Gå til innhold

Hvorfor tuller "ingen" med Islam?

Fremhevede innlegg

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så da blir du trassig? Finnes det ikke viktigere ting enn å drive satire med islam hele tiden? Som å dempe polene mellom "vesten og østen". Det trumfer for min del.

Anonymkode: 30856...1c5

Konfliktskyhet kalles det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er jo samme argumenter som diktatorene i Øst-blokken mente også. 

Hvilken form for satire med profeten Muhammed synes du er akseptabel da? Den satiren som hyller profeten?

Anonymkode: 9d187...2a2

Jeg synes - og dette er personlig - verken satire med Muhammad eller Jesus er spesielt spennende eller morsomt. Jeg kan derimot le mye av satire om utøvere av religion, kristne og muslimer, logikken i det hele. Religionskritikk i humorform blir for meg veldig forutsigbart og kjedelig. Jeg synes Ricky Gervais er morsom, men jeg gjesper når han begynner med punchlines om Bibelen. Det er så oppbrukt og forutsigbart. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bør de som er ofre for islams utallige regler og påbud og undertrykkelse også være "forsiktige" med å kritisere profeten og sin egen religion av frykt for å tråkke mektige religiøse menn på tærne?

Som sagt så bedrives det også satire i Midtøsten. Det er modig. Har noen fått svi for det? Ja. Flere har flyktet og lever i eksil på grunn av sature. Jeg vil kjempe for deres rett til å uttrykke seg på denne måten. Men hvorfor skal absolutt du, som ikke er et offer for Islam, lage satire på Islam? Er det virkelig fordi du da føler at du hjelper de som er undertrykket av religionen? Bryr du deg med dem, eller synes du bare Islam er grenseløst dumt? Jeg ville ha syntes du var teit, men jeg vil selvfølgelig kjempe for også din rett til ikke å miste hode av det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, MonsIvar skrev:

Konfliktskyhet kalles det.

Nei, det kalles taktikk, kanskje til og med pasifisme.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, bortebra said:

Enig. 

Så du støtter Ayaan Hirsi Ali og Salman Rushdie's satire av profeten Muhammed fordi de er muslimer? Regissøren av Hirsi Alis film ble jo halshugget. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kristne får gjennomgå så det holder, men vi ser aldri det samme om Islam. 

Hvorfor trykker ikke folk bøker med bilde av Islams profet på forsiden? Hvorfor hetser de kristne, men lar muslimer være i fred?

Anonymkode: 89b65...2fd

Fordi muslimer er veldig hårsåre, litt i samme kategori som jøder og kongehuset i Thailand.

Anonymkode: b7e2b...8de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi muslimer er veldig hårsåre, litt i samme kategori som jøder og kongehuset i Thailand.

Anonymkode: b7e2b...8de

Du høres hårsår ut. Det er bare hårsåre folk som går rundt og sier at andre er hårsåre hele tiden.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som sagt så bedrives det også satire i Midtøsten. Det er modig. Har noen fått svi for det? Ja. Flere har flyktet og lever i eksil på grunn av sature. Jeg vil kjempe for deres rett til å uttrykke seg på denne måten. Men hvorfor skal absolutt du, som ikke er et offer for Islam, lage satire på Islam? Er det virkelig fordi du da føler at du hjelper de som er undertrykket av religionen? Bryr du deg med dem, eller synes du bare Islam er grenseløst dumt? Jeg ville ha syntes du var teit, men jeg vil selvfølgelig kjempe for også din rett til ikke å miste hode av det.

Det er da millioner som er undertrykket av denne religionen i vesten også. Alle er jo offer for islam fordi den setter klare regler og påbud for alle. Du fremstiller islam som et fremmedelement i vesten. Ayaan Hirsi Ali lagde jo religionskritikk sammen med en vantro og ble utsatt for terror og drap som resultat. Mener du ingen muslimer eller eks-muslimer bør ha lov til å kritisere religion dersom de gjør det sammen med en vantro? Hva om denne vantro personen ikke fikk lov til å gifte seg med en muslimsk kvinne nettopp pga islams regler om hva en vantro kan gjøre?

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du støtter Ayaan Hirsi Ali og Salman Rushdie's satire av profeten Muhammed fordi de er muslimer? Regissøren av Hirsi Alis film ble jo halshugget. 

Jeg kjenner minimalt til Hirsi, men jeg Salman Rushdies prosjekt er jo en litterær høydare. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er da millioner som er undertrykket av denne religionen i vesten også. Alle er jo offer for islam fordi den setter klare regler og påbud for alle. Du fremstiller islam som et fremmedelement i vesten. Ayaan Hirsi Ali lagde jo religionskritikk sammen med en vantro og ble utsatt for terror og drap som resultat. Mener du ingen muslimer eller eks-muslimer bør ha lov til å kritisere religion dersom de gjør det sammen med en vantro? Hva om denne vantro personen ikke fikk lov til å gifte seg med en muslimsk kvinne nettopp pga islams regler om hva en vantro kan gjøre?

Nei, alle er ikke offer for Islam, og du gjentar deg selv. Og nei, jeg mener ikke det. Kan du ikke lese hva jeg skriver? Vi snakket også om satire, og da også om karikaturstriden. Nå tar diskusjonen en vending og du gir meg meninger jeg ikke har.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, bortebra said:

Jeg kjenner minimalt til Hirsi, men jeg Salman Rushdies prosjekt er jo en litterær høydare. 

De som støtter Rushdie og Hirsi Ali er jo like forhatte som de som støtter ikke-muslimske kritikere av islam. Hatet mot islams og profetens kritikere skiller ikke mellom de som kommer fra en islamsk bakgrunn og de som ikke gjør det. Mange på venstresiden misliker også sterkt når profeten blir tullet med av eks-muslimer. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, alle er ikke offer for Islam, og du gjentar deg selv. Og nei, jeg mener ikke det. Kan du ikke lese hva jeg skriver? Vi snakket også om satire, og da også om karikaturstriden. Nå tar diskusjonen en vending og du gir meg meninger jeg ikke har.

Man er jo offer for islam når islam setter regler for hva ikke-muslimer kan gjøre. Ikke-muslimer kan ikke gifte seg med muslimske kvinner eller ha kjæreste som er født inn i islam. De kan heller ikke kritisere profeten. Dette gjelder for alle ikke-muslimer. 

At folk ikke skal kunne tulle med slik latterlig og skadelig overtro skapt av en såkalt profet er bare helt bak mål.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kalles taktikk, kanskje til og med pasifisme.

For all del. Den taktikken fungerte utmerket for Chamberlaine.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, MonsIvar skrev:

For all del. Den taktikken fungerte utmerket for Chamberlaine.

Ny morsom sammenligning fra deg, herr Svart-hvitt.

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ny morsom sammenligning fra deg, herr Svart-hvitt.

Takk:) Jeg har en gave for fine sammenligninger:)

Endret av MonsIvar
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, bortebra said:

Det høres ikke ut som du er ute etter humor så mye som du er ute etter å kritisere religionen. Og humor med det som mål, blir ofte ganske platt, synes jeg personlig. Latterliggjøring blir det sjelden legendarisk humor av, og det har lett for å grense til mobbing. Gi meg heller overraskende poenger og satire. 

Så siden du antakelig ikke likte humoren til Charlie Hebdo er det greit at de ble drept? Det er det som er saken, ikke hvilken humor du liker.

Anonymkode: a689c...e24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En religion som er så konservativ og skaper så mange diskriminerende regler og splittelse mellom folk fortjener å bli kritisert. Spesielt grunnleggeren fortjener å bli utsatt for satire. Det må du vel være enig i? 

Men du tror jo ikke på det engang, hvorfor skal du engasjere deg i en "konservativ religion" som du ikke liker? De fleste er tilfreds med å være muslimer... ikke vits å kauke seg opp og sånt 😊

Anonymkode: a4cf0...d42

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje folk har lyst til å dra til Storbritannia?

Anonymkode: 50cfe...688

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Men du tror jo ikke på det engang, hvorfor skal du engasjere deg i en "konservativ religion" som du ikke liker? De fleste er tilfreds med å være muslimer... ikke vits å kauke seg opp og sånt 😊

Anonymkode: a4cf0...d42

Ultrakonservativ religion skaper svært mye problemer. For alle mennesker. Ikke bare homofile. Men også ateister, vantro, eks-muslimer, kvinner som ikke har samme frihet som menn osv osv. 

Ditt argument blir som å si at siden de fleste i Sovjet var tilfreds med å være kommunister så skal ikke kommunisme kritiseres. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ultrakonservativ religion skaper svært mye problemer. For alle mennesker. Ikke bare homofile. Men også ateister, vantro, eks-muslimer, kvinner som ikke har samme frihet som menn osv osv. 

Ditt argument blir som å si at siden de fleste i Sovjet var tilfreds med å være kommunister så skal ikke kommunisme kritiseres. 

Nei. Det er det ikke. Hvorfor skal det vrangleses absolutt hele tiden. Det må gå an å ha flere tanker i hodet på en gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...