Gå til innhold

Hvilke konsekvenser hadde våpenkappløpet under den kalde krigen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forbindelse med en skoleoppgave researcher jeg konsekvensene våpenkappløpet under den kalde krigen hadde for USA og Sovjetunionen. Både midlertidige og langvarige konsekvenser. Leter hardt etter gode kilder på nettet, men finner ingen - link gjerne om du har noen!

Takker for all hjelp jeg kan få med dette!

Anonymkode: 040d5...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

I forbindelse med en skoleoppgave researcher jeg konsekvensene våpenkappløpet under den kalde krigen hadde for USA og Sovjetunionen. Både midlertidige og langvarige konsekvenser. Leter hardt etter gode kilder på nettet, men finner ingen - link gjerne om du har noen!

Takker for all hjelp jeg kan få med dette!

Anonymkode: 040d5...2fc

Du vil slite med å finne så mye om det på nettet; dette er i stor grad dokumentert i bøker og blader, og lite er digitalisert i etterkant. 

Men jeg kan gi litt innspill :

Våpenkappløpet omhandlet i stor grad 3 dimensjoner :

Først og fremst den strategiske dimensjonen, som er den som er mest kjent og handler om de strategiske atomvåpnene og aliansebyggingen. Ikke bare gjennom NATO og warsawapakten, men også hvilke allianser disse gjorde mot 3. verden land. Det som skapte terrorbalansen.

Så den operative, i form av konvensjonell våpenutvikling, og våpenproduksjon og eksport.

Den siste dimensjonen er det tiden blir mest kjent for, nemlig etteretning og spionasje. 

Gjennomgående hadde dette noen konsekvenser :

  • Vi hadde en enorm utvikling av teknologi, og mye av dette var ikke-kommersielt. Hvilket betyr at den har nådd ut mye bredere enn normalt .
  • Samfunnene endte opp i en "aggressiv fred", en frykt-basert mangel på konflikt, noe som formet verdens politiske landskap
  • Våpenproduksjon i ulike nivåer har gitt en relativt viktig økonomisk bidrag til samfunn som hadde teknologien. (Våpen er kapitalismens gullstandard for verdiskapning :) )
  • En interesant faktor, er at man pumpet opp en enorm økonomisk vekst : En av faktorene supermaktene aktivt brukte for å understreke sin makt var i illegg til mengden våpen, antall soldater og hvor avansert teknologien deres var, hvilken økonomisk vekst de hadde og skapte i alliansene sine. Her ligger det antagelig flere doktoravhandlinger i forhold til konsekvenser.  
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...