Gå til innhold

Kunne du blitt sammen med en med genital herpes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Quote

Jeg synes du burde ta den blodprøven.  Er den negativ kan du holde deg unna sex med alle som ikke kan fremlegge fersk negativ blodprøve. Dersom det er krise om du skulle få noe slikt bør du være klar over at de fleste smittes av noen som selv ikke vet at de har det. Men er du allerede bærer av viruset har du ingen grunn til å se ned på andre som er det.

Jeg ser ikke ned på noen som har det, hvor får du det fra? Så fordi man ikke vil ha sex med noen som har herpes, så ser man ned på de? fordi man føler det er større risiko å ha sex med noen som har det, enn å ha sex med noen som aldri har hatt tegn til å ha det?

Anonymkode: 007ef...aee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt OT kanskje, men jeg lurer faktisk litt på hvordan herpes smitter?😬 Altså, jeg skjønner at det kan smitte hvis du har sex med noen som har genitial herpes, men også at det kan smitte fra munn til kjønnsorgan, stemmer det?

Og er det sånn at man kan bli smittet av en mann som har herpesviruset i seg, men som ikke har utbrudd når man har sex? Jeg hadde veldig mange sexpartnere (og var dårlig til å beskytte meg) i en periode som tenåring, og tenker at det nesten må ha ha vært flaks at jeg ikke har fått herpes. Eller kan det hende jeg har viruset for genital herpes, men aldri får utbrudd?

Jeg har helt ærlig skikkelig angst for å få herpes. Har vært i et fast forhold nå i mange år, og følt meg helt trygg på å aldri få herpes. Nå som jeg er singel kvier jeg meg for å skulle ligge med andre, da kondom heller ikke beskytter helt mot herpes. 

Beklager alle spørsmålene. Dette er sikkert allmenn viten, men akkurat herpes har jeg lest så mye motstridende informasjon om at det forvirrer meg litt. 

Anonymkode: c9e4c...27b

Det kan også smitte fra munn til kjønnsorgan eller omvendt. Og når man ikke har (merkbare) utbrudd. De fleste får aldri symptomer, eller så milde eller atypiske symptomer at de aldri mistenker herpes. Så det er fullt mulig at du har det uten å vite det. I så fall kan du likevel smitte andre. De fleste som har viruset vet ikke at de har det og de fleste har blitt smittet av noen som heller ikke vet at de har det. 

 

Anonymkode: 4c7a1...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke ned på noen som har det, hvor får du det fra? Så fordi man ikke vil ha sex med noen som har herpes, så ser man ned på de? fordi man føler det er større risiko å ha sex med noen som har det, enn å ha sex med noen som aldri har hatt tegn til å ha det?

Anonymkode: 007ef...aee

Forståelig nok er mange redde for å få herpes. Men om redselen stikker dypt burde de ta blodprøve og forlange blodprøve av potensielle partnere. I dag skal det faktisk godt gjøres å aldri ha hatt sex med en som har herpessmitte om man har hatt et gjennomsnittlig antall sexpartnere. Og kondom gir ingen god beskyttelse. 

For meg som selv har smitte er frykten for å smitte andre stor. Om det skulle bli slutt med min samboer og meg, tror jeg ikke jeg noengang ville ha turt å ha sex igjen. Dersom jeg ikke visste at han også hadde viruset. Jeg er også livredd for å smitte noen via toalett o.l. 

De fleste som har herpes er lykkelig uvitende. Selv føler jeg meg spedalsk.

Anonymkode: 4c7a1...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.3.2018 den 12.52, Frøkenskog skrev:

Munnsårvirus har så og si alle. 😊 

Kanskje det, men alle har slett ikke herpes i kjønnsorganene.

På 18.3.2018 den 4.31, AnonymBruker skrev:

Du kan faktisk ta feil her, som veldig mange uvitende folk gjør. Herpes kan være "medfødt", og man kan, tro det eller ei, være så uheldig å enten smitte seg selv via munnherpes eller få det via andre, til tross for beskyttet sex. Just FYI. Litt sånn gammeldags tankegang du har der. Eksen min tenkte i de baner og trodde jeg hadde kyssa rundt som en gal, men han var min første kjæreste. Fikk det av mora mi da jeg var bitteliten. Dvs lenge før ubeskyttet sex oppstod i mine trakter.

Anonymkode: 1b406...b1b

Hvordan er det mulig å være født med kjønns herpes, ?

Anonymkode: 7f821...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Thyra skrev:

Har du aldri vært uansvarlig? Aldri hatt ubeskyttet sex, med noen? Og tror du kondomer er noen garanti mot herpessmitte?

Nei jeg har ALDRI vært uansvarlig !  Og har ALDRI hatt ubeskyttet sex ! Derfor har jeg helle ALDRI hatt noen kjønnssykdommer ! 

Det går fint an å bruke sunn fornuft og ta ANSVAR for sin egen og andres (seksuelle) helse !

Anonymkode: 7f821...6b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har ALDRI vært uansvarlig !  Og har ALDRI hatt ubeskyttet sex ! Derfor har jeg helle ALDRI hatt noen kjønnssykdommer ! 

Det går fint an å bruke sunn fornuft og ta ANSVAR for sin egen og andres (seksuelle) helse !

Anonymkode: 7f821...6b5

Du vet at du kan få både herpes og andre kjønnssykdommer selv med kondom? Har du testet deg?

Anonymkode: 4c7a1...667

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det, men alle har slett ikke herpes i kjønnsorganene.

Hvordan er det mulig å være født med kjønns herpes, ?

Anonymkode: 7f821...6b5

Smittet av moren under fødselen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du herpes 1 på munnen, kan du vel ikke smitte deg selv nedentil med herpes 1 viruset? Tror at herpesviruset kun opptrer en plass, enten munn eller genitaliene. Men du kan likevel bli smittet  med herpes 2 nedentil om du har 1 på munnen og omvendt

Anonymkode: 252fa...088

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du herpes 1 på munnen, kan du vel ikke smitte deg selv nedentil med herpes 1 viruset? Tror at herpesviruset kun opptrer en plass, enten munn eller genitaliene. Men du kan likevel bli smittet  med herpes 2 nedentil om du har 1 på munnen og omvendt

Anonymkode: 252fa...088

https://www.onlinelege.no/svar/_smitter-munnherpes-til-underlivet_ref:baddeff42

Anonymkode: 252fa...088

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uhumskheter
2 hours ago, AnonymBruker said:

Forståelig nok er mange redde for å få herpes. Men om redselen stikker dypt burde de ta blodprøve og forlange blodprøve av potensielle partnere. I dag skal det faktisk godt gjøres å aldri ha hatt sex med en som har herpessmitte om man har hatt et gjennomsnittlig antall sexpartnere. Og kondom gir ingen god beskyttelse. 

For meg som selv har smitte er frykten for å smitte andre stor. Om det skulle bli slutt med min samboer og meg, tror jeg ikke jeg noengang ville ha turt å ha sex igjen. Dersom jeg ikke visste at han også hadde viruset. Jeg er også livredd for å smitte noen via toalett o.l. 

De fleste som har herpes er lykkelig uvitende. Selv føler jeg meg spedalsk.

Anonymkode: 4c7a1...667

Jeg er ikke redd for å få det, jeg vil bare ikke ha det. På lik linje som jeg ikke er kjempe redd for klamydia, omgangssyke eller en brukket arm heller. Men jeg vil ikke ha det, så jeg unngår å få det så godt jeg kan. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det, men alle har slett ikke herpes i kjønnsorganene.

Anonymkode: 7f821...6b5

Nei, men dersom de gir deg oralsex kan de gi deg herpes i kjønnsorganene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg har ALDRI vært uansvarlig !  Og har ALDRI hatt ubeskyttet sex ! Derfor har jeg helle ALDRI hatt noen kjønnssykdommer ! 

Det går fint an å bruke sunn fornuft og ta ANSVAR for sin egen og andres (seksuelle) helse !

Anonymkode: 7f821...6b5

Har du sex med kondom i forhold også? 

Anonymkode: c1716...927

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forståelig nok er mange redde for å få herpes. Men om redselen stikker dypt burde de ta blodprøve og forlange blodprøve av potensielle partnere. I dag skal det faktisk godt gjøres å aldri ha hatt sex med en som har herpessmitte om man har hatt et gjennomsnittlig antall sexpartnere. Og kondom gir ingen god beskyttelse. 

For meg som selv har smitte er frykten for å smitte andre stor. Om det skulle bli slutt med min samboer og meg, tror jeg ikke jeg noengang ville ha turt å ha sex igjen. Dersom jeg ikke visste at han også hadde viruset. Jeg er også livredd for å smitte noen via toalett o.l. 

De fleste som har herpes er lykkelig uvitende. Selv føler jeg meg spedalsk.

Anonymkode: 4c7a1...667

Da kan dette også nevnes: 

Man kan ta blodprøve, serologi, for å få vite om man faktisk ar herpes 2- det må imidlertid gå 2-3 måneder etter smittetidspunkt før prøven tas. Kroppen bruker tid på å utvikle antistoffer som kan måles i laboratoriet. Prøve tatt før den tid kan bli falsk negativ.

https://www.lommelegen.no/infeksjoner/legesvar/om-herpes/69073506

Anonymkode: c1716...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble fortalt av min tidligere kjæreste at han har herpes. Dette like etter at vi hadde sex for første gang.

Jeg ble litt satt ut og syntes det var fryktelig egoistisk å ikke si det FØR sexen, men tilga og vi fortsatte. Vi hadde ikke sex når han hadde utbrudd, men visste at jeg like godt kunne hatt det viruset i kroppen selv fra før uten å vite.

Enden på visa? Jeg har herpes nå, så...

Anonymkode: 2312a...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.3.2018 den 19.40, AnonymBruker skrev:

For meg er herpes generelt uaktuellt, da jeg ikke har det selv.

Anonymkode: 51ee6...328

Herpes generelt, dvs begge typer herpesvirus? Med andre ord er ca 90% av befolkningen uaktuelle? Og hvordan peller du dem ut når de fleste ikke vet selv at de har viruset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble smittet av min første sexpartner. Han var clean da vi møttes, men han var utro x antall ganger, noe jeg fikk vite lenge etterpå. Plutselig fikk jeg herpes. Hurra.

Anonymkode: b68c7...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble smittet av min første sexpartner. Han var clean da vi møttes, men han var utro x antall ganger, noe jeg fikk vite lenge etterpå. Plutselig fikk jeg herpes. Hurra.

Anonymkode: b68c7...2c0

Sikker på at han var clean? Han kan jo ha hatt det lenge uten å ha symptomer.

Anonymkode: 4c7a1...667

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...