Gå til innhold

Gutt 6 år tisser i senga hver natt


duja

Anbefalte innlegg

På 10.2.2018 den 0.24, duja skrev:

Takk for svar 😊 Hva gjorde kiropraktor? Vondt for barnet? Måtte du ha henvisning? 

Kiropraktor var redningen for meg, var desverre sengevæter i alt for mange(og eldre år!) og etter mange forskjellige behandlinger var kiropraktor redningen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 9.2.2018 den 23.13, duja skrev:

Skriver i desperasjon. Gutten vår på 6 år tisser seg ut hver natt. Som regel er det to ganger hver natt. I går var det tre ganger 😕 Han har alarm som piper når trusa blir bløt, men han våkner ikke. Han har prøvd minirin uten effekt. Vi har prøvd å ta han opp uten at det hjelper, vi har prøvd minimalt med drikke uten at det hjelper, og vi har prøvd å få han til å tisse litt oftere på dagen. Er det normal sengevæting når det er tre ganger om natta? Han vil ikke ha bleie...

jeg er klar over at dette er vanlig, men jeg ser at det går på selvfølelsen løs. Spesielt etter at småsøskene har blitt tørr. Han blir så lei seg hver gang, vi blir såklart ikke sint og gjør veldig lite ut av det. 

Håper noen har et råd eller to.

Mvh...

Bruk bleier og tisselaken fram til han blir 18 år.

Anonymkode: 8e404...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruk bleier og tisselaken fram til han blir 18 år.

Anonymkode: 8e404...c61

Wtf?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Slet selv med nattevæting til jeg var 16 år. Ikke enkelt når alle andre overnattet hos hverandre og man ikke turte det. Skoleturer var også veldig vanskelig pga dette. Anbefaler å snakke med lege/urolog å få god hjelp. Prøvde også minerin, alarmmatte, plastlaken og flere typer bleier. En periode ville jeg ikke bruke bleier, men etter hvert ble jeg så lei av å våkne i våt seng at jeg skjønte at det var best å bruke det, og mamma var lei av å måtte skifte på sengen hele tiden. 

Anonymkode: 4f692...3f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som sliter med sengevæting: dere bør sjekke ut om barnet kan være forstoppet. For enkelte barn kan nattlig sengevæting være det eneste synlige tegnet på forstoppelse (barnet kan altså bæsje i do hver eneste dag, og ikke ha et eneste tisseuhell om dagen, men likevel være forstoppet).

Les f.eks her https://www.webmd.com/children/news/20120130/study-constipation-may-cause-bedwetting

og her 

https://www.bedwettingandaccidents.com/single-post/2016/07/12/7-Myths-About-Kids-and-Constipation

Anonymkode: 4fd60...352

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste vokste av seg sengevætinga først når han kom i puberteten. Han var 17 år da det ble slutt. For enkelte hjelper ingen tiltak, man må bare ta tiden til hjelp.

Anonymkode: 027e2...60b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.2.2018 den 0.13, duja skrev:

Skriver i desperasjon. Gutten vår på 6 år tisser seg ut hver natt. Som regel er det to ganger hver natt. I går var det tre ganger 😕 Han har alarm som piper når trusa blir bløt, men han våkner ikke. Han har prøvd minirin uten effekt. Vi har prøvd å ta han opp uten at det hjelper, vi har prøvd minimalt med drikke uten at det hjelper, og vi har prøvd å få han til å tisse litt oftere på dagen. Er det normal sengevæting når det er tre ganger om natta? Han vil ikke ha bleie...

jeg er klar over at dette er vanlig, men jeg ser at det går på selvfølelsen løs. Spesielt etter at småsøskene har blitt tørr. Han blir så lei seg hver gang, vi blir såklart ikke sint og gjør veldig lite ut av det. 

Håper noen har et råd eller to.

Mvh...

Når dere har prøvd ulike ting, så har dere også vært i kontakt med lege, regner jeg med? 

Alarmmatte når barnet ikke våkner, er fullstendig feil å bruke. Når barnet tisser på seg to og tre ganger pr. Natt (!) så er det ingenting som heter vil ikke ha bleie, da er det foreldrenes rolle å samtale rundt situasjonen og bleie for å få barnet til å akseptere bleie. Senga blir jo dyvåt hver natt. Du får det neppe tilstrekkelig tørt til neste natt? Muggsopp og midd og råtesopper florerer i den senga og gjerne i gulvet under, som igjen kan medføre at barnet sover tungt påvirket av giftstoffer og allergener fra mugg og råtesopper. 

Hvordan løser du våt seng problematikken? Er her psykolog og lege inne i bildet? 

Her må flere instanser tung inn både for barnet, de voksne og sovemiljøet til barnet. 

 

Anonymkode: 621d3...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisset selv på meg når jeg var barn, noe som tok slutt når jeg ble 6-7 år. 
Brukte tisselaken til slutt, merket også at mor og far ble irritert over problemet. 
Til alle som vurderer bleie eller kiropraktor for problemene så tror jeg ikke det er det riktige. Barnet synes selvfølgelig bleie blir "flaut" og kan regnes som et nederlag, selv om barnet enda er ungt. Som dere sier selv skjønner barnet hva som har skjedd selv og viser at de tydelig er lei seg for det. Kanskje lurere å passe på hvor mye drikke barnet får i seg timer før sengelegging, og huske å alltid tisse. :-) La de vokse det av seg.

Anonymkode: d0862...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også sengevæter. Fikk beskjed om at det ville gi seg med årene når blæra mi fikk vokst seg ut. Stemte det, men tok vel 14-15 år før jeg var helt ferdig. Fra jeg var 12-13 var det rintignok bare snakk om noen ganger i året da.. før det var det gjerne flere ganger hver natt

Anonymkode: 2e98c...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et barn på 7. Prøvde en stund uten bleie da barnet var 5-6 år, men barnet ble så stresset av det og ba innstendig om å ha bleie om natten. Nå er det mange morgninger hvor bleien er tørr. Men man må passe veldig på drikke timene før legging, kun vann akkurat nok til å slukke tørsten. Hender innimellom at barnet våkner sent på kvelden for å gå på do, tisser oftest rett før midnatt, men vekker ikke for å gå på do likevel.

Anonymkode: 715a5...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...