Gå til innhold

Hadde du ofret en nyre for ditt barn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Tror aldri jeg har hørt om noen som har sagt nei til det, så sant de får lov. 

Men for å spisse problemstillingen: Sett at barnet ditt hadde ødelagt nyrene sin ved misbruk av uren narkotika. (Injeksjon av piller ol) Han/hun har vært rusfri of gått til dialyse og utredning i et halvt år, men du er usikker på han/hun har vært rusfri pga motivasjon eller mangel på anledning. Ja eller nei til å donere din egen nyre i dette tilfellet?

Anonymkode: 006df...9f6

Det er en søkt problemstilling for vedkommende ville ikke engang bli vurdert for nyretransplantasjon om ikke legene var sikre på at personen var rusfri. 

Anonymkode: a8757...ee0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av all e tullete spørsmål så er dette blant ti på topp her innen.

Voksne kan ikke donere en nyre til barn, størrelsen passer nemlig ikke. Man ofrer heller ikke en nyre om man donerer, man gir av sin overflod fra naturens side. 

Nyren skal i tillegg passe både i blodtype, vevstype m.m. til at størrelsen på organet må passe i mottakerkroppen. 

Dersom alt skulle matche, hvilken forelder sier da nei, etter å ha blitt testet, til å gi barnet sitt et organ der barnet slipper omfattende dialyse mange ganger i uken? Bare tankegangen din før spørsmålet stilles i tråden sier en hel del om deg og din vurderingsevne.

Anonymkode: 352df...32c

Jeg kjenner personligens ei som donerte nyren sin til datteren. Datteren var da 20 år. Så det er absolutt et aktuelt spørsmål.

Man slutter ikke å være foreldre når barnet fyller 18.

Det er ikke et spørsmål om TS sin vurderingsevne. Tenk om forelderen får nyersvikt, seinere? Tenk om barnets kropp avstøter nyren? Det er et faktum at dette kan hende. Da slipper plutselig ikke barnet dialyse, likevel. Tenk om forelderen ikke tåler operasjonen? Da mister man forelderen sin.

Dette er ikke plankekjøring. Det er et reelt spørsmål.

Endret av Tøytigern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjelldronning
På 22.2.2018 den 0.41, AnonymBruker skrev:

Eller ville du ha sett om barnet kunne fått en nyre et annet sted ?

Anonymkode: f77f1...cd8

Ja. Uten tvil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selfølgelig! Vil passe bra ved siden av hjertet mitt som dem fikk da dem ble født:P

Endret av Villa2000
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GiftMann38

Dersom mitt barn trenger to nyrer så får han begge av meg. Så får jeg heller leve på dialyse resten av livet. Jeg er ikke den viktigste personen i mitt liv lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.2.2018 den 10.24, AnonymBruker skrev:

Av all e tullete spørsmål så er dette blant ti på topp her innen.

Voksne kan ikke donere en nyre til barn, størrelsen passer nemlig ikke. Man ofrer heller ikke en nyre om man donerer, man gir av sin overflod fra naturens side. 

Nyren skal i tillegg passe både i blodtype, vevstype m.m. til at størrelsen på organet må passe i mottakerkroppen. 

Dersom alt skulle matche, hvilken forelder sier da nei, etter å ha blitt testet, til å gi barnet sitt et organ der barnet slipper omfattende dialyse mange ganger i uken? Bare tankegangen din før spørsmålet stilles i tråden sier en hel del om deg og din vurderingsevne.

Anonymkode: 352df...32c

Glemmer du nå at ens barn er ens barn uansett om de er 1år eller 90år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.2.2018 at 12:41 AM, AnonymBruker said:

Eller ville du ha sett om barnet kunne fått en nyre et annet sted ?

Anonymkode: f77f1...cd8

Kun en mann kan spørre om slikt (ikke alle menn heller, kun egoene)

Anonymkode: e1e67...b19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gregor Clegane

Ingen med vettet i behold lar vel være å hjelpe barnet sitt. Selvfølgelig ville jeg ofret en nyre hvis det ble en aktuell problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett ofret en nyre for noen jeg var glad i, som barnet vårt. Helt klart. Er forøvrig organdonor også,  med app på mobilen, hatt åpene samtaler om dette med mannen min  og familie. Så jeg er ganske klar over hva jeg kommer til å gjøre. Er også utdannet hjelpepleier, jobbet på sykehus, så jeg føler meg trygg i andres hender her i Norge på sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On ‎22‎.‎02‎.‎2018 at 12:41 AM, AnonymBruker said:

Eller ville du ha sett om barnet kunne fått en nyre et annet sted ?

Anonymkode: f77f1...cd8

Selvsagt hadde jeg gjort det. Men som det nevnes av en annen her så er det mye som skal matche her, så det er ikke dermed sagt at min nyre ville vært den beste matchen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 den 0.41, AnonymBruker skrev:

Eller ville du ha sett om barnet kunne fått en nyre et annet sted ?

Anonymkode: f77f1...cd8

Lett! Jeg hadde ofret alt i verden, også mitt eget liv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...