Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Ifølge tiltalen unnlot moren gjentatte ganger å sørge for at datteren fikk nødvendig helsehjelp og behandling i perioden 5. februar frem til hun døde 31. desember ... Moren skal også at truet datteren med å ta livet av seg selv, oppgitt uriktige adresser til myndighetene og unndratt datteren fra ordinær skolegang, ifølge tiltalen "https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/datteren-13-doede-av-avmagring-hun-virket-normal/a/23804605/

Anonymkode: fad9c...735

Finnes dette på sms? Eller hvordan har dette blitt bevist?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ikke at det er så mange som forsvarer mor i denne tråden. Og det er vel strengt tatt ikke det det handler om. Det som imidlertid virker absurd i denne debatten, er at alle -dere her inne inkludert- fremlegger «bevis etter bevis» på at denne henta var i en situasjon der hun åpenbart hsdde rett på å bli beskyttet mot sin egen forelder.

det forekommer derfor mange (?) litt underlig at så mange varsellamper har lyst oppigjennom hendelsesforløpet her uten at mor ble fratatt omsorg og at en alvorlig personlighetsforstyrrelse ikke ble oppdaget. Når det er/var så åpenbart for dere her inne, hvorfor var det da så utrolig vanskelig for helsevesen og bv å oppdage dette også fatte de vedtak (på et tidlig tidspunkt) som hadde ført til at barnets rettigheter ble i attest av samfunnet? 

Dere forventer også at mor ila rettssaken skal fratas retten til å handtere sin egen diabetes. Men å frata Mor retten til å ta medisinske avgjørelser i forhold til sin datters anorexi, det var umulig ?

 

Anonymkode: 37999...62f

Mor tok ikke med barnet til helsevesenet. Helsevesenet (BUPA) sendte derfor to bekymringsmeldinger til barnevernet. Da har BUPA gjort jobben sin. Bv har allerede fått sterk kritikk for håndteringen av saken. Det er likevel ikke bv som har sendt en masse flyttemeldinger for å gjøre det vanskelig for offentlige instanser å følge opp, ta barnet ut av skolen og ikke gi henne medisinsk oppfølging. Angelica ble sviktet av bv, men i denne rettssaken er spørsmålet om hun også ble sviktet av sin mor. Men ja, utfallet tatt i betraktning er det jo åpenbart at bv burde tatt over omsorgen for Angelica. Men det er lett å være etterpåklok. Her har mange instanser sittet med hver sin lille bit av bildet, uten å samhandle. Nå har bitene blitt samlet og satt i sammenheng. Da er det lett å sitte her og si hva som burde ha blitt gjort fra det offentlige.

Jeg vet ikke om det finnes hjemmel for tvangsbehandling avmors diabetes under rettssaken. Det er i alle fall ikke en enkel ting å få til rent juridisk. Går ut fra at dette har vært og er et tema blant dommer og advokater. Spørsmålet er jo om mor aktivt saboterer rettssaken, og hva man kan gjøre med det hvis det er tilfellet. Jeg har i alle fall ikke svarene.

Men det at det har blitt gjort en feil (mor skulle ha blitt fratatt retten til å gjøre medisinske avgjørelser for sin datter), betyr ikke at man skal gjøre enda en feil (tillate at en personlighetsforstyrret tiltalt slipper unna å stå til ansvar for sine handlinger). Ikke bland disse to tingene. 

 

Anonymkode: 3e1ba...9db

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes dette på sms? Eller hvordan har dette blitt bevist?

Anonymkode: fad9c...735

Jeg fant det: " Både moren og forsvareren mener at tekstmeldingene tiltalen bygger på er tatt ut av sin sammenheng, og at det meste ble skrevet i en spøkefull tone. "https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/datteren-13-doede-av-avmagring-hun-virket-normal/a/23804605/

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ikke at det er så mange som forsvarer mor i denne tråden. Og det er vel strengt tatt ikke det det handler om. Det som imidlertid virker absurd i denne debatten, er at alle -dere her inne inkludert- fremlegger «bevis etter bevis» på at denne henta var i en situasjon der hun åpenbart hsdde rett på å bli beskyttet mot sin egen forelder.

det forekommer derfor mange (?) litt underlig at så mange varsellamper har lyst oppigjennom hendelsesforløpet her uten at mor ble fratatt omsorg og at en alvorlig personlighetsforstyrrelse ikke ble oppdaget. Når det er/var så åpenbart for dere her inne, hvorfor var det da så utrolig vanskelig for helsevesen og bv å oppdage dette også fatte de vedtak (på et tidlig tidspunkt) som hadde ført til at barnets rettigheter ble i attest av samfunnet? 

Dere forventer også at mor ila rettssaken skal fratas retten til å handtere sin egen diabetes. Men å frata Mor retten til å ta medisinske avgjørelser i forhold til sin datters anorexi, det var umulig ?

 

Anonymkode: 37999...62f

 

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg har lest hele tråden...å komme fra et ressurssterkt hjem osv burde ikke ha noe å si. Kanskje tvert imot. Det er en grunn til at man kaller anorexi for « legedattersyndrom» 

Det skjønner du også hvis du kjenner litt til psykiatrien. 

Anonymkode: 37999...62f

Enig i at ressurser ikke bør ha noe å si, men veltalenhet og manipulasjon har. 

I tillegg til svaret gitt deg over av annen ab, vil jeg føye til at det vi nå vet men som helsevesenet ikke visste da, er at mor isolerte datteren, lot datteren halvere kroppsvekten sin uten å tilkalle legehjelp, 

Anonymkode: f3177...e2d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å true sin egen datter med å ta selvmord, er jo psykisk mishanding!

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 33
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å true sin egen datter med å ta selvmord, er jo psykisk mishanding!

Anonymkode: fad9c...735

Ja, jenta kan ikke ha hatt det lett stakkars.

Å påstå at det er skrevet for spøk er bare et desperat forsøk på å ro seg til Fiskeskjær.

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes dette på sms? Eller hvordan har dette blitt bevist?

Anonymkode: fad9c...735

Det er for å bevise disse tiltalene de nå forsøker å gjennomføre rettsaken. Uskylding til det motsatte er bevist osv, Stiller meg dog tvilende til at de bare valgte å slenge inn en såpass detaljert tiltale uten noen grunn. Om det viser seg rett eller ikke får tiden vise.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant det: " Både moren og forsvareren mener at tekstmeldingene tiltalen bygger på er tatt ut av sin sammenheng, og at det meste ble skrevet i en spøkefull tone. "https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/datteren-13-doede-av-avmagring-hun-virket-normal/a/23804605/

Anonymkode: fad9c...735

Ps. Det virker litt lettvint å bortforklare fakta med at "det var sagt på spøk"....

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror dere det har noe å si at de tre som mener at det ikke er tale om PTSD er psykiatere, mens han som mener det er det er psykolog?

Anonymkode: 7fdbe...473

Det har nok heller med at han er engasjert av forsvarer, og ikke minst hvordan han uttaler seg. Det virker jo helt borti natta:

«Jeg kjenner enorm tristhet og fortvilelsesfølelser i min kropp når jeg hører på og ser på [46-åringen], noe jeg tilskriver en empatisk reaksjon i min kropp, der det jeg kjenner, gjenspeiler det [46-åringen] kjenner i sin kropp. Dette som skjer i min kropp, er for øvrig en viktig faktor i min vurdering av mennesker, da det sier mye om ektheten i de følelser som uttrykkes»

:klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Feeky skrev:

Det er for å bevise disse tiltalene de nå forsøker å gjennomføre rettsaken. Uskylding til det motsatte er bevist osv, Stiller meg dog tvilende til at de bare valgte å slenge inn en såpass detaljert tiltale uten noen grunn. Om det viser seg rett eller ikke får tiden vise.

Jeg fant at tiltalen bygger på tekstmeldingene mellom mor og datter. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant det: " Både moren og forsvareren mener at tekstmeldingene tiltalen bygger på er tatt ut av sin sammenheng, og at det meste ble skrevet i en spøkefull tone. "https://www.vg.no/nyheter/innenriks/doedsfallet-i-valdres/datteren-13-doede-av-avmagring-hun-virket-normal/a/23804605/

Anonymkode: fad9c...735

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, chisandra skrev:

Det har nok heller med at han er engasjert av forsvarer, og ikke minst hvordan han uttaler seg. Det virker jo helt borti natta:

«Jeg kjenner enorm tristhet og fortvilelsesfølelser i min kropp når jeg hører på og ser på [46-åringen], noe jeg tilskriver en empatisk reaksjon i min kropp, der det jeg kjenner, gjenspeiler det [46-åringen] kjenner i sin kropp. Dette som skjer i min kropp, er for øvrig en viktig faktor i min vurdering av mennesker, da det sier mye om ektheten i de følelser som uttrykkes»

:klo:

Men det skulle jo være svært betenkelig at en profesjonell er tilbøyelig til å konkludere i favør av tiltalt bare fordi han er engasjert av forsvarer. En psykolog må jo ha et nøytralt utgangspunkt uavhengig av hvem som har engasjert han/henne.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det skulle jo være svært betenkelig at en profesjonell er tilbøyelig til å konkludere i favør av tiltalt bare fordi han er engasjert av forsvarer. En psykolog må jo ha et nøytralt utgangspunkt uavhengig av hvem som har engasjert han/henne.

Anonymkode: 7fdbe...473

Han sier jo i realiteten bare at han følger magefølelsen sin. Amatørmessige greier. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har vel far også signalisert at han kommer til å saksøke mor, så det er mulig det blir en rettsrunde mellom de to også. 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, AnonymBruker said:

 

Enig i at ressurser ikke bør ha noe å si, men veltalenhet og manipulasjon har. 

I tillegg til svaret gitt deg over av annen ab, vil jeg føye til at det vi nå vet men som helsevesenet ikke visste da, er at mor var i stand til å isolere datteren, la henne halvere kroppsvekten sin uten å tilkalle legehjelp, ikke tilkalte legehjelp selv om datter spurte om det. Ser du virkelig ikke at det vi alle vet nå ville ført til omsorgsovertakelse om det var oppdaget før jenten døde?

Ser du virkelig ikke at morens handlinger de siste tre månedene av datterens liv utgjør den viktigste informasjonen og man derfor mye lettere kan konkludere at hun ikke var kompetent til å ta vare på barnet sitt nå etter at det skjedde, enn man kunne før det skjedde?

Det ekstra tragiske er at myndughetebecikke gikk inn i hytten på noe tidspunkt før jul. Da ville hun bli reddet. 

Anonymkode: f3177...e2d

Jeg ser et uskyldig barn med en av dealvorlohsye psykiatriske diagnoser man har, som Helsevesenet ikke hadde kontakt med for oppfølging i hele 3 måneder: TRE MÅNEDER!!!!!

Anonymkode: 37999...62f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Vampen skrev:

Forøvrig har vel far også signalisert at han kommer til å saksøke mor, så det er mulig det blir en rettsrunde mellom de to også. 

Jeg tror det blir del av straffesaken og ikke en egen sak. Dersom hun blir dømt kan også retten tilkjenne far erstatning. Tror jeg.

Anonymkode: 7fdbe...473

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser et uskyldig barn med en av dealvorlohsye psykiatriske diagnoser man har, som Helsevesenet ikke hadde kontakt med for oppfølging i hele 3 måneder: TRE MÅNEDER!!!!!

Anonymkode: 37999...62f

De var i kontakt med 13-14 forskjellige helseforetak, flyttet flere ganger og meldte til slutt flytting til 3 forskjellige steder! Man visste på slutten ikke hvor de befant seg. Og BUPA sendte to bekymringsmeldinger til BV. Så det du også bør se er en mor som i følge tiltalen har motarbeidet og forsøkt å lure de forskjellige instansene. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Javasoft skrev:

Jeg syns det er utrolig trist at en så tragisk sak blir grunnlaget for spekulasjoner på et forum. 

 

Hva av det som er skrevet her er spekulasjoner?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...