Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det skulle jo være svært betenkelig at en profesjonell er tilbøyelig til å konkludere i favør av tiltalt bare fordi han er engasjert av forsvarer. En psykolog må jo ha et nøytralt utgangspunkt uavhengig av hvem som har engasjert han/henne.

Anonymkode: 7fdbe...473

Lenge leve naiviteten, tror du forsvarer ville lagt frem en vurdering i tiltaltes disfavør?

Anonymkode: f3177...e2d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge media var siste besøk i november, av bestemoren. Julegavene lå uåpnet da helsevesenet kom til hytta. 

Anonymkode: c9f27...32b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

I følge media var siste besøk i november, av bestemoren. Julegavene lå uåpnet da helsevesenet kom til hytta. 

Anonymkode: c9f27...32b

Så rart, når " hun løste julenøtter raskere enn oss andre "...

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vampyrina skrev:

De hadde visst spart noen julegaver de skulle åpne på nyttårsaften, har jeg lest

Spesielt...

Anonymkode: 51273...43c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer man i det heletatt å gå hvis man har en bmi på 8-9? Alvorlig underernæring over tid kan jo gi varige nevrologiske skader. Synes det er så merkelig at det beskrives at jenta fungerte så "bra" mot slutten som det som har blitt lagt frem av mor i media.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lenge leve naiviteten, tror du forsvarer ville lagt frem en vurdering i tiltaltes disfavør?

Anonymkode: f3177...e2d

Nei så klart ikke. Det jeg svarte på var at noen skrev at det var sannsynlig at rapporten gikk i tiltaltes favør fordi den var bestilt av tiltalte. Og det er jo betenkelig om en profesjonell kan ha en slik tilbøyelighet - man skal jo kunne stole på at de er nøytrale uavhengig av hvem som har bestilt dem

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vites det nøyaktig når hun døde? (Det har stått noe om dette i en av avisene (mulig VG eller Dagbladet), men jeg finner det ikke).

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei så klart ikke. Det jeg svarte på var at noen skrev at det var sannsynlig at rapporten gikk i tiltaltes favør fordi den var bestilt av tiltalte. Og det er jo betenkelig om en profesjonell kan ha en slik tilbøyelighet - man skal jo kunne stole på at de er nøytrale uavhengig av hvem som har bestilt dem

Anonymkode: 7fdbe...473

Enig. Men jeg tenker også litt på hvor troverdig/hvilken verdi uttalelsene får når de er hentet inn fra så mange. Er det ikke hittil tre fagpersoner som har konkludert i hennes "disfavør" og en som ikke? Totalt fire fagpersoner liksom. Vet ikke hva som er vanlig i slike saker jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Link til en ganske grundig artikkel fra 2016, der det bl a blir stilt spørsmål ved hvordan pressen kunne ta alt mor sa for god fisk, helt ukritisk. 

https://www.medier24.no/artikler/gjorde-norsk-presse-sma-barn-til-mobbere-og-mordere-budstikka-har-gatt-opp-den-andre-historien-etter-13-aringens-dodsfall/365377

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Vampyrina skrev:

Link til en ganske grundig artikkel fra 2016, der det bl a blir stilt spørsmål ved hvordan pressen kunne ta alt mor sa for god fisk, helt ukritisk. 

https://www.medier24.no/artikler/gjorde-norsk-presse-sma-barn-til-mobbere-og-mordere-budstikka-har-gatt-opp-den-andre-historien-etter-13-aringens-dodsfall/365377

Lurer på hvordan det går med disse jentene i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, injurierende utsagn, brukerdebatt og avsporinger, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mitral skrev:

Lurer på hvordan det går med disse jentene i dag.

Vet ikke noe om dagens tilstand, men sto i en rapport at flere foreldre måtte sykemelde seg pga belastningen barna opplevde. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Carol80
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært innom denne tråden i noen dager nå, skrevet om Budstikka-artikler og mulighet for å fortsette saken uten mor. Men jeg påvirkes, jo mer jeg tenker på denne saken, av hvor vondt denne jenta må ha hatt det. Fy faen. Vi kan snakke om mor, vi kan snakke om offentlige myndigheter, vi kan snakke om andre i livet hennes. Og vi skal det og må nettopp det, for det er nødvendig for å gjøre sjansene for at slikt skjer igjen minst mulig.

Tankene ramler likevel gang på gang tilbake på kjernen i det hele. Hvordan det må ha vært for henne de siste månedene. Tenk å slite så mye, og til slutt rase ned fra 41 til 21 kilo helt til du dør av avmagring. På en hytte på Beitostølen. Mens din kontakt med omverdenen tilsynelatende begrenser seg til SMS-utvekslinger og en og annen prat med en mor hvis håndtering av sykdommen din var slik at hun i etterkant ble tiltalt for grov mishandling. Jeg pleier ikke å la sånt gå særlig inn på meg, jeg har selv vært i retten altfor mange ganger (ikke på tiltalebenken, for ordens skyld) til å la meg overraske over elendighet, men dette slår jeg ikke helt fra meg. For en ufattelig jævlig skjebne.

Anonymkode: d18de...5d1

Jeg er enig. Hun ble syk da hun var 9, flyttet rundt og byttet skoler. Hun har ikke opplevd å bli en ungdom, være småkjæreste med guttene på skolen, ha venner (?) eller gjøre morsomme ting på fritida. Hun er flyttet rundt og isolert fra omverdenen av en mor som virker å skulle beskytte henne mot "verden og det som truer", i eget hode. I tillegg til anoreksiaen, som bare ble verre og verre. Lurer på hva hun selv forsto av alt som skjedde. Hva som var ekte og hva som var morens påfunn. Om hun protesterte, ville vekk fra hytta. Vi vet jo at moren truet med å ta livet av seg, for å få viljen sin? Det kommer nok svar gjennom SMSene som blir fremlagt i retten😓

Endret av Carol80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var 14 år slet jeg med alvorlig anorexi A-typisk. Jeg ble tvangsinnlagt først på sykehus, så på akuttpsykriatisk for barn og unge. Dette varte i 7 mnd før jeg fikk plass på et anerkjent anoreksi senter. Der jeg var mye lengre en "vanlig" prosedyre ca 9 mnd. Jeg hatet foreldrene mine under den perioden. Det noe av det værste jeg har opplevd (behandlingen), men gud hvor glad jeg er for mine foreldre hadde evne og hjerne til å ta de valgene for meg. Jeg var 14 år og jeg hadde død. Jeg er nå 28 og er frisk fra anorexien. Du skal være ganske syk som foreldre, hvis man ikke skjønner alvorligheten av tilstanden til barnet ditt når barnet er SÅ undervektig. 

Anonymkode: 97301...f7a

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poeng med det jeg skrev over er at om Angelica hadde hatt gode foreldre, slik som mine var. Da kanskje hun hadde vært i live nå og hatt de samme mulighetene som jeg fikk. Blir på en måte å nekte barnet sitt kreftbehandling.  

Anonymkode: 97301...f7a

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg var 14 år slet jeg med alvorlig anorexi A-typisk. Jeg ble tvangsinnlagt først på sykehus, så på akuttpsykriatisk for barn og unge. Dette varte i 7 mnd før jeg fikk plass på et anerkjent anoreksi senter. Der jeg var mye lengre en "vanlig" prosedyre ca 9 mnd. Jeg hatet foreldrene mine under den perioden. Det noe av det værste jeg har opplevd (behandlingen), men gud hvor glad jeg er for mine foreldre hadde evne og hjerne til å ta de valgene for meg. Jeg var 14 år og jeg hadde død. Jeg er nå 28 og er frisk fra anorexien. Du skal være ganske syk som foreldre, hvis man ikke skjønner alvorligheten av tilstanden til barnet ditt når barnet er SÅ undervektig. 

Anonymkode: 97301...f7a

Kan jeg spørre bare et helt generelt spørsmål? Kan det være at dersom man er tilstede og ser vektnedgangen fra dag til dag at man faktisk til slutt ikke ser hvor tynn personen har blitt? Det vil liksom ikke komme som et like stort sjokk som når man ikke har sett en person på et halvt år og som har gått ned mye i vekt i mellomtiden.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre bare et helt generelt spørsmål? Kan det være at dersom man er tilstede og ser vektnedgangen fra dag til dag at man faktisk til slutt ikke ser hvor tynn personen har blitt? Det vil liksom ikke komme som et like stort sjokk som når man ikke har sett en person på et halvt år og som har gått ned mye i vekt i mellomtiden.

Anonymkode: 7fdbe...473

Om du ikke ser at et menneske som veier 21 kg står med begge føttene i graven er det noe galt med øynene dine.

  • Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre bare et helt generelt spørsmål? Kan det være at dersom man er tilstede og ser vektnedgangen fra dag til dag at man faktisk til slutt ikke ser hvor tynn personen har blitt? Det vil liksom ikke komme som et like stort sjokk som når man ikke har sett en person på et halvt år og som har gått ned mye i vekt i mellomtiden.

Anonymkode: 7fdbe...473

Nei, det stemmer ikke, hvis du faktisk ser barnet. Mine foreldre kunne se det på bare 3 dager. Når man er så tynn, skal det ikke mange gram før det forandrer hele utseendet, spesielt i ansiktet. Man kan også se om man har fått i seg næring (dette er om eksem undervekt) på om du er blå på leppene, under øynene og hendene. 

Anonymkode: 97301...f7a

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...