Gå til innhold

Kan medlem av human etisk forbund være fadder til dåpsbarn i kirken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener å huske at dette gikk an tidligere, gjelder det nå også?

Anonymkode: 6ff82...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge kirkens bestemmelser, nei. Fadder skal være medlem av statskirken, eller kristen og ikke forkaste barnedåp. 

I praksis fikk vi ingen spørsmål om fadderne våre er medlemmer og/eller troende, og jeg mener vi bare oppga navn på fadderne og ikke fødselsdato som evt kunne brukes til å sjekkes mot medlemsregistret. Jeg tror kun de mest konservative prestene ønsker å legge seg borti dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal du være medlem av DNK eller annet trossamfunn som ikke forkaster barnedåp, så nei du kan ikke være fadder. Tviler dog på at fu blir stilt til veggs om du takker ja. Dog, hvis du er medlem av HEF som så til de grader forkaster og nedsnakker religion, så bør du vel være tøff nok i trynet til å si at du er medlem der og derfor ikke kan være fadder. Hvorfor lover å bidra til et barns kristne oppdragelse når du overhodet ikke har tenkt å holde det?

Anonymkode: 58a8f...9ce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet skal selvsagt ikke en som er medlem av humanetisk forbund være fadder til et barn som døpes i kirken, men kirken gjør ingen bakgrunnssjekk av dere. Derfor går det helt fint

Anonymkode: 0daea...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Biloba skrev:

I følge kirkens bestemmelser, nei. Fadder skal være medlem av statskirken, eller kristen og ikke forkaste barnedåp. 

I praksis fikk vi ingen spørsmål om fadderne våre er medlemmer og/eller troende, og jeg mener vi bare oppga navn på fadderne og ikke fødselsdato som evt kunne brukes til å sjekkes mot medlemsregistret. Jeg tror kun de mest konservative prestene ønsker å legge seg borti dette. 

Beklager å måtte si det men dette stemmer ikke. Ene fadderen til vår datter nr 1 står ikke i statskirken. 2 stk faddere til datter nr 2 står ikke i statskirken.. Var aldri noe spørsmål fra kirken

Anonymkode: 119bd...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager å måtte si det men dette stemmer ikke. Ene fadderen til vår datter nr 1 står ikke i statskirken. 2 stk faddere til datter nr 2 står ikke i statskirken.. Var aldri noe spørsmål fra kirken

Anonymkode: 119bd...ad0

Kan du lese? Hun skriver jo nettopp at det ikke sjekkes, og derfor i praksis er mulig, selv om det egentlig ikke skal være sånn.

Anonymkode: 4e3f8...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok forskjellig fra prest til prest hvordan de praktiserer regelverket. Noen sjekker, andre ikke.

Anonymkode: ea28a...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at et medlem av HEF vil, eller i det hele tatt har samvittighet til å stille som fadder i kristen barnedåp. Hvor mage av dem kan med hånden på hjertet påta seg dette ansvaret (fra kirken.no):

Fadderne skal være vitner om at barnet er døpt med en kristen dåp. De lover også å be for barnet og lære barnet selv å be. Dessuten skal fadderne hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre henne eller ham til å gå til nattverd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...