Gå til innhold

Finansiere oppussing, jobbe i stedet og be samboer ta barna på ferie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, er dette et urimelig forslag? Vi trenger sårt å gjøre noe med huset. Vi tjener ulikt, og det blir et løft for meg økonomisk, men samboer insisterer på at vi skal betale likt av oppussingen. 

Jeg lurer på; jeg har mulighet til å tjene endel ekstra ved å jobbe overtid, hva om jeg foreslår at jeg jobber i påskeferien og at han tar med barna på påskeferie? Type dagsturer til slalåmbakken. Kostnaden blir bare å betale i slalåmbakken, er ikke så lang vei å kjøre. Er det asosialt/urimelig? 

Og at jeg øker daglig arbeidstid med ca 1 time (overtid, jobber allerede fullt), det gir han mer ansvar hjemme, til vanlig har jeg tatt mest ansvar for barna, vekking, matpakker etc. Det vil også gi økt inntekt til meg som jeg kan bruke på oppussing.

Og tilsvarende til sommeren; at jeg foreslår han tar med barna på småturer med bil, Sverige eller noe, og at jeg jobber max 1-2 uker, så har vi et par uker hjemme sammen etter det og gjør det vi kan selv av praktiske ting med oppussing ?

Han har gjennom årene hatt mulighet til å jobbe mye. Så i det perspektivet er det ikke urimelig. Men jeg vil ikke svikte barna på noen måte. Oppussinga er jo også mye for deres skyld, at de skal ha det litt koselig her hjemme. Kjøkkenet er ganske falleferdig. + vi har div vedlikehold som har vært utsatt så lenge at vi bare må få gjort det. Er bare økonomien i det som stresser meg, at pengene (mine) tar slutt og så blir vi stående med halvgjorte prosjekt. 

Anonymkode: e7df0...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvsagt er det greit for oss, du må spørre om det er greit for han. Vi gjør det slik ganske ofte. Snakk sammen om helheten. Du "svikter" jo ikke barna (jeg antar han er barnas far). Høres slitsomt ut at alt skal betales likt, men ok, da må dere se på alt likt, arbeid på jobben og oppgaver hjemme. Og barna og fritid. Helt ok forslag du har, men tør du ikke snakkende ham om slike ting eller hva er problemstillingen her egentlig? 

Anonymkode: 7d4a0...c66

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste som er urimelig her, er han... 

Anonymkode: d5970...4bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det greit for oss, du må spørre om det er greit for han. Vi gjør det slik ganske ofte. Snakk sammen om helheten. Du "svikter" jo ikke barna (jeg antar han er barnas far). Høres slitsomt ut at alt skal betales likt, men ok, da må dere se på alt likt, arbeid på jobben og oppgaver hjemme. Og barna og fritid. Helt ok forslag du har, men tør du ikke snakkende ham om slike ting eller hva er problemstillingen her egentlig? 

Anonymkode: 7d4a0...c66

Jeg har i ryggmargen "barna først", dvs jeg forsikrer meg om at de har alt utstyret, det de trenger i sekken sin, at vi har mat til matpakker, at logistikken er klar mht kjøregrupper trening etc. Når jeg er bortreist sørger jeg alltid for å ordne alt i godt tid. Jeg ser at samboer er ikke lik meg i sine prioriteringer. Har vi f.eks bare litt brød igjen på kvelden, spiser han gjerne alt til kvelds, det ville jeg aldri gjort, jeg ville gjemt det til barna og heller tatt noe annet selv, sannsynlig ville jeg kjørt og handlet eller satt en brøddeig til kaldheving og stått opp en time tidligere for å steke brødet. Så det handler vel mest om at jeg har kanskje overdrevet omsorgsbehov og derfor ikke liker tanken på at jeg skal være mindre hjemme, at jeg ikke er der om morgenen når de står opp og at vi ikke skal få helger og ferie sammen. Innerst inne er det nok også et element av tristhet i dette som gjør det vanskelig for meg å snakke med han. Jeg syns det er dødskjipt at han ikke kan spytte mer inn i oppussingen han som tross alt har bedre råd enn meg. 

TS

Anonymkode: e7df0...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er urimelig og asosialt er hvis det er slik at du skal jobbe 100%, ha hovedansvaret for hus og hjem/barn OG at alle utgifter skal deles 50/50. Det er helt greit å ta ansvar for sin egen økonomi også når man er gift/samboende, men når dette resulterer i at det går ut over familielivet så har man misforstått noe alvorlig. Et samliv, og spesielt de som involverer barn, er teamwork. Også når det gjelder økonomi. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...