Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«Psykiater Synne Sørheim stiller seg tvilende til oppriktigheten i den tiltalte kvinnens følelsesmessige og kroppslige sammenbrudd, og insisterer på at rettssaken må gå sin gang, selv med innslag av slike episoder, som til slutt gjorde at fjorårets forsøk på å gjennomføre rettssaken måtte avbrytes.

«Det er (...) ikke grunn til å tro at ytterligere tilpasning vil kunne eliminere risiko for nye episoder med utilsiktet eller tilsiktet signifikant avvikende blodsukker eller annen maladaptiv atferd», skriver Sørheim i sin rapport fra i høst.» 

- Det får stå for hennes regning. Jeg er sjeleglad for at jeg tok opp hele samtalen med henne - da høres det tydelig at jeg roper opp og farer ut av kontoret hennes når hun nevner voldsomme ord, sier den tiltalte kvinnen i en tekstmelding til Dagbladet.

Hun legger til at det kan bli aktuelt å legge fram opptaket i retten.»

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507/amp

Her ser vi altså at Sørheim åpner for muligheten for at mor bevisst kan trenere rettssaken enten gjennom blodsukkermanipulering eller annen atferd (høylytt gråt, for eksempel - som hun til og med har godkjent skal sendes på TV!), men mener at rettssaken likevel må gjennomføres, for man kan ikke sikkert hindre at det kan skje. Videre bekrefter jo mors SMS det som står i rapporten  vedrørende dramatiserende atferd - hun roper og farer ut av kontoret når psykiateren tar opp noe ubehagelig. 

Anonymkode: 3e1ba...9db

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig dette er er dumt spørsmål, men den privatengasjerte psykologen.. Har han utreder for alt mulig sånn at han mener hun ikke har personlighetsforstyrrelse, eller kan rapporten hans kun leses som at han mener hun har ptsd punktum? 

Det er skummelt hvordan fagfolk kan komme frem til så forskjellige diagnoser og det er jo ikke tilfeldig at psykiaterwn som er engasjert privat kom frem til en diagnose som er til fordel for moren, og omvendt fra de som er engasjert av retten, eller? 

Jeg mener ikke si at noen har satt en diagnose de mener hun ikke har, men det skal jo ikke ha noe å si hvilken side av saken fagfolkene er på. 

Anonymkode: f33ca...6c7

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

«Psykiater Synne Sørheim stiller seg tvilende til oppriktigheten i den tiltalte kvinnens følelsesmessige og kroppslige sammenbrudd, og insisterer på at rettssaken må gå sin gang, selv med innslag av slike episoder, som til slutt gjorde at fjorårets forsøk på å gjennomføre rettssaken måtte avbrytes.

«Det er (...) ikke grunn til å tro at ytterligere tilpasning vil kunne eliminere risiko for nye episoder med utilsiktet eller tilsiktet signifikant avvikende blodsukker eller annen maladaptiv atferd», skriver Sørheim i sin rapport fra i høst.» 

- Det får stå for hennes regning. Jeg er sjeleglad for at jeg tok opp hele samtalen med henne - da høres det tydelig at jeg roper opp og farer ut av kontoret hennes når hun nevner voldsomme ord, sier den tiltalte kvinnen i en tekstmelding til Dagbladet.

Hun legger til at det kan bli aktuelt å legge fram opptaket i retten.»

https://www.google.no/amp/s/www.dagbladet.no/nyheter/psykiater-tviler-pa-ektheten-i-morens-sammenbrudd/69555507/amp

Her ser vi altså at Sørheim åpner for muligheten for at mor bevisst kan trenere rettssaken enten gjennom blodsukkermanipulering eller annen atferd (høylytt gråt, for eksempel - som hun til og med har godkjent skal sendes på TV!), men mener at rettssaken likevel må gjennomføres, for man kan ikke sikkert hindre at det kan skje. Videre bekrefter jo mors SMS det som står i rapporten  vedrørende dramatiserende atferd - hun roper og farer ut av kontoret når psykiateren tar opp noe ubehagelig. 

Nettopp. Jeg har også «hengt» meg opp i den siste setningen du skriver. Men fordi hun mest sannsynlig har en personlighetsforstyrrelse, så har hun vel ikke et reflektert forhold til seg selv og sine handlinger, og det hjelper vel heller ikke at utenforstående poengterer dette overfor henne. Da blir det plutselig «heksejakt» osv (mors egne ord i intervju med Dagbladet)

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om bakgrunnen til at hun fikk diagnosen PTSD

Jeg skjønner godt at rapporten hans er underkjent.

Anonymkode: 1c8ce...74f

............. Seriøst? Her var det mye kropp og lite konkret. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Vera skrev:

Til dere som forsvarer moren:

Mener dere for alvor at dere ville latt deres dødssyke datter/sønn ligge på et adskilt, nedkjølt rom, og kommunisert med barnet gjennom tekstmeldinger? Virkelig? Dersom datteren/sønnen deres var innlagt på sykehuset og ble tvangsfôret pga alvorlig undervekt, ville dere da latt være å møte opp på etterkontrollene barnet var pålagt å møte opp på? Virkelig? Å ha barn innebærer et stort ansvar - man STÅR PÅ til barnet får hjelp, om det så betyr å overnatte utenfor sykehuset til de slipper deg inn. Man gir seg ikke. Men dette er ikke saken her, tvert i mot, saken er at mor RØMTE FRA hjelpen. Dette er så grovt at jeg ikke finner ord..og nok en gang er det barnet som går ut som den tapende part. Barnet måtte bøte med livet fordi omsorgspersonen ikke tok ansvar. Man KREVER hjelp når noen står i livsfare, det er straffbart å ikke yte hjelp til noen i livsfare. 

Jeg tror at dersom jeg hadde vært i en lignende situasjon så hadde jeg ønsket at noen skulle ta fra meg ansvaret. Tror ikke jeg hadde tvilt på at barnet burde blitt innlagt en gang. Jeg skjønner at anorektikere selv kan få et feil bilde av hvordan kroppen deres ser ut, men er det mulig at familie rundt ikke ser at noe er totalt galt med en så lav BMI? Denne jenta veide jo mindre enn min normalt tynne 8åring veier. 

Anoreksi er en alvorlig sykdom og jeg får en følelse av at det at det er en psykisk sykdom påvirker dem som støtter moren. For jeg tror ikke hun hadde fått like mye støtte om hun hadde tatt med et barn med livstruende fysisk sykdom på hytta og ikke skaffet medisinsk hjelp. 

Anonymkode: a874a...060

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig, det framstår jo som ren synsing og veldig uprofesjonelt. 

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på de forskjellige konklusjonene til psykiaterne, så tror jeg ikke det er så uvanlig at de ender opp med forskjellig svar. Psykologi er jo ikke det samme som somatisk sykdom, mtp muligheten til «å ta, se og føle» på problemet. Jeg hadde en tøff opplevelse for noen år siden, og ved en misforståelse havnet jeg hos to psykologer. Den ene konkluderte med sorg, som på det verste kan minne om depresjon, den andre mente jeg viste klar tegn på PTSD og ville ta den veien videre. Basert på en samtale. Jeg fortsatte hos psykolog 1, for å si det sånn, og noen år senere tør jeg si med sikkerhet at jeg verken har eller har hatt PTSD. Men det er interessant å se hvordan to fagfolk kan få presentert nøyaktig samme situasjon, og komme fram til vidt forskjellige ting. Og hvis en i tillegg setter diagnoser basert på følelser i kroppen, så vet jeg hvilken rapport jeg stoler mest på. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grufullt kvinnemenneske😭.

Anonymkode: 6cc41...b12

Tenk slike ting, ikke skriv dem. Dette er innlegg av den typen som ikke bidrar til noe, utover faren for at tråden skal bli stengt pga hets. 

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor fant du disse sitatene?

Anonymkode: 7fdbe...473

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Vera skrev:

Til dere som forsvarer moren:

Mener dere for alvor at dere ville latt deres dødssyke datter/sønn ligge på et adskilt, nedkjølt rom, og kommunisert med barnet gjennom tekstmeldinger? Virkelig? Dersom datteren/sønnen deres var innlagt på sykehuset og ble tvangsfôret pga alvorlig undervekt, ville dere da latt være å møte opp på etterkontrollene barnet var pålagt å møte opp på? Virkelig? Å ha barn innebærer et stort ansvar - man STÅR PÅ til barnet får hjelp, om det så betyr å overnatte utenfor sykehuset til de slipper deg inn. Man gir seg ikke. Men dette er ikke saken her, tvert i mot, saken er at mor RØMTE FRA hjelpen. Dette er så grovt at jeg ikke finner ord..og nok en gang er det barnet som går ut som den tapende part. Barnet måtte bøte med livet fordi omsorgspersonen ikke tok ansvar. Man KREVER hjelp når noen står i livsfare, det er straffbart å ikke yte hjelp til noen i livsfare. 

Det er vel ikke så veldig mange i denne tråden som forsvarer moren. Men det er jo selvfølgelig unntak. Men i kommentarfeltene til nettavisene derimot.. Huff det er så mange som ikke leser seg opp på hva det dreier seg om og prøver å få et så helhetlig bilde som mulig. Og så har jeg inntrykk av at det er en del som har hatt negative opplevelser med barnevernet og absolutt derfor ikke kan sette seg inn i det faktum at mor også KAN ha bidratt til datterens død. De skylder bare på systemet, og det helt utelukkende og ukritisk.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Googlet psykologens navn nå; er det samme psykologen som behandler Viggo Kristiansen og mener at han er uskyldig dømt?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at det er mange pårørende til mennesker som dør av feks anoreksi, rus, mm som sitter igjen med en enorm følelse av skyld og utilstrekkelighet. «Hvorfor gjorde vi ikke mer? Hva kunne vi gjort annerledes?» Mor i denne saken sitter og forteller i media at hun har gjort ALT for datteren......

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Googlet psykologens navn nå; er det samme psykologen som behandler Viggo Kristiansen og mener at han er uskyldig dømt?

Det ser sånn ut, ja. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vampyrina skrev:

Jeg har inntrykk av at det er mange pårørende til mennesker som dør av feks anoreksi, rus, mm som sitter igjen med en enorm følelse av skyld og utilstrekkelighet. «Hvorfor gjorde vi ikke mer? Hva kunne vi gjort annerledes?» Mor i denne saken sitter og forteller i media at hun har gjort ALT for datteren......

Ja, men jeg kan på en måte forstå at hun ønsker å forsvare seg utad når hun er tiltalt, om du skjønner. Jeg hadde nok gått for samme taktikk selv om jeg hadde følt på skyld og utilstrekkelighet inni meg, om noen nær meg feks døde av rus og jeg ble tiltalt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Pipaluk skrev:

For noen år siden så var det en stemor som ble pålagt av retten å ta til seg næring under forhandlingene.  Å sulte seg syk var ikke god nok grunn for utsatt rettssak. 

Kanskje hun kan pålegges egen diabeteskontrollør som er til stede når hun setter insulin?

Synes også det er merkelig at en mor med såpass fremtredende diabetes og alvorlig syk datter, velger å isolere seg på en hytte i tre måneder. 

hva tenkte hun på?

Er det denne saken du tenker på? https://www.nrk.no/trondelag/stemora-klaga-til-strasbourg-1.133437

Forørvig var jeg på det nettsamfunnet da stemor skrev innlegg tre timer (eller rundt det) etter om at stedatter va død, og hun postet også innlegg om brukere ville se bilde av den døde stedatteren.

Anonymkode: b7019...c2d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...