Gå til innhold

besteforeldre og penger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Synes det er helt fair. Regner med tenåringen fikk penger tilpasset alder han også da han var liten? Hvorfor skal 5 åringen ha like mye nå som en tenåring? Hans tur kommer. Neste gang kan de vel gi pengene litt mer diskré siden 5 åringen får med seg hvor mye andre får. 

Vi har selv to tenåringer og to tvillinger på åtte år. Når de får pengegaver av besteforeldre får tenåringene mer. Sier seg jo selv. Heldigvis bryr ikke de minste seg om det. De er fornøyd med det de får. Vi kjøper også dyrere gaver til tenåringene som mobil,og, ryggsekk,klær(jakker f.eks) de to minste får gaver tilpasset alder. Kjøper ikke en jakke til 3000 til en åtteåring men det gjorde jeg til 18 åringen til jul. Når de to minste blir eldre får de også gaver/penger tilpasset alder. 

Anonymkode: 5b8a8...a43

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å forskjellsbehandle barnebarn når man gir de penger??

At de minste (5-6 år) får 50 kroner og de største (12-17år) får 500kr for eksempel?? 

femåringen min har begynt å reagere på at søsknene får mer penger og synes det er urettferdig..  Jeg bruker å begrunne det med at hun er mindre.. men bør det ikke være likt sånn egentlig??

Anonymkode: c23fd...2b1

Syns absolutt det bør være forskjell på en 5 åring og en 17 åring.

Anonymkode: a1917...909

• Liker 4
Gjest NotNaomi
Skrevet

Du kan jo forklare med at tenåringene også fikk mindre da de var yngre.Jeg ville aldri gitt 500 kr til en 5-åring.Til en tenåring kunne jeg gjort det.De har mer begrep om penger og hvordan disponere dem.

Skrevet

Jeg ville ikke kalle det forskjellsbehandling når det er satt i ett system på den måten. Det er ikke vanskelig å forklare en 5 åring at de andre fikk mindre når de var på hans alder, og han vil helt sikkert få mer når han blir eldre. 

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre gir alltid pengegave til jul og bursdag, og alle barnebarna får samme sum. Selvsagt. De ønsker at pengegaven skal settes på sparekonto til de blir store og trenger dem. 

Synes det er dårlig å gi ulik sum, enig med 5-åringen som synes det er urettferdig.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Fluttershy skrev:

Jeg ville ikke kalle det forskjellsbehandling når det er satt i ett system på den måten. Det er ikke vanskelig å forklare en 5 åring at de andre fikk mindre når de var på hans alder, og han vil helt sikkert få mer når han blir eldre. 

Hvis noe så burde minstemann få mer for å ta igjen pengegaver gitt til de eldre tidligere, siden yngst får færre år med pengegave. Kun vil totalsummen kunne utlignes. Plutselig er de borte.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at det er greit å ikke gi like mye penger til femåringen som til 17-åringen, men 50 kr og 500 synes jeg er altfor stor forskjell!

Skrevet

I fjor sommer fikk alle de fire barnebarna til mine svigerforeldre feriepenger. De var da 11, 9, 7 og 4 år. De tre eldste fikk 1000kr hver, og minstemann fikk 500. Ikke det at 4 åringen trengte 1000kr, men jeg kjente likevel litt på at det ikke var riktig. De to yngste barna er våre. 7 åringen lurte på hvorfor lillebror fikk mindre, og da sa bestemoren at hun ikke hadde flere tusenlapper. 

Anonymkode: fbde4...37f

Skrevet

Jo, skjønner poengene her :) Men når de største barna alltid har fått 500kr da?? 🤔🤔 og så får plutselig det nyeste familietilskuddet 50, og de andre fortsatt får 500. hva betyr det? 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å forskjellsbehandle barnebarn når man gir de penger??

At de minste (5-6 år) får 50 kroner og de største (12-17år) får 500kr for eksempel?? 

femåringen min har begynt å reagere på at søsknene får mer penger og synes det er urettferdig..  Jeg bruker å begrunne det med at hun er mindre.. men bør det ikke være likt sånn egentlig??

Dette er noe givern bestemmer ikke mottakeren eller mottakerens verger. 

Skal du begynne å diktere hva besteforeldrene gir og ikke gir så bryter det lett ut "familiekrig".

Anonymkode: dd8cd...4ed

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker også at det er litt forskjell på om det er bursdagsgaver, eller ekstra gaver, da de på sistnevnte får etter behov på ett vis.

Skrevet (endret)

Skjønner virkelig ikke at flesteparten her syns det er greit! Er overhode ikke greit å forskjellsbehandle barn!! Opplevde det selv som barn (av farmor) og det var veldig sårt. 

Endret av Amberleaf
Skriveleif
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er farmor til tre, og jeg forskjellsbehandler. Eller, jeg visste ikke at jeg gjorde det før jeg leste dette innlegget. 

Mitt eldste barnebarn er tenåring, og de andre to er 5-7 år.  Ei bukse til tenåringen koster dobbelt så mye (minst) som bukser til de minste.  Sånn er det med alt av klær og sportsutstyr. 

Om jeg hadde gitt pengegave vill jeg likevel gitt likt. 

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, ViljaH said:

Hvis noe så burde minstemann få mer for å ta igjen pengegaver gitt til de eldre tidligere, siden yngst får færre år med pengegave. Kun vil totalsummen kunne utlignes. Plutselig er de borte.

Dette! 

Vi venter min manns families yngste barnebarn og foreldrene hans er oppi årene men med svært god økonomi. 

De har sponset sine 6 barnebarn m dyre sydenferier, store pengegaver +++ over en periode på nå 24 år. Vårt barn får imidlertid aldri den «muligheten» hverken til å bli støttet økonomisk eller i form av barnepass/kontakt og oppmerksomhet. Tvert imot er det vel heller slik at vi som er yngst sitter igjen som småbsrbsforeldre OG med hovedansvaret for hans eldre og etterhvert skrøpeligere foreldre, siden hans søsken nå har store barn og prioriterer å gjøre mest mulig annet (sommerhus i utlandet og lange ferier +++)

Anonymkode: a141d...723

Skrevet

Men da tenåringene var yngre så fikk vel de like mye som de minste får nå? 

Skrevet
10 timer siden, ViljaH skrev:

Det synes jeg var en rar holdning. Skal besteforeldre ta hensyn til at de en gang skal dø når de gir gaver? Jeg synes det er helt snålt å tenke at de yngre skal få mer fordi de mister besteforeldrene sine tidligere. Folk som er døde gir ikke gaver, og at de som ble født først fikk flere år med gaver er bare sånn det er. Gaver er noe man gir for å glede andre, ikke et økonomisk prosjekt.

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, The Kitten skrev:

Men da tenåringene var yngre så fikk vel de like mye som de minste får nå? 

Nei.. de har alltid fått 500kr en gang i mnd..( siden jeg ble kjent med de da de var 2 og 7 derfor synest jeg det er rart at minstemann (som dog har annen mor (meg)) får en femtilapp.. 

38 minutter siden, Arkana skrev:

Det synes jeg var en rar holdning. Skal besteforeldre ta hensyn til at de en gang skal dø når de gir gaver? Jeg synes det er helt snålt å tenke at de yngre skal få mer fordi de mister besteforeldrene sine tidligere. Folk som er døde gir ikke gaver, og at de som ble født først fikk flere år med gaver er bare sånn det er. Gaver er noe man gir for å glede andre, ikke et økonomisk prosjekt.

Enig i at dette var en rar holdning.. ts. 

Skrevet
1 hour ago, Arkana said:

De behøver da ikke å få mindre heller.....

er det så rart? 

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville kanskje heller tenkt 100 kr til de minste og 300 til de største. Men synes det er helt riktig at det skal være ulikt. Det blir mest rettferdig. Ikke logisk, men fornuftig og rettferdig. 

Anonymkode: 75d1a...f8b

Hvordan da?

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette! 

Vi venter min manns families yngste barnebarn og foreldrene hans er oppi årene men med svært god økonomi. 

De har sponset sine 6 barnebarn m dyre sydenferier, store pengegaver +++ over en periode på nå 24 år. Vårt barn får imidlertid aldri den «muligheten» hverken til å bli støttet økonomisk eller i form av barnepass/kontakt og oppmerksomhet. Tvert imot er det vel heller slik at vi som er yngst sitter igjen som småbsrbsforeldre OG med hovedansvaret for hans eldre og etterhvert skrøpeligere foreldre, siden hans søsken nå har store barn og prioriterer å gjøre mest mulig annet (sommerhus i utlandet og lange ferier +++)

Sånn er jo liksom livet da. Velkommen til virkeligheten. Jeg fikk 4 år med mine besteforeldre på morssiden, mine eldste søskenbarn på samme side fikk nesten 30 år... Sånn er livet. 

Som en annen bruker påpekte, skal besteforeldrene ta hensyn til at de skal dø når de gir gaver? Må alt måles i penger?

Jeg synes det er helt OK å gi mer penger til tenåringer enn småbarn. De har jo helt ulike behov. Hvis barna påpeker det kan jo besteforeldrene heller sette inn på konto til de største, og gi alle likt i hånda.

Hvorfor mistenker jeg at TS kun er mor til 5-åringen og tenåringene er stebarna i dette tilfellet? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...