Gå til innhold

180 kr timen som nyutdannet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne i ny jobb som regnskapsmedarbeider nå. Lønnen jeg ble tilbudt var 180 kr timen, privat sektor, mellomstor bedrift. Er det bare jeg som synes dette er lite? Jeg har allrede godtatt det da dette var bedriftens standard for de som ikke er autorisert eller har annen spisskompetanse innen regnskap, og jeg trenger en jobb. Jeg har en bachelograd i økonomi og ledelse som er ferdig nå i juni, og lurer på om det går ann å be om en lønnsforhøyelse da hvis jeg i tillegg gjør en god jobb frem til da? Eller om dette blir for tidlig? 
Jeg merker at jeg synes det er litt demotiverende å skulle bruke 3 år på studier og opparbeide meg en gjeld for så å få den samme lønna som en lagermedarbeider uten utdanning. De andre intervjuene jeg var på (hvor jeg dessverre ikke fikk jobben) lå lønna på alt fra 195 til 220 kr timen.


Hva synes dere om 180 kr timen som regnskapsmedarbeider? Og hva ville dere gjort for å få forhøyet den?
 

Anonymkode: d5427...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite. Jeg er produksjonsmedarbeider uten utdanning og jeg får 180 i timen..

Anonymkode: 0d1de...de4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Det var lite, ja. Bare begynn å søk nye jobber og oppgi lav lønn som motivasjon for at du vil bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal begynne i ny jobb som regnskapsmedarbeider nå. Lønnen jeg ble tilbudt var 180 kr timen, privat sektor, mellomstor bedrift. Er det bare jeg som synes dette er lite? Jeg har allrede godtatt det da dette var bedriftens standard for de som ikke er autorisert eller har annen spisskompetanse innen regnskap, og jeg trenger en jobb. Jeg har en bachelograd i økonomi og ledelse som er ferdig nå i juni, og lurer på om det går ann å be om en lønnsforhøyelse da hvis jeg i tillegg gjør en god jobb frem til da? Eller om dette blir for tidlig? 
Jeg merker at jeg synes det er litt demotiverende å skulle bruke 3 år på studier og opparbeide meg en gjeld for så å få den samme lønna som en lagermedarbeider uten utdanning. De andre intervjuene jeg var på (hvor jeg dessverre ikke fikk jobben) lå lønna på alt fra 195 til 220 kr timen.


Hva synes dere om 180 kr timen som regnskapsmedarbeider? Og hva ville dere gjort for å få forhøyet den?
 

Anonymkode: d5427...643

Jeg forstår deg og de tankene du gjør deg. Jeg ville blitt ferdig med utdannelsen først og deretter søkt andre jobber. Før du er ferdigutdannet er jo dette en "fair" lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at det er kr 180,- du starter på og du vil nærmest garantert øke relativt raskt når du har satt deg inn i systemer/rutiner og blir en verdi for selskapet.  
Derfor er det ikke helt relevant å sammenligne mot en "lagermedarbeider".

Men ja, 180 er lavere enn snittet. Ville forventet nærmere 200 som startlønn. 

Anonymkode: b653f...cd5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må huske at det er kr 180,- du starter på og du vil nærmest garantert øke relativt raskt når du har satt deg inn i systemer/rutiner og blir en verdi for selskapet.  
Derfor er det ikke helt relevant å sammenligne mot en "lagermedarbeider".

Men ja, 180 er lavere enn snittet. Ville forventet nærmere 200 som startlønn. 

Anonymkode: b653f...cd5

Det er jo selvfølgelig sant, heldigvis. Hvor raskt vil relativt raskt si? Og synes du det er ok å gjøre en lønnsforhandling allerede når bachelorgraden er helt i boks (i denne sammenheng vil det da være etter kun 3 måneder som ansatt) hvis jeg i tillegg gjør en skikkelig innsats fra dag én?

Anonymkode: d5427...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er maskinfører for 247kr timen. Har akademiske venner som ser ned på meg og utdannelsen min der de går og trasker på nav.

Anonymkode: 517a4...351

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får bedre lønn om du blir autorisert regnskapsfører, men da gitt at du har godkjent øk.adm utdanning, samt at du må jobbe inn erfaringen (3 år?). 

Ellers så blir det jo sikkert en del overtid når det er høyt press før regnskap skal leveres...så kanskje det blir høyere lønn da? 

Anonymkode: 39e4a...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er maskinfører for 247kr timen. Har akademiske venner som ser ned på meg og utdannelsen min der de går og trasker på nav.

Anonymkode: 517a4...351

Og dette er en relevant kommentar fordi...? :klo: 

Anonymkode: 0fdc5...962

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre års utdanning for å tjene det samme som kassadama på Rema 1000? Bra du har en utdanning som tilatter deg å renge ut hvor lønnsom det var...

Du burde blitt trafikklærer, da vil du tjene mer enn 300 kroner timen fra første dag... Uansett hvor du jobber... Og du hadde spart et års utdanning.

Hvorfor studerte du ikke regnskap og revisjon hvis du skulle føre regnskap? En revisor tjener jo masse penger. Og de sitter jo bare å reviderer ting, dritenkelt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo selvfølgelig sant, heldigvis. Hvor raskt vil relativt raskt si? Og synes du det er ok å gjøre en lønnsforhandling allerede når bachelorgraden er helt i boks (i denne sammenheng vil det da være etter kun 3 måneder som ansatt) hvis jeg i tillegg gjør en skikkelig innsats fra dag én?

Anonymkode: d5427...643

Relativt raskt vil vel være innen 6 måneder fra ansettelse. Du bør ihvertfall ikke vente lenger, og det er et møte du selv må ta initiativ til.  Om du gjør det etter 3 måneder må du velge selv. Kommer jo an på hvor selvstendig du føler deg.

Anonymkode: b653f...cd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Tre års utdanning for å tjene det samme som kassadama på Rema 1000? Bra du har en utdanning som tilatter deg å renge ut hvor lønnsom det var...

Du burde blitt trafikklærer, da vil du tjene mer enn 300 kroner timen fra første dag... Uansett hvor du jobber... Og du hadde spart et års utdanning.

Hvorfor studerte du ikke regnskap og revisjon hvis du skulle føre regnskap? En revisor tjener jo masse penger. Og de sitter jo bare å reviderer ting, dritenkelt.

Jeg valgte en utdanning som interesserer meg med flere valgmuligheter og en ok lønn. Regnskap er heller ikke det jeg så for meg da jeg startet utdannelsen, og heller ikke det jeg mest sannsynlig kommer til å drive med om 10 år, men man må jo starte et sted. I tillegg var jeg så uheldig at arbeidsmarkedet for økonomer ikke akkurat er helt på topp. Uansett så må jeg innrømme jeg hadde noe høyere forventninger angående lønn da dette krever mer både i arbeidsinnsats og kompetanse enn å sitte bak kassa i en matbutikk.

Anonymkode: d5427...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180 i timen - hva tilsvarer det i brutto årslønn? (uten overtid)

 

Anonymkode: a7885...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

180 i timen - hva tilsvarer det i brutto årslønn? (uten overtid)

 

Anonymkode: a7885...e06

ca 340 000

Anonymkode: d5427...643

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

ca 340 000

Anonymkode: d5427...643

Shit, ja det var lite.

Fant en artikkel fra 2017 som skrev: Den såkalte februarreguleringa sender timelønna for lager og transportarbeidere i blant annet Asko og Rema 1000 til over 213 kroner.

Så man tjener mer på å jobbe på lageret til Rema 1000.

Anonymkode: a7885...e06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du er ikke helt ferdig ennå. Innen økonomi og administrasjon bør man være glad man får jobb i begynnelsen, særlig uten fullført utdannelse. At du ikke er helt ferdig og gitt at du ikke har erfaring fra før, så er ikke lønna alt for gal, og du vil garantert øke når du er ferdig, samt får opparbeidet litt erfaring. 

Det er utrolig mange som er misfornøyd med lønn i dag. så lenge vi ikke snakker om sosial dumping, så har vi alle måttet begynne et sted når det gjelder lønn. I min første sommerjobb tjente jeg under 50,- i timen! og etter utdannelse, var lønna ikke særlig mer enn 130-140 uten erfaring. Men stå på, gjør en god innsats, får erfaring og ta evt. mer/annen utdannelse senere - så skal du se at man stiger i lønn. Nå tjener jeg betydelig mer. 

Anonymkode: 7df97...8ca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvilken retning innen øk/ad har du valgt å skrive om i Bacheloroppgaven? Ikke meningen å kritisere ditt jobbvalg, men regnskap blir noe snevert i forhold til din utdanning. Vet om flere som har tatt et års studie og fått jobb innen regnskap med bedre lønn enn 180 kr timen. Et annet aspekt er at regnskapsjobber i stor grad vil forsvinne pga. automatisering. Var jeg deg ville jeg søkt andre type jobber eller fortsatt å studere til en mastergrad.

Anonymkode: adee4...dc4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjempefin studentjobb synes jeg da, flott med relevant erfaring og så er det lettere å få intervju når du allerede har en jobb. Bedre å få litt mindre betalt i en relevant jobb under studietiden, enn å tjene mer på f.eks vasking.

Anonymkode: c6139...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

351.000,- i året er en helt grei lønn når du ikke har noen erfaring. Du puncher bilag eller noe sånt? Høyere lønn kommer med mer ansvar og ansiennitet. At du blir ferdig med bacheloren har ingenting å si for jobben du gjør. 

 

 

Anonymkode: 57330...e86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt samme problemet. Fikk tilbud om sommerjobb - relevant for studiet. Fikk beskjed om å komme med forlag på lønn utifra at jeg per da vil ferdig med utdannelsen. Kom med et forslag som kanskje var litt høyt, men fikk tilbud om 175kr!! Er riktignok sommerjobb, men jeg også kunne da heller jobba på Rema. Likevel vil jeg ha jobben pga relevansen og det er vanskelig å komme seg inn i jobb i mitt fagfelt

Anonymkode: 3b11a...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...