Gå til innhold

Samvær når en forelder flytter ut av skolekrets?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnas far har hatt samværsordning som omfatter annenhver helg samt en ettermiddag med overnatting i uka. Nå er planen hans å flytte ut av skolekretsen. Dette medfører vanskeligheter med overnatting midt i uka. Har sett kommentarer her inne om at dette kan kompenseres ved å gi barnefar mere samvær i ferier og lurer på om dette virkelig er normal praksis for andre i samme situasjon? Mine ukedager blir ekstra belastende fremover da jeg må påregne å ta ansvar for felles barn mandag til fredag hver eneste uke. Mener dere at det er naturlig at den med hovedomsorgen i hverdagen skal gi avkall på ferietid og helgekos med barna grunnet farens beslutning om å flytte utenbys? De gangene jeg har lest slike kommentarer her inne tenker jeg at dette må være skrevet av personer uten særlig innsikt og uten egne barn. Men nå blir dette en realitet og jeg lurer oppriktig på hvordan andre løser samværet i slike situasjoner. Deler dere ferier som før til tross for at far eller mor kun har samvær annenhver helg eller har dere andre samværsavtaler?

Anonymkode: 1690d...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gjort det slik at vi får halve sommerferien hver, høst- pg vinterferie og påskeferie er annenhvert år. 

Anonymkode: fca5a...393

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste har jo ikke så mye ferie som barna. Vi tar ut fem uker ferie hver, resten er barnet hos meg. Dersom faren har mulighet utover de fem ukene kan han gjerne ta ut mer. Jeg ser ikke på det som et slit at jeg har ansvar for alle ukedagene.

Anonymkode: c3df1...4f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far flytta,og mente han skulle se dem i alle ferier og minst annenhver helg.

Jeg hadde ikke lyst til å miste alle ferier med ungene,men sa ja fordi jeg mente de skulle få se ham. 

Det ble motsatt,han slutta å møte opp,har alltid en unnskyldning osv. Har ikke hørt noe fra ham på i mnd nå. Han svarer ikke på tlf eller mail.

Lettere å gi opp ungene sine når man bor langt unna?

Ganske fortvilende. 

 

Anonymkode: 2d424...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Far flytta,og mente han skulle se dem i alle ferier og minst annenhver helg.

Jeg hadde ikke lyst til å miste alle ferier med ungene,men sa ja fordi jeg mente de skulle få se ham. 

Det ble motsatt,han slutta å møte opp,har alltid en unnskyldning osv. Har ikke hørt noe fra ham på i mnd nå. Han svarer ikke på tlf eller mail.

Lettere å gi opp ungene sine når man bor langt unna?

Ganske fortvilende. 

 

Anonymkode: 2d424...c7f

Ikke hørt noe på tre mnd,skulle det være.

Anonymkode: 2d424...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke hørt noe på tre mnd,skulle det være.

Anonymkode: 2d424...c7f

Fy fader, så utrolig dårlig. Finner ikke ord!

Anonymkode: 1690d...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest making.a.mess

Nei, jeg synte ikke han kan kreve all ferie. Annenhver ferie og høytid. Han har selv valgt å flytte vekk. Men skolens planleggingsdager kan han vel få 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har gjort det slik at vi får halve sommerferien hver, høst- pg vinterferie og påskeferie er annenhvert år. 

Anonymkode: fca5a...393

Har dere hatt samværsordning med annenhver helg i hverdagen hele tiden eller har dette endret seg underveis? Feriene deler dere vel likt som normalt samvær virker det som?

Anonymkode: 1690d...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs.Purdey skrev:

Nei, jeg synte ikke han kan kreve all ferie. Annenhver ferie og høytid. Han har selv valgt å flytte vekk. Men skolens planleggingsdager kan han vel få 

De vil han ihvertfall ikke ha da han ikke har fri disse dagene.

Anonymkode: 1690d...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hele er et forhandlingsspørsmål. Bostedsforelder plikter leggetil rette for samvær tre uker sommerferie, annen hver jul og påske. Annenhver høst og vinterferie.Dette I tillegg til annenhver helg og en ukedag pr.uke . En ukedag kan og være f.eks fredag eller mandag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Peter007 skrev:

Det hele er et forhandlingsspørsmål. Bostedsforelder plikter leggetil rette for samvær tre uker sommerferie, annen hver jul og påske. Annenhver høst og vinterferie.Dette I tillegg til annenhver helg og en ukedag pr.uke . En ukedag kan og være f.eks fredag eller mandag.  

Er det vanlig praksis at dersom far eller mor velger å flytte utenbys kan vedkommende kreve å få tatt igjen for tapt ukesamvær ved å ta dette fra helgene til den som har hovedomsorgen? Det høres merkelig ut. I vårt tilfelle legges alt til rette for at far kan ha samvær slik det har passet for han. Alt har fungert greit tidligere, men nå velger altså far å flytte såpass langt vekk fra barna at det ikke lenger lar seg gjøre å ha samvær i ukedagene. Det handler da ikke om hva bostedforelder legger til rette for, men heller om fars valg av bosted og muligheter/begrensninger for samvær annenhver helg og en ukedag per uke. Ferier er ikke tema da dette selvsagt vil deles likt som tidligere.

Anonymkode: 1690d...d4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er årsaken til at far velger å flytte langt vekk og ikke minst HVA er langt vekk? Snakker vi 40 min unna eller 8 timer? Flytter far pga jobb eller bare fordi han ønsker det selv? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig praksis at dersom far eller mor velger å flytte utenbys kan vedkommende kreve å få tatt igjen for tapt ukesamvær ved å ta dette fra helgene til den som har hovedomsorgen? Det høres merkelig ut. I vårt tilfelle legges alt til rette for at far kan ha samvær slik det har passet for han. Alt har fungert greit tidligere, men nå velger altså far å flytte såpass langt vekk fra barna at det ikke lenger lar seg gjøre å ha samvær i ukedagene. Det handler da ikke om hva bostedforelder legger til rette for, men heller om fars valg av bosted og muligheter/begrensninger for samvær annenhver helg og en ukedag per uke. Ferier er ikke tema da dette selvsagt vil deles likt som tidligere.

Anonymkode: 1690d...d4f

Poenget var langhelg. Er detmulig å levere barna på skolen barnehagen direkte mandag I stedet for søndag kveld? Dette er vanlig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Sirah skrev:

Hva er årsaken til at far velger å flytte langt vekk og ikke minst HVA er langt vekk? Snakker vi 40 min unna eller 8 timer? Flytter far pga jobb eller bare fordi han ønsker det selv? 

Årsaken er uvesentlig. Det likeledes om bosteds-forelder hadde flyttet. Regelverket er likt selv om samvær eller bosteds-forelder flytter til månen. Avstanden er vesentlig for samvær ,ikke skolekrets 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirah skrev:

Hva er årsaken til at far velger å flytte langt vekk og ikke minst HVA er langt vekk? Snakker vi 40 min unna eller 8 timer? Flytter far pga jobb eller bare fordi han ønsker det selv? 

Far flytter inn til ny samboer ca en time unna med bil. Det er langt nok til at den ene overnattingen onsdag til torsdag i ukedagene blir vanskelig å gjennomføre rent praktisk. Barna har aktiviteter etter skolen og de må kjøre fra far kl. 05.30 dersom de skal rekke skolen disse dagene. Det er mye rushtrafikk i byen her vi bor og det er ikke akseptabelt for barna å pendle flere timer for såpass kort samvær midt i uka. Helgene er uproblematisk.

Anonymkode: 1690d...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Peter007 skrev:

Poenget var langhelg. Er detmulig å levere barna på skolen barnehagen direkte mandag I stedet for søndag kveld? Dette er vanlig 

Det vil bli svært vanskelig pga kjøretid kombinert med tidspunkt for oppstart av både skole og jobb.

Anonymkode: 1690d...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her var det meg som flyttet langt avgårde. Før jeg flyttet hadde far barnet (nå sju år) en ettermiddag hver uke, og en helg ca hver tredje måned. Dette var fordi "det var så vanskelig for han å planlegge". Så flyttet vi tre timer unna med bil og vi ble enige om at hun skulle være hos han hver tredje helg det første halve året. Hun var der èn gang det året, alt annet ble avlyst eller utsatt. barnet har grått av skuffelse flere ganger av den udugelige faren. Vi har også et eldre barn (snart voksen) som bor sammen med far, og faren er kjempeflink å følge opp han. Ferie gidder jeg ikke å spørre om en gang, jeg tar med begge ungene på ferie slik jeg har gjort de siste tre årene, og det er den ferien de får. 

Poenget var; om faren vil ha dem ekstra i ferien, la han få lov. Du har nok av tid ellers å skape gode minner. 

Anonymkode: 342fd...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Peter007 skrev:

Årsaken er uvesentlig. Det likeledes om bosteds-forelder hadde flyttet. Regelverket er likt selv om samvær eller bosteds-forelder flytter til månen. Avstanden er vesentlig for samvær ,ikke skolekrets 

Jeg syntes ikke det er uvesentlig dersom far f.eks flytter fordi det var eneste muligheten han hadde til å skaffe seg jobb. At det ikke har noe å si for regelverket er en ting, men det kan ha noe å si for hvor langt TS skal vurdere å strekke seg for at far skal få ønskene sine oppfylt. Nå har uansett TS avkreftet at det er årsaken under og da er jo den saken grei.

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far flytter inn til ny samboer ca en time unna med bil. Det er langt nok til at den ene overnattingen onsdag til torsdag i ukedagene blir vanskelig å gjennomføre rent praktisk. Barna har aktiviteter etter skolen og de må kjøre fra far kl. 05.30 dersom de skal rekke skolen disse dagene. Det er mye rushtrafikk i byen her vi bor og det er ikke akseptabelt for barna å pendle flere timer for såpass kort samvær midt i uka. Helgene er uproblematisk.

Anonymkode: 1690d...d4f

Den ser jeg godt. Det er klart det ikke nytter for dem å pendle til skolen på den måten. Det er jo heller ikke holdbart for far i lengden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg syntes ikke det er uvesentlig dersom far f.eks flytter fordi det var eneste muligheten han hadde til å skaffe seg jobb. At det ikke har noe å si for regelverket er en ting, men det kan ha noe å si for hvor langt TS skal vurdere å strekke seg for at far skal få ønskene sine oppfylt. Nå har uansett TS avkreftet at det er årsaken under og da er jo den saken grei.

Den ser jeg godt. Det er klart det ikke nytter for dem å pendle til skolen på den måten. Det er jo heller ikke holdbart for far i lengden.

Du synes er en ting men betyr ikke noe. Likedan har det vært om mor flyttet uansett årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 42 a.Varsel og mekling før flytting

Dersom ein av foreldra vil flytte i Noreg eller ut av landet, og det er avtale eller avgjerd om samvær, skal den som vil flytte, varsle den andre seinast tre månader før flyttinga.

Er ikkje foreldra samde om flytting, må den av foreldra som vil flytte med barnet krevje mekling etter § 51.

   
§ 43.Omfanget av samværet mv.

Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett. Omfanget av samværsretten bør avtalast nærare. Dersom samvær ikkje er til beste for barnet, må retten avgjere at det ikkje skal vere samvær.

Foreldra avtalar sjølve omfanget av samværsretten på bakgrunn av kva dei meiner er best for barnet. § 31 andre stykket gjeld for foreldra. I avtale eller avgjerd om samvær skal det mellom anna leggjast vekt på omsynet til best mogleg samla foreldrekontakt, kor gammalt barnet er, i kva grad barnet er knytt til nærmiljøet, reiseavstanden mellom foreldra og omsynet til barnet elles. Vert det avtala eller fastsett «vanleg samværsrett», gjev det rett til å vere saman med barnet ein ettermiddag i veka med overnatting, annakvar helg, til saman tre veker i sommarferien, og annankvar haust-, jule-, vinter- og påskeferie.

___________________________________________________________________________________________________________________

Da tolker jeg det dithen at vi må bli enige om en god og gjennomførbar samværsordning til det beste for barna. At far velger å bli samboer et stykke unna vanskeliggjør for den samværsordningen han har hatt med barna tidligere. Dette er hans valg. Jeg bør nok gi beskjed om at jeg ikke synes det er greit at han flytter såpass langt vekk og avtale mekling med familievernkontoret ift dette. Det er tydelig at "vanlig samvær" ikke er lovfestet i den forstand at det skal være slik. Velger han å flytte går det dessverre ut over samværet noe som er veldig leit. Håper han innser dette selv også. Klart skolekrets og nabolag har mye å si for hverdagen til barna. Det er her de har sine venner og fritidsaktiviteter. Man kan selvsagt bo rett i nærheten uten at man bor innenfor skolekretsen, men det å flytte såpass vakk at barna må bruke mye tid på reise hver vei er ikke gunstig for barna.

Anonymkode: 1690d...d4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...