Gå til innhold

Vurderer å få barn nummer 5


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21.2.2018 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Jeg har 4 barn (2-7 år). og er hjemmeværende husmor. Mannen min jobber og har en OK lønn. Yngste er 2 år og vi føler det passer å få barn nr 5 snart. Har alltid ønsket meg mange barn, og jeg stopper nok ikke før jeg får 10 barn eller flere, så mange jeg kan få. Vi bruker ikke prevensjon heller, så hvis vi prøver skjer det ganske fort. 

Noen her inne som har fått 5 barn? Hvordan gikk det? Var det en stor overgang fra 4 til 5 barn? Valgte du å ha barna hjemme frem til skolestart eller senere du dem i barnehage? 

Anonymkode: 4c95b...2eb

Kan jeg spørre hvordan dere fikser fire barn? :) Jeg har et med tre fritidsaktiviteter (der noen har ting i helgene), et tonn av lekser, bursdager annenhver helg og venner som løper inn og ut hver dag. Jeg kjenner jeg blir svett av å tenke på det ganger fire. :klo: Fire barn som skal på forskjellige fritidsaktiviteter, fire barn som skal i forskjellige bursdager,, fire barn som du skal bli kjent med vennene til og fire barn som du skal ha litt tid alene med. :P Seriøst, hvordan fikser dere det? :) 

Endret av SesameStreet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, SesameStreet skrev:

Kan jeg spørre hvordan dere fikser fire barn? :) Jeg har et med tre fritidsaktiviteter (der noen har ting i helgene), et tonn av lekser, bursdager annenhver helg og venner som løper inn og ut hver dag. Jeg kjenner jeg blir svett av å tenke på det ganger fire. :klo: Fire barn som skal på forskjellige fritidsaktiviteter, fire barn som skal i forskjellige bursdager,, fire barn som du skal bli kjent med vennene til og fire barn som du skal ha litt tid alene med. :P Seriøst, hvordan fikser dere det? :) 

Ja, det lurer jeg også på?😃 Jeg har bare et barn, men er den som alltid tar med andres barn på teltturer, badeland, i skogen, på skitur osv. Hadde jeg hatt 4 hadde jeg nok ikke hatt overskudd til mer enn mine egne, og såvidt det tror jeg🙈 5 hadde jeg aldri klart. Husker det ene året jeg førte opp alle bursdagene barnet var i på et år, det var over 40🙈😂 Den ene helga var det 3😆

Anonymkode: c21ce...d71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SesameStreet skrev:

Kan jeg spørre hvordan dere fikser fire barn? :) Jeg har et med tre fritidsaktiviteter (der noen har ting i helgene), et tonn av lekser, bursdager annenhver helg og venner som løper inn og ut hver dag. Jeg kjenner jeg blir svett av å tenke på det ganger fire. :klo: Fire barn som skal på forskjellige fritidsaktiviteter, fire barn som skal i forskjellige bursdager,, fire barn som du skal bli kjent med vennene til og fire barn som du skal ha litt tid alene med. :P Seriøst, hvordan fikser dere det? :) 

De tyr nok til besteforeldrene for det det er verdt.

Anonymkode: fe735...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SesameStreet skrev:

Kan jeg spørre hvordan dere fikser fire barn? :) Jeg har et med tre fritidsaktiviteter (der noen har ting i helgene), et tonn av lekser, bursdager annenhver helg og venner som løper inn og ut hver dag. Jeg kjenner jeg blir svett av å tenke på det ganger fire. :klo: Fire barn som skal på forskjellige fritidsaktiviteter, fire barn som skal i forskjellige bursdager,, fire barn som du skal bli kjent med vennene til og fire barn som du skal ha litt tid alene med. :P Seriøst, hvordan fikser dere det? :) 

Nå har jeg foreløpig bare to barn, så skjønner at det ikke er meg du spør. Men jeg antar at de med fire barn ikke lar barna har tre fritidsaktiviteter hver. Det syns jeg høres mye ut til å være bare ett barn, jeg. Og det er vel de færreste barn som er i 40 (!) bursdager i løpet av et år, som den andre over svarte? Og så er det jo noe med hvor lista legges for hvor mye alenetid med hver forelder hvert barn skal få. Det kan av og til virke som noen med ett barn tenker at barnet lider om det ikke får så og så mye alenetid med den og den. Og så glemmer man verdien av å gjøre hyggelige ting sammen som familie med alle søsknene. Og det er ikke automatisk sånn at man overser hvert enkelt barn og ikke ser dets behov bare fordi det er andre barn til stede.

I tillegg har jo de færreste fire barn på samme alder, og barna vil kreve ulik oppfølging. Mens én må kjøres til ting, kan den andre kanskje blitt så stor at han kan sykle f.eks, eller han trenger ikke den samme hjelpen med lekser som et yngre barn. 

Men enig i at det er imponerande å klare å følge opp mange barn, er ikke uenig i det. Men jeg er altså ikke uenig i det mange i tråden hinter om at man må være dårlige foreldre fordi man får flere barn enn normen. Selv om det helt sikkert er foreldre som skulle stoppet etter ett eller to. Eller som skulle revurdert aldersforskjellen mellom alle de fem barna f.eks.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Vera Vinge skrev:

Men jeg er altså ikke uenig i det mange i tråden hinter om at man må være dårlige foreldre fordi man får flere barn enn normen. 

Jeg er enig med deg i det. :) Jeg bare undrer meg over hvordan de gjør det, hvordan de får tiden til å gå rundt. Tre fritidsaktiviteter er veldig normalt her, men nå har ikke folk flere enn to barn. Det er forventninger til å at man engasjerer seg i barnehagen og etterhvert skolen, at du følger opp fritidsaktiviteter og er engasjert. Dog, vi er ikke i nærheten av å ha 40 bursdager hvert år. :P

Endret av SesameStreet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du har fått 4 barn allerede og fortsatt føler du har massevis av overskudd til flere, kunne de ikke vært en ide og åpne opp hjemmet for fosterbarn? Det er så mange som trenger et godt hjem. 

Anonymkode: c21ce...d71

Oh nei, ikke fosterbarn.

De er som regel deprimert og savner familien sin eller har så store problemer at det kan påvirke hele familien svart negativt.

Og TS er arbeidsløs og har sikkert ikke nok ressurser til fosterbarn likevel.

Anonymkode: e7320...eb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullete å få så mange barn spør du meg. 

Anonymkode: 7f152...32f

Hvorfor synes du det? Påvirker det deg personlig på noen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke fått flere barn enn jeg hadde klart å ta vare på på egenhånd, både økonomisk og kapasitetsmessig. Er det aspektet gjennomtenkt av dere begge, så kjør på og utvid familien. 

Å si at man har to fang og fire hender er ikke et godt argument for å få mange barn synes jeg. Det er vanskeligere å følge opp 5 barn alene enn 2 barn. 

Anonymkode: e5d77...caf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oh nei, ikke fosterbarn.

De er som regel deprimert og savner familien sin eller har så store problemer at det kan påvirke hele familien svart negativt.

Og TS er arbeidsløs og har sikkert ikke nok ressurser til fosterbarn likevel.

Anonymkode: e7320...eb5

For et respektløst drittsvar.

Anonymkode: 921a0...319

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tullete å få så mange barn spør du meg. 

Anonymkode: 7f152...32f

Tullete for deg, ja.

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

De tyr nok til besteforeldrene for det det er verdt.

Anonymkode: fe735...936

Godt med besteforeldre da! Mange som er glad i barnebarna sine.

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke fått flere barn enn jeg hadde klart å ta vare på på egenhånd, både økonomisk og kapasitetsmessig. Er det aspektet gjennomtenkt av dere begge, så kjør på og utvid familien. 

Å si at man har to fang og fire hender er ikke et godt argument for å få mange barn synes jeg. Det er vanskeligere å følge opp 5 barn alene enn 2 barn. 

Anonymkode: e5d77...caf

Noen er hodemennesker og trenger gode argumenter for å få barn. Jaja. Godt å ikke være der.

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å planlegge å få ti barn er galskap. Man greier ikke å følge opp ti barn. Man greier ikke å se alle ti. Jeg vet det, for jeg har vokst opp i en søskenflokk på ti. Jeg har et veldig godt forhold til flere av søsknene mine i dag, men forholdet til foreldre er distansert. Det sier seg selv at det er vanskelig å opparbeide et nært forhold til hver enkelt når det er så mange. Aldri et ledig fang, alltid noen som har et behov som er større enn ditt, og foreldre som, naturlig nok, er så slitne at det ikke finnes overskudd til alle. Det eneste positive jeg kan komme på er at jeg ble tidlig selvstendig, men det veier på ingen måte opp for alt det negative Det kunne ikke falt meg inn å få så mange barn selv. Jeg fikk to, og jeg har et nært forhold til begge. De er fulgt opp med lekser og fritidsaktiviteter, og de har opplevd nærhet, og foreldre som har tid og lyst til å snakke med dem ut over bare det nødvendigste. Så, nei, for barna dine sin skyld, TS, synes jeg absolutt ikke du skal få ti barn. Jeg tror faktisk jeg vil råde deg til å stoppe ved de fire dere har.

Anonymkode: c71c4...87e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen er hodemennesker og trenger gode argumenter for å få barn. Jaja. Godt å ikke være der.

Anonymkode: 921a0...319

Jaha? Du mener det er en god ide å sette 5+ barn til verden dersom man ikke kunnet ta vare på de ved feks en skilsmisse eller tap av samboer/ektefelle? 

Anonymkode: e5d77...caf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kapasitet til det? 

10 barn som skal følges opp, etter hver 10 skolebarn som skal gjøre lekser og delta på minst en fritidsaktivitet hver. Velger de sport så begynner det med 1 trening i uken og økes etterhvert til 3 treninger. Makter dere iløpet av en uke å følge opp leksene, 30 treningsøkter, greier dere å se hvert enkelt barn og gi det oppmerksomhet. I tillegg kommer det sykdom, det kommer bursdagsselskaper der en voksen burde delta. Har dere stor nok bolig og er dere forsikret i tilfelle din mann blir skadet og ufør?

Ja, de eldste skal hjelpe de minste, men de har fortsatt rett til å være ett barn selv. De skal kunne leke med andre barn og ha det gøy, ikke måtte være hjemme å passe småsøsken hele tiden fordi mamma og pappa hadde lyst på 10 barn.

Anonymkode: 819e5...ee4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jaha? Du mener det er en god ide å sette 5+ barn til verden dersom man ikke kunnet ta vare på de ved feks en skilsmisse eller tap av samboer/ektefelle? 

Anonymkode: e5d77...caf

Jeg mener at det er en god ide for deg å vende tilbake til skrivebordet og planlegge skilsmissen din samt en begravelse eller to, og la andre få leve sine gode liv.

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere kapasitet til det? 

10 barn som skal følges opp, etter hver 10 skolebarn som skal gjøre lekser og delta på minst en fritidsaktivitet hver. Velger de sport så begynner det med 1 trening i uken og økes etterhvert til 3 treninger. Makter dere iløpet av en uke å følge opp leksene, 30 treningsøkter, greier dere å se hvert enkelt barn og gi det oppmerksomhet. I tillegg kommer det sykdom, det kommer bursdagsselskaper der en voksen burde delta. Har dere stor nok bolig og er dere forsikret i tilfelle din mann blir skadet og ufør?

Ja, de eldste skal hjelpe de minste, men de har fortsatt rett til å være ett barn selv. De skal kunne leke med andre barn og ha det gøy, ikke måtte være hjemme å passe småsøsken hele tiden fordi mamma og pappa hadde lyst på 10 barn.

Anonymkode: 819e5...ee4

Du har sikkert en sånn stor tavle der du plotter inn krysser av og styrer på. En stolt systematiker. Belærende sådan. (Pssst....:Alle er ikke som deg. Lever ikke som deg. Tenker ikke som deg. Og har absolutt ingen planer om å gå ned den veien)

Anonymkode: 921a0...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert en sånn stor tavle der du plotter inn krysser av og styrer på. En stolt systematiker. Belærende sådan. (Pssst....:Alle er ikke som deg. Lever ikke som deg. Tenker ikke som deg. Og har absolutt ingen planer om å gå ned den veien)

Anonymkode: 921a0...319

Men det er jo også slik at barn, og iallefall 10 barn; trenger struktur og trygge rammer å vokse opp i. Hvis du er en person som bare «går med vinden» så er du overhodet ikke i stand til å gi trygge rammer til så mange barn, og de vil ikke kunne ha det bra med slike foreldre 

Anonymkode: 7f801...e66

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle foreldre med mer enn seks barn syns at det går fint, de prioriterer fornuftig, barna har godt av hverandre og får god nok oppfølging, blir sett, får nok kos og det de må hjelpe til med eller klare selv gjør dem bare selvstendige, omsorgsfulle, antimaterialistiske osv.

Men: er det noen her som er en av syv-8-10 søsken som sier det har vært bra? Jeg har aldri møtt noen. De er glad i sine søsken, noen av dem er glad i sine foreldre (ikke alle), men INGEN jeg har møtt har sagt de setter pris på å ha vokst opp på den måten og berømmer foreldrene for det valget. Ingen.  Er det noen her? 

Anonymkode: e8186...e75

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...