Gå til innhold

Hvordan forholde seg til mobbere i det voksne liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fra ett lite sted.. og ett sjalusidrama endte med at en to år eldre jente startet å mobbe meg noe ekstremt..

Hun ble eldre og flyttet... Og endte vi opp på samme sted.. så fikk vi barn omtrent samtidig og vi begynte å omgås i samme vennekrets..

Hvordan forholder jeg meg til hun? Hun har aldri nevnt mobbingen, og overser meg egentlig når vi omgås..

Barnefaren til hennes barn døde nettopp.. de var ikke sammen, men hun spiller noe ekstremt på dette.. Og nå har felles venner av oss startet kronerulling hvor pengene renner inn.. De skal hun bruke på ferie.. 

Mange spør meg hvor mye jeg har gitt, men jeg har ikke gitt noe... Jeg vil ikke sponse hennes ferie..

Jeg synes såklart synd i barna hennes, men alikevell så greier jeg ikke å være sympatisk..

Er jeg en forferdelig person??

 

 

Anonymkode: f80bc...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mobbingen startet etter at jeg fylte 18 år, hun 20.. så var jo egentlig voksne da også.. derfor føler jeg at hun ikke har forandret seg

Anonymkode: f80bc...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke ofret henne et rødt øre.

Anonymkode: cca76...f06

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestemme seg for å være den største personen? Min erfaring med å gå såret og vondbråten er at det bare går ut over en selv og ikke den personen en er sint på. Vis du vil, se det som at evt pengegave går til barna til den avdøde. eller med nærmere ettertanke vis de har normal økonomi, ikke gi noe, evt til kreftsaken, eller hva han døde av

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis skrev:

Bestemme seg for å være den største personen? Min erfaring med å gå såret og vondbråten er at det bare går ut over en selv og ikke den personen en er sint på. Vis du vil, se det som at evt pengegave går til barna til den avdøde

jeg kommer ikke til å støtte henne økonomisk.. Jeg har kondolert på facebook...

Og jeg går ikke rundt og er såret.. men jeg har heller ikke så mye til overs for henne..  Men jeg hater å omgås.. jeg sier nei til fester, fellestreninger, trilleturer osv pga. henne..  bør jeg ta det opp, og be om en beklagelse?

Anonymkode: f80bc...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

jeg kommer ikke til å støtte henne økonomisk.. Jeg har kondolert på facebook...

Og jeg går ikke rundt og er såret.. men jeg har heller ikke så mye til overs for henne..  Men jeg hater å omgås.. jeg sier nei til fester, fellestreninger, trilleturer osv pga. henne..  bør jeg ta det opp, og be om en beklagelse?

Anonymkode: f80bc...57c

 Må du omgås henne da? Er det ingen andre utenfor hennes omgangsmiljø du kan være sammen med? Jeg personlig er ikke en sånn som liker å henge med store grupper mennesker, nettopp fordi det finnes som regel et og annet rasshøl i gjengen, og da vil jeg heller ha en eller to veldig nære gode venner å forholde meg til, en en gjeng med tre, fire, semigode venner (bekjente) og et irriterende rasshøl.

Du bestemmer selv om du vil gi henne penger, jeg tror egentlig folk spør deg fordi dere åpenlyst omgås enda. Hadde du ikke hatt kontakt med henne ville folk neppe forventet at du skulle bidra. 

Jeg skjønner at du synes hu er ei bitch, men det er slitsomt å hate. Jeg sier ikke at du "hater", men du fortsetter å gi henne energi vertfall. Det er en klisje, men det beste du kan gjøre er vel egentlig å "glemme det". Om hun ikke har bedt om unnskyldning, fortsatt overser deg, eller er arrogant på en eller annen måte, vil hun vel neppe ha noe åpen og ærlig samtale hvor dere to blir gode venner etterpå.

Jeg ville bare holdt meg unna. Liker du en eller to fra barselgruppa så forsøk heller å gjøre ting med dem alene uten alle tilstede. Pass på at du ikke inviterer ALLE på ting uten henne, det vil slå tilbake på degselv, men velg heller ut noen få og gjør ting med dem, også slipper du å ha noe med henne å gjøre. Begynner du å kreve unnskyldning av noen som allerede fremstår relativt likegyldig og utspekulert, kan det fort ende opp med at du blir "the bad guy" og hun som alle allerede synes synd på, blir "offeret".

Lykke til! :) 

 

Anonymkode: 2bf28...aae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra ett lite sted.. og ett sjalusidrama endte med at en to år eldre jente startet å mobbe meg noe ekstremt..

Hun ble eldre og flyttet... Og endte vi opp på samme sted.. så fikk vi barn omtrent samtidig og vi begynte å omgås i samme vennekrets..

Hvordan forholder jeg meg til hun? Hun har aldri nevnt mobbingen, og overser meg egentlig når vi omgås..

Barnefaren til hennes barn døde nettopp.. de var ikke sammen, men hun spiller noe ekstremt på dette.. Og nå har felles venner av oss startet kronerulling hvor pengene renner inn.. De skal hun bruke på ferie.. 

Mange spør meg hvor mye jeg har gitt, men jeg har ikke gitt noe... Jeg vil ikke sponse hennes ferie..

Jeg synes såklart synd i barna hennes, men alikevell så greier jeg ikke å være sympatisk..

Er jeg en forferdelig person??

 

 

Anonymkode: f80bc...57c

Spørs hvor lang tid det er siden mobbingen. På tide å legge det bak seg?

Anonymkode: b756a...71b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fra ett lite sted.. og ett sjalusidrama endte med at en to år eldre jente startet å mobbe meg noe ekstremt..

Hun ble eldre og flyttet... Og endte vi opp på samme sted.. så fikk vi barn omtrent samtidig og vi begynte å omgås i samme vennekrets..

Hvordan forholder jeg meg til hun? Hun har aldri nevnt mobbingen, og overser meg egentlig når vi omgås..

Barnefaren til hennes barn døde nettopp.. de var ikke sammen, men hun spiller noe ekstremt på dette.. Og nå har felles venner av oss startet kronerulling hvor pengene renner inn.. De skal hun bruke på ferie.. 

Mange spør meg hvor mye jeg har gitt, men jeg har ikke gitt noe... Jeg vil ikke sponse hennes ferie..

Jeg synes såklart synd i barna hennes, men alikevell så greier jeg ikke å være sympatisk..

Er jeg en forferdelig person??

 

 

Anonymkode: f80bc...57c

Jeg syns det er greit å ikke gi. Du skylder ikke henne noe, siden hun ignorerer deg. Du kan si at du har gitt noe, slik at de andre stopper å spørre. Det er bare for at ikke du skal behøve  å forklare hele historien til de andre. Da viser du hensyn til denne stakkaren, på din egen måte, ved at du er diskret og skjuler hennes slemme sider fra de som gir. Skulle du få kommentarer, eller bli avslørt/ konfrontert, er det jo bare til å brette ut historien. Men folk som kommer fra små steder, skjønner ofte mer enn de gir uttrykk for likevel, så dette kommer trolig ikke til å skje.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hevet meg over det, og sluttet å la henne prege mitt liv. 

At du ikke deltar på ting på grunn av henne, går kun utover deg selv. Slutt å la henne ødelegge ditt sosiale liv. Bli med. Vær normalt høflig. Så blir det etterhvert normalen. 

Ikke konfronter. Hun har ikke tatt det opp, sannsynligvis har hun en helt annen opplevelse av situasjonen, eller fornekter alt. I verste fall vil øvrig omgangskrets se på deg som klagete og sær, og ta hennes side, tross at du forklarer dem situasjonen på en god måte. 

Det er selvfølgelig greit at du ikke gir pengegave. Når andre spør, er det lov å si at det er en privatsak. 

Anonymkode: 1243e...6c0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørs hvor lang tid det er siden mobbingen. På tide å legge det bak seg?

Anonymkode: b756a...71b

Er ikke så veldig lett å bare legge slikt bak seg, jeg er snart 40 å ting som skjedde meg for 20 år siden sliter jeg med den dag i dag, mobbingen gjorde meg tilbakesatt i utdanning og jobbsituasjon, å dette gjenspeiles også i økonomi osv

Anonymkode: bfc78...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...