Gå til innhold

Vurderer å få barn nummer 5


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Vera Vinge skrev:

Jeg syns også det var mange dømmende svar her inne. Fordi noen syns det er et strev å følge opp ett barn, betyr ikke det at andre ikke evner å følge opp en flokk. Men det viktige er jo å vurdere sine egne ressurser, både hva man orker og har råd til. De fleste har vel hørt historier om familier som får barn over evne, og hvor de eldste alt for tidlig må klare seg selv eller de yngste får alt for lite fordi foreldrene da er lei eller utslitt. Men det betyr jo ikke at alle med mange barn har det sånn. Vi aner jo ikke noe om hva ts og mannen får til. Og om hun ønsker å være hjemmeværende og har tatt et aktivt valg om det mens barna er små, hvem er vi til å dømme over et det?

Nå spurte ts om erfaringer med nr fem, og det får hun kanskje ikke veldig mange svar på. Men jeg vil jo gjette at dersom man mestrer fire fint, føyer vel nr fem seg greit inn i flokken?

Fint svar :)

Anonymkode: 4c95b...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 barn er jo ikke noe problem, har man først barn spiller ikke egentlig antallet noen stor rolle synes jeg.

Men du burde planlegge godt for ulike framtidsscenarier, spesielt om du tenker være hjemmeværende over lengre tid. Er pensjonssparing på plass, livsforsikringer for dere begge og nedskrevne og bevitnet avtaler i forhold økonomisk fordeling i tilfelle samlivsbrudd? Barna vil også etterhvert koste mer og mer. Har dere god nok økonomi eller utsikter til god nok økonomi til alt som kommer?

Jeg har mange barn, men har også mye utdanning og har alltid jobbet og tjent bedre og bedre og det gikk derfor helt greit selv om jeg til slutt ble helt alene med ansvaret for barna mine.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gått for nr fem. Du har fire friske i dag, og det kan jeg tenke meg at krever sitt. Du er ikke garantert å få friske barn, hva gjør du hvis femtemann viser seg å være multihandikappet og trenger hjelp til alt? Liten sjanse, selvsagt, men det kan skje. 

Det er noe med å sette pris på det man har. Du er heldig med så mange fine barn, jeg hadde vært fornøyd med det. 

Anonymkode: 7d30a...9e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er god på å svare for deg, ts! Virker som en omsorgsfull, reflektert og tøff mamma! Heier på deg og ønsker deg og familien din lykke til :)

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner folk med både 5 og 7 barn. Den ene familien fikk et barn med spesielle behov, og som trengte døgnkontinuerlig tilsyn helt til voksen alder. Da blir det litt ekstra sårbart å ha mange barn, og jeg tror nok de har kjent på at de ønsket å følge de friske mer opp på deres egne premisser. Men det har vært flotte familier og lite kaos, de klarer fint sammenligning med familier med færre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke erfaring med å ha fem barn, men har erfaring med å være i midten av en flokk på fem barn. Mye var flott, alltid noen å leke med! Ble veldig selvstending, og lærte meg å bidra fra tidlig alder. Men vi ble egentlig lite fulgt opp, hadde nok litt for mye frihet, og forelderene våre hadde ikke oversikt over hvordan vi hadde det på skolen, eller hvem vi var venner med. Savnet en-til-en kontakt med voksne.

Anonymkode: 87671...3c8

Ikke for å ugyldiggjøre din opplevelse, men var ikke noe av det du beskriver ganske annerledes før sammenlignet med i dag? Mine foreldre hadde null oversikt over skolearbeidet mitt, møtte så å si aldri på fritidsaktiviteten min for å se på, hadde ingen inngående kjennskap til vennene mine osv. Og vi var bare to barn. Jeg oppfattet dette som normalt da, og jeg er vokst opp på 80-90-tallet. Så jeg er usikker på om den friheten barn hadde da hadde så mye med antallet barn å gjøre. Nå i voksen alder virker det jo helt merkelig, og jeg kommer til å følge opp egne barn på en annen måte. Men, det fins jo de som tar det vel langt i dag også, og jeg får noen tanker om det når noen mener det krever enorme ressurser å følge opp ett barn (med mindre dette barnet har spesielle behov). Da tenker jeg at man har lagt lista vel høyt, og at en slik tett oppfølging ikke nødvendigvis er det beste for barnet heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det bør lovfestes en maksgrense på barn. Jorda er overbefolket. Maks 3 på norske kvinner, maks 5 på utenlandske innvandrer kvinner, og 10 på norske menn.

Dette fikk jeg servert under en diskusjon på byen 🤣

Er enig i en maksgrense, men ikke mer. Og den grensa kan godt settes høyt, særlig her til lands. Såfremt man kan forsørge barna.

Endret av HalldirV2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er god på å svare for deg, ts! Virker som en omsorgsfull, reflektert og tøff mamma! Heier på deg og ønsker deg og familien din lykke til :)

Anonymkode: 921a0...319

Gubben forlater vel henne snart ;) Må da bli lei av å forsørge både henne og 5 barn, i tillegg til et sexløst forhold.. Kvinner forfaller ikke mindre av å få så mange barn. Kjenner mange som har blitt kraftige og ser eldre ut for alderen..

 

Anonymkode: fe735...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner og personangrep, samt svar til dette. 

Dark Angelina, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gubben forlater vel henne snart ;) Må da bli lei av å forsørge både henne og 5 barn, i tillegg til et sexløst forhold.. Kvinner forfaller ikke mindre av å få så mange barn. Kjenner mange som har blitt kraftige og ser eldre ut for alderen..

 

Anonymkode: fe735...936

Du verden for et saklig innlegg! :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gubben forlater vel henne snart ;) Må da bli lei av å forsørge både henne og 5 barn, i tillegg til et sexløst forhold.. Kvinner forfaller ikke mindre av å få så mange barn. Kjenner mange som har blitt kraftige og ser eldre ut for alderen..

 

Anonymkode: fe735...936

Så dyp du er.For et uspiselig innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Første bud er at forholdet mellom foreldrene er stabilt og trykt.Men så vet en jo aldri heller hva fremtiden bringer.

Syns likevel at det er helt opp til hver enkelt hvor mange barn de vil ha.Ingen har den minste rett til å løfte en pekefinger,men jeg personlig kan ikke helt skjønne at noen vil ha ti (!)barn :-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan ser du på fremtiden til nordmenn?

Tror du alle mennesker, syke og friske, vil bli tatt vare på i fremtiden?

Kommer det til å bli mindre krig?

Kommer vi til å klare fikse forsøplingen av hav og natur?

Kommer vi til å utrydde flere tusen dyre- og plantearter?

Vil kriminalitet gå ned eller opp?

Om du tror dine barn vil få det bra i fremtiden, så kjør på. 

Anonymkode: ac209...b79

Dette er ikke grunner til å ikke få barn, dette er grunner til å ta tak i sitt eget liv. Vi er arbeiderne og konsumentene. For at noe skal skemå vi være med selv,hjelper ikke bare å sitte å prate..

Anonymkode: f7ee3...873

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere som svarer her om egoisme osv. selv mange søsken? Siden det virker som dere har førstehåndsopplysninger om dette..

Anonymkode: 46cd1...3ae

jeg har 6 helsøsken. ,im ærlige mening er at foreldrene burde ha stoppet etter nr 3. jeg er glad i mine søsken, men vi har overhodet ikke fått den oppfølgingen som vi kunne ha trengt.

 

Anonymkode: 06482...af2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke erfaring med å ha fem barn, men har erfaring med å være i midten av en flokk på fem barn. Mye var flott, alltid noen å leke med! Ble veldig selvstending, og lærte meg å bidra fra tidlig alder. Men vi ble egentlig lite fulgt opp, hadde nok litt for mye frihet, og forelderene våre hadde ikke oversikt over hvordan vi hadde det på skolen, eller hvem vi var venner med. Savnet en-til-en kontakt med voksne.

Kan jo legge til at ingen av oss fem barna så langt har fått mer enn to barn, så det kan jo antyde at vi ønsker noe annet for våre egne barn, selv om det var mye fint. Eldste ga seg på en, og der er barnet i tyveårene nå. Hun hadde fått mer enn nok av å passe småbarn. minste har så langt ingen barn, men hun er ennå såpass ung, at det kan jo endre seg. Men hun sier selv at hun har nok med hunden.

Anonymkode: 87671...3c8

det der med å vre lei av unger kjenner jeg meg igjen i. har vært sammen med mannen min i 16 år nå, så vi har et godt og stabilt forhold. men unger vil jegi kke ha. har passet nokk babyer og skiftet nok drittbleier for et helt liv (eldst av 6 helsøsken)

Anonymkode: 06482...af2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått 4 barn allerede og fortsatt føler du har massevis av overskudd til flere, kunne de ikke vært en ide og åpne opp hjemmet for fosterbarn? Det er så mange som trenger et godt hjem. 

Anonymkode: c21ce...d71

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gubben forlater vel henne snart ;) Må da bli lei av å forsørge både henne og 5 barn, i tillegg til et sexløst forhold.. Kvinner forfaller ikke mindre av å få så mange barn. Kjenner mange som har blitt kraftige og ser eldre ut for alderen..

 

Anonymkode: fe735...936

Jaja, deg om det.

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den første, den andre, og den tredje får akkurat like mye oppmerksomhet som alltid. Vi er da to foreldre :) De liker babyer, og interesserer seg for babyer. De jeg kjenner med mange barn, sliter ikke. 

Neida, det blir ikke fysisk umulig å følge det opp. At du ikke takler ett barn, sier vel mer om hva du setter deg som mål. 

Anonymkode: 4c95b...2eb

Hehe gøy at du trekker slike konklusjoner.

 

Det er ikke noe problem å følge opp et barn. Sikkert ikke to heller. Vi er ikke sammen jeg og faren, men begge har likevel et genuint ønske om å få med seg alle kamper, skoleavslutninger, aktiviteter ect. Vi ønsker ikke å være foreldre i en situasjon hvor han enten får mamma, pappa eller ingen med.

 

Du kan naturligvis kjøre full pupp inn i en situasjon hvor den ene forelderen må møte opp på svømmingen til 5-åringen og den andre forelderen må levere eldstemann på trening for så å kjøre mellomsten på fotballtrening og eldstemann aldri får noen av foreldrene fordi «hen klarer seg selv og mamma og pappa må dele tiden sin på småbarna». Samtidig må minstemann bare være med rundt om kring fordi de andre søsknene har ting som må følges opp.

 

Hvis du ikke ser den utfordringen og at andre ikke ønsker å sette hverken seg selv eller barna i den situasjonen så blir jeg egentlig bare bekymret.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange foreldre får masse kritikk for å ha kun ett barn. Alle synes så synd på barn som ikke får søsken. Og noen opplever kritikk for at de velger å ikke få barn. Virker som to barn er bra, tre er bedre og får du fire begynner du å tippe over i å bli litt rar. Får du fem eller flere har du virkelig tråkket over alles grenser. Da vurderes du i beste fall til sektmedlem eller i verste fall til splitter pine gal. Absurd. Folk er ulike, lever ulike liv og det finnes familier av mange slag. Og det er veldig bra :)

Anonymkode: 921a0...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

det der med å vre lei av unger kjenner jeg meg igjen i. har vært sammen med mannen min i 16 år nå, så vi har et godt og stabilt forhold. men unger vil jegi kke ha. har passet nokk babyer og skiftet nok drittbleier for et helt liv (eldst av 6 helsøsken)

Anonymkode: 06482...af2

Samme her, eldst av 6 helsøsken. Vil ikke ha barn. Var reservemamma hele barndommen.

Anonymkode: fbaae...d5b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...