Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Mg9pbR/Hadde-jeg-dodd-av-undervekt_-hadde-det-hverken-vart-helsevesenets-eller-min-mors-feil--Linna-Myhre

Linnea Myhre har skrevet en skikkelig dårlig kronikk om saken, men som egentlig bare handler om henne selv. (Bombe). 

Tiltalen mot moren er helt på sin plass etter hva vi vet til nå. Og jo mer vi får vite, jo verre blir det. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor ikke? Burde de heller lyve og pynte på sannheten? 

De er der heller ikke for å hjelpe, men for å gi et realistisk og faglig bilde av den mentale tilstanden til tiltalte. 

Anonymkode: 15f24...780

Hvor faglig fundert "oppmerskomhetssyke" er kan man jo lure på. Det er nedsettende, tabloid og respektløst. En psykiater burde vite bedre og nok om psykdommen til moren enn å bruke slike begreper.

Anonymkode: 7653a...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Rettsakskyndige skal ikke behandle og hjelpe, men gi sin faglige funderte og objektive vurdering av tiltalte. 

Anonymkode: af65c...d63

Nei, de skal ikke behandle, men de bør tenke over hva slags signaler slik ordbruk sender.

Anonymkode: 7653a...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/Mg9pbR/Hadde-jeg-dodd-av-undervekt_-hadde-det-hverken-vart-helsevesenets-eller-min-mors-feil--Linna-Myhre

Linnea Myhre har skrevet en skikkelig dårlig kronikk om saken, men som egentlig bare handler om henne selv. (Bombe). 

Tiltalen mot moren er helt på sin plass etter hva vi vet til nå. Og jo mer vi får vite, jo verre blir det. 

Anonymkode: af65c...d63

Dette var en merkelig kronikk som absolutt ikke treffer saken etter min mening. Hun var 15 år, og moren gjorde jo faktisk det hun skulle gjøre: Skaffet henne hjelp

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor faglig fundert "oppmerskomhetssyke" er kan man jo lure på. Det er nedsettende, tabloid og respektløst. En psykiater burde vite bedre og nok om psykdommen til moren enn å bruke slike begreper.

Anonymkode: 7653a...d2d

Det var vel ordet oppmerksomhetssøkende eller noe sånt som ble brukt? Og hun kunne sikkert ha skrevet det på et fancy fagspråk, men poenget er jo at lekfolk (altså rettens aktører som ikke er medisinsk fagfolk) skal forstå, og da må man bruke vanlige betegnelser som tegner et korrekt bilde.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor faglig fundert "oppmerskomhetssyke" er kan man jo lure på. Det er nedsettende, tabloid og respektløst. En psykiater burde vite bedre og nok om psykdommen til moren enn å bruke slike begreper.

Anonymkode: 7653a...d2d

Feil. Det ser ut til å være en presis beskrivelse av hva moren lider av. Ikke alle begreper innen psykiske diagnoser er spesielt flatterende heller, og slik må det være. 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor faglig fundert "oppmerskomhetssyke" er kan man jo lure på. Det er nedsettende, tabloid og respektløst. En psykiater burde vite bedre og nok om psykdommen til moren enn å bruke slike begreper.

Anonymkode: 7653a...d2d

Det er faglige begreper hun bruker.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette var en merkelig kronikk som absolutt ikke treffer saken etter min mening. Hun var 15 år, og moren gjorde jo faktisk det hun skulle gjøre: Skaffet henne hjelp

Det var vel ordet oppmerksomhetssøkende eller noe sånt som ble brukt? Og hun kunne sikkert ha skrevet det på et fancy fagspråk, men poenget er jo at lekfolk (altså rettens aktører som ikke er medisinsk fagfolk) skal forstå, og da må man bruke vanlige betegnelser som tegner et korrekt bilde.

Anonymkode: 7fdbe...473

Ja, så det nå at det var oppmerskomhetssøkende.

Anonymkode: 7653a...d2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ved nærmere ettertanke så vet jeg at du har rett. Hele saken er bare utfattelig trist og engasjementet hos mange bunner nok i gjenkjennelse i situasjonen, følelsen av maktesløshet og at ingen griper inn. At det er en systemfeil gir ikke akkurat noen forhåpning om bedring med det første for alle de "Angelicaene" (både jenter og gutter) som er der ute nå, men man kan jo tro.

Anonymkode: 7653a...d2d

Jeg er helt enig med deg, både i at hele saken er tragisk og at mange nok kjenner seg igjen i forskjellige deler av denne saken. Jeg jobber i skolen og denne saken gjør meg rett og slett dårlig. Fordi den viser med all tydelighet det mange av oss nok allerede vet, at det er svakheter i systemet. Jeg tror de som jobber i både barnehage og skole opplever nå og da å føle at noe ikke er helt som det skal med en elev eller et barn. Men i mange tilfeller er det vanskelig å sette fingeren på hva, fordi man bare ser bruddstykker av bildet. Man må forholde seg til det man kan observere i skolehverdagen, og det man får opplyst av foresatte. I mange tilfeller er det man kan observere nok til at man skjønner at man må gjøre noe, men i noen saker er det langt vanskeligere. Man kan ikke ringe BV for å melde fra at mor eller far er "noget spesielle", man må ha noe mer konkret å komme med. I dette tilfelle var det ikke en hemmelighet at jenta hadde en spiseforstyrrelse, mor hadde tett kontakt med skolen, hun har vært i behandling og skolen har prøvd å gjennomføre tiltak på skolen. Både for å følge opp spisingen på skolen og for å sikre at hun ikke opplever mobbing. Da er det ikke lett å se hele bildet, før det skjer noe som er opplagt alarmerende, som med flyttinga og planen om hjemmeskole. Som lærer kan man ikke plukke opp telefonen for å ringe legen, eller be BV fortelle mer om hva de gjør eller ser. I mange tilfeller fungerer det slik at man gir info til BV, og så får man ikke vite mer på grunn av taushetsplikt. Ikke engang mellom skoler er det sikkert at all relevant info kommer fram. Og her hvor de har flyttet mellom kommuner betyr det også at om man melder fra til BV, så begynner også runddansen med hvilket kontor som er det riktige, slik at, som i denne saken, det går tid på at BV skal sende beskjeder og info til hverandre uten helt å vite hvem som har ansvaret. Systemet har altfor dårlig kommunikasjonsflyt, og i noen tilfeller ser det ut som at reglene beskytter foreldrene mer enn barna. Det er tragisk. Og jeg tror dessverre at det må en større systemendring til, enn å se på enkeltindivider i denne saken, om man skal sørge for at noe slikt ikke kan skje igjen. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Feil. Det ser ut til å være en presis beskrivelse av hva moren lider av. Ikke alle begreper innen psykiske diagnoser er spesielt flatterende heller, og slik må det være. 

Anonymkode: af65c...d63

Hvorfor må det være slik? For å kunne trykke folk enda lenger ned?

Anonymkode: 7653a...d2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må det være slik? For å kunne trykke folk enda lenger ned?

Anonymkode: 7653a...d2d

Nei, for å kunne beskrive noe på en korrekt og presis måte. Hva er alternativet? Å finne opp et regnbuespråk med plussord, for at ikke noen skal bli lei seg av ordene som beskriver diagnosen? 

Endret av Vampen
  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må det være slik? For å kunne trykke folk enda lenger ned?

Anonymkode: 7653a...d2d

De er ikke ment å være lite flatterende. De er lite flatterende fordi de er en korrekt beskrivelsen av tilstanden, og tilstanden er lite flatterende.

Hvilket alternativ foreslår du? Ikke ha diagnoser for tilstander som er lite flatterende i tilfelle de som har den skulle føle seg krenket?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skivebom av Linnea Myhre. Hun kan ikke ha satt seg inn i hva saken handler om. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må det være slik? For å kunne trykke folk enda lenger ned?

Anonymkode: 7653a...d2d

Hva har det med saken å gjøre? Noe må de kalle den antatte sykdommen som denne kvinnen lider av.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og skivebom av Linnea Myhre. Hun kan ikke ha satt seg inn i hva saken handler om. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

Rart at de publiserer noe sånt. Men er man anoreksikjendis, så.... 

Anonymkode: af65c...d63

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Vampen skrev:

Jeg er helt enig med deg, både i at hele saken er tragisk og at mange nok kjenner seg igjen i forskjellige deler av denne saken. Jeg jobber i skolen og denne saken gjør meg rett og slett dårlig. Fordi den viser med all tydelighet det mange av oss nok allerede vet, at det er svakheter i systemet. Jeg tror de som jobber i både barnehage og skole opplever nå og da å føle at noe ikke er helt som det skal med en elev eller et barn. Men i mange tilfeller er det vanskelig å sette fingeren på hva, fordi man bare ser bruddstykker av bildet. Man må forholde seg til det man kan observere i skolehverdagen, og det man får opplyst av foresatte. I mange tilfeller er det man kan observere nok til at man skjønner at man må gjøre noe, men i noen saker er det langt vanskeligere. Man kan ikke ringe BV for å melde fra at mor eller far er "noget spesielle", man må ha noe mer konkret å komme med. I dette tilfelle var det ikke en hemmelighet at jenta hadde en spiseforstyrrelse, mor hadde tett kontakt med skolen, hun har vært i behandling og skolen har prøvd å gjennomføre tiltak på skolen. Både for å følge opp spisingen på skolen og for å sikre at hun ikke opplever mobbing. Da er det ikke lett å se hele bildet, før det skjer noe som er opplagt alarmerende, som med flyttinga og planen om hjemmeskole. Som lærer kan man ikke plukke opp telefonen for å ringe legen, eller be BV fortelle mer om hva de gjør eller ser. I mange tilfeller fungerer det slik at man gir info til BV, og så får man ikke vite mer på grunn av taushetsplikt. Ikke engang mellom skoler er det sikkert at all relevant info kommer fram. Og her hvor de har flyttet mellom kommuner betyr det også at om man melder fra til BV, så begynner også runddansen med hvilket kontor som er det riktige, slik at, som i denne saken, det går tid på at BV skal sende beskjeder og info til hverandre uten helt å vite hvem som har ansvaret. Systemet har altfor dårlig kommunikasjonsflyt, og i noen tilfeller ser det ut som at reglene beskytter foreldrene mer enn barna. Det er tragisk. Og jeg tror dessverre at det må en større systemendring til, enn å se på enkeltindivider i denne saken, om man skal sørge for at noe slikt ikke kan skje igjen. 

Jeg jobber i barnehage, og der har vi jo samme problemet. For det første kan man ikke melde til bv fordi foreldrene er «rare», man må ha noe mer håndfast. I tillegg skal foreldre gis beskjed om at det meldes til barnevernet, så sant det ikke er snakk om mistanke om seksuelt misbruk eller vold. Derfor kvier nok mange som jobber med barn for å melde til bv. For når foreldre får beskjed om at de blir meldt til bv, ja da flytter de. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og skivebom av Linnea Myhre. Hun kan ikke ha satt seg inn i hva saken handler om. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

Hun har til og med tatt feil av hvilken dag rettssaken begynte. 

Anonymkode: 15f24...780

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og skivebom av Linnea Myhre. Hun kan ikke ha satt seg inn i hva saken handler om. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

Noen ganger er det faktisk best å unnlate å uttale seg da hun ikke klarer skille mellom jentas situasjon og sin egen sykdomshistorie. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun har til og med tatt feil av hvilken dag rettssaken begynte. 

Anonymkode: 15f24...780

Pinlig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vampyrina skrev:

Jeg jobber i barnehage, og der har vi jo samme problemet. For det første kan man ikke melde til bv fordi foreldrene er «rare», man må ha noe mer håndfast. I tillegg skal foreldre gis beskjed om at det meldes til barnevernet, så sant det ikke er snakk om mistanke om seksuelt misbruk eller vold. Derfor kvier nok mange som jobber med barn for å melde til bv. For når foreldre får beskjed om at de blir meldt til bv, ja da flytter de. 

Gjelder dette ved både fysisk og psykisk vold?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...