Gå til innhold

Kan BHGen nekte å skifte stomipose?


Pipaluk

Anbefalte innlegg

Jeg leste om en sak hvor en unge hadde stomi, og barnehagen ønsket å si opp plassen, muligens fordi det var så styrete med dette handikapet.

Det er sikkert en annen side av saken som ikke kommer frem. Det skal vel mye til før barnehagen sier nei til å gjøre dette?

kan et barn med et slikt handikap eller som er avhengig av sondemat få spesielle pedagoger i barnehagen? Her er det ikke snakk om utviklingshemming.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det vanskelig eller krever en viss kunnskap å skifte en slik pose? Må man passe på ting og ta hensyn? Det gjelder kanskje også for sondematingen? 

Jeg skjønner at barnehagen ikke vil ha ansvar for det. De er ikke helsepersonell. 

Anonymkode: 401a1...b92

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres helt sykt ut. Har jobbet tett på handikappede barn i bhg og de har hatt egne assistenter til stell, pass og omsorg og PPT-timer. Men hvor tett personalet er på barnet kommer jo an på behovene. Kan aldri tenke meg at en oppegående bhg ville nektet å skifte pose! Med opplæring på de ansatte burde vel ikke det være et problem. 

Endret av Lumos
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ville fått assistent som kunne fulgt opp i forhold til en slik diagnose.

Anonymkode: 95400...506

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanskelig eller krever en viss kunnskap å skifte en slik pose? Må man passe på ting og ta hensyn? Det gjelder kanskje også for sondematingen? 

Jeg skjønner at barnehagen ikke vil ha ansvar for det. De er ikke helsepersonell. 

Anonymkode: 401a1...b92

Å skifte stomipose kan sammenliknes med å skifte bleie på de andre barna. Det kan være litt styrete men en kan ikke gjøre noe alvorlig galt underveis. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Å skifte stomipose kan sammenliknes med å skifte bleie på de andre barna. Det kan være litt styrete men en kan ikke gjøre noe alvorlig galt underveis. 

Enig. Har stomi selv, det er virkelig ikke noe styr. Så lenge det ikke er snakk om andre utfordringer i tillegg er dette absolutt noe barnehagen må takle.

Anonymkode: b47b7...06e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet ville fått assistent som kunne fulgt opp i forhold til en slik diagnose.

Anonymkode: 95400...506

Er det lett å få assistent bare for å skifte pose? Skulle tro de måtte ha flere utfordringer før det blir innvilget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg leste om en sak hvor en unge hadde stomi, og barnehagen ønsket å si opp plassen, muligens fordi det var så styrete med dette handikapet.

Det er sikkert en annen side av saken som ikke kommer frem. Det skal vel mye til før barnehagen sier nei til å gjøre dette?

kan et barn med et slikt handikap eller som er avhengig av sondemat få spesielle pedagoger i barnehagen? Her er det ikke snakk om utviklingshemming.

 

Du må nesten linke til saken slik at vi kan lese den. 

Det er et problem at barnehageansatte ikke er helsepersonell, og dermed ikke har lov til å gjøre oppgaver knyttet til helsepersonell oppgaver, eller omvent de har ikke lov til å utføre hva som helst av oppgaver. De er utdannet og ansatt til å passe på friske barn. 

Vi har et barn med særskilt behov. Barnet fikk ikke begynne i bhg. når barnet var ett år. Nå er barnet i bgh i kort avstand til der vi bor. Når barnet trenger ekstra hjelp på grunn av sitt særlige behov, så må jeg eller pappaen stille i bhg. på kort varsel. I dårlige perioder må vi dra dit flere ganger i løpet av bhg dagen. Nettopp fordi bgh ansatte ikke kan gjøre det barnet trenger for å leve og overleve. 

Anonymkode: 7bfff...a1b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må nesten linke til saken slik at vi kan lese den. 

Det er et problem at barnehageansatte ikke er helsepersonell, og dermed ikke har lov til å gjøre oppgaver knyttet til helsepersonell oppgaver, eller omvent de har ikke lov til å utføre hva som helst av oppgaver. De er utdannet og ansatt til å passe på friske barn. 

Vi har et barn med særskilt behov. Barnet fikk ikke begynne i bhg. når barnet var ett år. Nå er barnet i bgh i kort avstand til der vi bor. Når barnet trenger ekstra hjelp på grunn av sitt særlige behov, så må jeg eller pappaen stille i bhg. på kort varsel. I dårlige perioder må vi dra dit flere ganger i løpet av bhg dagen. Nettopp fordi bgh ansatte ikke kan gjøre det barnet trenger for å leve og overleve. 

Anonymkode: 7bfff...a1b

Å skifte stomipose eller gi mat gjennom sonde, er ikke en oppgave spesifikt for helsepersonell, det er omsorgsoppgaver. Det er ikke snakk om å operere inn stomi eller sette ned sonder her.

Anonymkode: 15c8d...e01

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må nesten linke til saken slik at vi kan lese den. 

Det er et problem at barnehageansatte ikke er helsepersonell, og dermed ikke har lov til å gjøre oppgaver knyttet til helsepersonell oppgaver, eller omvent de har ikke lov til å utføre hva som helst av oppgaver. De er utdannet og ansatt til å passe på friske barn. 

Vi har et barn med særskilt behov. Barnet fikk ikke begynne i bhg. når barnet var ett år. Nå er barnet i bgh i kort avstand til der vi bor. Når barnet trenger ekstra hjelp på grunn av sitt særlige behov, så må jeg eller pappaen stille i bhg. på kort varsel. I dårlige perioder må vi dra dit flere ganger i løpet av bhg dagen. Nettopp fordi bgh ansatte ikke kan gjøre det barnet trenger for å leve og overleve. 

Anonymkode: 7bfff...a1b

Det var en artikkel i et blad. Jeg skal se om den også finnes i nettutgave. 

Det må være forskjell mellom handikap og kronisk sykdom. Om barnet bare går på do på annen måte og bortsett fra det ikke trenger særskilt hjelp så trenger det vel ikke helsepersonell i barnehagen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skifte stomipose eller gi mat gjennom sonde, er ikke en oppgave spesifikt for helsepersonell, det er omsorgsoppgaver. Det er ikke snakk om å operere inn stomi eller sette ned sonder her.

Anonymkode: 15c8d...e01

Hva hvis det krever ekstra tid av de ansatte eller hvis det blir vansker med mye vikarbruk. Er det lovlig grunn til å si nei til oppgaven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skifte stomipose eller gi mat gjennom sonde, er ikke en oppgave spesifikt for helsepersonell, det er omsorgsoppgaver. Det er ikke snakk om å operere inn stomi eller sette ned sonder her.

Anonymkode: 15c8d...e01

Nå kommer det an på hvilken sonde det er snakk om. PEG klarer de fleste å skjønne seg på med opplæring, men nesesonde bør helst helsepersonell ta seg av på grunn av at sonden kan plutselig gå ned i lungene om barnet drar den langt nok ut. Kanskje hjemmesykepleien kan hjelpe barnet i barnehagen om man søker til kommunen?

Anonymkode: 714e7...c28

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en elev som trengte ekstra hjelp i dosituasjon. Jeg måtte skrive under på ulike skjemaer for å ha ryggen ren. Opplæringen ble gitt av forledre og foreldre skrev under eg skriv der de godtok meg som hjalp barnet. 

Anonymkode: a58d9...3b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde en elev som trengte ekstra hjelp i dosituasjon. Jeg måtte skrive under på ulike skjemaer for å ha ryggen ren. Opplæringen ble gitt av forledre og foreldre skrev under eg skriv der de godtok meg som hjalp barnet. 

Anonymkode: a58d9...3b5

Hva hvis du ikke var på jobb, hvem kunne hjelpe da?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå kommer det an på hvilken sonde det er snakk om. PEG klarer de fleste å skjønne seg på med opplæring, men nesesonde bør helst helsepersonell ta seg av på grunn av at sonden kan plutselig gå ned i lungene om barnet drar den langt nok ut. Kanskje hjemmesykepleien kan hjelpe barnet i barnehagen om man søker til kommunen?

Anonymkode: 714e7...c28

Jeg vet at syke som ikke har BPA kan ringe hjemmesykepleien hvis de trenger å gå på do. Har vanskelig for å forestille meg at de kommer til barnehager for å ordne sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å skifte stomipose eller gi mat gjennom sonde, er ikke en oppgave spesifikt for helsepersonell, det er omsorgsoppgaver. Det er ikke snakk om å operere inn stomi eller sette ned sonder her.

Anonymkode: 15c8d...e01

Sondemating gjør ikke barnehagen selv om barnet går med nedlagt sonde. River barnet ut sonden så legger de helelr ikke ned igjen sonden, noe som betyr at barnet ikke kan få næring med mindre foreldrene står klar til å komme og ordne opp. Vil tro det samme gjelder stomiposer. 

Dette er også et problem for barn som er avhengig av insulin ved diabetes også der må foreldrene stå klar til å ta avgjørelser og eller stille opp i barnehagen for å sette riktig insulindose. 

Dermed er foreldrene avhengig av enten å få pleiepenger og eller ha en jobb nærmest i nabohuset til bhg. Eventuelt en kombinasjon av disse løsningene. Å ha barnet hjemme uten bhg pedagogosiek opplegg er da alternativet til å være tilgjengelig hele tiden barnet er i bhg. Vi har valgt å la barnet være i bhg. og å heller tilpasse oss enn å ha barnet hjemme.

Anonymkode: 7bfff...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Jeg vet at syke som ikke har BPA kan ringe hjemmesykepleien hvis de trenger å gå på do. Har vanskelig for å forestille meg at de kommer til barnehager for å ordne sånt. 

Når tid tror du at hjemmesykepleien kommer da? De må ha en fast avtale og være brukere av hjemmesykepleien. Og hjemmesykepleien kommer når de får passet besøket inn i rutene sine. Slike ekstraoppdrag medfører også at andre på listen blir forskjøvet. 

Hjemmesykepleien går som navnet sier i hjemmet, ikke i bhg eller på skolen. 

Anonymkode: 7bfff...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke barnehageansatte klarer å skifte stomi, som jo er et stort plaster med hull i, ja så finnes det stomiposer man bare kan tømme med en slange. Krever ikke helsepersonell for å skifte stomi. Det er noe alle med stomi gjør selv. Faktisk mye mer grisete å skifte bleie enn stomi.

Anonymkode: f0a11...080

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis ikke barnehageansatte klarer å skifte stomi, som jo er et stort plaster med hull i, ja så finnes det stomiposer man bare kan tømme med en slange. Krever ikke helsepersonell for å skifte stomi. Det er noe alle med stomi gjør selv. Faktisk mye mer grisete å skifte bleie enn stomi.

Anonymkode: f0a11...080

Så sant. Man må virkelig ikke være helsepersonell for å skifte pose. Det skal barnet gjøre selv når h*n blir gammel nok. 

Anonymkode: b47b7...06e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så sant. Man må virkelig ikke være helsepersonell for å skifte pose. Det skal barnet gjøre selv når h*n blir gammel nok. 

Anonymkode: b47b7...06e

Barn med stomi kan ikke bruke alt det utstyret voksne bruker. Der er også svært begrenset utstyr til de minste barna. 

Anonymkode: 7bfff...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...