Gå til innhold

Familiemedlem som skylder meg penger, lurt å lage kontrakt på faste trekk eller ikke?


letanglia

Anbefalte innlegg

En i familien min har slitt med rusbruk og vært mye blakk og derfor fått låne penger av meg. Som jeg hele tiden har fått løfter om å få igjen, men så trenger personen bare en tusenlapp til, så skal jeg få fem tusen neste uke, men så kommer aldri de pengene jeg er lovt, og personen fortsetter å låne litt og litt som til slutt har blitt ganske mye.

Nå har personen sagt seg enig i å sende meg faste trekk fra sin nettbank til min hver måned, og sier at vi skal sette opp dette sammen neste gang vi møtes. Personen betaler omtrent ikke egne regninger og kan ikke noe om nettbank så det blir jeg som setter det opp i personens nettbank med tillatelse.

Men bør jeg lage en kontrakt på dette, så personen ikke senere kan komme å si at jeg satt opp disse faste trekkene i dens nettbank uten dens tillatelse og dermed har stjelt fra h*n? Holder det med en håndskrevet tillatelse eller bør det være en grundig kontrakt? Hvordan ville dere evn formulert teksten på kontrakten?

Bør jeg ta opp samtalen tilfelle personen finner på å si at det ikke er sin underskrift? Ja for narkomane kan nok finne på mye rart for å manipulere og prøve å få penger når de er desperate, men jeg vil jo ikke være helt nazi streng mot personen heller, nettopp fordi det er familie - men viktig for meg å gjøre dette så riktig som mulig!

Endret av letanglia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville definitivt ordnet en kontrakt. Lag et håndskrevet ark, gjerne at familiemedlemmet skriver og du signerer.

Anonymkode: 8d7f1...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenker det er det beste jeg også. Hvordan ville dere bedt om at en sånn tekst/kontrakt formuleres?
"Dato fra nå setter jeg etter avtale med xxx opp faste trekk fra min konto på xxx pr måned til xxx" Signatur fra begge, eller noe mer?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få vedkommende til å undertegne et gjeldsbrev også siden det er juridisk bindene

Anonymkode: 5be6f...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...