Gå til innhold

Kan man gå ned i vekt på brødprodukter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 17.3.2018 den 19.11, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg skal ned i vekt, og må ha i meg en viss mengde kalorier. Men er veldig glad i f.eks brød. Bruker også en app til å loggføre all mat jeg spiser.

Men uansett, har hørt at brødvarer legger seg på magen? Eller kan jeg spise hvor mye  brød jeg vil sålenge jeg er i underskudd?

Anonymkode: 66a4c...a3a

Det er forskjell på brød og brød. Noe har høy og noe har lav glukemisk indeks. Lav glukemisk indeks anbefales, og rugbrød er en vinner i så måte. Men det bør ikke være sukker i brødet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg veide 47 kg spiste jeg 7 brødskiver hver dag.

Anonymkode: a2e5b...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da jeg veide 47 kg spiste jeg 7 brødskiver hver dag.

Anonymkode: a2e5b...5de

Det var halvgrovt lyst brød, så dette taler vel for seg. 

Anonymkode: a2e5b...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var halvgrovt lyst brød, så dette taler vel for seg. 

Anonymkode: a2e5b...5de

Folk tror de går ned i velt når de kutter karbohydrater, mens det de går ned i vekt av er å kutte kaloriene. 

Anonymkode: ecb21...868

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det kommer an på mengdene man spiser. 

Jeg var lavkarber i mange år, og joda, det fungerte, men problemet mitt er at jeg ikke trivdes med det: mye av den maten jeg liker inneholder karbohydrater og det fungerte ikke i lengden å kutte ut alt jeg likte. Så jeg teller kalorier, og har spist brød. Har gått ned over 75 kg, så det er ingen tvil om at det går. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.3.2018 at 7:22 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke kaloriene ene og alene som gjør at man går opp i vekt, det er karbohydrater. Jeg vet med egen erfaring at å kutte ut brød har gjort mye bra for kroppen min, jeg spiser det noen ganger, men jeg holder meg til knekkebrød som regel. Du kan også få kjøpt "proteinbrød" på meny, som er uten karbohydrater (eller en VELDIG liten mengde karbo..), så hvis du vil gå ned i vekt ville jeg nok prøvd å kutte ut brødet den første perioden for å se hvordan det fungerer. 

Anonymkode: d276a...79d

Jeg er enig i at å kutte ned på karbohydrater kan gjøre mye fint for vekten, men det er veldig individuelt. Noen, deriblant meg, har erfart at den eneste måten å klare å gå ned i vekt uten å kutte ut mat helt er lavkarbo. Mens andre kan fint gå ned i vekt ved å spise masse karbohydrater, men kutte ned på fett istedet. Noen trenger ikke kutte ned på noe spesifikt, men bare spise lavkalori.

Så å si at man går opp i vekt pga. karbohydrater og ikke "bare kalorier" - som et universielt faktum - blir feil.

Anonymkode: 84f38...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min erfaring og mening:

Jeg har mye bukfett, og det er absolutt ingen tvil om at det har jeg pga for høyt inntak av sukker og raske karbohydrater. Merk deg: RASKE karbohydrater. Det vil si hvitt mel, hvit pasta, hvit ris - mat som er hvit :) Når jeg setter bukfett i sammenheng med sukker og raske karbohydrater, så ser jo på vennene mine at de som er glade i søtt, ofte har mer av fettet på magen enn de som spiser for mye næringsrik mat (middager, fete sauser osv). Det kan selvsagt være helt tilfeldig :) 

Jeg har spiste meg inn i pre-diabetes sonen, og bruker derfor mye tid på å sette meg inn i rett kost mtp jevnt blodsukker. Et jevnt blodsukker vil styre appetitten, og bidra til å unngå overspising pga akutt sult. Det essensielle ved å holde blodsukkeret jevnt er nettopp: unngå sukker og raske karbohydrater :) 

Du kan fint spise karbohydrater, men prøv å hold deg til de trege: For eksempel fullkorn pasta og brød med grovhet 4.

Etter at jeg flyttet fokus fra kalorier til trege karbohydrater har jeg gått ned 6 kilo på to mnd :) 

Anonymkode: 66132...302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring og mening:

Jeg har mye bukfett, og det er absolutt ingen tvil om at det har jeg pga for høyt inntak av sukker og raske karbohydrater. Merk deg: RASKE karbohydrater. Det vil si hvitt mel, hvit pasta, hvit ris - mat som er hvit :) Når jeg setter bukfett i sammenheng med sukker og raske karbohydrater, så ser jo på vennene mine at de som er glade i søtt, ofte har mer av fettet på magen enn de som spiser for mye næringsrik mat (middager, fete sauser osv). Det kan selvsagt være helt tilfeldig :) 

Jeg har spiste meg inn i pre-diabetes sonen, og bruker derfor mye tid på å sette meg inn i rett kost mtp jevnt blodsukker. Et jevnt blodsukker vil styre appetitten, og bidra til å unngå overspising pga akutt sult. Det essensielle ved å holde blodsukkeret jevnt er nettopp: unngå sukker og raske karbohydrater :) 

Du kan fint spise karbohydrater, men prøv å hold deg til de trege: For eksempel fullkorn pasta og brød med grovhet 4.

Etter at jeg flyttet fokus fra kalorier til trege karbohydrater har jeg gått ned 6 kilo på to mnd :) 

Anonymkode: 66132...302

Det er nok veldig individuelt. Jeg har veldig lite bukfett (har typisk pærefasong med fettet på rumpe/lår) og spiser mye brød/pasta og er glad i søtt. Hvor man lagrer fett har mest med gener å gjøre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...