Gå til innhold

Hvordan går jeg frem for å skaffe bunad til konfirmant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei jente som er konfirmant om to år. Bør jeg allerede nå begynne å tenke på bunad? Dvs hvem kontakter jeg æ? Er det husfliden eller andre som syr?

Hvor lang tid i forveien bør man begynne? Allerede nå eller senere? Bor rett utenfor Oslo om noen har noen anbefalinger(Lillestrøm siden)

Anonymkode: 365dd...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør begynne å tenke på bunad nå ja. Husfliden er et godt utg.pkt. Hvertfall for å kjøpe materialer. Mange syr jo privat, så du kan jo forhøre deg litt. Ellers kan nok husfliden sette deg i kontakt med noen.

Anonymkode: 965ed...e73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør begynne å tenke på bunad nå ja. Husfliden er et godt utg.pkt. Hvertfall for å kjøpe materialer. Mange syr jo privat, så du kan jo forhøre deg litt. Ellers kan nok husfliden sette deg i kontakt med noen.

Anonymkode: 965ed...e73

Ok så ingen firmaer som syr? Jeg kan ikke sy og har heller ingen jeg kjenner som kan dette så må ha hjelp. Så man må finne privatpersoner som gjør dette? 

Jeg har hatt bunadskonto siden hun ble født så penger er heldigvis ikke noe å bekymre seg for men har alltid trodd at man kunne gå i en fysisk  butikk å få de til å måle og sy 🤣

Ts

Anonymkode: 365dd...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert en type kjøp/salg-gruppe på facebook hvor du kan spør etter privatpersoner som syr bunad.

Anonymkode: 8e51b...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok så ingen firmaer som syr? Jeg kan ikke sy og har heller ingen jeg kjenner som kan dette så må ha hjelp. Så man må finne privatpersoner som gjør dette? 

Jeg har hatt bunadskonto siden hun ble født så penger er heldigvis ikke noe å bekymre seg for men har alltid trodd at man kunne gå i en fysisk  butikk å få de til å måle og sy 🤣

Ts

Anonymkode: 365dd...68b

Du kan jo det..

oppsøk nærmeste Husfliden og bestill bunad. De tar både mål og syr. Bør bestille iallefall ett år i forveien. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal hun ha Romeriksbunad? Isåfall er Husfliden på Strømmen storsenter et fint sted å starte🤗

De har forsåvidt andre typer også, så er bare å gå innom der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Seig Laban skrev:

Skal hun ha Romeriksbunad? Isåfall er Husfliden på Strømmen storsenter et fint sted å starte🤗

De har forsåvidt andre typer også, så er bare å gå innom der. 

Det er mulig hun skal ha det ja. Er ikke helt bestemt ennå 🤣 hun er fra Oslo men vi bor på Romerike(siste fire årene) men jeg og far er fra en annen by. Så vanskelig å vite hvilken hun skal ha. 

Men takk for tips. Bor bare noen minutter unna strømmen 👍

Ts

Anonymkode: 365dd...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken bunad hun skal ha. Enkelte bunader blir ikke ført av Husfliden og du må til mindre lokale produsenter.

Ellers ser jeg at Romeriksbunadene ikke er inne på oversikten til Husfliden på nett, men hvor vidt de fører den lokalt har sikkert dere som bor i området bedre oversikt over. Sånn til info fører Heimen husflid i Oslo romeriksbunadene https://www.heimenhusfliden.no/bunader/, og de er generelt veldig gode hva gjelder norsk produksjon og kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunaden bør forresten ikke sys før ett år før konfirmasjon pga utvikling. Jeg ville også passet på at det ville være en del stoff inni bunaden sånn at den kan legges ut ganske mye og en del også i benlengde. Jeg for min del har bare blitt tynnere med åra, men de fleste legger jo på seg etter de er konfirmert. 

Anonymkode: c3212...622

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn nå. Det finnes bunadsgrupper på Facebook. Det går du hjelp til hvor du kan bestille de ulike bunadene, enkelte syr på bestilling der og mange syr selv og henter hjelp der. Ett tips er å få sydd bunaden med litt legg i vest og stakk så den kan syes ut litt med årene. Det er kjedelig å vokse ut av bunaden etter 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær bestemt på at det skal legges inn nok stoff slik at den kan syes ut. Ingen 15 åringer er ferdig utviklet så de har behov for mer stoff. 

Vi bestilte min hos husfliden, de ordnet stoff og monterte. 

Anonymkode: 750bc...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heimen i Oslo fører Romeriksbunaden. Antar at de har oversikt over noen som tar på seg å sy dersom de ikke gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt tenke på det allerede nå ja. Det er mye jobb med å brodere en bunad, mens selve monteringen tar kortere tid. Du må finne noen som kan gjøre dette for deg, og de bookes ofte i god tid. Jeg vet det finnes en del privatpersoner som både broderer og monterer bunader, og det finnes sikkert grupper for dette på facebook. Hvilken bunad hun skal ha må du selvsagt bestemme fort som fy. Regner med Husfliden fører de fleste bunader, men de er selvsagt en del dyrere enn privatpersoner

Anonymkode: 6c74b...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter bestemte seg tidlig for hvilken bunad hun ville ha, så alt sølvet ble kjøpt i god tid til bursdag/jul. Den store søljen ble kjøpt av penger hun fikk til ene bursdagen. Det samme gjorde mamma og pappa til meg. Bestilte i god tid på husfliden og så avtalte vi når vi skulle komme inn å ta mål :)

Anonymkode: 443fe...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelldronning
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente som er konfirmant om to år. Bør jeg allerede nå begynne å tenke på bunad? Dvs hvem kontakter jeg æ? Er det husfliden eller andre som syr?

Hvor lang tid i forveien bør man begynne? Allerede nå eller senere? Bor rett utenfor Oslo om noen har noen anbefalinger(Lillestrøm siden)

Anonymkode: 365dd...68b

Jeg hadde kontaktet husfliden. De er veldig flinke :) 2 år er ikke så lenge til. Lykke til med forberedelsene tilkonfirmasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fant en lokal systue her vi bor 👍 de har fått mange gode tilbakemeldinger på facebook så tenker vi snakker med de. 

Min datter har ikke bestemt seg for hvilken bunad hun vil ha ennå. Hvilke kan man egentlig velge mellom mtp hva som er "greit". 

Der barnet er oppvokst? Der foreldrene er oppvokst? Der barnet bor nå og har bodd  noen år? Der oldeforeldre er fra? 

Ts

Anonymkode: 365dd...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant en lokal systue her vi bor 👍 de har fått mange gode tilbakemeldinger på facebook så tenker vi snakker med de. 

Min datter har ikke bestemt seg for hvilken bunad hun vil ha ennå. Hvilke kan man egentlig velge mellom mtp hva som er "greit". 

Der barnet er oppvokst? Der foreldrene er oppvokst? Der barnet bor nå og har bodd  noen år? Der oldeforeldre er fra? 

Ts

Anonymkode: 365dd...68b

Det er mange meninger om dette, men jeg mener man kan velge: der man bor, der man er oppvokst, der foreldre/besteforeldre/slekt er fra. Men mest av alt burde man velge en man føler en tilknytning til og som man syns er pen, og vil bruke med stolthet i stede for at den skal henge skjult i skapet i fremtiden. 

Anonymkode: c94e3...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bortbyting
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fant en lokal systue her vi bor 👍 de har fått mange gode tilbakemeldinger på facebook så tenker vi snakker med de. 

Min datter har ikke bestemt seg for hvilken bunad hun vil ha ennå. Hvilke kan man egentlig velge mellom mtp hva som er "greit". 

Der barnet er oppvokst? Der foreldrene er oppvokst? Der barnet bor nå og har bodd  noen år? Der oldeforeldre er fra? 

Ts

Anonymkode: 365dd...68b

Personlig så synes jeg at hun kan se på hvilken bunader som hører til hvor hun er oppvokst, dere er fra, eller slekta kommer fra. Det er jo tross alt ett plagg hun har hele livet, så at hun får sett utvalget og bestemme etter det.

det finnes jo mange fine, gamle bunader, som har kommet fram igjen også, sånne som ikke er blitt brukt på mange herrens år.

lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunad er en personlig greie. Å velge den bunaden man synes er finest, er meningsløst i min verden. Men vi er forskjellige.
Selv har jeg bunad fra der hvor jeg har farsslekten min. Er veldig stolt av den og synes den er kjempefin. Jeg kunne selvsagt valgt den som er her jeg selv kommer fra og bor, men den synes jeg ikke er så fin, så da gikk jeg for det andre alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...