymkode: b5261...c8d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare å si til lærer at fredag hentet du  2 timer før. 

Gjør jeg 2 til 3 ganger og år pga turer. 

Anonymkode: 14b92...0dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer. Aldri vært noe problem at barn blir henta noen timer før i blant. Hvis hun ellers har lite fravær er ikke det noe problem. Gi beskjed bare :) 

Anonymkode: b2a6e...608

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gitt beskjed om det samme flere ganger og har aldri hatt problemer med det. Senest nå siste skoledag før vinterferien.

Anonymkode: aef17...fd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man spør ikke. Man informerer om at barnet blir hentet. 

Anonymkode: e9d31...ba5

Leste i lokalavisen at Barnevernet hadde trådt inn i saker der foreldrene tok barnet med på en ferie til Frankrike, da den uken var den eneste som passet barnets besteforeldre og foreldre. Læreren hadde rutinemessig sendt bekymring til Barnevernet grunnet skolen ikke kunne gi barn ferie. Dette var 3.klasse.

Anonymkode: 74523...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...