Gå til innhold

Puppegal ettåring og ammelei mamma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 1 år er og har alltid vært ekstremt avhengig av puppen. Hun tar ikke smokk, og liker ikke bamse eller koseklut. Hun vil gjerne ha pupp 4-5 ganger til dagen, og halve natta (hun sover godt mellom 07 og 00, men så skriker hun bare om hun ikke får pupp resten av natten). Vi har hatt perioder hvor hun har våknet rundt 20 ganger om natten, og har slitt ekstremt mye med søvn. Dermed har ammingen vært redningen da vi har ammet i søvn. Dette har helsesøster også sagt at har vært det lureste valget, siden vi var så slitne som vi var. 

Men nå er jeg så lei. Jeg har helt ærlig aldri trivdes med å amme, og håpte hele tiden hun ville slutte av seg selv fra hun var rundt 6 mnd. Jeg har prøvd å slutte flere ganger, men jeg får det ikke til. Hun river og sliter i klærne mine og slår seg vrang på dagtid om jeg ikke gir henne (prøver å distrahere med andre ting/ kos, men det hjelper ikke). Om natten hyler hun helt fullstendig hjerteskjærende i timesvis og sover i 5 minutter innimellom hylingen hvis hun ikke får pupp. 

De siste ukene har kun pappaen klart å legge henne, og han legger henne på 10 minutt uten gråt. Jeg bruker minst en time med masse gråt (gir henne pupp, synger og koser). Han tar de første oppvåkningene hennes frem til 12, så tar jeg henne over i vår seng og ammer.

vi tror at den beste løsningen på problemet vårt er at han har henne hele natta, flere netter på rad. Problemet er bare at han jobber 7-15.30 hver ukedag, mens jeg jobber kvelder og helger. Dermed får han ikke hentet seg inn, og vil ikke gjøre det. 

Lang og rotete innlegg, beklager det. Er det noen her som har erfaringer med ammeslutt på puppegal 1-åring? Og så lurer jeg på om noen vet hva som må til for å få sovemedisin? Har ikke snakket med lege eller hs om dette, bare snakket litt med sambo. 

Anonymkode: cccb1...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner veldig godt til problematikken fra egne barn, så du er ikke alene. Med eldste fikk jeg det til ved å gradvis venne henne til (ku)melk på natten, og etter hvert vann. Med min yngste vet jeg ikke hva vi skal gjøre, og hun er noen måneder eldre enn din. Så dere er altså ikke alene - om det skulle være noen trøst.

Anonymkode: 570f4...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du utredet fysiske problemer? Som refluks, ørevondt, låsninger osv? Da bruker de pupp som smertestillende også, i tillegg til nærhet, mat og trøst. Ikke sovemedisin før utredning hos barnelege og manuellterapeut og/eller kiropraktor iaf!

Slet mye med søvn første året her, men ikke så mye gråt fordi ammingen fungerte så fint antagelig. Fant en kraftig låsning i nakken da hun var 11 mnd og hennes signaler endelig ble slik at jeg forsto at hun måtte ha ubehag/vondt når hun våknet om natta. Etter 2 sek behandling hos spesialisert manuellterapeut sov hun plutselig 5-6 t i strekk! Avvente nattamming uten problem da hun var 15 mnd og i en rolig periode da hun våknet bare 1-2 ggr per natt, og det nydelig føltes som av vane og ikke av behov...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige du! Åh, hvor jeg savner å ha en unge som koser seg ved puppen! Skjønner ikke folk som vil slutte med amming når ungen ikke er klar for det. Jeg ville latt mannen ta henne om natten, og prøvd å trappe ned på dagtid. Hva med å fortsette med en eller to amminger til faste tider daglig. Etter hvert vil ungen skjønne at den får pupp for eksempel kun etter frokost om morgenen og i senga før soving. Da slipper du stresset ved å ha henne på jakt etter pupp konstant, og ungen får beholde puppen som den elsker.  

Anonymkode: 44a86...c2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det prikk likt som deg. En puppegal baby på 11 mnd og mor som er drittlei. Far kan også ta legging frem til kl 24. Etter det er det kun puppen som gjelder. Her er planen å gjøre det hardt og brutalt om noen uker. Far tar med seg minsten til svigers en helg og så er puppen over og ut. 

Anonymkode: fa276...634

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg TS! Har dere fri i påsken og kan ta det da? Her var redningen at mannen sov hos mini mens vi sluttet med nattamming.

Ammer ved legging og om morgenen, men er sykt lei (mini er 18) og på jakt ett en ny runde med overskudd så vi kan slutte helt...

Anonymkode: e3faf...dce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det her også. Jenta vår er 1,5 år. Blir rasende hvis hun ikke får amme på natten hvis hun våkner (våkner i snitt 5 netter i uka) Kroppen min er sliten av all amminga og jeg har oppdaget nå, etter å ha ligget på siden å amme i 1,5 år, at ryggen min har blitt skjev! Det er helt utrolig! Min venstre side er mye svakere enn min høyre, fordi jeg ligger på venstre side alt for mye på natten, pga. Ammingen.

Det er helt krise! Går jevnlig til fysioterapeut og har begynt å trene styrke for å opparbeide muskelen på venstre side. Jeg må ta smertestillende flere netter for å få sove...

Det er tungt! Men jeg håper vi er ferdig snart. Elsker å amme, men synes det begynner å tære vel mye på. Kunne tenkt meg å slutte helt å amme på natten og heller amme på dagen, men det er det vanskelig å få en 1,5-åring til å forstå 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta avvenningen når far har fri/ ferie! Puppegal? Heller et stort behov for kos, nærhet og trygghet. Barnet trenger deg! 

 

 

Anonymkode: b5567...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet får i seg store mengder miljøgifter gjennom morsmelk. Mange ganger det som er anbefalt et voksent menneske. Og sovetabletter til en ettåring er bare helt feil. Dere må være hos barnet. 

Anonymkode: 34ea0...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har barn på 1,5 år som fremdeles ammes. men bare på dag. ingen nattamming. pappaen tok seg av nettene her i en lang periode til tross for jobb neste dag. Han fikk sove på ettermiddagen og i helgene. 

Anonymkode: 3027d...f0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Jeg pumpet da han var rundt 8 mnd og vekslet mellom pupp og flaske. Ute ble det kun flaske etterhvert og så ble det kun flaske på kvelden og natten. Det tok ikke lang tid før han foretrakk flaksen og en dag ville han ikke ta pupp lenger. 

Siden han startet med fast føde på samme tid så fikk han nok næring gjennom mat og mm på flaske da han var året så han trengte ikke mm på natten. Han fikk en stor flaske før legging og det pleide å være nok, men våknet han så roet han seg raskt ned med en flaske mm. Gikk gradvis over på lettmelk og resten er historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her løste det seg ved at pappaen tok barnet på natten. Da var det ikke noen pupp tilgjengelig og nattesøvnen ble (etter hvert) bedre for oss alle. 

Pappaen klarer da noen netter med dårlig søvn selv om han må på jobb. Selv nattammet jeg flere ganger hver natt de første 10 månedene etter jeg begynte å jobbe fulltid igjen, og hvis alle mammaene der ute klarer seg på lite søvn så klarer pappaene det også (i alle fall i en kort periode :P

Anonymkode: 84ed5...64c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet får i seg store mengder miljøgifter gjennom morsmelk. Mange ganger det som er anbefalt et voksent menneske. Og sovetabletter til en ettåring er bare helt feil. Dere må være hos barnet. 

Anonymkode: 34ea0...084

Hva er det for noe svada du lirer av deg? 

Faktisk viser forskning at morsmelkens egenskaper på langt vei veier opp for det lille av miljøgifter som går over i melken. 

Anonymkode: 372d7...ec3

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det bedre etter at vi kutta nattpuppen rundt 14-15 måneder og begynte å legge henne i sprinkelsenga. Dvs - jeg klarte ikke å være helt konsekvent. Hun sov stadig lenger i egen seng - først til 23, så til 24, så til 02 og nå (18 måneder) er hun hele natta i egen seng. Pupp kun om morgenen, dvs i femtida. Hun våkner litt innimellom ennå, men da legger jeg henne ned og sier natta. Det var ståk noen netter, men færre enn forventet. Det hjalp å bestemme seg for at jeg alltid skulle prøve alle andre metoder enn pupp først for å få henne til å sove, synes jeg. Så ble hun gradvis vant til det. 

Det er helt innafor å sette grenser for amminga eller til og med slutte, hvis det er det du ønsker. Du har gjort en kjempejobb som har ammet så lenge! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet får i seg store mengder miljøgifter gjennom morsmelk. Mange ganger det som er anbefalt et voksent menneske. Og sovetabletter til en ettåring er bare helt feil. Dere må være hos barnet. 

Anonymkode: 34ea0...084

Dette skulle jeg gjerne sett referanser på.....

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Ts her! Godt å høre at mange er i samme båt! Har tenkt på å vende henne til kumelk, også skal pappaen ha henne i påsken, takk for tips! 

 

På 10.2.2018 den 23.12, AnonymBruker skrev:

Ta avvenningen når far har fri/ ferie! Puppegal? Heller et stort behov for kos, nærhet og trygghet. Barnet trenger deg! 

 

 

Anonymkode: b5567...74a

Skjønner at hun trenger oss, kos og nærhet, og det får hun i massevis. Jeg er hjemme med henne på dagen, og hun har aldri vært borte fra oss i mer enn 3-4 timer utenom jobb. Og det har skjedd kun 4-5 ganger. Hun får kos og nærhet dagen lang, så skulle ønske hun kunne sovet litt mer på natten. 

 

På 10.2.2018 den 23.27, AnonymBruker skrev:

Barnet får i seg store mengder miljøgifter gjennom morsmelk. Mange ganger det som er anbefalt et voksent menneske. Og sovetabletter til en ettåring er bare helt feil. Dere må være hos barnet. 

Anonymkode: 34ea0...084

 

På 10.2.2018 den 22.39, AnonymBruker skrev:

Sovemedisin til ettåringen? 

Anonymkode: 34ea0...084

 

Leste meg opp på det i ettertid, visste ikke at det var så farlig/ frarådet. Grunnen til at jeg spurte er fordi mini er prikklik sin tante, som måtte få sovemedisin da hun var 2. Dette var altså noe svigermor «anbefalte». 

Anonymkode: cccb1...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener alvor med å avslutte amming helt, finnes det tabletter som stopper melka. Selv de mest standhaftige småtroll gir seg når det ikke er noe å hente.

Anonymkode: e3ebc...d98

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh. Så deilig å lese om andre som er i samme båt. Her ammes det fra 3-7 ganger ila en natt og mini er 16 mnd. Her har pappaen reisejobb og er borte en del så jeg må nok ta avvenningen selv. Har bare drøyet det, men jeg skal tilbake i jobb juni og tenker at jeg venner av før den tid. 

Anonymkode: 85d2b...326

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming halve natten?? Det er jo galskap, skjønner godt at du er lei.

Anonymkode: aab4a...99a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...