Gå til innhold

Hva kaller man svigerbesteforeldre? Og bruker dere svigers eller navnene for svigerforeldre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg


Er det noe betegnelse jeg som kjæresten kan bruke på kjærestens besteforeldre? Eller hva kaller man de? Hva kaller du dine svigerbesteforeldre hvis du skal si "Hei -----"(svigermor) for eksempel? Og kaller dere svigermor og svigerfar for svigers til de eller bruker navnet dems?

Anonymkode: 8a463...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke mange som sier svigermor/svigerfar i tiltale? Unntatt litt på spøk? Man sier vel Camilla/Thomas f eks.

Anonymkode: d5412...a6f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker navnene når jeg snakker til besteforeldrene hans. Det samme gjør jeg når jeg snakker til mine svigerforeldre. Om jeg skal forklare til andre hvem de er, så kan jeg si dette er *navn* hun er min svigermor og *navn* han er min svigerfar. Eller dette er foreldrene til mannen min og presenterer de med navn.

Anonymkode: 6de32...725

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle i svigerfamiliene omtales med navn. 

Snakker jeg med noen som ikke kjenner dem med fornavn, sier jeg for eksempel "min manns foreldre". 

Anonymkode: 1dc0e...96d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :) Dette gjelder spesifikk kommentar på bilde på facebook. Om jeg skal skrive "takk Navn" eller "takk svigers" eller lignende eller bare takk. Føler det er litt kort og upersonlig/utakknemlig å bare skrive takk?

Anonymkode: 8a463...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil jeg gjøre et svar mer personlig, skriver jeg noe personlig. Som "takk, det betydde mye", "takk, det setter jeg stor pris på", "så snilt!" eller "tusen takk, gleder meg til å møte dere til helgen!". 

Anonymkode: 1dc0e...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok tusen takk for svar dere :) (er min første kjæreste og svigerfamilie så måtte bare høre hva som var vanlig å omtale de eller ikke omtale de som!) :) 

Anonymkode: 8a463...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier «svigers» som i type «vi er invitert på middag hos svigers i morgen». Sier aldri dette til dem, står ikke på kjøkkenet og roper «hei svigermor!» inn i stua :P bruker alltid fornavn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare navnene deres. Untaket er når jeg snakker om dem til noen som ikke kjenner dem og som ikke vil koble navnene. Da sier jeg «min svigermor er her, moren til Jens strikket den» 

Svigerbestemor kaller jeg 50/50 for navnet hennes og Farmor.

Når mine barn er med i samtalen kaller jeg dem for Bestemor, Bestefar og Oldemor. 

 

Anonymkode: ebe90...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, boblevann skrev:

Sier «svigers» som i type «vi er invitert på middag hos svigers i morgen». Sier aldri dette til dem, står ikke på kjøkkenet og roper «hei svigermor!» inn i stua :P bruker alltid fornavn. 

Hehe nei okei! :P Takk for svar :)

4 timer siden, GauteS skrev:

"Svigers" kan brukes i sleivete OMtale, men aldri i TILtale. Synes iallfall jeg.

Takk for svar :)

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker bare navnene deres. Untaket er når jeg snakker om dem til noen som ikke kjenner dem og som ikke vil koble navnene. Da sier jeg «min svigermor er her, moren til Jens strikket den» 

Svigerbestemor kaller jeg 50/50 for navnet hennes og Farmor.

Når mine barn er med i samtalen kaller jeg dem for Bestemor, Bestefar og Oldemor. 

 

Anonymkode: ebe90...7cd

Takk for svar til deg og alle andre :)

Mye rart man skal lure på når man er fersk i "seriøs-kjæreste-gamet"! :P 

Anonymkode: 8a463...8e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Når mine barn er med i samtalen kaller jeg dem for bestemor, bestefar og oldemor. 

Dette syns jeg er en uskikk, med mindre barna er så bittesmå at de ikke har lært å si "jeg". Barn forstår utmerket vel at når du sier "mor", mener du i virkeligheten den personen som de kaller bestemor eller mormor. Akkurat som de har lært seg at "jeg" alltid skifter betydning etter hvem som sier det.

Anonymkode: 05d9d...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier navnet på personen. Samboer har enda gjenlevende besteforeldre og for han sier jeg: "skulle hilse fra bestemor-Anita" slik at han vet hvilken Anita jeg mener.

Anonymkode: c59b5...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...