Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil ikke øvrig familie kunne bekrefte eller avkrefte i hvor stor grad dette stemmer? 

For eksempel ville min manns søsken og mine foreldre fort vite om vi hadde tradisjon om å spare gaver til nyttårsaften, fordi det er vanlig å takke for gaver etter julaften og vise frem hva de har fått i romjulen. Nærmere familie vil gjerne også vite hva man synes, om ting passet osv. 

Anonymkode: b97ac...5cd

Det vil jeg absolutt tro at de kan. Man kjenner jo gjerne til sine egne tradisjoner. Jeg vet ikke om familiemedlemmer må vitne eller skal vitne? Har de rett til å be om å få slippe å vitne? 

I en sak som denne er det lett å stille spørsmål ved alt. Julegaver, bager etc. Samtidig er det viktig å huske på at det unormale gjerne også inneholder normale elementer. 

Anonymkode: 4319d...7a6

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så vidt meg bekjent, har ikke obduksjonsrapporten vært offentliggjort? Den foreløpige rapporten fastslo at hun antagelig døde nyttårsaften ettermiddag eller kveld.

At hun hadde marmoreringer betyr helker ikke at hun ikke døde nyttårsaften, men at det var en varslet død, da kroppen gradvis «slo seg av».

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Bestemoren var sist på besøk i november. Ingen andre var på besøk etter dette. 

Anonymkode: c9f27...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Marmoreringer, slik jeg har forstått det, kan også være vanlig på svært lyshudede personer. Jeg har det når jeg er kald. Spesielt på bena. Sterkt synlig også. 

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 4
Skrevet (endret)

Man kan fremdeles være tilregnelig i judisiell sammenheng selv om man ikke er fungerende i hverdagen. At hun evt har en diagnose fritar ikke henne for ansvar. Det jeg reagerer på er at man diskuterer henne og hennes reaksjoner og handlinger fra et ståsted der man selv er psykisk frisk og oppegående. Det er uforståelig, det som har hendt, men man kan ikke sammenlikne en selv med en som åpenbart ikke er helt tilstede mentalt. 

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
Skrivefeil
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

I følge avhør i går fikk mor instruksjon om å gjøre førstehjelp. Det påpekes at dette er tungt arbeid som vil høres i tlf, da de som utfører det vil bli preget fysisk og at det naturlig vil føre med seg noe støy. På spm svarer de avhørte at dette ikke hørtes. 

Ambulansepersonell finner jenta i senga, godt innpakket i ett teppe. En seng er ikke ett sted for gjennoppliving, du har heller ikke teppe/dyne godt pakket rundt deg etter flere forsøk på gjennoppliving. (Kilde oa.no 03.02.18)

Anonymkode: 704cb...fe2

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Må familiemedlemmer vitne eller kan de slippe? 

Anonymkode: 4319d...7a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hun var kald og stiv da ambulannnsepersonalet fant henne. (Barn, og mennesker som er tynne eller undervektige stivner raskere enn andre, sto det et sted).

Anonymkode: fad9c...735

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun var kald og stiv da ambulannnsepersonalet fant henne. (Barn, og mennesker som er tynne eller undervektige stivner raskere enn andre, sto det et sted).

Kilde?

Anonymkode: e6f50...7f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan noen som er helsepersonell forklare dette med marmoreringen, på generell basis, uten å relatere det direkte til denne saken? Jeg har googlet, men finner mye motstridende informasjon, alt fra at det opptrer når døden er på vei, til å at det først kommer etterpå. 

Anonymkode: 73f0b...a9c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kilde?

"Dødsstivheten begynner vanligvis 2–5 timer etter døden og når vanligvis et maksimum innen 12 timer og forsvinner så gradvis i løpet av 1–3 dager. Som regel kan stivheten først kjennes i halsens muskler, deretter brer den seg til tyggemusklene og andre muskler i ansiktet, videre til kroppens muskulatur, så til armene og til sist kommer stivheten i bena. Dødsstivheten forsvinner først i halsen og kroppen, sist i føttene.

Hos barn og hos utmagrede pasienter kommer dødsstivheten tidligere enn hos andre mennesker

https://sml.snl.no/dødsstivhet

Innlegget er redigert for brudd på opphavsrett.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kan noen som er helsepersonell forklare dette med marmoreringen, på generell basis, uten å relatere det direkte til denne saken? Jeg har googlet, men finner mye motstridende informasjon, alt fra at det opptrer når døden er på vei, til å at det først kommer etterpå. 

Kan du ikke opprette egen tråd på kropp og helse eller noe?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet (endret)

"Dødsstivheten begynner vanligvis 2–5 timer etter døden og når vanligvis et maksimum innen 12 timer og forsvinner så gradvis i løpet av 1–3 dager. Som regel kan stivheten først kjennes i halsens muskler, deretter brer den seg til tyggemusklene og andre muskler i ansiktet, videre til kroppens muskulatur, så til armene og til sist kommer stivheten i bena. Dødsstivheten forsvinner først i halsen og kroppen, sist i føttene.

Hos barn og hos utmagrede pasienter kommer dødsstivheten tidligere enn hos andre mennesker

Nei, kilde til din påstand om at hun var kald og stiv, selvfølgelig.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Både linken over + denne linken https://sml.snl.no/dødstidspunktbestemmelse er postet tidligere i denne tråden

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun var kald og stiv da ambulannnsepersonalet fant henne.

Det er dette du må oppgi kilde på. Det er helt nye saksopplysninger. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, kilde til din påstand om at hun var kald og stiv, selvfølgelig.

Jeg skal se om jeg finner artikkelen. Link til artikkel om dette er også postet tidligere i itråden, men kan være slettet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Normalt så blir man marmorert på bena først. Det starter med at sirkulasjonen fungerer dårligere, hjertet klarer ikke å pumpe nok ut til kroppen. Det er individuelt når dette starter, men vanlig ca 1 døgn før man dør. Da vet man at nå nærmer det seg. Som regel er pasienten ikke kontaktbar på dette tidspunktet. Man er da kald på bena. Også kan dette spre seg, eller det holder seg bare på bena. 

Anonymkode: 5f740...5b1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, chisandra skrev:

Takk! Her står det jo "Helsepersonell som kom til stedet etter at moren ringte 113 reagerte på at 13-åringen var svært tynn.

Hun skal også ha vært kald og stiv, får VG opplyst."

• Liker 12
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...