Gå til innhold

Nekte tenåringer å ta med mobil på besøk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjorde du i selve situasjonen? Sa du ifra at slik oppførsel er ufint og uakseptabelt? Uansett hvordan du reagerte i situasjonen er det jo åpenbart at det ligger en dypere problematikk som ikke lar seg løse der og da, og som må tas på alvor for din datters del, men jeg mener at man som voksen har både rett og plikt til å være tydelige når de går over streken. Hvilket disse jentene virkelig gjorde. De får sitte på fra kino, og sitter og ler av dere?

Så håper jeg din datter får seg bedre venner etterhvert, for disse hørtes ikke ut som noe å samle på.

Anonymkode: e315b...0b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville sendt tatt dette opp med skolen. Ny lov fra i høst. Kapittel 9A, opplæringsloven.

Anonymkode: f8523...63e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ville sendt tatt dette opp med skolen. Ny lov fra i høst. Kapittel 9A, opplæringsloven.

Anonymkode: f8523...63e

Beklager feil, ville tatt det opp med skolen.

Anonymkode: f8523...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp hatt en episode hvor jeg kjørte tre venninner av min datter hjem fra kino, og de satt og filma i baksetet (seg selv, mens de himla m øynene over oss framme) og la det ut på mystory.

Min datter ble veldig lei seg, jeg ble sint. 

Spørsmålet er: Jeg gidder ikke oppleve det igjen. Kan jeg nekte dem å ta med mobil på besøk/i bil?

Jeg må legge til at min datter har ingen venner og har aldri besøk, de er her bare og tar bare kontakt når de vil noe/trenger noe og i bursdag. 

Hadde dere sagt fra til foreldre? (Min datter sier hun tror det bare blir verre da, og vil ikke at jeg sier noe).

Anonymkode: 152e4...cd9

Var du klar og tydelig i stemmen da det skjedde? Ang hendelsen i bilen med mystory. Eller lot du de holde på? Du må si fra til foreldrene og si fra om utfrysning/mobbing og at de bare tar kontakt om de trenger noe osv. Så må du si fra til skolen og kreve handling. Mobbing/ut frysning er ikke greit. Krev at noe gjøres! 

Din datter er ikke med på fritidsaktiviteter da? Meld henne på noe, kanskje hun får nye venner gjennom den måten? Evt ny skole. Kanskje din datter hadde hatt godt av litt ekstra dra-hjelp fra en tredjeperson? Evt en støttekontakt, helsesøster/andre? Sånn i starten..
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager feil, ville tatt det opp med skolen.

Anonymkode: f8523...63e

Det har jeg gjort. 

Anonymkode: 152e4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Minlillesky skrev:

Var du klar og tydelig i stemmen da det skjedde? Ang hendelsen i bilen med mystory. Eller lot du de holde på?

Eh - jeg fikk ikke vite om det de hadde filmet før dagen etterpå, da delte de det med datteren min.  Etter min datters ønske har jeg ikke konfrontert verken dem eller foreldrene. 

Anonymkode: 152e4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjorde du i selve situasjonen? Sa du ifra at slik oppførsel er ufint og uakseptabelt? Uansett hvordan du reagerte i situasjonen er det jo åpenbart at det ligger en dypere problematikk som ikke lar seg løse der og da, og som må tas på alvor for din datters del, men jeg mener at man som voksen har både rett og plikt til å være tydelige når de går over streken. Hvilket disse jentene virkelig gjorde. De får sitte på fra kino, og sitter og ler av dere?

Jeg visste ikke at det var en «situasjon» før dagen etter, og har ikke gjort noe unntatt å snakke masse med datteren min. 

Skal jeg gå videre med det selv om datter sier nei?

Skal jeg nekte dem mobil/ besøk i fremtiden?

Hadde jeg oppdaget dem i situasjonen hadde det ikke vært noe dilemma, jeg hadde sagt fra tydelig. Mest sannsynlig ringt foreldre og latt dem gå hjem/bli henta av noen andre. 

Anonymkode: 152e4...cd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville sendt tatt dette opp med skolen. Ny lov fra i høst. Kapittel 9A, opplæringsloven.

Anonymkode: f8523...63e

Det er greit å ta opp problemet med skolen ja, men er det virkelig skolens oppgave å ta tak i ting som skjer på kveldstid? Her synes jeg foreldrene må på banen.

Selvsagt skal skolen ta tak i ting som skjer på skolen, samt snakke om hvordan vi oppfører oss mot hverandre til daglig. Det er likevel endel som må tas tak i hjemme også, det kan ikke være sånn at det er skolens ansvar og ordne opp i alt som skjer mellom ungene etter skoletid.

Anonymkode: edf64...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel endel som må tas tak i hjemme også, det kan ikke være sånn at det er skolens ansvar og ordne opp i alt som skjer mellom ungene etter skoletid.

Jeg tok opp med skolen at datteren min ikke har venner og hvordan miljøet er, konkretisert med for eksempel denne episoden. Selvsagt skal ikke skolen ordne alt, men for å kunne ha oversikt trenger man å vite mer enn bare akkurat det lille man ser på skolen. 

Anonymkode: 152e4...cd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at det ikke er et alternativ å snakke med foreldrene fordi dette vil gjøre det verre for din datter. Jeg vet ikke helt om jeg kan forestille meg at det blir noe bedre ved at disse jentene kommer hjem til foreldrene sine og sier at de måtte gi fra seg mobilene for å få sitte på hjem eller få komme inn i huset deres. Dette kommer jo til å fremstå veldig merkelig for foreldrene hvis de ikke får vite noe om dette på forhånd? Risikerer du ikke bare da at foreldrene kommer til å ta jentenes parti, siden de ikke kjenner bakgrunnen for valget ditt?

Anonymkode: a03d1...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh - jeg fikk ikke vite om det de hadde filmet før dagen etterpå, da delte de det med datteren min.  Etter min datters ønske har jeg ikke konfrontert verken dem eller foreldrene. 

Anonymkode: 152e4...cd9

Du som mamma, MÅ ta tak i dette selv om hun sier nei. Dette er overhode ikke greit! Du MÅ gjøre noe selv om hun sier nei! Det blir verre for henne om du ikke gjør noe. Ikke vær en tafatt forelder som viser at sånn oppførsel er greit go at det er bedre å ikke gjøre noe. Skjerp deg! Hun sier nei, men du er mamma, du mener denne oppførselen ikke er greit, og noe må gjøres. 

Tenk deg om. Tenk på hva som foregår i skoletiden, når alt dette foregår utenfor skoletid..bare tenk deg... Det blir ikke bedre med mindre noe blir gjort! Det er bedre å være uten venner, enn å utsette seg for drittungene. Du har et ansvar som mamma. Få barnet inn på ny skole, oppmuntre henne til å bli med på aktiviteter og skaffe seg nye bekjentskaper/venner.  Ikke la dette fortsette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp hatt en episode hvor jeg kjørte tre venninner av min datter hjem fra kino, og de satt og filma i baksetet (seg selv, mens de himla m øynene over oss framme) og la det ut på mystory.

Min datter ble veldig lei seg, jeg ble sint. 

Spørsmålet er: Jeg gidder ikke oppleve det igjen. Kan jeg nekte dem å ta med mobil på besøk/i bil?

Jeg må legge til at min datter har ingen venner og har aldri besøk, de er her bare og tar bare kontakt når de vil noe/trenger noe og i bursdag. 

Hadde dere sagt fra til foreldre? (Min datter sier hun tror det bare blir verre da, og vil ikke at jeg sier noe).

Anonymkode: 152e4...cd9

En annen aktiv tråd på forumet p.t. har den slående tittelen; Overkjørende mødre.

Når datteren din har det slik du beskriver, så blir spørsmålet heller hvordan du håndterer din datter? Og hvordan har de hun har prøvd å få som venner blitt møtt og håndtert av din datteres mamma? 

I vår bil gjelder våre regler. Blir ikke de respektert, er beskjeden klar; de får gå eller komme seg fra A til B selv. Min mann kjørte en gang inn til siden med sin datter og hennes venner i bilen da oppførselen i baksetet ikke var akseptabel. Forklarte reglene og gav baksetepassasjerene et valg. Etter episoden har det aldri vært noe problem. Barna kommer heller hjem til oss enn de går til egne foreldre dersom de har trengt hjelp fra voksne med noe. Vi er åpne og diskuterer med barn på en respektfull måte. 

Før ts kjører eller gjør noe så får hun forklare reglene. Men å legge telefonen i lommen er noe helt annet enn å legge den igjen hjemme. 

Anonymkode: ccc2e...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når datteren din har det slik du beskriver, så blir spørsmålet heller hvordan du håndterer din datter? Og hvordan har de hun har prøvd å få som venner blitt møtt og håndtert av din datteres mamma? 

Jeg beklager, men jeg skjønner ikke hva du mener. 

 

Anonymkode: 152e4...cd9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Minlillesky skrev:

Du som mamma, MÅ ta tak i dette selv om hun sier nei. Dette er overhode ikke greit! Du MÅ gjøre noe selv om hun sier nei! Det blir verre for henne om du ikke gjør noe. Ikke vær en tafatt forelder som viser at sånn oppførsel er greit go at det er bedre å ikke gjøre noe. Skjerp deg!

Jeg anerkjenner og setter pris på at du svarer, men å snakke i imperativ og be meg skjerpe meg gjør at jeg tenker at du har en svart-hvitt tankegang som gjør det vanskelig å ta deg seriøst. 

Jeg er verken tafatt eller uengasjert, men for meg er dette et dilemma. Min datter og jeg har et åpent og nært forhold, hun forteller meg alt. Og da vi snakket om dette sa hun at dersom jeg går til foreldre mot hennes vilje, kan hun ikke fortelle meg ting lenger, for da kan hun ikke stole på meg. 

Slik jeg ser det, er det hendelser man MÅ gå videre med uansett, hendelser man KAN ignorere, og så er det de som er litt i midten. De noen ville agert på, andre ikke. Jeg synes dette er et tvilstilfelle. 

Anonymkode: 152e4...cd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns detye kommer an på situasjonen. Hva var det jentene i baksetet reagerte på? Hvorfor himlet de med øynene? Var det noe du eller din datter  gjorde?

Anonymkode: 9b436...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns detye kommer an på situasjonen. Hva var det jentene i baksetet reagerte på? Hvorfor himlet de med øynene? Var det noe du eller din datter  gjorde?

Anonymkode: 9b436...f42

Ok, da er vi uenige. Jeg mener å filme uten tillatelse, legge ut film på sosiale medier og rett og slett gjøre narr av andre er ugreit, uansett. 

Hva kunne vi ha gjort, tenker du, som kan forsvare at de oppførte seg slik? At jeg hadde på stygg genser? For masse leppestift? Brukte solbriller? Spilte feil musikk? 

Jeg mener slik tankegang er grunnleggende provoserende fordi man årsaksforklarer ut i fra den som har blitt utsatt for noe, og jeg mener det er avsporende og destruktivt. 

 

Anonymkode: 152e4...cd9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...