Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som studerer Økonomi og Administrasjon, o.l?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerte Øk.Adm i et år, før jeg skifter over til Ingeniørutdanning. I ettertid viste dette seg å være ganske lurt, spesielt når jeg ser på dem jeg studerte med på tidligere. 

Det virker rett og slett som at det er utrolig mange folk om benet, og at folk nærmest jobber seg ihjel med sideprosjekter, verv, høyt karaktersnitt, osv. for å kunne heve seg et pr cm. over neste søker. Og jobbene folk får er jo så som så...du har har søkere med 3-5 år utdanning, relevant sommerjobb hvert år, internships ila. semesteret, verv i klubber og foreninger, osv. som blir ansatt til noe som tidligere krevde VGS handel/økonomi. Ser mange av de i kullet over, som nå er ferdige, jobber med rimelig slappe jobber, som det har måtte knivet og slåss hardt om. Og lønna er jo 25%-50% lavere enn det teknologene tjener.

Når en videre spør mange studenter, hvorfor de studerer f.eks Øk.Adm (eller liknende varianter), så er hører en ofte "Vet ikke","Ikke helt sikker","Studerte Allmenne fag på VGS". 

Kort fortalt skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder å kaste seg i et sånt rat race, når gevinsten er en helt middelmådig jobb som betaler mindre enn mange andre yrker. 

Anonymkode: 73e14...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig mange som studerer økonomi som faktisk liker økonomi og ønsker å jobbe med det for resten av livet. Selvfølgelig er det en del "vet ikke" som også studerer det, men da går de gjerne ikke videre til master. 

Mulig at det er lettere å få jobb med ingeniørutdannelse rett etter studiene, men personlig synes jeg at når du skal jobbe i 50 år så burde du jobbe med noe du faktisk liker å gjøre. Ikke bare fordi det kan være lettere å få relevant jobb med en gang :) 

Anonymkode: 38d07...558

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte Øk.Adm i et år, før jeg skifter over til Ingeniørutdanning. I ettertid viste dette seg å være ganske lurt, spesielt når jeg ser på dem jeg studerte med på tidligere. 

Det virker rett og slett som at det er utrolig mange folk om benet, og at folk nærmest jobber seg ihjel med sideprosjekter, verv, høyt karaktersnitt, osv. for å kunne heve seg et pr cm. over neste søker. Og jobbene folk får er jo så som så...du har har søkere med 3-5 år utdanning, relevant sommerjobb hvert år, internships ila. semesteret, verv i klubber og foreninger, osv. som blir ansatt til noe som tidligere krevde VGS handel/økonomi. Ser mange av de i kullet over, som nå er ferdige, jobber med rimelig slappe jobber, som det har måtte knivet og slåss hardt om. Og lønna er jo 25%-50% lavere enn det teknologene tjener.

Når en videre spør mange studenter, hvorfor de studerer f.eks Øk.Adm (eller liknende varianter), så er hører en ofte "Vet ikke","Ikke helt sikker","Studerte Allmenne fag på VGS". 

Kort fortalt skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder å kaste seg i et sånt rat race, når gevinsten er en helt middelmådig jobb som betaler mindre enn mange andre yrker. 

Anonymkode: 73e14...3d1

Det har jo gått helt av skaftet i forhold til det å "prestere". Jeg vet ikke helt nøyaktig når denne psykopatien begynte å slå inn - jeg vil si en eller annen gang på 2000-tallet. Husker selv slutten av 1990-tallet og begynnelsen av 2000-tallet og da var det ikke slik overhodet. Da tok man seg en McDonalds med venner eller Grandiosa (Og ikke driver og skal bli fitness mester slik det er nå om dagen, og gå rundt med tynne sykkelbukser, lol), i tillegg til disse "ambisjonene" nå om dagen begynner å ta kaka rett og slett. I "min" tid, skeit vi langt i å "sette ting på CV-en". CV-rytteriet har blitt helt kvalmt nå om dagen. Vi er faktisk der at man ikke gidder å gjøre noe "moro" eller hjelpe noen med mindre det kan settes på CV-en og dermed utnytte dette til sin egen fordel senere. Med andre ord, man har baktanker med det meste. Ordet "uselvisk" er for lengst historie.

Folk nevner "verv" i klubber / foreninger ved universitetet, som om det skulle være noe like lett tilgjengelig som det å pante flasker. Det er veldig begrenset med slike "verv" og det er mye backstabbing og fight mellom de som skal prøve seg på å få en slik plass. Og som regel går det til "hotte damer" eller unge menn med hipster sveis som ellers er ganske utadvende og tydelig at de også kommer fra en "pengesterk" familiebakgrunn. Og sånn forsterkes de sterke, og blir enda sterkere posisjonert, mens mange andre faller gjennom.

Dette med internships er også et fenomen jeg har merket de siste 10 - 11 årene i stadig større grad. Et fenomen stort sett fra USA og UK. Men igjen, i praksis er mange "internships" rett og slett desperat, gratis jobb, og de som virkelig får "fete" internships er igjen en veldig liten andel av hele studentmassen. Uansett har interships stort sett ikke vært tilgjengelig for de på 1. og 2.året er mitt inntrykk, pga regulert arb.marked med klare skillelinjer og arb.oppgaver, men det er mulig at det har forandret seg nå innenfor visse retninger, spesielt med en mer ekstremt markedsorientert økonomi. Men iallfall, selv har jeg ikke sett at noen bedrifter tar inn kandidater fra bachelor som såvidt er ferdig med det første året sitt. Som regel må kandidaten bli ferdig med to år iallfall - så kanskje mellom det andre og tredje året?

Men du må iallfall anse deg selv for å være heldig. Det er ikke "bare bare" å bytte over til ingeniør. Tro meg, om alle hadde hatt "tall-evner" og var i situasjonen som tilsier at det "bare å bytte over,", så hadde en del gjort det i langt større grad. Så det er mange som sliter med tall (fysikk, kjemi, matte). 

Og ikke minst, hadde alle hatt tall-evner til å bytte over sånn uten videre, så hadde nettopp din ingeniørretning nå ha vært langt mindre attraktiv, samtidig som presset på andre retninger hadde avtatt, og da hadde det blitt mer "balansert". Men som sagt, det har ikke skjedd, ikke fordi folk ikke er oppdatert, men mer fordi mange begynner nesten å spy ukontrollert om de må se på en fysikkbok - og da hjelper det ikke å score en karakter E i fysikk, når man heller kan få enten B eller A i de fagene man liker / mestrer.

 

 

 

Anonymkode: ae032...ff4

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig og liker ikke det jaget, har selv studert markedsføring. Studerer noe annet nå så for se om det er mindre pes..

Anonymkode: a074c...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke så mye å velge i da. Mange studieretninger gir ikke jobb. Arkitekter, psykologer, leger, tannleger og jurister kan tjene godt, men vanskelig å komme inn og gir ikke nødvendigvis topplønn. Økonomi og administrasjon gir en ok betalt jobb og man kan være litt potet pg forme framtida litt selv. Det er også mulig å jobbe normale dager.

Anonymkode: d9e7f...7d9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 16.3.2018 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Når en videre spør mange studenter, hvorfor de studerer f.eks Øk.Adm (eller liknende varianter), så er hører en ofte "Vet ikke","Ikke helt sikker","Studerte Allmenne fag på VGS".

Jeg tror nok mye av forklaringen ligger i at mange føler de "må" studere noe, men de er veldig i tvil om hva - derav alle "vet ikke". Rene profesjonsstudier kan nok virke litt avskrekkende på denne gruppen, ettersom de tror man da låser seg til ett yrke for resten av livet.

Yngre har sjelden oversikten over arbeidsmarkedet til å se sammenhengen mellom hvilke studier som leder frem til hvilke jobber, og ikke minst til å skjønne at det heller ikke finnes én fasit som gjelder for alt og alle.

Det studiet de derimot ser at er veldig fleksibelt med tanke på ulike karriereveier, og som på mange måter nok virker litt som en forlengelse av det trygge "allmenn" på VGS, det er økonomi og administrasjon; gjerne krydret med andre fag som ledelse, markedsføring, rettslære og noen "nye" og hippe emner som entreprenørskap og innovasjon (som selvfølgelig bare er "same shit, new wrapping").

Jeg har ikke sammenliknbare tall mot andre studier for hånden, men mitt inntrykk er at frafallet av studenter i økonomistudier er ganske høyt, og særlig allerede i første semester. Dette henger nok også igjen sammen med din observasjon om at (for) mange av dem som har valgt økonomifag har gjort det primært "i mangel av" andre alternativer (gåseøyne fordi de ikke mangler andre alternativer, de har bare ikke sett dem selv).

Først etter studiet oppdager en del at nåløyet for de mest ettertraktede jobbene naturligvis er ganske smalt, og når det dyttes såpass mange kandidater gjennom kværna, så ender mange av dem også opp i jobber som ikke stemmer overens med glansbildet de har sett for seg - man starter faktisk ikke som statsautorisert sjef med millionlønn og firmabil, men skal kanskje heller være glad man fikk seg en fot innenfor selv om det bare ble 180 kroner i timen (særlig hvis man fremdeles er student!).

Til gjengjeld er det også greit å ha i bakhodet at de flinkeste og mest motiverte, altså de som kommer seg gjennom nåløyet, de får som regel jobber som henger høyt. Dette er for øvrig ikke noe jeg tror, for jeg har de siste 20 årene undervist ved nettopp økadm og revisjon på en av høyskolene med høyest inntakssnitt. Jeg har mange tidligere studenter i min liste på linkedin, og jeg har også vært referanse for flere av "mine" studentassistenter når de har søkt (og fått!) jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en komplisert problemstilling. For det første er det et enormt behov for kandidater innen økonomi-adm i arbeidslivet. Det er ikke en tulle-utdanning, selv om en del ingeniører med mindreverdighetskompleks liker å fremstille det sånn. "Problemet" er at tilbudet av kandidater innen øk adm er enda høyere enn etterspørselen - men det gjelder for mange yrker. Det opprettes stort sett mange flere studieplasser enn det er behov for, for å sikre arbeidslivet arbeidskraft. Likevel er det slik, fremdeles, at de aller fleste som fullfører studiet med brukbare resulater får en ok jobb. Dersom man som ung student forventer å få en toppjobb med millionlønn etter endt bachelor, så har man feil utgangspunkt og eller må justere forventningene sine.

Selv om mange studerer øk.adm fordi de ikke vet hva ellers de skal søke på, er det faktisk dedikerte studenter som brenner for faget i denne studieretningen også. Tror dere ikke at man kan finne eksempler på studenter som studerer f.eks medisin eller jus bare pga statusen og lønn, ikke fordi de er interessert i faget? Er det så mye bedre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, straamann skrev:

Tror dere ikke at man kan finne eksempler på studenter som studerer f.eks medisin eller jus bare pga statusen og lønn, ikke fordi de er interessert i faget?

Godt poeng. I tillegg så er vel nettopp medisin og jus kjent for at andelen studenter som følger i foreldrenes fotspor er langt høyere enn ved de fleste andre studieretninger.

Tenk alle de triste skjebnene som tråkker rundt på Blindern i flere år enn du kan telle på én hånd, for å utdanne seg til et helt yrkesliv i en profesjon de aldri selv ønsket, bare for å tilfredsstille opphavets forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvorfor så mange skal velge en slik utdanning, spesielt når det er massevis yrkesutdanninger med både høyere lønn og bedre arbeidsmarked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man studere da? Mange studier har høye opptakskrav og noen studier krever realfag og der faller jeg ut da mine mattekunnskaper egner seg til karakteren  2.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere velger studiespesialisering, og mange har middelmådige karakterer. Ett eller annet sted må de gjøre av seg. Da er øk.ad sikkert et greit alternativ for mange. Lave inntaktskrav er mulig fordi det finnes så mange tilgjengelige studieplasser. Dette fordi dette er en relativt billig studieretning å tilby for høyskolene. Høyskolene får dyttet mange studenter gjennom, og tjener dermed sine penger. Studieplassene er ikke til for samfunnet, men til for høyskolene siden de får økonomiske midler basert på hvor mange som består og blir uteksaminert. Usikker ungdom blir lurt til å velge slike studier. 

Anonymkode: d0946...c78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎03‎.‎2018 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte Øk.Adm i et år, før jeg skifter over til Ingeniørutdanning. I ettertid viste dette seg å være ganske lurt, spesielt når jeg ser på dem jeg studerte med på tidligere. 

Det virker rett og slett som at det er utrolig mange folk om benet, og at folk nærmest jobber seg ihjel med sideprosjekter, verv, høyt karaktersnitt, osv. for å kunne heve seg et pr cm. over neste søker. Og jobbene folk får er jo så som så...du har har søkere med 3-5 år utdanning, relevant sommerjobb hvert år, internships ila. semesteret, verv i klubber og foreninger, osv. som blir ansatt til noe som tidligere krevde VGS handel/økonomi. Ser mange av de i kullet over, som nå er ferdige, jobber med rimelig slappe jobber, som det har måtte knivet og slåss hardt om. Og lønna er jo 25%-50% lavere enn det teknologene tjener.

Når en videre spør mange studenter, hvorfor de studerer f.eks Øk.Adm (eller liknende varianter), så er hører en ofte "Vet ikke","Ikke helt sikker","Studerte Allmenne fag på VGS". 

Kort fortalt skjønner jeg ikke hvorfor folk gidder å kaste seg i et sånt rat race, når gevinsten er en helt middelmådig jobb som betaler mindre enn mange andre yrker. 

Anonymkode: 73e14...3d1

Jeg har valgt det studie jeg har valgt fordi det er viktig for meg, det er noe jeg kan og er glad i. Det som er mindre viktig er hva jeg får i lønn eller hvorvidt jeg utkonkurrerer andre med aktivitetsnivået mitt. En middelmådig jobb er bare middelmådig hvis du selv synes den er det.

Anonymkode: 46043...27c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Gjøksuppe skrev:

Forstår ikke hvorfor så mange skal velge en slik utdanning, spesielt når det er massevis yrkesutdanninger med både høyere lønn og bedre arbeidsmarked.

Fordi andre bransjer ikke nødvendigvis er noen dans på roser de heller. Selv har jeg en realfaglig, teknisk bakgrunn, og arbeidslivet der er virkelig ikke noe slaraffenliv. I lange perioder er det jobb hele den våkne delen av døgnet døgnet, 7 dager i uka. Har ikke hatt særlig ferie på snart 10 år, noe som ikke er uvanlig i min bransje. 

Mitt inntrykk er at de som jobber i øk. adm. yrker kan ha harde dager de også, men likevel litt bedre vilkår enn det mange av oss har, og at det til en viss grad hvertfall er mulig å ha et liv ved siden av jobb. I flere tekniske yrker er realiteten at det er knallhard konkurranse, og man må jobbe stadig mer, helt til man har at liv som kun dreier seg om å jobbe. Personlig er jeg dritt lei, og vil nok begynne med noe annet innen noen år. 

Anonymkode: 03798...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerte det fordi jeg er flaut opptatt av og interessert i økonomi. Fikk jobb uten problemer, som regnskapsmedarbeider. Jobber mot å bli autorisert. Lønna er jeg absolutt fornøyd med. 

Og fleksibiliteten! Mulighet til å jobbe hjemme, kortere/lengre dager, legge opp løpet selv. Å begynne i den jobben var som å komme til himmelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del synes øk/adm får ufortjent mye pes om dagen. Spør du meg er dette kanskje den beste utdanningen for folk med bredt interessefelt som ikke vet helt hva de vil. Dessverre er det jo sant det som sies at det har gått litt inflasjon i både tilbudet og etterspørselen av denne studieretningen, noe som også øker konkurransen i jobbmarkedet. Samtidig er det en veldig allsidig utdanning som knapt stenger noen dører, foruten om til de yrkene som krever spesialistutdanning (og disse egner seg uansett sjeldent for folk som ikke brenner spesielt for ett fag). 

Selvfølgelig er det også ulemper med å være generalist, men generelt sett er det utrolig mange forskjellige jobber man kan velge mellom med en slik utdanning, da så godt som samtlige bedrifter og organisasjoner trenger folk med kunnskap om økonomi og administrasjon. Så lenge man ikke forventer toppjobb eller millionlønn, men tenker bredt, mener jeg derfor at det fremdeles er gode sjanser til å finne en interessant jobb med denne utdanningen.

Anonymkode: ee695...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere og flere velger studiespesialisering, og mange har middelmådige karakterer. Ett eller annet sted må de gjøre av seg. Da er øk.ad sikkert et greit alternativ for mange. Lave inntaktskrav er mulig fordi det finnes så mange tilgjengelige studieplasser. Dette fordi dette er en relativt billig studieretning å tilby for høyskolene. Høyskolene får dyttet mange studenter gjennom, og tjener dermed sine penger. Studieplassene er ikke til for samfunnet, men til for høyskolene siden de får økonomiske midler basert på hvor mange som består og blir uteksaminert. Usikker ungdom blir lurt til å velge slike studier. 

Anonymkode: d0946...c78

Du har et snev av poeng her, altså. Det er ingen hemmelighet at universiteter og høgskoler i likhet med NAV, helsevesen og politi drives etter modellen New Public Mangagement etter årtusenskiftet. Det innebærer at samfunnsinstutisjoner som tidligere var drevet etter behov og funskjon, nå blir drevet etter en bedriftsøkonomisk modell der mennesker og tjenester stykkprisfinansieres og skal effektiviseres som en bilfabrikk.

Men jeg tror du undervurderer problemet om du avgrenser denne problemstillingen til øk.adm studieretning. Dessuten er det stort frafall de første studieårene, særlig på øk.adm,, og lærestedene får ikke betalt med mindre studenten fullfører studieløpet. Tapet er nok ikke så stort, men ikke gevinsten heller - sett i forhold til mange andre studieretninger.

Anonymkode: 393f4...67e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig oppfatningen av at de mest attraktive jobbene var forbeholdt studenter fra NHH, Ind.Øk ved NTNU, og kanskje BI...mens resten av Øk.Adm studentene landet rundt må kjempe om restene (av de jobbene / stillingene som kan føre til toppjobber - ikke vanlige stillinger). Nesten alle jeg kjenner fra Øk. Adm (Bachelor) sikter først og fremst etter en master fra NHH, til den grad at de gjerne tar opp fag i et år.

Selvfølgelig, det er ikke alle som sikter etter jobb ved McKinsey, Bain, BCG, Investeringsbanker, eller trainee stillinger hos industrigigantene...men vil tippe at et høyt, høyt antall ansatte der enten kommer fra et fåtall Norske skoler, eventuelt har tatt utdannelsen sin i utlandet.  

Anonymkode: 73e14...3d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde egentlig oppfatningen av at de mest attraktive jobbene var forbeholdt studenter fra NHH, Ind.Øk ved NTNU, og kanskje BI...mens resten av Øk.Adm studentene landet rundt må kjempe om restene (av de jobbene / stillingene som kan føre til toppjobber - ikke vanlige stillinger). Nesten alle jeg kjenner fra Øk. Adm (Bachelor) sikter først og fremst etter en master fra NHH, til den grad at de gjerne tar opp fag i et år.

Selvfølgelig, det er ikke alle som sikter etter jobb ved McKinsey, Bain, BCG, Investeringsbanker, eller trainee stillinger hos industrigigantene...men vil tippe at et høyt, høyt antall ansatte der enten kommer fra et fåtall Norske skoler, eventuelt har tatt utdannelsen sin i utlandet.  

Anonymkode: 73e14...3d1

Helt klart. Men som du sier, det er ikke tilfelle at alle som studerer øk.adm ønsker eller forventer en toppjobb.

De fleste arbeidstagere kan ikke være toppledere. Hvis du ikke forstår den matematikken, har du ikke noe på et økonomi-studie å gjøre hvertfall.

Endret av straamann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva du mener. Selv er jeg snart ferdigutdannet siviløkonom fra BI, men forstår meg generelt ikke på de som velger økonomi og administrasjon. I utgangspunktet blir Sivøk og Øk.ad. sammenlignet en god del, noe jeg forstår veldig godt: mange av fagene i starten er helt like, og i bunn og grunn studerer man økonomi i begge studieretninger. Min opplevelse er at mange velger å søke øk.ad. fordi det er et "lettere" alternativ til sivøk; mye lavere karakterkrav og mye lettere studie. Det mange ikke skjønner er hvor stupid dette er: 1. Øk.ad. har ingen fordeler over sivøk, og det er mange flere som konkurrerer om de samme jobbene, 2. De aller fleste jobbene noen med øk.ad bakgrunn er relevant for, går gjerne til en siviløkonom (hvis en siviløkonom har søkt på denne jobben).

Selv om både sivøk og øk.ad er økonomiutdannelser, sliter mange med øk.ad. bakgrunn å få seg jobb mens siviløkonomene gjerne blir rekruttert et helt år før de er ferdige med studiet. Så jeg skjønner godt hva du mener når du sier du ikke skjønner hvorfor så mange velger øk.ad., men snakker du om økonomistudier vs tekno generelt er jeg dessverre uenig. 

I høst (da det var et helt år til jeg var ferdig med sivøk-utdannelsen) fikk jeg faktisk tre jobbtilbud så fort min master var fullført, hos selskaper mange drømmer om å jobbe hos. Lønna var i tillegg helt fantastisk, for å ikke snakke om middagene osv. jeg ble tatt med ut på for å bli overbevist. Tekno er på ingen måte overlegent.

Anonymkode: 2c7ed...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...