Gå til innhold

Offentlig amming


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Garderobemannfrue said:

Det er vel ingen som hevder at pupp er farlig, ingen i tråden her i hvert fall, så vidt jeg kan se. Men alle som har fulgt med et snev i timen har fått med seg at ikke alle synes det er like greit å stirre inn i to digre (som i dette tilfellet) ammebryster mens de inntar rekesmørbrødet sitt. Det blir nesten som å ta seg en tur på kafe med rumpa bar siden det da er mye greiere når man skal på do. Nei, ikke helt det samme, men litt i samme gata. Det handler om å ha sosiale antenner og ta litt hensyn. De fleste av oss greier heldigvis det.

Joda, men poenget mitt er at man kan ikke oppdra alle. Det at noen ammer og man får se en pupp, får man ikke gjort noe med. 

Derfor tenker jeg at det må jo være mye enklere å ikke bruke så mye energi på å irritere seg over det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk stavepolitiet!  Det er absolutt NULL argument, NULL, som kan brukes for at det er ok å henge ut brystene i en kafe.  

Anonymkode: 81d77...a3a

Snakk om å være aggressiv. 

Det har jeg heller ikke sakt. Men hun trenger minsanten ikke være en drittkjerring, som du så fint skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Garderobemannfrue skrev:

Det er vel ingen som hevder at pupp er farlig, ingen i tråden her i hvert fall, så vidt jeg kan se. Men alle som har fulgt med et snev i timen har fått med seg at ikke alle synes det er like greit å stirre inn i to digre (som i dette tilfellet) ammebryster mens de inntar rekesmørbrødet sitt. Det blir nesten som å ta seg en tur på kafe med rumpa bar siden det da er mye greiere når man skal på do. Nei, ikke helt det samme, men litt i samme gata. Det handler om å ha sosiale antenner og ta litt hensyn. De fleste av oss greier heldigvis det.

Nei, de to er ikke i samma gata en gang, selv om jeg er enig med deg ang bryster som blottes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi hele tråden gjelder en mor som slengt ut brystene på utstilling? :roll:

Anonymkode: 81d77...a3a

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sinsiew skrev:

Nei, de to er ikke i samma gata en gang, selv om jeg er enig med deg ang bryster som blottes. 

Okei, jeg nøyer meg med samme by, men til slutt handler det om å ta hensyn innenfor det som forventes av normer for "grei" oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2018 den 10.38, Puny skrev:

Men igjen er det du som må ta ansvar for dine følelser, isteden for å "shame" denne moren på internett, kunne du heller gått i deg selv. 

Jo det kan det bety, hun kan amme akkurat slik hun vil det er ingen restriksjoner på hvordan man skal amme i det offentlige, uansett hvor nedsettende ordlag du velger å bruke om henne. Det er veldig sjeldent man ser noe slikt du beskriver og isteden for å da trekke konklusjonen at hun sikkert var litt uheldig, fremstiller du det som om dette var en person som ønsket å vise seg frem. 

Slike holdninger gjør at kvinner kvier seg for å amme, du må gjerne innbille deg at du "støtter amming", men ed å skrive det du skriver i denne tråden gjør du det motsatte. 

Jeg er ikke enig i det siste. Jeg mener det er mødre som den ts beskriver som kan stigmatisere offentlig amming. Fordi det kan spres en oppfatning av at amming i offentligheten innebærer at man har begge bryst framme når man ammer f.eks. Når det i virkeligheten er veldig få som ammer på den måten. Hvis man er uheldig og viser en del pga urolig baby er det noe ganske annet enn å ha begge brystene framme. Når man har mulighet til å være diskret, forstår jeg ikke hvorfor man ikke bare kan være det. Som en jeg kjenner som konsekvent ammet ved å dra ned utringningen i stedet for å dra genseren opp, i alle mulige situasjoner. Det er vanskelig å forstå grunnen til det, siden det innebar mye mer framvisning av pupp. Mulig det var ment som en statement, men for de som verken har ammet eller har barn, kan det føles nesten litt invaderende i visse settinger (det er jo forskjell på om man er på babysvømming eller på restaurant med andre folk tett på).

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Sinsiew said:

Snakk om å være aggressiv. 

Det har jeg heller ikke sakt. Men hun trenger minsanten ikke være en drittkjerring, som du så fint skriver. 

Kanskje du kan la være å rette på folk da.  Jeg er ikke norsk, så av og til har jeg skrivefeil.  Skriver du perfekt engelsk, tysk, fransk eller russisk?  Norsk er mitt femte språk så egentlig kan du ta deg en bolle.  

Anonymkode: 81d77...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du kan la være å rette på folk da.  Jeg er ikke norsk, så av og til har jeg skrivefeil.  Skriver du perfekt engelsk, tysk, fransk eller russisk?  Norsk er mitt femte språk så egentlig kan du ta deg en bolle.  

Anonymkode: 81d77...a3a

Lol, liker ikke boller så de kan du ha for deg selv;)

Endret av Sinsiew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Garderobemannfrue skrev:

Okei, jeg nøyer meg med samme by, men til slutt handler det om å ta hensyn innenfor det som forventes av normer for "grei" oppførsel.

Ntaa, kan vel gå med på samma land :nori:

Det er jeg helt enig i, og liker forøvrig ikke å få slengt andres nakne kropper i trynet selv, med mindre jeg er på stranda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Garderobemannfrue skrev:

Interessant spørsmål. Noen med puppestellet ute som vil driste seg til å svare?

Ut i fra det jeg har lest på forum så hadde flere oppfattet ammingen baby og jeg holder på med som blotting, eller lite hensynsfullt, for det mener mange det er det sekundet man ser noe mer enn et bakhode (til nød en stripe hud). Med en baby som sliter litt med sugetak og som kobler seg av og kaver litt av frustrasjon i blant er det ikke alltid like lett å holde puppen helt skjult om noen sitter og følger med liksom.

Men jeg har skjønt greia, holder meg hjemme til det forhåpentligvis blir bedre...

Anonymkode: f7a85...ae7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men om det plager deg, så trenger du jo ikke se på. Som mann kan jeg ikke så mye om amming, og tenker at min hovedoppgave her er å ikke stirre :fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ut i fra det jeg har lest på forum så hadde flere oppfattet ammingen baby og jeg holder på med som blotting, eller lite hensynsfullt, for det mener mange det er det sekundet man ser noe mer enn et bakhode (til nød en stripe hud). Med en baby som sliter litt med sugetak og som kobler seg av og kaver litt av frustrasjon i blant er det ikke alltid like lett å holde puppen helt skjult om noen sitter og følger med liksom.

Men jeg har skjønt greia, holder meg hjemme til det forhåpentligvis blir bedre...

Anonymkode: f7a85...ae7

Folk flest gjør nok ikke det, det har jeg sett mange ganger og også opplevd selv som ammende mor, altså puppeglipp. Helt normalt. Det er vesentlig forskjell på det du beskriver og å sitte med begge puppene ute i friluft, det ser du sikkert selv også. 

Det er flere her som hele tiden prøver å trekke temaet tilbake til helt vanlig amming ute i offentlighet, og det var jo ikke det som var utgangspunktet her. 

Anonymkode: 2ac62...d8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2018 den 23.31, AnonymBruker skrev:

Jeg ble litt overrasket her om dagen, men det er kanskje meg som er litt gammeldags - men inne på kafeen som jeg satt og spiste var det ei mor med ei lita jente som ble ammet. Mora hadde store tunge bryster og begge brystene hang ute i det fri hele tiden mens det ble ammet og pratet og ammet og ikke ammet. Greit med offentlig amming. Barnet skal jo også ha mat - men å sitte så lenge med store tunge bryster ute i det fri... Hva synes dere?

Anonymkode: e78df...c30

Ok for meg, selv om jeg ikke forstår helt at hun ikke ville være litt diskre for egen del. Hun var sikkert komfortabel da, og man trenger jo ikke stirre om man ikke liker det. 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tiger1974
6 timer siden, Garderobemannfrue skrev:

Interessant spørsmål. Noen med puppestellet ute som vil driste seg til å svare?

hehehe herlig :kyss2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.03.2018 г. den 10.16, Puny skrev:

Det burde ikke være noe "MEN" der, hvis man er "for amming, men...." så er man ikke for amming. Ammer man så må det kunne skje hvor når når som helst, uten restriksjoner. Slike holdninger gjør at enkelte  damer velger å ikke amme. 

Som med det meste i livet er det lov å like noe/være for noe med forbehold. 

"Jeg liker å kjøre, men ikke på smale, isete veier i mørket". Du "da liker du ikke å kjøre!!!"

"Jeg har ingenting i mot muslimer i Norge, men de burde ikke ha sharia-domstoler her" Du: "Nei! Enten for eller i mot muslimer!!"

"Jeg liker ikke Norge på vinterstid" Du: "da liker du ikke Norge! Forræder!"

"Jeg er for offentlig amming, men en gang ble jeg sprutet melk på. Dette synes jeg ikke noe om, mødrene må kunne unngå dette" Du: "men da er du i mot amming offentlig!!!"

Dessuten, til dere "naturlig!!!11!"-tilhengere, kan vi slutte å dra det kortet? Er så lei. Det er naturlig å prompe, men man gjør det ikke i en full heis med vilje, liksom

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tiger1974
34 minutter siden, Ginavn skrev:

Som med det meste i livet er det lov å like noe/være for noe med forbehold. 

"Jeg liker å kjøre, men ikke på smale, isete veier i mørket". Du "da liker du ikke å kjøre!!!"

"Jeg har ingenting i mot muslimer i Norge, men de burde ikke ha sharia-domstoler her" Du: "Nei! Enten for eller i mot muslimer!!"

"Jeg liker ikke Norge på vinterstid" Du: "da liker du ikke Norge! Forræder!"

"Jeg er for offentlig amming, men en gang ble jeg sprutet melk på. Dette synes jeg ikke noe om, mødrene må kunne unngå dette" Du: "men da er du i mot amming offentlig!!!"

Dessuten, til dere "naturlig!!!11!"-tilhengere, kan vi slutte å dra det kortet? Er så lei. Det er naturlig å prompe, men man gjør det ikke i en full heis med vilje, liksom

Så fantastisk bra skrevet !! Ler så jeg dæævver her !! Det er så bra formulert, og rett i fra hjertet i dyp irritasjon/fortvilelse over å ikke bli forstått av det damemennesket - 10 poeng av 10 mulige. Denne reddet dagen min :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Geirfuglen

Herregud. Å sammenligne promping og offentlig amming er jo helt hinsides. Det er ingen som er helt avhengig at du jevnlig tilfører en promp til omgivelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ginavn skrev:

Som med det meste i livet er det lov å like noe/være for noe med forbehold. 

"Jeg liker å kjøre, men ikke på smale, isete veier i mørket". Du "da liker du ikke å kjøre!!!"

"Jeg har ingenting i mot muslimer i Norge, men de burde ikke ha sharia-domstoler her" Du: "Nei! Enten for eller i mot muslimer!!"

"Jeg liker ikke Norge på vinterstid" Du: "da liker du ikke Norge! Forræder!"

"Jeg er for offentlig amming, men en gang ble jeg sprutet melk på. Dette synes jeg ikke noe om, mødrene må kunne unngå dette" Du: "men da er du i mot amming offentlig!!!"

Dessuten, til dere "naturlig!!!11!"-tilhengere, kan vi slutte å dra det kortet? Er så lei. Det er naturlig å prompe, men man gjør det ikke i en full heis med vilje, liksom

Ja, det er lov, men i praksis støtter du da ikke amming. Du er med på å gjøre det slik at noen kvinner kvier seg for å amme offentlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli en evig sirkel av de samme argumentene. Men en forskjell jeg ser mellom frontene er at "de moderate" i større grad ser ut til å høre/akseptere motpartens poenger - de fleste av oss er jo enige i at offentlig amming er greit!

Poenget vi prøver å få fram er at det ikke er helt likegyldig *hvordan* det gjennomføres, noe flere har nevnt eksempler på. Men de ivrigste fanebærerne mener tilsynelatende at det ikke finnes grenser, og at offentlig amming aldri kan bli feil uansett utførelse.

Beklager, men jeg klarer bare ikke å se det på den måten :vetikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Geirfuglen skrev:

Herregud. Å sammenligne promping og offentlig amming er jo helt hinsides. Det er ingen som er helt avhengig at du jevnlig tilfører en promp til omgivelsene.

Som ammende mor med en tarmsykdom tenker jeg faktisk at den sammenlikningen var ganske god.. Jeg er helt avhengig av å slippe ut luft med jevne mellomrom for å unngå ekstreme luftsmerter, men jeg prøver faktisk så godt det lar seg gjøre å gå på do eller gjøre det utendørs f.eks for å skåne omgivelsene.

Jeg ammer forøvrig overalt uten å blotte begge brystene samtidig. 👌✌

Anonymkode: 24fc0...738

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...