Gå til innhold

Sytråden, for oss som syr eller har lyst til å sy.


absinthia

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 29.7.2021 den 21.55):

Takk for opplysning 💐 Kanskje  nålefilt ikke brukes så mye til å sy ting av da? Eller kanskje det stoffet også har et annet navn som brukes. 

Anonymkode: d1a00...82d

Har brukt filt til å lage detaljer på et skjørt

9089C56B-D544-4469-A89B-8F3D69F3A06E.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gulvplanke skrev (På 29.7.2021 den 8.20):

Drar opp denne tråden og håper det er noen andre syglade her! :)

Jeg har ikke sydd siden barneskolen, men nå kjente jeg at jeg trengte en hobby. Har sittet og sett på Symesterskapet og følger Fæbrik på Instagram. Har blitt veldig inspirert til å reparere og lage egne klær! Syns ofte jeg er mellom størrelser, så håper jeg kan klare å lage klær som passer meg, og som er i gode materialer. Skyr unna stoffer som polyester og nerder meg  med å lese mer om stoffer som bambus.

Kjøpte meg nettopp Janome Embla, og skal fullføre Fæbrik sitt kurs hvor man lærer det grunnleggende og syr toalettmappe. Har også vært på Fretex og funnet bomullsstoffer, de hadde sommersalg på herreskjorter, så det var perfekt!

Blir nok en bratt læringskurve for en som i går knotet med å tre maskinen (men jeg fikk det tl!). Og syns symaskinen virker veldig bra så langt! :)

Noen andre her som syr?

Jeg syr!😊 Har en janome qc6260 (den er mer eller mindre pensjonert da), en janome skyline 3 og en janome mylock 644d (overlock).

Jeg lærte meg lappeteknikk som syttenåring, kjøpte symaskin som attenåring, og drev mye med lappeteknikk og quilting frem til jeg var sånn 21-22år, da var jeg lei av å ikke ha nok tid til å sy pga studier, og gikk over til strikking på fulltid. I januar i fjor begynte jeg å sy klær, da kjøpte jeg også overlocken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Live88 skrev (15 timer siden):

Jeg syr!😊 Har en janome qc6260 (den er mer eller mindre pensjonert da), en janome skyline 3 og en janome mylock 644d (overlock).

Jeg lærte meg lappeteknikk som syttenåring, kjøpte symaskin som attenåring, og drev mye med lappeteknikk og quilting frem til jeg var sånn 21-22år, da var jeg lei av å ikke ha nok tid til å sy pga studier, og gikk over til strikking på fulltid. I januar i fjor begynte jeg å sy klær, da kjøpte jeg også overlocken. 

Hvordan er overlocken? Vurderer å kjøpe en, men det er så utrolig mange å velge mellom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella sylvatica skrev (1 time siden):

Hvordan er overlocken? Vurderer å kjøpe en, men det er så utrolig mange å velge mellom

Jeg elsker den! Den er veldig enkel å lære seg og har mange funksjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Live88 said:

Jeg elsker den! Den er veldig enkel å lære seg og har mange funksjoner!

Åh, det tror jeg at jeg skal ønske meg. Satt i går og sydde sikksakk på sårkantenene, og det tar jo ganske mye tid! 

Noen som har prøvd mønster fra Stoff og Stil? Jeg tittet litt på denne, men kan ikke helt finne ut hvor mye stoff jeg trenger til Str S: https://www.stoffogstil.no/moenster/dame/jakker-and-frakker/kimono-s-1?RaptorItemClick=True

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (1 time siden):

Åh, det tror jeg at jeg skal ønske meg. Satt i går og sydde sikksakk på sårkantenene, og det tar jo ganske mye tid! 

Noen som har prøvd mønster fra Stoff og Stil? Jeg tittet litt på denne, men kan ikke helt finne ut hvor mye stoff jeg trenger til Str S: https://www.stoffogstil.no/moenster/dame/jakker-and-frakker/kimono-s-1?RaptorItemClick=True

Ja, gjør det! Er ekstremt gøyt å sy på overlock!

Sjekk bilde nr 5 i linken du postet😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Live88 said:

Ja, gjør det! Er ekstremt gøyt å sy på overlock!

Sjekk bilde nr 5 i linken du postet😊

Takk, skjønte ikke at det var stoff. 😅

Har et annet spørsmål også hvis noen kan hjelpe. Har prøvd å sy prinsessesøm nå, men sliter veldig med buen akkurat over brystet. Var nøye med å bruke mange nåler, men det var umulig å ikke få bul på stoffer, og da ble ikke sømmen særlig pen. Har noen et tips?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2018 den 19.43):

Så hyggelig tråd :)  

Jeg har fått meg en Pfaff, etter årevis med Bernina. Søm har dessverre ikke vært prioritert pga oppussing, små barn osv. Men nå er sykroken klar, og jeg gleder meg til å komme i gang! 

Jeg har ingen spesielle planer enda, må lære meg maskinen først :fnise: Gått fra mekanisk til elektronisk, det er ikke bare lett :P

Anonymkode: a1f0a...fa1

Jeg har også sett på en elektronisk pfaff! Får jeg spørre hvilken maskin du gikk for?

Håper at jeg kan finne en til en god pris på black friday 😁

Anonymkode: df732...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig inspirert til å lære meg å sy etter å ha sett på Symesterskapet, men har null peiling på noe av dette! Har symaskin, men bruker den bare til å lappe klær, sy før oppklipp av strikkede kofter og å legge opp bukser. Er det noen som har prøvd Fæbriks nettkurs og kan anbefale det, eller? Fikk lyst til å bare kjøpe et Pætti-mønster og bare prøve meg fram med noen gamle gardiner jeg har liggende. 😄

(For ordens skyld, nei, jeg er ikke sponset av Fæbrik. 😂)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Luka_S said:

Ble veldig inspirert til å lære meg å sy etter å ha sett på Symesterskapet, men har null peiling på noe av dette! Har symaskin, men bruker den bare til å lappe klær, sy før oppklipp av strikkede kofter og å legge opp bukser. Er det noen som har prøvd Fæbriks nettkurs og kan anbefale det, eller? Fikk lyst til å bare kjøpe et Pætti-mønster og bare prøve meg fram med noen gamle gardiner jeg har liggende. 😄

(For ordens skyld, nei, jeg er ikke sponset av Fæbrik. 😂)

Ja, jeg kjøpte det kurset i sommer! :) Det var veldig fint for å lære grunnleggende syteknikk, og jeg syns de forklarer ganske bra (må noen ganger se et klipp flere ganger). Endte opp med å ikke sy den mappen du får mønster til da, for jeg ville heller over på klær. Og jeg hadde ikke sydd siden barneskolen, så du har nok mer kunnskap enn meg. 😂

Holder på med første kjole nå, kjøpt Dressing-mønsteret. Brukt laaang tid fordi jeg både prøver å være litt nøye, og fordi absolutt alt er helt nytt. Jeg ser dessverre at kjolen er litt kort, så hvis andre her er over 170 cm så kan jeg tipse om å forlenge mønsteret, hørt at Jenny selv har forlenget midjen med 4 cm. Fæbrik viser det ganske bra i høydepunkter på Instagram. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvplanke skrev (35 minutter siden):

Ja, jeg kjøpte det kurset i sommer! :) Det var veldig fint for å lære grunnleggende syteknikk, og jeg syns de forklarer ganske bra (må noen ganger se et klipp flere ganger). Endte opp med å ikke sy den mappen du får mønster til da, for jeg ville heller over på klær. Og jeg hadde ikke sydd siden barneskolen, så du har nok mer kunnskap enn meg. 😂

Holder på med første kjole nå, kjøpt Dressing-mønsteret. Brukt laaang tid fordi jeg både prøver å være litt nøye, og fordi absolutt alt er helt nytt. Jeg ser dessverre at kjolen er litt kort, så hvis andre her er over 170 cm så kan jeg tipse om å forlenge mønsteret, hørt at Jenny selv har forlenget midjen med 4 cm. Fæbrik viser det ganske bra i høydepunkter på Instagram. :)

Å, så bra! 😄
Jeg har også lyst til å prøve Dressing, forventer ikke noe flott plagg, men bare for å prøve det. Det ser jo så lett ut når de Fæbrik-jentene viser på video, jeg må da klare å få til det jeg også? 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (1 time siden):

Å, så bra! 😄
Jeg har også lyst til å prøve Dressing, forventer ikke noe flott plagg, men bare for å prøve det. Det ser jo så lett ut når de Fæbrik-jentene viser på video, jeg må da klare å få til det jeg også? 😄

Nå har ikke jeg prøvd dressing, men de andre mønstrene fra Fæbrik har i alle fall vært lett å sy. Gode sybeskrivelser og video på insta. Det eneste negative jeg har vært borti er at både Isipisipants og Jæckie er veldig stor i størrelsen. En stor fordel med mønster derfra, er at de er enkle å montere. Jeg lastet ned et jumper mønster, 77 A4 ark, med klippekant😱

Jeg har tatt opp igjen sying, og har gjort en bestemmelse på å sy alt av egne klær heretter. Men, ikke sokker og strømpebukser!! Problemet er at jeg har altfor mye kjøpeklær i skapet😬 Er så mye jeg har lyst å sy. Akkurat nå skal jeg sprette fra hverandre en jumpsuit, som ble for stor. Selv om målene i mønsteret stemte med mine. Slikt er kjipt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pantoten skrev (På 12.2.2018 den 23.43):

Har nettopp innviet min første symaskin, en Janome DC6030 :rodmer: Bare reparert litt klær så langt, men har større planer etterhvert. Må bare kjøpe noen mønstre eller noe, for å lære meg tankegangen!

Kan anbefale den første syboka "sy med ingrid og ingrid" den har hæl tips og enkle og gode mønstre på under og overdeler og bla kjoler. Ellers så har fæbrik mange videoer og de har sykurs på nett. 

Anonymkode: 79c66...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, Luka_S said:

Å, så bra! 😄
Jeg har også lyst til å prøve Dressing, forventer ikke noe flott plagg, men bare for å prøve det. Det ser jo så lett ut når de Fæbrik-jentene viser på video, jeg må da klare å få til det jeg også? 😄

Akkurat Dressing syns jeg de kunne brukt mer tid på å forklare i sin video. Jeg slet veldig med den ene prinsessesømmen som krøllet seg. Mulig det er noe jeg har gjort galt, men skulle gjerne sett noen tips og triks der. Og at de gikk litt nøyere igjennom belegget, de viste kun for en annen utringing enn den jeg valgte. Men ellers syns jeg de er pedagogiske og flinke til å forklare! Tror jeg skal kjøpe syboka som kommer i oktober. 😄

Ellers kan jeg anbefale biblioteket, de kan ha gode sybøker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en periode-syerske. Akkurat nå holder jeg på med et lappeteppe som blir et sengeteppe til dobbeltseng. Rett og slett fordi jeg har så mye bommullstoff liggende, og ettersom ungene mine et blitt ganske store syr jeg ikke lenger i stretchy stoffer, men stumme stoffer. Gjerne punger og sminkepunger i perioder, spisebrikker, og av og til noen klær til meg selv. Sydde en kjole jeg ga i gave til en venninne en gang også. 
 

Når lappeteppet er ferdig (det nærmer seg) har jeg tenkt å begynne å sy skjørt. Har litt dilla på skjørt for tida, og har jo en del stoff liggende. Men må øve, siden jeg ikke har gjort det før. 
 

Tips til å skaffe seg stoffer (foruten det soleklare: sybutikker, samt Stoff og Stil etc) sett inn annonse i lokalavisa, spør om noen har stoff liggende på loftet osv. 

Jeg kjørte rundt og hentet inn, gratis, inkludert fra noen skreddere, på rull :)

Den gang hadde jeg dilla på retrostoff, og det har jeg forsåvidt fortsatt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...