Gå til innhold

besteforeldre og penger

Fremhevede innlegg

Skrevet
På 12.2.2018 den 9.33, AnonymBruker skrev:

Nei, det har aldri vært normalt verken i min slekt eller mannens. Merkelig oppførsel av besteforeldrene, men om de har dårlig råd kan man jo forstå det, om de har mange barnebarn. 

Anonymkode: 69e6b...c79

Jeg kan ikke forstå forskjellsbehandling av barnebarn (og familiemedlemmer generelt), uansett hvor dårlig råd man har, eller hvor mange barnebarn man har, eller alder på dem! Det er jo bare å legge seg på et nivå som passer situasjonen. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Sånn er jo liksom livet da. Velkommen til virkeligheten. Jeg fikk 4 år med mine besteforeldre på morssiden, mine eldste søskenbarn på samme side fikk nesten 30 år... Sånn er livet. 

Som en annen bruker påpekte, skal besteforeldrene ta hensyn til at de skal dø når de gir gaver? Må alt måles i penger?

Jeg synes det er helt OK å gi mer penger til tenåringer enn småbarn. De har jo helt ulike behov. Hvis barna påpeker det kan jo besteforeldrene heller sette inn på konto til de største, og gi alle likt i hånda.

Hvorfor mistenker jeg at TS kun er mor til 5-åringen og tenåringene er stebarna i dette tilfellet? :P

Tror du blander sammen to AB?

men... her hos oss er det ikke snakk om små pengegaver til øvrige barnebarn da de var mindre. Her er det snakk om å betale for bil, vinterferie i alpene og masse utstyr. Moren til disse ungene stikker så fra hele ansvaret for sine foreldre når de behøver hjelp til legebesøk, bli kjørt hit og dit, og diverse annen assistanse i hverdagen som vi nå påtar oss fordi vi uansett er «stuck» og bor noe nærmere...

i en sånn situasjon syns jeg det er litt trist om vårt barn skal få en 50-lapp mens voksne barnebarn fortsatt mottar gaver for la oss si ca 50.000 i året.....

Anonymkode: a141d...723

• Liker 1
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe givern bestemmer ikke mottakeren eller mottakerens verger. 

Skal du begynne å diktere hva besteforeldrene gir og ikke gir så bryter det lett ut "familiekrig".

Anonymkode: dd8cd...4ed

Du har rett i at mottakeren ikke kan bestemme. Som foreldre må man kjenne på om bryet er verdt det mht si i fra. Det er ikke alltid verdt en "familiekrig" som du nevner. Men det betyr ikke at man likevel skal godta det! Jeg ville aldri tillatt slik forskjellsbehandling! Foreldre kan gjøre noe med en sånn situasjon. Man kan ha en samtale med barna, fortelle at man aldri vil godta forskjellsbehandling på den måten, fordi de alle er like mye verdt. Så gi barna beskjed om å takke fint, så levere pengene til foreldre. Da kan foreldre selv dele summen likt på antall barn. Dette kan lett gjøres dersom barna er fra samme kjernefamilie, slik at i alle fall søsken får samme sum. Besteforeldre som forskjellsbehandler, har mangel på vesentlig kunnskap. Her kommer foreldres ansvar inn, mht god kommunikasjon med sine barn, vise med ord og handling at det ikke er ok! Forskjellsbehandling gir ofte et dypt innhugg i et menneskets selvbilde, og bør forebygges på best mulig måte! 

Endret av Lykkehjerte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...