Gå til innhold

Føler du deg norsk, skandinaver eller europeisk?


sint og etnisk nor

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonymus Notarius skrev:

Ironisk nok er det ofte sånn at jo mer nasjonalistiske folk er, jo dårligere norsk skriver de. 

Det er fordi den typen ekstrem nasjonalisme er et fenomen blant de uten, eller med lav, utdannelse, ofte uføre og trygdede som ser på det å bruke penger på mennesker fra andre land som en trussel mot deres egne goder som de av en eller annen grunn føler seg mer fortjent til bare fordi de har vært så fantastisk heldige å bli født i Norge. Ironisk nok kjenner de ofte ingen eller svært få utlendinger og baserer dermed sine meninger på sladder, VG eller bare rent oppspinn. De retter sjelden blikket utover egen lobefengte navle. Jo høyere utdannelse og jo mer kjennskap til ulike nasjonaliteter jo mindre sannsynlig at man er innvandrerfiendtlig og nasjonalistisk. Med utdannelse kommer kunnskap, evne til å tenke på litt mer enn seg og sitt og høyere forståelse for verden vi lever i (i tillegg til bedre grammatikk). 

Anonymkode: 543bd...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Overrasket
8 hours ago, Overrasket said:

Derimot fant jeg masse jeg følte var familiært på Island. :sprettoy:

 

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er islending og bosatt i Norge. Jeg føler meg f.o.f islandsk, så nordisk og så europeisk. Men samtidig oppfatter jeg ikke nordmenn som "utlendinger" lenger, dere er blitt som litt mer dannede og byråkratiske "islendinger" for meg 😛

Anonymkode: 6e091...012

Vi må ta en øl sammen! Og kanskje klatre opp en jökull eller noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi den typen ekstrem nasjonalisme er et fenomen blant de uten, eller med lav, utdannelse, ofte uføre og trygdede som ser på det å bruke penger på mennesker fra andre land som en trussel mot deres egne goder som de av en eller annen grunn føler seg mer fortjent til bare fordi de har vært så fantastisk heldige å bli født i Norge. Ironisk nok kjenner de ofte ingen eller svært få utlendinger og baserer dermed sine meninger på sladder, VG eller bare rent oppspinn. De retter sjelden blikket utover egen lobefengte navle. Jo høyere utdannelse og jo mer kjennskap til ulike nasjonaliteter jo mindre sannsynlig at man er innvandrerfiendtlig og nasjonalistisk. Med utdannelse kommer kunnskap, evne til å tenke på litt mer enn seg og sitt og høyere forståelse for verden vi lever i (i tillegg til bedre grammatikk). 

Anonymkode: 543bd...8bb

I alle dager :klo: Man kan jo være glad i norsk kultur og nasjonalistisk selv om man har høyere utdanning og er relativt normal. Synes selv det er ille med folk som er selvhatende til sitt eget land, og f.eks. sier "hva så om Klæbo fikk gull? han er bare fra samme land som oss, no big deal, media må slutte å bry seg så mye, langrenn er teit uansett". Er ikke det litt av poenget med et multikulturelt samfunn å ha flere ulike kulturer? Nordmenn bør ta godt vare på sin egen kulturarv for det sier mye om identitet, men det betyr ikke at man ikke kan være varm og si velkommen til andre lands kulturer også. 

Anonymkode: f6ab6...86f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg som skandinaver. Jeg sier ofte til mannen min at jeg føler en stor tilhørighet til Sverige, til tross for at jeg ikke har noe slekt eller genetikk derifra. Jeg opplever rett og slett at nordmenn og svensker er... det samme som meg, på en måte. Lik bakgrunn og ganske like i nåtiden. Jeg er skandinavisk!

Anonymkode: 20578...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Overrasket skrev:

 

Vi må ta en øl sammen! Og kanskje klatre opp en jökull eller noe sånt!

Haha, ja! 😄 Så lenge den er veeeldig lav - har høydeskrekk til den store gullmedaljen! 😱

Anonymkode: 6e091...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha, ja! 😄 Så lenge den er veeeldig lav - har høydeskrekk til den store gullmedaljen! 😱

Anonymkode: 6e091...012

Jeg har en løsning på det også :edie: Da erstatter vi jökullen med en øl til, og kanskje et par varme kilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Overrasket skrev:

Jeg har en løsning på det også :edie: Da erstatter vi jökullen med en øl til, og kanskje et par varme kilder!

Det er en langt bedre plan - jeg høyner med svartidauði og hai 👹

Anonymkode: 6e091...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahem! En skandinav - skandinaven - flere skandinaver - alle skandinavene.

IKKE Å FORVEKSLE MED "NAVER"! Faktisk.

Selv er jeg av litt blandet bakgrunn, så...norsk bastard?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er en langt bedre plan - jeg høyner med svartidauði og hai 👹

Anonymkode: 6e091...012

Et nydelig valg. Men hai ... jeg tror jeg holder meg til brauð, jeg. Men gjerne litt islandsk film. Eiðurinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi den typen ekstrem nasjonalisme er et fenomen blant de uten, eller med lav, utdannelse, ofte uføre og trygdede som ser på det å bruke penger på mennesker fra andre land som en trussel mot deres egne goder som de av en eller annen grunn føler seg mer fortjent til bare fordi de har vært så fantastisk heldige å bli født i Norge. Ironisk nok kjenner de ofte ingen eller svært få utlendinger og baserer dermed sine meninger på sladder, VG eller bare rent oppspinn. De retter sjelden blikket utover egen lobefengte navle. Jo høyere utdannelse og jo mer kjennskap til ulike nasjonaliteter jo mindre sannsynlig at man er innvandrerfiendtlig og nasjonalistisk. Med utdannelse kommer kunnskap, evne til å tenke på litt mer enn seg og sitt og høyere forståelse for verden vi lever i (i tillegg til bedre grammatikk). 

Anonymkode: 543bd...8bb

Og til bedre menneske du er, til mer respekterer du andre og setter deg inn i andres tanker. Du kommer ikke med hatefulle anklager og mobber dem. Portretrerer dem som mindreverdige, dumme osv. Dette er typisk for personer med meninger som deg.

Du forstår ikke tankene som ligger bak meningene deres, fordi du ikke vil sette deg inn i dem. Du forstår ikke konsekvenser og har aldri lært historie. Utdanning betyr heller ikke at du er smart, i alle fall i Norge. Her favoriserer vi angstfulle individ, som er tidlig utviklede, pene, konforme og tror på alt de hører.

Anonymkode: 6e3b1...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg jo norsk, siden jeg tross alt er født og oppvokst i Norge, av norske foreldre og besteforeldre, men etter å ha bodd 1/4 av livet i Spania så føler jeg meg også som en andaluz. Er det som er hjemme for meg, og i Norge har jeg ikke noe hjem lenger.

Anonymkode: f3007...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Overrasket skrev:

Et nydelig valg. Men hai ... jeg tror jeg holder meg til brauð, jeg. Men gjerne litt islandsk film. Eiðurinn?

Jeg kan spise haien! 😋 Eiðurinn har jeg ikke sett, så ja 📽📺

Anonymkode: 6e091...012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Trolltunge skrev:

Jeg føler meg som meg, og er heldig som er norsk, skandinavisk og europeisk. 

Eh, så spørsmålet handler om hvor mye av «jeg’et» du anser som norsk (eller annet).

Anonymkode: de1fa...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Overrasket
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg kan spise haien! 😋 Eiðurinn har jeg ikke sett, så ja 📽📺

Anonymkode: 6e091...012

:5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Emmelise skrev:

Jeg har en fot i hver havn kan man si. Født i Norge av danske foreldre med dansk slekt. Jeg har tilbrakt mye tid i begge land, men det er Norge jeg stadig bor i. Jeg pleier å si jeg er skandinavier, men da maser folk om "Hvor i Skandinavia da?"

Min tante (født av danske foreldre i Norge) fant seg en trønder og flytta til Sverige. Vi kaller dem svenske. Slik jeg har forstått det så kaller barna dems seg svenske.

Hva betyr barna «dems»? 

Anonymkode: de1fa...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva betyr barna «dems»? 

Om du bruker litt godvilje så forstår du nok helt fint hva h*n mener, selv om det ikke er korrekt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på hvilket land jeg er i. Jeg bor ikke i Norge for tiden, men i et annet europeisk land. Jeg føler meg norsk på den måten at jeg er knyttet til hjembygda, språket og naturen, og det er den kulturen jeg kjenner mest intimt. Men når jeg er i Norge kan jeg også merke at jeg har mye ved meg som ikke er så typisk norsk, fordi jeg har bodd flere år i andre land. Når jeg har vært i USA har jeg følt meg veldig europeisk, fordi det er noen trekk som går igjen i Europa som mangler i USA. For eksempel velferdsstater, gammel arkitektur, trange bykjerner, mye sykling og spasering, kafékultur og en mer dempet væremåte enn den amerikanske. 

Så vil jeg si at jeg også føler meg som en del av verden. Ikke fordi jeg er så globetrotter, men fordi jeg kan kjenne nær kjemi og gjensidig forståelse med mennesker som lever i helt andre kulturer. Bodde et år i Libanon og fikk noen venner for livet. Om jeg lærte noe det året så var det at mennesker er mennesker overalt. Vi ønsker i bunn og grunn det samme for livet, fred og kjærlighet, bare at omstendighetene er så ulike. Jeg har aldri ledd så godt som sammen med mennesker jeg ikke kunne kommunisere språklig med (ikke alle kunne engelsk), men hvor vi måtte bruke fingerspråk og gestikuleringer. 

Det er fint å være glad i det stedet man kommer fra og verdsette kulturelle særegenheter, men man skal være forsiktig med å bli så opphengt i nasjonal identitet at det overstyrer hvor åpen og empatisk man er mot utenforstående. Det er nettopp det grenser er, sånn egentlig: streker tegnet av menneskehånd på et kart. Det sier ikke alt om likheter og forskjeller, eller hvorvidt man kan leve greit i fellesskap. 

Den norske nasjonale identiteten er for øvrig ganske ny, og kan plasseres til en gang på 1800-tallet. En "nordmann" fra 1600-tallet ville ikke ansett seg som norsk, men som en del av det store riket Danmark-Norge. Så nasjonale identiteter er alltid forestilte fellesskap som kunne sett annerledes ut.

Anonymkode: 7f1bd...08a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Europeisk er så mangt, stor forskjell på italienere og nordmenn liksom. Jeg vet jo at jeg er europeer, men ikke noe jeg kaller meg selv. Skandinaver føler jeg meg mer som, nærmere bestemt norsk, men føles ikke ut som jeg er utenlands når jeg er i Sverige eller Danmark. Har vært der så mange ganger, kjenner jo kulturen. Jeg føler meg norsk, fordi jeg er norsk, det er den kulturen jeg er oppvokst med og kjenner mest til. Føler meg likevel ikke hjemme her, og gleder meg til vi flytter. 

Anonymkode: 64da0...347

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og til bedre menneske du er, til mer respekterer du andre og setter deg inn i andres tanker. Du kommer ikke med hatefulle anklager og mobber dem. Portretrerer dem som mindreverdige, dumme osv. Dette er typisk for personer med meninger som deg.

Du forstår ikke tankene som ligger bak meningene deres, fordi du ikke vil sette deg inn i dem. Du forstår ikke konsekvenser og har aldri lært historie. Utdanning betyr heller ikke at du er smart, i alle fall i Norge. Her favoriserer vi angstfulle individ, som er tidlig utviklede, pene, konforme og tror på alt de hører.

Anonymkode: 6e3b1...255

Nice try. :biggrin:

Anonymkode: 543bd...8bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...