Gå til innhold

Være med hjem/ha med noen hjem fra barnehagen.


Gjest Kariannne

Anbefalte innlegg

Gjest Kariannne

Jenta mi er 3,5 år og både hun, andre barn og til og med foreldre spør om ikke hun kan få bli med hjem til de etter barnehagen. Jeg kjenner jeg er veldig usikker og syntes igrunn det er litt tidlig. Etter en lang dag på jobb, og barnehage for tulla, tror jeg både vi og hun trenger å komme hjem, spise middag og slappe av. De leker jo sammen hele dagen i barnehagen, jeg ser ikke hvorfor de skal bli med hverandre hjem etter dette. Hun er uansett ofte trøtt og sliten, og selvom det bare er snakk om en time/halvannen, så syntes jeg det er for tidlig. Jeg tenker at det kanskje kan være aktuelt siste året i barnehage, og når de har begynt på skolen.

Jeg ser ikke helt hva de får ut av å bli med hverandre hjem etter barnehagen nå. Ikke kjenner jeg foreldrene SÅ godt heller. Vi er med på alle foreldre møter, dugnader og julefest/sommerfest og prater jo med de fleste foreldrene på avdelingen, men man kjenner de jo ikke sånn kjempegodt for det. Jeg er så usikker, og mulig det er bare meg som er litt for mye hønemor, jeg vet ikke. Hva gjør dere andre og når begynte deres barn å bli med/ha med hjem vennene i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har to barn, og nr. 1 er sånn som hadde kost seg masse med å gå på besøk når han var 3. Datteren min derimot, må skjermes litt. Det kommer helt an på ungen...

Anonymkode: c8663...c41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bygger relasjoner på en helt annen måte å få være hjemme hos venninnen enn å bare leke i barnehagen. Nei, de er ikke så store, men vennskap kan være ganske dype allikevel...

Det er jo bare å prøve en ettermiddag og se hvordan det går? Det trenger jo ikke skje flere ganger i uka. Og kanskje ikke fredag ettermiddag ;)

Skal jeg være dønn ærlig synes jeg du høres litt negativ ut, men det er mye mulig jeg tolker deg feil! Jeg syntes det var veldig hyggelig da andre barn og foreldre ytret ønske om å ha besøk av min datter, det tok jeg absolutt som noe hyggelig og positivt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 3,5 åring har blitt med en venn hjem fra bhg noen ganger, men da har jeg også blitt med og tatt en kaffe med moren.Ville ikke sendt han alene. Men ser at de synes det er stas å leke sammen utenfor barnehagen :-) Mitt andre barn på 5 år har et par venninner hun er med hjem av og til og spiser middag hos , og da pleier foreldrene å hente litt tidligere enn vanlig ( eller jeg kjører henne).Veldig hyggelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
2 minutter siden, Ulrikke skrev:

Det bygger relasjoner på en helt annen måte å få være hjemme hos venninnen enn å bare leke i barnehagen. Nei, de er ikke så store, men vennskap kan være ganske dype allikevel...

Det er jo bare å prøve en ettermiddag og se hvordan det går? Det trenger jo ikke skje flere ganger i uka. Og kanskje ikke fredag ettermiddag ;)

Skal jeg være dønn ærlig synes jeg du høres litt negativ ut, men det er mye mulig jeg tolker deg feil! Jeg syntes det var veldig hyggelig da andre barn og foreldre ytret ønske om å ha besøk av min datter, det tok jeg absolutt som noe hyggelig og positivt.

Ja mulig jeg virker negativ, jeg føler bare det er litt tidlig. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde orket å gå på besøk til venninner etter jobb. Da vil jeg spise middag og roe ned etter en lang dag. Det er ganske høyt tempo i barnehagen, å det er en ganske sliten jente som blir hentet. Har noen nære venninner med barn på samme alder, de bruker vi å være med i helgene. Jeg bare føler at det konmer tidsnok det med å leke sammen på fritiden. Etterhvert blir det jo fritidsaktiviteter også. Har savnet hun etter en lang dag fra hverandre og vil egentlig bare kose oss hjemme før natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg 100%, jeg. Tenkte akkurat som deg på den tiden. Hva med å invitere et barn til dere en lørdag eller søndag? Avtale med foreldrene? Tipper barna synes det er akkurat like stas.

Anonymkode: 357f8...26c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Kariannne skrev:

Ja mulig jeg virker negativ, jeg føler bare det er litt tidlig. Jeg vet med meg selv at jeg ikke hadde orket å gå på besøk til venninner etter jobb. Da vil jeg spise middag og roe ned etter en lang dag. Det er ganske høyt tempo i barnehagen, å det er en ganske sliten jente som blir hentet. Har noen nære venninner med barn på samme alder, de bruker vi å være med i helgene. Jeg bare føler at det konmer tidsnok det med å leke sammen på fritiden. Etterhvert blir det jo fritidsaktiviteter også. Har savnet hun etter en lang dag fra hverandre og vil egentlig bare kose oss hjemme før natta.

Oi.

Anonymkode: b4add...d87

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men da bare venter du til dere er klare..

Anonymkode: 911b7...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi.

Anonymkode: b4add...d87

Det er veldig mange som ikke orker å på besøk til venninner etter jobb. Ikke noe unormalt.

Anonymkode: d1e4e...d53

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du kjenner barnet ditt best og vet bedre enn fremmede på et forum hva jenta di orker. Jeg hadde (om mulig) hentet tidlig og blitt med, dersom barnet skulle til noen andre etter barnehagen, spesielt om du ikke kjenner foreldrene godt. 

Det går jo an å prøve en gang selv om du er sliten etter jobb. Det er også en fin mulighet til å bli kjent med foreldrene til en venn/venninne av barnet ditt.

Anonymkode: d1e4e...d53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med dette da vår datter var 3,5 (er nå fire), og det skjer kanskje 1-2 ganger i måneden. Det er i denne alderen de begynner å gå i hverandres bursdager, og synes det er veldig stas både å gå på besøk og å ha besøk. Vi har ikke blitt med, hun går alene.

De gangene vi henter med venninne henter vi litt tidligere, lar dem leke mens vi lager (barnevennlig) middag, spiser middag, leker litt til, blir hentet senest halv sju. Da er de slitne, men en gang i blant tåler de fint. 

Det var en venninne som kom med moren sin. Da ble dynamikken helt annerledes, og jeg tror hun kunne klart seg helt fint alene. Vi reagerte litt, og synes hun var overbeskyttende. Gjør som du vil, vent gjerne litt til, men husk at det kan være greit med litt trening borte alene før de skal alene i bursdag. 

Anonymkode: d8cad...0ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør jenta di hva hun har lyst til selv? De har ganske bestemte oppfatninger om dette, er min erfaring. Så henter du henne 17:30- 18 så hun får litt tid hjemme før sengetid.

Mitt yngste barn har vært ivrig på å være med/ha med hjem fra den alderen. Ventet til ute av bleier. Ikke så ofte, men iblandt. Stor stas for ungene både å gå på besøk og se hjemmet og lekene til venner, og å få besøk og vise sitt rom og leker.

Barna i barnehagen er mye sammen og knytter sterke vennskapsbånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Kariannne skrev:

Jenta mi er 3,5 år og både hun, andre barn og til og med foreldre spør om ikke hun kan få bli med hjem til de etter barnehagen. Jeg kjenner jeg er veldig usikker og syntes igrunn det er litt tidlig. Etter en lang dag på jobb, og barnehage for tulla, tror jeg både vi og hun trenger å komme hjem, spise middag og slappe av. De leker jo sammen hele dagen i barnehagen, jeg ser ikke hvorfor de skal bli med hverandre hjem etter dette. Hun er uansett ofte trøtt og sliten, og selvom det bare er snakk om en time/halvannen, så syntes jeg det er for tidlig. Jeg tenker at det kanskje kan være aktuelt siste året i barnehage, og når de har begynt på skolen.

Jeg ser ikke helt hva de får ut av å bli med hverandre hjem etter barnehagen nå. Ikke kjenner jeg foreldrene SÅ godt heller. Vi er med på alle foreldre møter, dugnader og julefest/sommerfest og prater jo med de fleste foreldrene på avdelingen, men man kjenner de jo ikke sånn kjempegodt for det. Jeg er så usikker, og mulig det er bare meg som er litt for mye hønemor, jeg vet ikke. Hva gjør dere andre og når begynte deres barn å bli med/ha med hjem vennene i barnehagen?

Vi venter til skolen. Nå er det stadig bursdager og travelt nok. 

Anonymkode: 8bc24...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Kommer an på ungen og vennskapet og hyppigheten. 

Men mener foreldrene som dere ikke kjenner så godt at de skal sende ungen alene hjem til noen de knapt kjenner eller tenkte de å være med?

Jeg hadde aldri sent ungen min hjem til noen jeg ikke har besøkt eller kjente foreldrene i så ung alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å ikke sende med mitt barn fremmede hjem. Jeg anser foreldrene i barnehagen for fremmede for hva vet jeg egentlig om dem? Jeg kan navnene deres og vet at de har et barn på samme avdeling, men hvordan de har det hjemme, hvordan dialog har de voksne, og ikke minst; jeg er faktisk bekymret for overgrep. Det avdekkes nettverk, og til og med bygder - med organiserte pedofiliringer. Ja, så jeg er redd og skeptisk, og i dagens samfunn vil jeg ikke være naiv. 

Anonymkode: 48a4d...6bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er det uvanlig å være med hverandre hjem i barnehagen, det begynner først på skolen. Jeg synes det er helt greit. Det med at foreldrene er fremmede skjønner jeg ikke, de er jo ikke mindre fremmede på skolen? Man må jo selv ta initiativ til å bli kjent med foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne

Jeg er nok litt for overbeskyttende å har en liten jobb å gjøre med meg selv der. Jeg bare føler at hun er litt liten ennå, 3,5 år er liksom ikke så stort. Redd hun skal bli redd, at foreldrene ikke ringer til meg om hun vil hjem. Som noen sier så er det nok en fin måte å bli bedre kjent med de andre foreldrene, men samtidig tenker jeg det må være bedre å heller treffes en lørdag formiddag på lekeplassen, så kan vi foreldre prate mens barna leker. Som sagt jeg har pratet litt med foreldrene i bursdager vi har vært i (alle foreldrene har da vært til stede) og sommerfester ol, men jeg kan ikke si jeg kjenner de så godt for det. De blir så fort store 😭 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariannne
2 timer siden, Arkana skrev:

Her er det uvanlig å være med hverandre hjem i barnehagen, det begynner først på skolen. Jeg synes det er helt greit. Det med at foreldrene er fremmede skjønner jeg ikke, de er jo ikke mindre fremmede på skolen? Man må jo selv ta initiativ til å bli kjent med foreldrene.

Men da er gjerne barna store nok til å kunne si ifra og evt gå hjem om ting ikke er greit. Det er også lettere å prate med ett skole barn enn en på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4-åring har ikke begynt å være med eller ha med venner hjem ennå, og ser ikke for meg at det skjer med det første. Storebroren begynte vel med det litt før han fylte 5? Men selv nå som han går siste året i barnehage, er det ikke veldig ofte. Selv han som er 6 år er ofte sliten etter en lang dag i barnehagen, og jeg ser ikke det enorme behovet for å møtes masse på ettermiddagene når de har lekt sammen en hel dag i barnehagen. 6-åringen blir dessuten litt hyper noen ganger når han har med noen hjem, dvs. hos ham et tegn på at han er sliten, så vi tar ikke spesielt ofte initiativ. Men, syns det er bedre å invitere noen i helger, så han treffer vennene utenom barnehagen likevel. Han har også vært på overnatting hos en god kamerat nylig, selv om det kan gå uker mellom hver gang han er med eller har med noen hjem.

Men at man ikke vil sende en på 3,5 alene til venner forstår jeg veldig godt, det ville jeg ikke vært komfortabel med selv heller, med mindre barnet kjente foreldrene veldig godt. Og det blir tidsnok ting å bruke ettermiddagene på, til at jeg med jevne mellomrom har lyst til å tilbringe ettermiddagen hos venner av de aller minste. Jeg syns noen styrer voldsomt med disse bli-med-hverandre-hjem-greiene tidlig. Jeg syns dette er mye logisk å drive med når barna er litt eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...