Gå til innhold

Ny regel for Kontantstøtte hva søren ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis? Hva tenker du man skal gjøre om barnet ikke er klar for barnehage? Slike ting kan man ikke forutse. Noen ganger er det faktisk det beste at enten mor eller far er hjemme med barnet et lite år til før pliktene kaller, og da er kontantstøtten en liten kompensasjon for tapt lønn:) Hva er galt?

Anonymkode: 26820...361

Dette er en regning foreldre skal ta selv.

Ønsker man å være et ekstra år hjemme får man spare penger så man har råd til det. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontantstøtten har gå gått opp fra 3000 mnd til 7000 i mnd nå vel, så dette er fortsatt en løsning det satses på politisk.

Noe innstramming har kommet bl.a ble store summer eksportert til Polen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Celtic Heart skrev:

Dette er en regning foreldre skal ta selv.

Ønsker man å være et ekstra år hjemme får man spare penger så man har råd til det. 

 

Skjønner jo den, men dette er jo til familier som har rett på det. Det er jo en stor hjelp for ganske mange. Ser ikke helt hva som er så feil med det. Verre er det med de som lurer til seg stønader i hytt og pine som VI betaler for. Kontantstøtten er faktisk noe som kommer med barn om man vil og ikke noe man lurer til seg;) 

Anonymkode: 26820...361

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr jo at norske kvinner straffes for å velge en utenlandsk partner, er ikke det egentlig rasisme?

Anonymkode: a64a1...9bb

 Nei, dette har ikke noe med rase å gjøre. 

Anonymkode: 988d2...e2e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Celtic Heart skrev:

Dette er en regning foreldre skal ta selv.

Ønsker man å være et ekstra år hjemme får man spare penger så man har råd til det. 

 

Det er mange regninger vi bør ta selv. 

Heldigvis bor vi i en velferdsstat :)

Anonymkode: 3de5c...a15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange regninger vi bør ta selv. 

Heldigvis bor vi i en velferdsstat :)

Anonymkode: 3de5c...a15

Ja det er mange regninger vi bør ta selv. Norge har ikke ubegrensede midler og kan ikke opprettholde all velferden til evig tid.

Synes det er bra nok med 52 uker betalt permisjon, ønsker man mer får man spare opp til det selv.

Kontantstøtten var ment fjernet for mange år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo den, men dette er jo til familier som har rett på det. Det er jo en stor hjelp for ganske mange. Ser ikke helt hva som er så feil med det. Verre er det med de som lurer til seg stønader i hytt og pine som VI betaler for. Kontantstøtten er faktisk noe som kommer med barn om man vil og ikke noe man lurer til seg;) 

Anonymkode: 26820...361

Synes 52 uker betalt permisjon er nok. Ønsker man mer får man koste det selv.

At det er til stor hjelp for mange har jeg ikke noe problem med å skjønne, men jeg synes det er andre og viktigere ting å bruke de midlene på. Andre igjen kan mene noe helt annet enn meg og ha helt andre fanesaker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Celtic Heart skrev:

Synes 52 uker betalt permisjon er nok. Ønsker man mer får man koste det selv.

At det er til stor hjelp for mange har jeg ikke noe problem med å skjønne, men jeg synes det er andre og viktigere ting å bruke de midlene på. Andre igjen kan mene noe helt annet enn meg og ha helt andre fanesaker.

Hva tenker du man kan bruke pengene på? De kutter jo i alt som har med omsorg å gjøre... barsel, eldreomsorg, skoler... veiene her jeg bor i oslo har aldri vært så hullete. 

 

Anonymkode: 26820...361

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være medlem i folketrygdmedlem er jo ikke det samme som å være statsborger. Man må bare ha lovlig opphold i Norge, jobbe og skatte, for å være medlem av folketrygd. 

Men ja, synes det er rart at grensa er satt på 5 år. Da virker det virkelig at du, som  har mannen som har "bare" jobbet i Norge i 3,5 år, kan ikke få kontantstøtte.

Anonymkode: 94b4b...20a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det å være medlem i folketrygdmedlem er jo ikke det samme som å være statsborger. Man må bare ha lovlig opphold i Norge, jobbe og skatte, for å være medlem av folketrygd. 

Men ja, synes det er rart at grensa er satt på 5 år. Da virker det virkelig at du, som  har mannen som har "bare" jobbet i Norge i 3,5 år, kan ikke få kontantstøtte.

Anonymkode: 94b4b...20a

Ja jeg forstår at han må bidra , så skulle ønske grensen var satt til 2år i full jobb feks , 5 er ganske lenge.  

 

Ts

Anonymkode: 40891...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontantstøtten burde vært høyere. Så små barn hører hjemme med foreldrene sine. Dersom en av oss ikke hadde kunnet være hjemme de to første årene hadde jeg avstått fra å fått barn.  

Anonymkode: a9d41...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Celtic Heart skrev:

Synes 52 uker betalt permisjon er nok. Ønsker man mer får man koste det selv.

At det er til stor hjelp for mange har jeg ikke noe problem med å skjønne, men jeg synes det er andre og viktigere ting å bruke de midlene på. Andre igjen kan mene noe helt annet enn meg og ha helt andre fanesaker.

Ikke alltid det handler om hva man ønsker. 

Vi ønsket plass fra april, men får ikke før i august når barnet er 16 mnd. Da må det bli ulønnet permisjon og kontantstøtte. Må uansett være hjemme uten kontantstøtte i 8 uker. 

Til TS: helt enig at det er urimelig når du hadde fått det hvis du og mannen gikk fra hverandre! Dog skjønner jeg reglene. Hadde en kollega som ikke ville at barna skulle lære norsk, det fikk de fint til med kontantstøtte. Mor der var ikke norsk statsborger.

Anonymkode: 6e35d...39c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2018 at 12:34 PM, AnonymBruker said:

Tusen takk der sa du det , endelig noen som forstår 😔,  hadde liksom forstått det vist jeg og hadde flytte vekk herfra og vi ikke var norske osv , men har jo aldri meldt meg ut av Norge betalt skatt i alle år og nå som det er våres tid for barn så skal vi straffes 😞

Ts 

Anonymkode: 40891...819

Var du frivllig medlem av folketrygden da du bodde ute? Om ikke så har jo ikke du rett til det selv engang

Anonymkode: 4ecb5...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontantstøtten har helt klart blitt et innvandringspolitisk verktøy ment for å straffe/redusere. Politikerne sier det er for å integrere, men det straffer utrolig mange nordmenn som tilfeldig har en partner fra et såkalt tredjeland. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har bare lest første siden)

Det TS opplever er en direkte konsekvens av økt innvandring. Kontantstøtten er nok en av de største integreringsbremsene det norske samfunn har :( Det er faktisk veldig viktig å stramme inn her, sånn at innvandrerfamilier heller motiveres til å ta lønnet arbeid, fremfor å heve kontantstøtte.

Om det føles som en straff for TS, så er det en tanke å ta med seg ved neste stortingsvalg. Dette er nok eneste "straffen" vi får i en mer presset velferdsstat, jeg har allerede sett flere eksempler.

For noen gir det mening å få mindre selv, sånn at de som trenger det mer, kan få. For andre er det vanskelig å akseptere å bli fratatt et gode. Vi velger selv på hvilken side vi vil være :) Jeg har tid og lest kommentarer som "jeg betaler villig mer skatt sånn at alle asylantene kan få bli i Norge", OK, nå er det på tide å gjøre nettopp det :) 

Anonymkode: 0dd23...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

(Jeg har bare lest første siden)

Det TS opplever er en direkte konsekvens av økt innvandring. Kontantstøtten er nok en av de største integreringsbremsene det norske samfunn har :( Det er faktisk veldig viktig å stramme inn her, sånn at innvandrerfamilier heller motiveres til å ta lønnet arbeid, fremfor å heve kontantstøtte.

Om det føles som en straff for TS, så er det en tanke å ta med seg ved neste stortingsvalg. Dette er nok eneste "straffen" vi får i en mer presset velferdsstat, jeg har allerede sett flere eksempler.

For noen gir det mening å få mindre selv, sånn at de som trenger det mer, kan få. For andre er det vanskelig å akseptere å bli fratatt et gode. Vi velger selv på hvilken side vi vil være :) Jeg har tid og lest kommentarer som "jeg betaler villig mer skatt sånn at alle asylantene kan få bli i Norge", OK, nå er det på tide å gjøre nettopp det :) 

Anonymkode: 0dd23...387

De kan gjerne fjerne kontantstøtten for min del, om de kan sørge for full barnehagedekning med løpende opptak over hele landet. Slik det er nå må noen vente opp til 9 mnd på barnehageplass. 

Anonymkode: 52818...bc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan gjerne fjerne kontantstøtten for min del, om de kan sørge for full barnehagedekning med løpende opptak over hele landet. Slik det er nå må noen vente opp til 9 mnd på barnehageplass. 

Anonymkode: 52818...bc8

Dette. Med full bhg-dekning trenger vi ikke lenger kontantstøtten.

Anonymkode: d8614...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2018 at 12:29 PM, AnonymBruker said:

Evt. at det barnet med kun en norsk statsborger som foreldre må vokse opp i trangere levekår fordi de ikke får samme støtte.

Anonymkode: a64a1...9bb

Jeg er fra utlandet, mannen norsk og vi fikk full kontantstøtte.  Men vi også bodde her lenge nok å fylle kravene og jeg og mannen hadde full jobb og betalt mye i forhold til skatt.  

Anonymkode: 30d04...cfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2018 at 9:40 AM, AnonymBruker said:

Det er mange regninger vi bør ta selv. 

Heldigvis bor vi i en velferdsstat :)

Anonymkode: 3de5c...a15

Velferdsstat betyr ikke åpen lommebok for folk.  Mindre penger som går til dumme ting som dette, jo mer penger vi kanskje har til sykehusene og eldre omsorg.  

Anonymkode: 30d04...cfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En barnehageplass koster jo staten ganske mye mer en foreldrebetalingen per mnd. Sånn sett så er jo kontantstøtten en slags utbetaling av disse pengene rett til foreldrene for å kunne betale dagmamma eller for å kunne være hjemme med egne barn. Hadde dere fått barnehageplass hadde det ikke vært noe krav om statsborgerskap eller lignende i forhold til betalingen av den plassen. 

Anonymkode: cf76f...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...