Gå til innhold

Han er belærende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan svarer du ham når han skal lære deg å koke egg, og hvordan reagerer han på svaret ditt?

Anonymkode: 3b374...980

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså... det er jo fint å kunne lære av hverandre. Noen ganger lærer man et triks man ikke kunne. Men ikke gå ut ifra at den andre er helt idiot og ikke kan noenting! Jeg blir sinna når en person stadig antar at jeg ikke kan eller vet noe. Jeg spør heller "dette har jeg ikke gjort før, kan du vise meg?" eller sier "jeg pleier å gjøre det sånn, men kan godt prøve din måte for å se". Det er så teit å anta at en selv vet den beste måten å gjøre alt på alltid.

Anonymkode: d1e7b...225

• Liker 2
Skrevet

Du sier det går greit nå, men jeg kan love deg at etter ti år blir du rimelig mett på det. Eksen min var sånn, og selv om det ikke var grunnen til bruddet er det en av de tingene jeg savner absolutt minst. I dag er jeg nesten blitt allergisk mot, har en kollega som er sånn, og jeg har ganske kort lunte på det. 

Anonymkode: c1be8...dd2

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har på følelsen av at han er sistnevnte. Har opplevd at han kan ha et litt usympatisk syn på andre mennesker; påpeke hvordan andre løper og går. På en måte gjøre litt nummer ut av det. Han forteller også at andre kommer til han for råd fordi han er best til akkurat den tingen. 

Anonymkode: 8db51...fd5

Om han har et usympatisk syn på andre mennesker og kommenterer andres svakheter, er han virkelig ikke en hyggelig fyr! Mannen er så full i komplekser og usikkerhet at han lar det gå utover andre. 

• Liker 4
Skrevet

Uff. Det er en mennesketype jeg ikke kan fordra. Jeg hadde nok ikke holdt ut en måned som deg. Kjæresten er veldig glad i å svare på spørsmål jeg har om diverse ting (vi bor i hans land), men han synes det er pinlig om han begynner å forklare meg ting jeg allerede vet, og heldigvis lytter han like mye som han forteller. Noen har et sånt kronisk behov for å vise egen kunnskap, uavhengig av hva lytterne kan eller ikke kan. 

• Liker 4
Skrevet

Han der tror jeg ikke jeg hadde orka. Hadde begynt å svare han frekt, eller lekt ekstra dum på en sarkastisk måte når han gjorde det der. Hadde ikke blitt hyggelig stemning! 

• Liker 1
Skrevet

Haha, det her høres veldig ut som en gammel flamme. Det er faktisk akkurat som du beskriver, han skulle være belærende om alt fra grønnsakskutting til hvordan jeg skulle tenke om verden, helt ekstermt. Og jeg følte meg også veldig dum noen ganger, mens andre ganger så kunne ha komme med komplimenter til meg, men da ble de avsluttet med at "Det må du ta til deg, når det kommer fra meg" (kanskje ikke ordrett sånn, men helt klart det han mente). Jeg mistenker han faktisk for å ha noen narssisistiske trekk der altså. Altså dette blir veldig slitsomt i lengden, og ja.. var vel andre grunner for at det ikke gikk, men var kjedlig at han var så opptatt av å skryte av seg selv.

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet

Du kan jo følge med og satse på at du lærer noe?

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være alt fra hvordan man koker egg til hvordan jeg skal tenke eller reflektere i forskjellige situasjoner.

Kan jeg spørre hva du legger i at han "lærer deg å koke egg"?

Hvis du ikke vet hvordan man koker egg så er jo det er problem. Hvis han foretrekker hardkokt eller bløtkokt, så sier du bare at du ikke foretrekker det slik.

Hvis noen forsøker å "omvende" deg på noen punkter, så må man rett og slett stå opp for seg selv og si ifra. 

Anonymkode: a2c0f...d7c

Skrevet
4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Haha, det her høres veldig ut som en gammel flamme. Det er faktisk akkurat som du beskriver, han skulle være belærende om alt fra grønnsakskutting til hvordan jeg skulle tenke om verden, helt ekstermt. Og jeg følte meg også veldig dum noen ganger, mens andre ganger så kunne ha komme med komplimenter til meg, men da ble de avsluttet med at "Det må du ta til deg, når det kommer fra meg" (kanskje ikke ordrett sånn, men helt klart det han mente). Jeg mistenker han faktisk for å ha noen narssisistiske trekk der altså. Altså dette blir veldig slitsomt i lengden, og ja.. var vel andre grunner for at det ikke gikk, men var kjedlig at han var så opptatt av å skryte av seg selv.

Kjenner jeg blir kvalm bare av dette! 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir kvalm bare av dette! 

Jepp. Det verste er jo at det fungerer med en gang. Man tolker det jo som at han skryter av deg, også når man tenker etter, så innser man at det var bakt inn i skryt av seg selv...

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du legger i at han "lærer deg å koke egg"?

Hvis du ikke vet hvordan man koker egg så er jo det er problem. Hvis han foretrekker hardkokt eller bløtkokt, så sier du bare at du ikke foretrekker det slik.

Hvis noen forsøker å "omvende" deg på noen punkter, så må man rett og slett stå opp for seg selv og si ifra. 

Husker ikke helt om det var TS som skrev dette, men det var noen som kommenterte at man fikk tips om hvordan man f.eks. skulle skjære opp en agurk for å spare tid, og det er kanskje snakk om et minutt liksom. Sånn var han jeg datet. Det stod ikke på at jeg ikke kunne gjøre ting, men at jeg gjorde det på en annen måte og at det kunne gjøres mer effektivt. Jeg ble seriøst belært hvordan jeg skulle ta oppvasken, og jeg gjorde det sånn jeg hadde lært det på heimkunnskapen. Jeg tok ikke all oppvask ned i vaskevannet med en gang og tok ting i rekkefølgen jeg hadde lært, men han mente jeg bare skulle kaste rett ned i vaskevannet for å spare tid. Han irriterte seg da over at jeg kunne ha gjort det fortere, noe som faktisk er helt utrolig egoistisk når det var jeg som gjorde han en tjeneste ved å ta oppvasken hans. For å være hyggelig. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, missmcbeal skrev:

Husker ikke helt om det var TS som skrev dette, men det var noen som kommenterte at man fikk tips om hvordan man f.eks. skulle skjære opp en agurk for å spare tid, og det er kanskje snakk om et minutt liksom. Sånn var han jeg datet. Det stod ikke på at jeg ikke kunne gjøre ting, men at jeg gjorde det på en annen måte og at det kunne gjøres mer effektivt. Jeg ble seriøst belært hvordan jeg skulle ta oppvasken, og jeg gjorde det sånn jeg hadde lært det på heimkunnskapen. Jeg tok ikke all oppvask ned i vaskevannet med en gang og tok ting i rekkefølgen jeg hadde lært, men han mente jeg bare skulle kaste rett ned i vaskevannet for å spare tid. Han irriterte seg da over at jeg kunne ha gjort det fortere, noe som faktisk er helt utrolig egoistisk når det var jeg som gjorde han en tjeneste ved å ta oppvasken hans. For å være hyggelig. 

I slike situasjoner spør jeg bare "vil DU ta oppvasken"?

Slik oppførsel går begge veier, men jeg tror man har lettere for å stemple menn som "belærende" og kvinner som "masete". Søsteren min, som jeg er utrolig glad i, er til tider en masekjerring. Hun kan f.eks. be samboeren kjøre bil fordi hun ikke tør/har lyst, og hele bilturen er det sving av der, ikke parker der, kjør saktere etc. Til slutt slipper han rattet og spør om hun vil kjøre - hvilket er rett og rimelig (og hun blir selvsagt kjempesur).

Jeg har veldig lav terskel for å irritere meg over slikt, da jeg er en ganske selvstendig, egen og privat person og tåler lite innblanding fra andre. Har opplevd "mansplaining" som det blir referert til her, men opplever like ofte slitsom innblanding fra kvinner. Det fremstår kanskje bare litt mer "ovenfra og ned" når det kommer fra menn?

Uansett om man velger å dumpe vedkommende eller ei, er det alltid greit å si ifra. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I slike situasjoner spør jeg bare "vil DU ta oppvasken"?

Slik oppførsel går begge veier, men jeg tror man har lettere for å stemple menn som "belærende" og kvinner som "masete". Søsteren min, som jeg er utrolig glad i, er til tider en masekjerring. Hun kan f.eks. be samboeren kjøre bil fordi hun ikke tør/har lyst, og hele bilturen er det sving av der, ikke parker der, kjør saktere etc. Til slutt slipper han rattet og spør om hun vil kjøre - hvilket er rett og rimelig (og hun blir selvsagt kjempesur).

Jeg har veldig lav terskel for å irritere meg over slikt, da jeg er en ganske selvstendig, egen og privat person og tåler lite innblanding fra andre. Har opplevd "mansplaining" som det blir referert til her, men opplever like ofte slitsom innblanding fra kvinner. Det fremstår kanskje bare litt mer "ovenfra og ned" når det kommer fra menn?

Uansett om man velger å dumpe vedkommende eller ei, er det alltid greit å si ifra. 

Jeg skal love deg at jeg sa greitt i fra at sånn oppførsel var uakseptabelt når jeg faktisk gjorde han en tjeneste og tok oppvasken. Så han fikk høre. Sa også at jeg ikke kom til å gjøre han noen sånne tjenester dersom sånt skulle være takken og at det var helt meningsløst å skulle komme med sånne tips på ting som virkelig ikke har noe å si.  Så han skjønte vel at han måtte gi seg på oppvasken, men den type belæring kom bare igjen andre plasser. 

Skrevet

Det høres litt ut som en jeg var borti en gang.

Først syns jeg bare det var sjarmerende at han sa "Du må ikke tenke så mye", "Du må stole på deg selv"... Men alt var veldig "Du må"- sånn og sånn hele tiden. Og han var veldig på å alltid bruke navnet mitt når han sa det - det er også en hersketeknikk. Det endret seg fort til å bli til "Hvorfor stiller du så mange spørsmål?", "Neste gang noe lignende skjer bør du heller gjøre...".

Veldig belærende og en ovenfra og ned holdning som jeg ikke klarer. Det var han som avsluttet relasjonen, men det er jeg veldig glad for nå. Det er ikke rart at han er singel.

• Liker 1
Skrevet

Belæring er intenst turnoff, og ikke noe jeg hadde godtatt. Du kan jo evt svare med samme mynt, og belære ham om banaliteter du også, og se hvor godt han liker det. 

Når man inntar en belærende rolle, sier det som regel at man har behov for å føle seg smartere andre, og jeg for min del ville aldri giddet et forhold med en som hadde behov for å se på meg som mer uintelligent enn seg selv. 

Anonymkode: 702a0...0de

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, missmcbeal skrev:

Det der med å lære bort å koke egg er bare en av flere ting han ønsket å lære meg. Hans måte å koke egg på var å legge egget i kjelen når vannet er kaldt og la det koke opp sammen. Jeg legger i egget når vannet er klart, slik jeg tror flere også gjør det. 

Tro meg; jeg har sagt i fra. Men han klarer å få det til å bli at jeg er sta og egen og ikke ønsker hjelp til *noe*. Har har også gitt komplimenter som din gammel flamme, og selvfølgelig avsluttet setningen med det samme. Samtidig har han også fått vridd det over til at jeg burde være glad for at jeg får bruke tid sammen med han. Han er jo guddommelig. Jeg blir gal. 

Er glad flere har opplevd en sånn type som han. Da er det ikke jeg som er gal.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der med å lære bort å koke egg er bare en av flere ting han ønsket å lære meg. Hans måte å koke egg på var å legge egget i kjelen når vannet er kaldt og la det koke opp sammen. Jeg legger i egget når vannet er klart, slik jeg tror flere også gjør det. 

Tro meg; jeg har sagt i fra. Men han klarer å få det til å bli at jeg er sta og egen og ikke ønsker hjelp til *noe*. Har har også gitt komplimenter som din gammel flamme, og selvfølgelig avsluttet setningen med det samme. Samtidig har han også fått vridd det over til at jeg burde være glad for at jeg får bruke tid sammen med han. Han er jo guddommelig. Jeg blir gal. 

Er glad flere har opplevd en sånn type som han. Da er det ikke jeg som er gal.

Haha, hadde faktisk ikke overrasket meg om dette er samme fyr :P Har dere spilt spill (brettspill eller på mobil) mot hverandre, også blir han jævlig irritert og sur om han taper, men hoverende ekkel dersom han vinner? Mitt råd er egentlig bare å styre unna. 

• Liker 1
Skrevet

Han høres akkurat ut som eksen min. Han hadde store tanker om sin egen fortreffelighet og kunnskaper. Han gjorde verden en tjeneste ved å dele av sin visdom...

Han så ned på de fleste, inkludert meg

Og ja, han lærte meg blant annet hvordan en skjærer en agurk på best mulig måte og også hvordan en skal holde et glass. 

Gal fyr...

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Haha, hadde faktisk ikke overrasket meg om dette er samme fyr :P Har dere spilt spill (brettspill eller på mobil) mot hverandre, også blir han jævlig irritert og sur om han taper, men hoverende ekkel dersom han vinner? Mitt råd er egentlig bare å styre unna. 

Det har vi ikke gjort. Men det skulle ikke forundre meg at en slik person hadde blitt sint for noe sånn. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...