Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å forstå at en mor som har vært så umoden ovenfor sin egen datter (snakke om eget lave selvbilde til en tenåring, ha så unyansert syn på psykiatrien etc) ikke har blitt fanget opp før av hjelpeapparatet? Annet enn at hun er fra Bærum og pappaen hennes er (var) lege, er det lite ved tiltalte som virker ressurssterkt. Tvert i mot virker hun ureflektert og eksepsjonelt umoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 minutter siden, MizBiz skrev:

Det er vanskelig å forstå at en mor som har vært så umoden ovenfor sin egen datter (snakke om eget lave selvbilde til en tenåring, ha så unyansert syn på psykiatrien etc) ikke har blitt fanget opp før av hjelpeapparatet? Annet enn at hun er fra Bærum og pappaen hennes er (var) lege, er det lite ved tiltalte som virker ressurssterkt. Tvert i mot virker hun ureflektert og eksepsjonelt umoden.

Jeg har en far som utviklet en personlighetsforstyrrelse når jeg var tenåring.

Ikke i nærheten samme diagnose som mor til A, men vit at folk med personlighetsforstyrrelser kan være forferdelig overbevisende og fremstå som to forskjellige personer hjemme og ute blant folk. 

Når kona gikk til legen og sa at hun trodde pappa var syk og legen snakka med pappa greide pappa overbevise legen sin om at det var kona som var syk og ikke han. Pappa er flink med ord og legen kjøpte alt han sa. Vi var de eneste som skjønte/trodde at det var noe galt med pappa. Ingen utenfor familien kunne se det før sykdommen utviklet seg. Det tok 10 år før han fikk diagnosen sin. Mor til A har sikkert vært syk store deler av livet sitt selv. 

Det at denne dama hadde en far som var lege og hadde selv kunskap om sykdommen til A og helsevesenet/psykiatrien gjorde det nok enda lettere å tvinne dem rundt fingeren. Si det de ville høre, bruke mobbekort og spille offer. Og vi ser jo at det funker. Det er fortsatt de som mener hun ikke fortjener straff.

Det er forferdelig lett å være etterpåklok og slike diagnoser som tiltalte har kan være vanskelig å forstå å oppfatte når man står i det. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chillpill

Nå skal det sies at disse brevene ble funnet på morens datamaskin, og at man ikke kan vite om Angelica har sett dem - så vidt jeg forstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Chillpill skrev:

Nå skal det sies at disse brevene ble funnet på morens datamaskin, og at man ikke kan vite om Angelica har sett dem - så vidt jeg forstår. 

Men hun har sendt noen ganske heftige tekstmeldinger til datteren tidligere, som kan oppleves som veldig skremmende for en 12-13åring. 

Endret av Gasellen
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
1 minutt siden, Gasellen skrev:

Men hun har sendt noen ganske heftige tekstmeldinger til datteren tidligere, som kan opplevelse som veldig skremmende for en 12-13åring. 

...eller også 9(!!)-åring:

"Dymbe viser til tekstmeldinger og brev sendt til Angelica fra 2012 og fremover. Han leser opp en melding fra 2013 (da Angelica var 9 år, red. anm.): «Jeg hater BUPA Drammen like sterkt som deg. Likevel, er det den eneste måten jeg kan redde deg på, så gjør jeg det. Men jeg hater, hater, hater det stedet», skriver moren.

Tiltalte omtaler også behandlere som «dritten» og «hurpa» i tekstmeldinger til datteren."

https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjfkq0ue8003309e9z8dr0ika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 23.39, AnonymBruker100 skrev:

Jeg tenker bare på familien Til den stakkars jenta. 

Kan ikke tenke meg noe verre enn om noe sånn tragisk skjedde i vår familie og de involverte ble hengt ut og dissekert på kvinneguiden....

Synes virkelig ikke at jenta skal glemmes!  Bra at det er  fokus på denne saken,  slik at man får fram at foresatte ikke alltid gjør det beste for sine barn.  Vi har de senere årene dessverre hatt 2 barn som har sultet ihjel i mors varetekt.  

Håper at mor blir dømt. Jenta fortjener at noen blir straffet.  

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 1/31/2019 at 1:38 PM, MizBiz said:

Dessverre så kan noen mennesker med personlighetsforstyrrelse være utrolig flinke til å fremstå som normale når det blir forventet av dem. Moren fikk med seg mesteparten av Norge på mobbet-til-døde narrativet ganske lenge. 

Jeg vokste selv opp med en mor som nok hadde en personlighetsforstyrrelse som antakelig var i samme cluster som denne moren. Hun kunne få noen vanvittige raserianfall og komme med grusomme kommentarer. Som med all vold i nære relasjoner fantes det ingen vitner, for hun var alltid eksemplarisk når det var andre tilstede. Dessuten hadde jeg en medfødt lidelse, så alle tegnene jeg viste på at ting ikke fungere ble bortforklart med det. Til tross for at ingen av de symptomene sto på noen sjekkeliste for diagnosen min, jeg hadde tvert imot veldig lite av de utfordringene barn med den diagnosen kan ha. Så alle tiltakene ble satt på meg for at jeg skulle endre meg, mens hun ble møtt som alenemoren som hadde fått et diagnosebarn. 

Helt til slutt en oppfordring til alle som kommer i kontakt med barn, enten jobb eller privat: ikke se på foreldrenes fungering, men barnas. Fungerer barna dårlig, så er det noe som er galt. Og IKKE tro det er pga en diagnose, barn med diagnoser kan fungere veldig godt med riktig tilrettelegging. 

Takk for at du leste og takk for meg. 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å vite hva slags betraktninger Budstikka har gjort rundt live-broadcastingen av rettsaken og hvilket liv moren og pårørende skal ha når saken er over og dersom hun blir dømt hva slags liv hun skal ha når hun er fri. Hele saken er en tragedie fra ende til  annen og at Budstikka gjør penger på elendigheten smaker biskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Tuxy said:

Hadde vært interessant å vite hva slags betraktninger Budstikka har gjort rundt live-broadcastingen av rettsaken og hvilket liv moren og pårørende skal ha når saken er over og dersom hun blir dømt hva slags liv hun skal ha når hun er fri. Hele saken er en tragedie fra ende til  annen og at Budstikka gjør penger på elendigheten smaker biskt.

Det er nå en gang sånn det er når man begår en forbrytelse som får en viss grad av publisitet.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, moroklompen said:

Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg. Budstikka har gjort ett fantastisk arbeid med å dekke denne tragiske saken og i motsetninger til visse andre medier, ikke bare dekket den overfladisk men gått i dybden og faktisk fått frem hva Angelica ble utsatt for. Hvilket liv mor og pårørende som støtter henne skal ha etter denne saken er i grunn rivende likegyldig for meg, all den tid jeg syntes de pårørende totalt har sviktet Angelica ved å støtte moren gjennom dette. Spesielt Angelica sin bestemor som vitner så totalt i mor sin favør etter alle bevisene som er kommet frem og bestefar som atter en gang bare sykemelder seg. De svikter Angelica igjen og igjen. All honnør til Budstikka som har gått dypt inn i denne saken og har åpnet øynene til mange av oss om hvordan grov mishandling kan foregå av en mor som tilsynelatende har lagd en historie rundt seg selv som en selvoppfordrende mor som har gjort «alt» for datteren når hun i virkeligheten var datteren sitt aller største problem. At Budstikka har endel artikler bak betalingsmur er fullt forståelig og handler ikke om å sitte å tjene penger men om å kunne ha ressursene til å dekke slike saker på den måten de har gjort. All honnør igjen til Budstikka og journalistene for en fantastisk dekning og grundighet i arbeidet deres, det har Angelica mer enn fortjent!

Du har antakelig helt rett i at moren var A sitt største problem eller rettere sagt sykdommen hennes. Det var heller ikke bare familien som sviktet A, men de som burde hatt kompetansen til å legge to og to sammen, blant annet skolen, barnevernet og helsevesenet. Det er enkelt å bare rette pekefinengeren mot moren. At psykiaterne nå etter alt kommer inn med den ene vanvittige diagnosen etter den andre og på grensen til karakterdrap(i media) gjør det ikke noe bedre. Jeg synes ikke budstikkas innstats er heltemodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Sol70 said:

Det er nå en gang sånn det er når man begår en forbrytelse som får en viss grad av publisitet.

Det går vel en grense?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tuxy skrev:

Det går vel en grense?

Nei, ikke for mødre som gjemmer barnet sitt for alle som kunne reddet barnets liv. 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Tuxy skrev:

Du har antakelig helt rett i at moren var A sitt største problem eller rettere sagt sykdommen hennes. Det var heller ikke bare familien som sviktet A, men de som burde hatt kompetansen til å legge to og to sammen, blant annet skolen, barnevernet og helsevesenet. Det er enkelt å bare rette pekefinengeren mot moren. At psykiaterne nå etter alt kommer inn med den ene vanvittige diagnosen etter den andre og på grensen til karakterdrap(i media) gjør det ikke noe bedre. Jeg synes ikke budstikkas innstats er heltemodig.

Hadde det bare vært å legge to og to sammen. Prøv 10, 20, 30 og ta hensyn til stadig flytting, løgn om flytting, helsetilstand og oppfølging og manipulasjon for å lure systemet.  Er det da så rart at oppfølgingen til slutt sviktet? 

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, moroklompen skrev:

Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg. Budstikka har gjort ett fantastisk arbeid med å dekke denne tragiske saken og i motsetninger til visse andre medier, ikke bare dekket den overfladisk men gått i dybden og faktisk fått frem hva Angelica ble utsatt for. Hvilket liv mor og pårørende som støtter henne skal ha etter denne saken er i grunn rivende likegyldig for meg, all den tid jeg syntes de pårørende totalt har sviktet Angelica ved å støtte moren gjennom dette. Spesielt Angelica sin bestemor som vitner så totalt i mor sin favør etter alle bevisene som er kommet frem og bestefar som atter en gang bare sykemelder seg. De svikter Angelica igjen og igjen. All honnør til Budstikka som har gått dypt inn i denne saken og har åpnet øynene til mange av oss om hvordan grov mishandling kan foregå av en mor som tilsynelatende har lagd en historie rundt seg selv som en selvoppfordrende mor som har gjort «alt» for datteren når hun i virkeligheten var datteren sitt aller største problem. At Budstikka har endel artikler bak betalingsmur er fullt forståelig og handler ikke om å sitte å tjene penger men om å kunne ha ressursene til å dekke slike saker på den måten de har gjort. All honnør igjen til Budstikka og journalistene for en fantastisk dekning og grundighet i arbeidet deres, det har Angelica mer enn fortjent!

Så enig! Budstikka har virkelig fungert som en øyenåpner for mange som først trodde at A døde pga mobbing. 

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (teamleder)

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er særs viktig at den type mishandling som Angelica ble utsatt for kommer frem i lyset. Media har stort sett konsentrert seg om fysisk mishandling av barn, mens mødre eller fedre som driver med psykisk mishandling pluss subtil grov omsorgssvikt blir helt glemt. Skulle ønske at det var flere enn Budstikka som dekket saken grundig, for det er slik at den type mishandling som Angelica ble utsatt for er mer vanlig enn den konkrete fysiske mishandlingen, i tillegg fører den til flere mentale skader hos det utsatte barnet. Jeg vil at media skal " skrike" høyere om psykisk mishandling, for mens jeg skriver dette er det flere tusen barn som daglig blir utsatt for emosjonell vold av sine foreldre her i Norge. Sjansen for at de kommer til å ha et amputert voksenliv med store psykiske vansker er særs sannsynlig. Hvorfor ? Det er ingen som ser dem,for de voksne rundt dem er bare opptatt av blåmerker på utsiden og glemmer helt at det er mulig å få blåmerker på sjelen. Egentlig ganske merkelig, for hvis et voksent menneske gikk på jobben, og ble utsatt for mobbing og utestengelse hver eneste dag fra sine kollegaer,så hadde det fort brutt sammen, men barn skal tåle og tåle fra det som skulle vært deres nærmeste OMSORGSpersoner, og ingen rekker ut en hånd.

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra
3 timer siden, Tuxy skrev:

Hva tenker du da om at moren skrev bok og tjente penger på den?

Og hva tenker du om at moren lot seg intervjue? At hun navnga små barn som mobbere? Om at hun mer enn gjerne ville prate med medier som skrev fordelaktig om henne?

Hvor godt har du fulgt saken?

Budstikka fortjener en stor takk for jobben de har gjort. For øynene de sannsynligvis har åpnet på helsearbeidere/skolevesen/barnevern. For å fortelle om den andre siden av det moren formidlet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Tuxy said:

Disse to tingene henger sammen.

Jeg hadde kontakt med en familie inntil for noen år siden. Det var et par som jeg hadde gått på skole med og barna deres. Etter en rekke merkelige episoder og uoverensstemmelser mellom meg og foreldrene, bestemte jeg meg for at jeg ønsket ikke å ha kontakt med dem mere. Den ene datteren fortalte meg da et par år senere at hun så på dem som psykopater, og hun fortalte meg om episoder jeg ikke kunne forestille meg, blant annet om vold som hadde resultert i tvangsinnleggelse. Jeg så ikke dette til tross for at jeg regnet meg som en nær venn av dem. Hun sa at "de har tatt seg sammen når du har vært der". Bv hadde vært interessert i dem men fikk aldri noe på dem, og jeg selv så ikke noe omsorgssvikt så jeg skjønte ikke hva bv holdt på med. Noen diagnoser er altså klin umulig å se, selv for fagpersoner når man ikke har personlig erfaring med det selv.

Men jeg har ikke sett at det har vært flere diagnoser, har det det?

Endret av Sol70
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budstikka har gjort en kjempejobb! Den første store artikkelen de hadde, Da Lommedalen mistet en av sine egne, var jo banebrytende og en øyeåpner for mange. Et virkelig godt stykke arbeid.  

Jeg syntes saken var rar helt fra starten av, jeg husker jeg sa til mannen min allerede helt tidlig at jeg skjønte ikke hvorfor mobbing var et stort tema her, når et barn har sultet ihjel på en hytte? Det er jo en barnevernssak og en politisak! Det har *ingen* betydning om barnet har blitt mobbet eller ikke, et sykt barn skal få den medisinske behandlingen det trenger og ikke sulte ihjel på en hytte! Så jeg var ikke det minste overrasket da det kom en tiltale. 

Jeg støtter med glede Budstikka økonomisk gjennom pluss-abonnement mens saken varer. Jeg håper andre medier har lært - men enkelte må jeg si jeg tviler på. Spesielt Dagbladet. Omtalen i de fleste medier har tydelig endret seg etterhvert som ting begynte å komme fram i den første rettssaken, men fremdeles er det altfor mange som kun tenker på den første, ensidige dekningen som var regissert av mor. Det er også altfor mange som ikke klarer å tro at en mor kan skade barnet sitt (ville pipa hatt en annen låt hvis det var Angelicas far som hadde omsorgen og hadde gjort det samme? Interessant tankeeksperiment...). 

Denne saken viser medienes makt, og den viser også at medier kan bli manipulert. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et intervju med moren før den første rettssaken, på den tiden hvor hun kjørte på som verst med mobbet til døde skalkeskjulet. Så normal kan en som har sittet med hendene i fanget og sett på at datteren sultet ihjel være. 

https://www.tv2.no/v/1071506/

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...