Gå til innhold

Han er belærende

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått ut med en hyggelig fyr i ca 1 mnd nå og det går helt fint. Men noe han har drevet med helt fra begynnelsen er å lære meg ting. Det kan være alt fra hvordan man koker egg til hvordan jeg skal tenke eller reflektere i forskjellige situasjoner. Han er rett og slett belærende og det virker som han ikke har så høye tanker om ting jeg kan og ikke. 

Nå er ikke jeg en tafatt person som ikke klarer noen ting selv, heller en selvstendig person som er vant med å klare meg selv i livet (alt fra å fikse ting med bilen og praktiske økonomiske greier som de fleste gjør.) 

Han som jeg dater er en fyr som leser masse og er oppdatert på hva som skjer i verden (- helt gjennomsnittlig utifra hva han jobber med og det han leser om). Men det virker som han er opptatt av å vise hva han kan hele tiden. Og det er helt greit det, blir bare litt mye når han skal komme med tips på hvordan jeg kan gjøre ting uansett hva vi holder på med.

Anonymkode: 8db51...fd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som han prøver å hjernevaske og forme deg til å bli en person han liker

Anonymkode: bb376...e79

• Liker 9
Skrevet

Noen har behov for bekreftelse hele tiden. Noen har behov for å hevde seg over andre. Noen missforstås. Greit og bruke lang tid med mennesker før en inngår varige forbindelser. 

• Liker 1
Skrevet

Min eks svoger er slik. Han er en godt voksen mann, men må allikevel hele tiden forklare andre hvordan ting monteres, bør formidles, er de billigste alternativene osv. Husker at jeg ble helt sliten av det. Greit nok med en oppegående fyr, men han trenger kanskje ikke presse alt på deg kontinuerlig? Jeg tror ikke disse menneskene tror at vi andre ikke duger, men tror heller at de har et enormt behov for anerkjennelse. 

• Liker 8
Skrevet
10 minutter siden, Ms. Steele skrev:

Min eks svoger er slik. Han er en godt voksen mann, men må allikevel hele tiden forklare andre hvordan ting monteres, bør formidles, er de billigste alternativene osv. Husker at jeg ble helt sliten av det. Greit nok med en oppegående fyr, men han trenger kanskje ikke presse alt på deg kontinuerlig? Jeg tror ikke disse menneskene tror at vi andre ikke duger, men tror heller at de har et enormt behov for anerkjennelse. 

Det er litt som ex svogeren din jeg føler at han er. Oppegående for all del, men som sagt blir det litt mye når han må hevde seg og lære meg ting hele tiden.

Hvis jeg prøver å si i fra svarer han bare at jeg må tenke og reflektere over hvorfor jeg sier det jeg gjør..

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt som ex svogeren din jeg føler at han er. Oppegående for all del, men som sagt blir det litt mye når han må hevde seg og lære meg ting hele tiden.

Hvis jeg prøver å si i fra svarer han bare at jeg må tenke og reflektere over hvorfor jeg sier det jeg gjør..

Har du spurt om hvorfor han har denne sykelige trangen til å hevde seg over deg? Be mannen reflektere over hvordan du opplever denne belærende atferden.

• Liker 10
Skrevet

Du er advart! Dette er ikke noe som kan avlæres uten at personen virkelig skjønner problemet, og vil jobbe med det. 

Noen kan jo faktisk ha noe å lære bort, men de verste er de som står å underviser i selvfølgeligheter, og tror at de vet mer enn de fleste. 

Anonymkode: b6af4...c8a

• Liker 6
Skrevet

Huff, sånne folk altså..

Anonymkode: c3aef...034

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er advart! Dette er ikke noe som kan avlæres uten at personen virkelig skjønner problemet, og vil jobbe med det. 

Noen kan jo faktisk ha noe å lære bort, men de verste er de som står å underviser i selvfølgeligheter, og tror at de vet mer enn de fleste. 

Er nok slik han er.. han skal lære bort det som er den største selvfølge som om jeg aldri har hørt om det før. 

Skrevet

Høres ikke ut som en hyggelig fyr i det hele tatt.

Skrevet

Du får si at du har tenkt og reflektert mye i det siste, og svaret er ikke forenlig med det forholdet du vil ha. 

• Liker 8
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått ut med en hyggelig fyr i ca 1 mnd nå og det går helt fint. Men noe han har drevet med helt fra begynnelsen er å lære meg ting. Det kan være alt fra hvordan man koker egg til hvordan jeg skal tenke eller reflektere i forskjellige situasjoner. Han er rett og slett belærende og det virker som han ikke har så høye tanker om ting jeg kan og ikke. 

Nå er ikke jeg en tafatt person som ikke klarer noen ting selv, heller en selvstendig person som er vant med å klare meg selv i livet (alt fra å fikse ting med bilen og praktiske økonomiske greier som de fleste gjør.) 

Han som jeg dater er en fyr som leser masse og er oppdatert på hva som skjer i verden (- helt gjennomsnittlig utifra hva han jobber med og det han leser om). Men det virker som han er opptatt av å vise hva han kan hele tiden. Og det er helt greit det, blir bare litt mye når han skal komme med tips på hvordan jeg kan gjøre ting uansett hva vi holder på med.

Kan hende han bare vil vise deg hva han kan og hvor bra han er. Tross alt skal han jo «selge seg inn» i datingfasen. Mulig han er litt nervøs og litt klønete, og så er dette resultatet. Fortell han hvordan du opplever det og se hva han sier om årsaken.

Endret av Jentadi
  • Liker 1
Gjest Frøkenskog
Skrevet

Dump han! Var sammen med en slik bessewisser en gang. Det ble ikke noe bedre for å si det slik 😂

Skrevet

Sånt er slitsomt. Han jeg er sammen med er likedan. Om jeg bruker 5 min lenger enn han på én og samme oppgave så får jeg tips og råd om hvordan jeg kan gjøre det. Det kan være så vanlig som å kutte en agurk i biter. Kanskje jeg kapper litt saktere enn han eller deler agurken i 4 på langs, mens han bare 3. 

Jeg har lært meg å lukke ørene eller si at det går ut på det samme, resultatet blir det samme til slutt.

Jeg kutter ikke ut han av den grunn da han er snill og god ellers.

Anonymkode: 36d80...0ba

• Liker 3
Gjest making.a.mess
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer ann på grunn tenker jeg. Jeg vet om en som er verdens snilleste men som så veldig gjerne vil vise/fortelle hva han kan. Det handler om at han har behov for å bli sett. Det er greit å forholde seg til og lett å si: det fungerer sikkert fint men jeg liker å gjøre ting på min måte. 

Så har du den andre typen som tror du er dum og ikke klarer noe. Og ser ned på de som åpenbart ikke vet så mye som han. Dette er en drittype man må holde seg unna. En type uten særlig forbedringspotensiale. 

Skrevet
16 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Kommer ann på grunn tenker jeg. Jeg vet om en som er verdens snilleste men som så veldig gjerne vil vise/fortelle hva han kan. Det handler om at han har behov for å bli sett. Det er greit å forholde seg til og lett å si: det fungerer sikkert fint men jeg liker å gjøre ting på min måte. 

Så har du den andre typen som tror du er dum og ikke klarer noe. Og ser ned på de som åpenbart ikke vet så mye som han. Dette er en drittype man må holde seg unna. En type uten særlig forbedringspotensiale. 

Har på følelsen av at han er sistnevnte. Har opplevd at han kan ha et litt usympatisk syn på andre mennesker; påpeke hvordan andre løper og går. På en måte gjøre litt nummer ut av det. Han forteller også at andre kommer til han for råd fordi han er best til akkurat den tingen. 

Gjest making.a.mess
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har på følelsen av at han er sistnevnte. Har opplevd at han kan ha et litt usympatisk syn på andre mennesker; påpeke hvordan andre løper og går. På en måte gjøre litt nummer ut av det. Han forteller også at andre kommer til han for råd fordi han er best til akkurat den tingen. 

Da bør du tenke deg om for slikt blir slitsomt å forholde seg til og stjeler selvtilliten din sakte men sikkert. 

Skrevet

Beklager å måtte si det, men det er litt typisk menn å briefe med den type kunnskap, også selv om den andre parten kan ting. Det kalles mansplaining. Beklager igjen. Hvorfor setter du han ikke litt på plass? Folk som er sånn tåler ofte det, og det kommer bare til å gnage på deg om du ikke sier noe.

Anonymkode: 0ae1e...caa

• Liker 7
Skrevet

Virker ikke som du er helt bekvem med det, selv om du skriver at det går helt fint.  Selv hadde jeg blitt gal.  For lenge siden gikk jeg på dansekurs, en annen deltager hadde danset mye fra før men ikke akkurat den dansen.  Han presterte å si at han skulle sette av tid for å  lære meg å gå:fnise:.  Slik at jeg fikk energien fra bakken.

Det er en person på jobben som alltid skal kommentere det andre sier og komme med "anerkjennende lyder (stønning)" selv om han ikke har peiling på temaet.  Han har riktignok store psykiatriske problemer.  Voldsomt behov for å hevde seg.

Tror motivet bak slik oppførsel kan være alt fra å genuint ønske å hjelpe til å genuint ønske å trykke andre ned og gjøre dem usikre.

• Liker 4
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jaha, du må tenkte og reflektere...  Si akkurat det samme til ham :D  Hadde jeg vært deg hadde jeg tenkt og reflektert nøye over hvorfor jeg brukte tid sammen med den personen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...