Gå til innhold

Eksen skylder meg 1 mill


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Lånepapirene fra banken der særgjelda er dokumentert.

Anonymkode: fdeba...ae6

Hva slags lån er dette, huslån/billån? Ta kontakt med banken. Hvis dere fikk lånet under visse forutsetninger (at dere var sammen og skulle betjene lånet sammen), er det best at banken blir informert og kan evt. være med på å hjelpe dere dele opp lånet i to eller noe liknende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skrev du ikke kontrakt? 

Anonymkode: 8025d...78f

Hjelper det når den ikke blir overholdt? selv ikke avtaler advokatene ble enige om ble overholdt.

Anonymkode: fdeba...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, kflu skrev:

Har dere en kontrakt? Hvis ikke, så vil du ikke få de tilbake :)

Dummeste jeg har hørt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det TS trenger er en advokat. Inkassoselskaper krever generellt sett ikke inn penger til privatpersoner.

Dog skjønner jeg ikke hvorfor det er hemmelig hvilket lån som er problemet. Hvis det er eiendom er det bare å selge faenskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, abrasiveRefraction said:

Ta han til forliksrådet? Lag nedbetalingsplan eller skriv under på gjeldsbrev?

Dette er for stort belløp for forliksrådet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Men det TS trenger er en advokat. Inkassoselskaper krever generellt sett ikke inn penger til privatpersoner.

Dog skjønner jeg ikke hvorfor det er hemmelig hvilket lån som er problemet. Hvis det er eiendom er det bare å selge faenskapet.

Det er et boliglån men ikke på felles bolig bare felles lån. Selger jeg faenskapet så blir jo jeg sittende med hele lånet og eksen slipper unna særgjeld og felles gjelden i herligheta.

Anonymkode: fdeba...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Morten1 skrev:

Dette er for stort belløp for forliksrådet

Hva er maxgrensa for forliksrådet?

Anonymkode: fdeba...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, NewInTown skrev:

Hva slags lån er dette, huslån/billån? Ta kontakt med banken. Hvis dere fikk lånet under visse forutsetninger (at dere var sammen og skulle betjene lånet sammen), er det best at banken blir informert og kan evt. være med på å hjelpe dere dele opp lånet i to eller noe liknende. 

Har vært i kontakt med banken og de kan ikke/vil ikke hjelpe for dem er det best at det står som det står med 2 lånetagere. Det er ikke dems problem at vi ikke blir enige. eksen eier ikke sikkerhet, lenger, han kvittet seg med det rett etter bruddet.

Anonymkode: fdeba...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Whiskey hangover skrev:

Ikke regn med å få de tilbake. Btw! Min eks skylder meg 3000,- pluss 500 ish sigaretter. Hvordan i helvete skal jeg få det tilbake? 🤔

Hehe hadde glatt driti i 3000 evt 30 000 hadde vært verdt det bare å være kvitt faenskapet. dvs eksen

Anonymkode: fdeba...ae6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er maxgrensa for forliksrådet?

Anonymkode: fdeba...ae6

Meg bekjent er det 125.000kr. Du trenger en advokat til å hjelpe deg utifra det jeg har lest her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Dummeste jeg har hørt.

Hvorfor det? Om han ikke har noe form for bevis så er det ikke lett å kreve tilbake penger. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med en advokat som kan dette. Høres litt for komplisert ut, til at vi her på kvinneguiden skal løse det for deg. 

Anonymkode: 6bb33...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er et boliglån men ikke på felles bolig bare felles lån. Selger jeg faenskapet så blir jo jeg sittende med hele lånet og eksen slipper unna særgjeld og felles gjelden i herligheta.

Anonymkode: fdeba...ae6

Har dere felles lån på en bolig han kun eier?  Er det dette du mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er bundet opp i et felles lån bare uenighet om fordelingen av det. Jeg mener vi tar hver vår særgjeld og deler resterende 50 50. Problemet er at eksen ønsker ikke endre på det eller dele det pga at hn vil få mye høyere rente pga mangel på sikkerhet og jeg ønsker seff ikke stå som eksens sikkerhet etter bruddet.

Anonymkode: fdeba...ae6

Da krever du bare tvangssalg dersom han ikke kjøper deg ut da.

Anonymkode: d21eb...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send brev om ønske av oppløsning av sameie, gjerne rekommandert. Slik at du har dokumentasjon på at det er sendt, og mottatt. Blir det ikke hentet, er det mottakers ansvar at det ikke er hentet innen rimelig tid.

Deretter kan krav om tvangssalg oversendes namsmann om dere ikke har kommet til enighet om fellels salg. Ligger det ingen avtaler/kontrakter/samboerkontrakt til grunn vil salgssum- fellesgjeld deles likt på hjemmelshavrne i grunnboken.

Merk at tvangssalg kan gjennomførs uten dom om det ikke tas til motmæle, som det ikke er noe grunn til her. Skal det være kompliserende forhold ved salget (dårligere renter pga sikkerhet er ikke en sånn), så må det avklares i tingretten. Å ta dette til tingretten kan være en fordel, da du her også kan få dekket saksomkostninger. Det får du ikke i forliksrådet, dvs kun i begrenset grad da tvistsummen blir ansett til å være ma 125.000 selv om den faktiske verdien er større.

Lykke til

 

Lov om sameie

Oppløysing.

§ 15.Etter varsel med rimeleg frist har kvar av sameigarane rett til å få sameiga oppløyst.

Kan tingen ikkje delast utan skade, skal han seljast gjennom namsmyndighetene etter reglane i tvangsfullbyrdelseslova så langt dei høver. Under elles like vilkår har ein sameigar førerett til å få sitt bod godteke. Gjev to eller fleire sameigarar like bod, og ingen av dei byd høgare, gjeld § 11 andre stykket tilsvarande dersom dei vil halda fram som sameigarar. Vil dei ikkje halde fram som sameigarar, skal det bodet som fyrst vart gjeve, godtakast. Svarar dei like boda til den høgste prisen tingen kan overtakast for, skal likevel tingretten ved lutkast eller på annan måte avgjere kva for bod som skal godtakast.

Krav om tvangssal kan fullførast utan at det ligg føre dom eller anna tvangsgrunnlag for oppløysing, når det ikkje er gjort motmæle mot kravet eller motmælet klårt er grunnlaust. Avgjerda høyrer under tingretten og skal takast i orskurd som kan ankast.

Kongen kan gjeva nærare føresegner om oppløysing og fullføring av krav om oppløysing.

Paragrafen her gjeld ikkje grunn som ligg i sameige mellom bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, Peter007 skrev:

Har dere felles lån på en bolig han kun eier?  Er det dette du mener? 

Ja bare 1 eier 

Anonymkode: fdeba...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da krever du bare tvangssalg dersom han ikke kjøper deg ut da.

Anonymkode: d21eb...159

Jammen bare en eier  boligen så ingen skal kjøpes ut bare gjelden som er felles som da seff ikke er fra hus kjøpet men særgjeld og felles gjeld slått sammen. Var idiot og lot eksen få ha sikkerheten i min bolig for hans særgjeld

Anonymkode: fdeba...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med en advokat som kan dette. Høres litt for komplisert ut, til at vi her på kvinneguiden skal løse det for deg. 

Anonymkode: 6bb33...e74

Har du et hett tips om en dyktig advokat??? Har vært 2 inne i bildet men skjer ikke no da advokatene ikke har tid til å svare eller bare ikke hører fra seg igjen.  

Anonymkode: fdeba...ae6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja bare 1 eier 

Anonymkode: fdeba...ae6

Men hvordan har du latt det skje. Han har fått sikkerhet I din bolig. Men hva er det han har brukt pengene til ? Kan dette selges? Kan dette berge noe? 

Men jeg vet om en kronidiot av en mann som flyttetinn hos ei dame som eide et stort gammelt hus. Huset hadde stort renoveringsbehov. Hun hadde ikke midler til å få lån. Han gikk inn med egenkapital og lån. Sikkerhet I annen eiendom som han hadde. Når huset var ferdig på dagen så ba hun han flytte ut. Advokat hans sier hun ikke har gjort noe galt. Han har vært dumsnill.

Snakk om dyr fitte I 18 mnd. Det er bedre å betale 5000 i barnebidrag i 20 år etter ONS. enn det samme I boligen til ei tidligere dame. Det er ikke uvanlig at håndverkere blir jaget ut etter at de har kostet opppussing av boligen til dama. Men denne tar kaka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...