Gå til innhold

Vurderer å få barn nummer 5


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle foreldre med mer enn seks barn syns at det går fint, de prioriterer fornuftig, barna har godt av hverandre og får god nok oppfølging, blir sett, får nok kos og det de må hjelpe til med eller klare selv gjør dem bare selvstendige, omsorgsfulle, antimaterialistiske osv.

Men: er det noen her som er en av syv-8-10 søsken som sier det har vært bra? Jeg har aldri møtt noen. De er glad i sine søsken, noen av dem er glad i sine foreldre (ikke alle), men INGEN jeg har møtt har sagt de setter pris på å ha vokst opp på den måten og berømmer foreldrene for det valget. Ingen.  Er det noen her? 

Anonymkode: e8186...e75

Jeg har 6 søsken, og ønsker det samme for mine barn. Hadde en fantastisk oppvekst, og mine søsken har samme inntilling. De ønsker også mange barn. Derimot har jeg mange venninner som vokste opp som enebarn, disse vil kun ha et barn, og ber til og med mannen om å steriliseres etter førstefødte. 

Anonymkode: 1b5e1...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anonymkode: 921a0...319

😂 

Anonymkode: e5d77...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 6 søsken, og ønsker det samme for mine barn. Hadde en fantastisk oppvekst, og mine søsken har samme inntilling. De ønsker også mange barn. Derimot har jeg mange venninner som vokste opp som enebarn, disse vil kun ha et barn, og ber til og med mannen om å steriliseres etter førstefødte. 

Anonymkode: 1b5e1...d75

Du har mange venninner som har vokst opp som enebarn, og alle disse ønsker kun å få ett barn? Hvor i all verden har du funnet alle disse? Det er nokså uvanlig å vokse opp som enebarn i Norge. 

Sakset fra helsenett.no: I 2009 var det 204 444 norske enebarn. De som er seks år eldre eller yngre enn sine søsken, regnes også som enebarn. Tallet på reelle enebarn i Norge er altså enda lavere. At du har flere venninner blant disse finner jeg vanskelig å tro på. På mitt klassetrinn, med 4 paralleller, fantes det to enebarn. I mine barn sine klasser har det vært henholdsvis ett i den ene sin, ingen i den andre sin. Ut over de to fra trinnet mitt på grunnskolen kjenner jeg til tre personer som er enebarn. Jeg har ingen venner som er det, og ingen i familien (foreldre, inngifte tanter/onkler, fettere, kusiner, svogere/svigeronner. nevøer eller nieser. Må være noe i vannet der du kommrr fra? :klo:

 

Anonymkode: c71c4...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
AnonymBruker skrev (På 21.2.2018 den 19.11):

Hvordan ser du på fremtiden til nordmenn?

Tror du alle mennesker, syke og friske, vil bli tatt vare på i fremtiden?

Kommer det til å bli mindre krig?

Kommer vi til å klare fikse forsøplingen av hav og natur?

Kommer vi til å utrydde flere tusen dyre- og plantearter?

Vil kriminalitet gå ned eller opp?

Om du tror dine barn vil få det bra i fremtiden, så kjør på. 

Anonymkode: ac209...b79

Gammel tråd. Men det fascinerer meg litt at voksne mennesker sitter med sine anbefalinger om ikke å få barn pga alle verdensproblemene vi har og for ikke å snakke om i-landsproblemene vi har. Hvis vi vil at alle disse tingene skal bli bedre så må man jobbe for det, må man ikke? Eller vil verden gå under uansett med slike holdninger som du beskriver. Alle blir syke og alle vil på et eller annet vis bli tatt vare på. Krig behøver man kanskje ikke gå rundt å tenke på.. «Tenk om det skjer her, da kan jeg ikke få barn» verden OG Norge er i konstant krig hver dag uten at du og jeg merker det. Hav, planter og dyr, det regulerer seg, tro det eller ei mye selv. Vi har opplevd arter som har dødd ut før vår tid og i vår tid. Mange vil sikkert skylde på global oppvarming men den har også blitt brukt de siste 60 år. Og endringene er akkurat som du kan spore tilbake - helt like og ganske så normale for øyeblikket. Om kriminalitet vil gå opp eller ned er meg bekjent ens eget ansvar . Man må alltid ta ansvar for sine egne handlinger og ikke fraskrive seg dem. Og det er en fin ting å lære nye generasjoner- sånn at barn kan bli født uten slike firkantede påstander som dette. 

Anonymkode: 94f6f...d9d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan ts ligger an nå 5 år senere 🤔

Anonymkode: 6ab58...63f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lurer på hvordan ts ligger an nå 5 år senere 🤔

Anonymkode: 6ab58...63f

Håper hun har minst fem barn! For er det noe vi trenger er det flere barn. Eldreomsorgen som får så mye kritikk nå, er rene drømmen i forhold til hvordan det kommer til å være om 30-40 år. Eldre kommer til å ligge strødd i gatene. Det er ingen til å ta seg av dem.  Beklager avsporing av tråden, men er dere klar over hvor alvorlig dette er? Ja til alle barn! 

Anonymkode: fbfdd...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.2.2018 den 3.22):

Du har mange venninner som har vokst opp som enebarn, og alle disse ønsker kun å få ett barn? Hvor i all verden har du funnet alle disse? Det er nokså uvanlig å vokse opp som enebarn i Norge. 

Sakset fra helsenett.no: I 2009 var det 204 444 norske enebarn. De som er seks år eldre eller yngre enn sine søsken, regnes også som enebarn. Tallet på reelle enebarn i Norge er altså enda lavere. At du har flere venninner blant disse finner jeg vanskelig å tro på. På mitt klassetrinn, med 4 paralleller, fantes det to enebarn. I mine barn sine klasser har det vært henholdsvis ett i den ene sin, ingen i den andre sin. Ut over de to fra trinnet mitt på grunnskolen kjenner jeg til tre personer som er enebarn. Jeg har ingen venner som er det, og ingen i familien (foreldre, inngifte tanter/onkler, fettere, kusiner, svogere/svigeronner. nevøer eller nieser. Må være noe i vannet der du kommrr fra? :klo:

 

Anonymkode: c71c4...87e

Sakset fra?! Kilder inneholder sitat og lenke til kilden. Forstår ikke folk det i dag? Ellers enig med deg. Vedkommende kunne skrevet ei venninne av meg, og vært nøyaktig. Men det er jo slik folk skriver i dag, folk tenker ikke. 

Anonymkode: 0e3a5...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sakset fra?! Kilder inneholder sitat og lenke til kilden. Forstår ikke folk det i dag? Ellers enig med deg. Vedkommende kunne skrevet ei venninne av meg, og vært nøyaktig. Men det er jo slik folk skriver i dag, folk tenker ikke. 

Anonymkode: 0e3a5...e70

I dag, i dag, i dag. Dette var for 5 år siden, ikke i dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre. Hvordan har du råd til dette? Med kun en mann som jobber?

Anonymkode: 88846...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Håper hun har minst fem barn! For er det noe vi trenger er det flere barn. Eldreomsorgen som får så mye kritikk nå, er rene drømmen i forhold til hvordan det kommer til å være om 30-40 år. Eldre kommer til å ligge strødd i gatene. Det er ingen til å ta seg av dem.  Beklager avsporing av tråden, men er dere klar over hvor alvorlig dette er? Ja til alle barn! 

Anonymkode: fbfdd...e12

Flere barn er å pisse i buksa for å holde seg varm. Hvem skal så passe på alle disse barna når de blir gamle?

Overbefolkning er uten sammenligning det største problenet i verden. Løsningen er ikke å produsere enda flere mennesker. Løsningen er å la gamle og syke mennesker dø. Bestemoren min er over 90 år, mannen hennes, søskenene hennes og to av barna hennes er døde, og hun ønsker å dø. Likevel skal hun prakkes på vaksiner mot både influensa, lungebetennelse og corona, får antibiotika hver gang hun får en UVI, og senest i høst var hun innlagt på sykehus i en uke med intravenøs på grunn av dehydrering på grunn av diaré. Det er helt fullstendig meningsløst! Gi henne smertelindring og sovemedisin ved behov, og la ellers naturen gå sin gang. Det hadde gitt bedre livskvalitet for de fleste om de fikk litt færre år på slutten, og det hadde frigjort enormt med ressurser.

Anonymkode: 47a13...29c

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Håper hun har minst fem barn! For er det noe vi trenger er det flere barn. Eldreomsorgen som får så mye kritikk nå, er rene drømmen i forhold til hvordan det kommer til å være om 30-40 år. Eldre kommer til å ligge strødd i gatene. Det er ingen til å ta seg av dem.  Beklager avsporing av tråden, men er dere klar over hvor alvorlig dette er? Ja til alle barn! 

Anonymkode: fbfdd...e12

Hvor mange barn har du?

Anonymkode: db79f...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.2.2018 den 20.17):

Har dere som svarer her om egoisme osv. selv mange søsken? Siden det virker som dere har førstehåndsopplysninger om dette..

Anonymkode: 46cd1...3ae

Jeg har mange søsken, og er enig med de som skriver at det er egoisme osv. Med mange småsøsken brukte jeg mye av barne- og ungdomstiden på å passe småsøsken og hjelpe til hjemme. Jeg hatet det. Utover dette hadde jo foreldrene mine aldri tid til å være der for meg. Mine foreldre stilte feks aldri opp som sjåfører på min idrett, og dugnaden måtte jeg ta selv fra jeg var så ung at det gikk. Følte meg rimelig dum når jeg sto der sammen med alle foreldrene. 
 

Et av mine søsken har valgt å få fem barn, og jeg kan jo bare si at historien gjentar seg. Jeg synes fryktelig synd på de eldste. Det er alltid bare snakk om hva de kan bidra med for familien. 

Det sier seg selv at med en haug med unger, rekker du ikke å stille opp og være der for alle. Hva om det femte barnet får en alvorlig sykdom? Hva med alle de andre?

Anonymkode: fddcf...b03

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestemor hadde 5 barn der min mir var fjerde. De vokste opp sammen, de studerte og støttet hverandre, fikk familie og barna er i nær alder så de også vokste opp sammen. Vi er også nære i voksen alder og våres barn er nær i alder. Min mor og hennes brødre og søster passet besteforeldrene så godt at legen som undersøkte bestefaren og kom med den dårlige nyheten sa at det var spesielt synd på at han skal dø fordi han er så godt elsket og passet på. Noen ønsker å dø men det skjer ikke. 

Jeg er alene på å ta vare på faren,mens mora døde ifjor, også da var jeg alene. 

Selv har jeg 3 barn,kunne godt for 4. Men årene innhentet meg. Jeg vil at barna mine skal ha hverandre. 

Anonymkode: c42a4...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare ett søsken, og misunner de som har mange. Både mannen og et par venninner har 5 - 6 søsken. De har også mye glede av hverandre i voksen alder. Flotte og velfungerende familier. Alle har tatt utdannelse og er fine folk.

TS, om dere har råd, plass, kapasitet og ønske, så kjør på. Høres slitsomt ut i de årene alle skal ha fritidsaktiviteter, men om du og mannen din er sånne med mye overskudd og tid, så går nok det fint.

Anonymkode: 470e8...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er sikkert en av dem som måtte på finn og tigge før jul fordi de ikke hadde råd til mat og gaver til de 6-7 barna sine. 5 barn og en «ok» inntekt er elendig økonomisk planlegging. 

Anonymkode: 4bf45...553

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...