AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #1 Del Skrevet 7. februar 2018 Jeg lurer litt på hvilken erfaring folk har med barne og ungdomspsykatrisk. Både hvilken utfordringer dere har kommet dit med og hvordan type behandling har dere mottatt. Anonymkode: caa31...0c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #2 Del Skrevet 7. februar 2018 Er ikke spesielt godt fornøyd. Har faktisk vært der med 2 døtre. Den eldste slet etter en voldtekt og ble henvist dit. Hun gikk vel der i ett år uten at det hjalp. Da fylte hun heldigvis 18 år og kunne få gå på voksenpsykiatrien. Der var det mye bedre, hun fikk god hjelp til å komme seg videre og ble etter et halvt år erklært frisk. Den andre datteren min ble henvist til Bup for spiseforstyrrelser. Hun syntes det var meningsløst og valgte selv å avslutte behandlingen etter en stund. Anonymkode: 159b7...861 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #3 Del Skrevet 7. februar 2018 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke spesielt godt fornøyd. Har faktisk vært der med 2 døtre. Den eldste slet etter en voldtekt og ble henvist dit. Hun gikk vel der i ett år uten at det hjalp. Da fylte hun heldigvis 18 år og kunne få gå på voksenpsykiatrien. Der var det mye bedre, hun fikk god hjelp til å komme seg videre og ble etter et halvt år erklært frisk. Den andre datteren min ble henvist til Bup for spiseforstyrrelser. Hun syntes det var meningsløst og valgte selv å avslutte behandlingen etter en stund. Anonymkode: 159b7...861 Hvilken behandling fikk de som de ikke var fornøyde med ? Anonymkode: caa31...0c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 7. februar 2018 #4 Del Skrevet 7. februar 2018 Ungdommen min gikk der i trekvart år pga depresjon og spiseforstyrrelse. Hun avsluttet selv da hun ikke opplevde å få de verktøyene hun trengte for å bli kvitt spiseforstyrrelsen. Det var utfylling av spørreskjemaer av en annen verden og minimalt med tid til å gi henne det hun kom for. At ungdommen hadde lavt stoffskifte klarte ikke LIS-legen å fange opp tross alle symptomer og prøver som ikke var bra, derimot ble hun utredet for alt mulig av andre diagnoser, bla personlighetsforstyrrelser. Depresjonen forsvant i løpet av en måned da vi fikk hjelp fra en privat spesialist og riktig behandling for det lave stoffskiftet, og spiseproblematikken jobbet hun seg gjennom selv. Mannen min som jobber tett mot BUP er heller ikke imponert. Han mener de fokuserer for mye på å sette diagnoser og for lite på å faktisk hjelpe pasienten. MEN det er det BUPen vi sokner til og den LIS-legen ungdommen fikk. Andre BUPer kan sikkert være veldig flinke. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #5 Del Skrevet 7. februar 2018 Vi har nylig kommet i kontakt med BUP fordi sønnen vår er deprimert. Etter en kort prat tok de gutten inn på et annet rom og pratet med han der, mens vi fortsatte samtalen med den ene psykologen(?). Vi forklarte litt om hvordan vi oppfattet denne depresjonen (alvorlig) og nevnte at karakterene hans hadde stupt. Han er vanligvis veldig flink på skolen med 6 i flere fag. Da begynte damen å prate om Asbergers, eller trekk fra dette. Jeg skal ærlig innrømme at tanken på Asbergers aldri har slått meg. Hvis man legger godviljen til kan jo alle diagnoser passe alle mennesker, og jeg skal selvfølgelig ikke protestere hvis det er slik. Men jeg reagerer på at de heller i den retningen utifra en kort samtale med meg og mannen min om en deprimert gutt som er over middels flink på skolen. Han skal nå utredes, men jeg håper de tar seg tid til å jobbe litt med depresjonen hans også. Anonymkode: 38c64...e52 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #6 Del Skrevet 7. februar 2018 Har både positive og ikke fullt så positive erfaringer. Mitt barn har gått der, og på den første BUP vi gikk til var vi veldig fornøyd. De benyttet seg av ulike verktøy som hadde god effekt. Men så flyttet vi, og måtte bytte BUP. Der var vi ikke så imponert. Mest samtaler, og det hadde egentlig ikke så mye effekt. Anonymkode: 45136...7f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #7 Del Skrevet 7. februar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har nylig kommet i kontakt med BUP fordi sønnen vår er deprimert. Etter en kort prat tok de gutten inn på et annet rom og pratet med han der, mens vi fortsatte samtalen med den ene psykologen(?). Vi forklarte litt om hvordan vi oppfattet denne depresjonen (alvorlig) og nevnte at karakterene hans hadde stupt. Han er vanligvis veldig flink på skolen med 6 i flere fag. Da begynte damen å prate om Asbergers, eller trekk fra dette. Jeg skal ærlig innrømme at tanken på Asbergers aldri har slått meg. Hvis man legger godviljen til kan jo alle diagnoser passe alle mennesker, og jeg skal selvfølgelig ikke protestere hvis det er slik. Men jeg reagerer på at de heller i den retningen utifra en kort samtale med meg og mannen min om en deprimert gutt som er over middels flink på skolen. Han skal nå utredes, men jeg håper de tar seg tid til å jobbe litt med depresjonen hans også. Anonymkode: 38c64...e52 What? Merkelig å snakke om diagnose så tidlig. Man må jo helst utredes først. Høres ikke bra ut Anonymkode: 3eb7f...e78 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 7. februar 2018 #8 Del Skrevet 7. februar 2018 43 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har nylig kommet i kontakt med BUP fordi sønnen vår er deprimert. Etter en kort prat tok de gutten inn på et annet rom og pratet med han der, mens vi fortsatte samtalen med den ene psykologen(?). Vi forklarte litt om hvordan vi oppfattet denne depresjonen (alvorlig) og nevnte at karakterene hans hadde stupt. Han er vanligvis veldig flink på skolen med 6 i flere fag. Da begynte damen å prate om Asbergers, eller trekk fra dette. Jeg skal ærlig innrømme at tanken på Asbergers aldri har slått meg. Hvis man legger godviljen til kan jo alle diagnoser passe alle mennesker, og jeg skal selvfølgelig ikke protestere hvis det er slik. Men jeg reagerer på at de heller i den retningen utifra en kort samtale med meg og mannen min om en deprimert gutt som er over middels flink på skolen. Han skal nå utredes, men jeg håper de tar seg tid til å jobbe litt med depresjonen hans også. Anonymkode: 38c64...e52 Er de somatiske prøvene kommet tilbake enda? Bla annet alvorlig D-vitamin mangel kan gi depresjon. Man skulle nesten tro at dere tilhører samme BUP som oss, eller at man bruker samme mal i utredningen for vår datter var også innom Aspergers. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #9 Del Skrevet 7. februar 2018 11 minutter siden, Ulven skrev: Er de somatiske prøvene kommet tilbake enda? Bla annet alvorlig D-vitamin mangel kan gi depresjon. Man skulle nesten tro at dere tilhører samme BUP som oss, eller at man bruker samme mal i utredningen for vår datter var også innom Aspergers. Ja, prøvene viser litt lavt folsyre og litt lavt d-vitamin. Men i følge legen ingenting som vil gi slikt utslag. Hun mente det var innenfor normalen. 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: What? Merkelig å snakke om diagnose så tidlig. Man må jo helst utredes først. Høres ikke bra ut Anonymkode: 3eb7f...e78 Jeg må innrømme at jeg er bekymret. Vi skal fylle ut skjemaer mens han går her hjemme med ubehandlet depresjon. Det var såpass akutt, syntes legen vår, at vi ble prioritert til BUP. Men man kan kanskje ikke begynne å behandle før man har en diagnose? Anonymkode: 38c64...e52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 7. februar 2018 #10 Del Skrevet 7. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, prøvene viser litt lavt folsyre og litt lavt d-vitamin. Men i følge legen ingenting som vil gi slikt utslag. Hun mente det var innenfor normalen. Anonymkode: 38c64...e52 Fikk du noe tall på hvor lavt d-vitaminet lå? Og folatet. Et familiemedlem hadde moderat alvorlig depresjon. D-vitamin på 40. Etter høydose D-vitamin i to uker fadet depresjonen helt bort. Årsaken var cøliaki. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #11 Del Skrevet 7. februar 2018 1 time siden, Ulven skrev: Fikk du noe tall på hvor lavt d-vitaminet lå? Og folatet. Et familiemedlem hadde moderat alvorlig depresjon. D-vitamin på 40. Etter høydose D-vitamin i to uker fadet depresjonen helt bort. Årsaken var cøliaki. Jeg har ikke det tallet her nå, men det er noen uker (4?) siden han tok blodprøvene og vi begynte med vitamintilskudd (multivitamin) samme dag. Resultatet fikk vi noen dager senere og legen sa at det var greit å fortsette. Han har ikke cøliaki, ingen allergier og reagerer ikke på matvarer. Anonymkode: 38c64...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #12 Del Skrevet 7. februar 2018 Veldig fornøyd med den hjelpen vi har fått. Utredning. Og sitter ikke diagnoser for alt hele tiden, her er de streng med det. Siden det er noe som følger barnet livet ut stortsett. Mye hjelp og videre henvisninger. Anonymkode: 05395...926 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #13 Del Skrevet 7. februar 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har både positive og ikke fullt så positive erfaringer. Mitt barn har gått der, og på den første BUP vi gikk til var vi veldig fornøyd. De benyttet seg av ulike verktøy som hadde god effekt. Men så flyttet vi, og måtte bytte BUP. Der var vi ikke så imponert. Mest samtaler, og det hadde egentlig ikke så mye effekt. Anonymkode: 45136...7f9 Hvilken annen behandling enn samtaler mener du BUP skulle tilby? Anonymkode: 666a3...ec8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2018 #14 Del Skrevet 7. februar 2018 Gikk til BUP frem til jeg var 18 (er i tidlig 20-årene nå). Psykologen var ikke noe å skryte av. Jeg ble henvist på grunn av depresjon, men denne psykologen satte en alvorlig personlighetsforstyrrelse som diagnose. Dette uten ordentlig utredning, og etter få timer. Jeg var også for ung for en slik diagnose (man skal vel teknisk sett være 18 år før en slik diagnose settes, dog ble denne diagnosen fjernet hos DPS). Jeg fikk derfor svært lite ut av behandlingen på BUP, og fikk i grunn kun mye negativt fra denne psykologen. Nå skal det sies at jeg kan være ganske "bitchy", og spesielt i depressive episoder, slik at jeg absolutt fremprovoserte mye negativt fra denne psykologen. Har dog venner som har fått god hjelp fra BUP, som har vært fornøyd med både behandler og behandling. Anonymkode: a56e4...7e6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #15 Del Skrevet 8. februar 2018 Bup i vår kommune er veldig dårlige. Behandlere som ikke har psykologisk eller psykiatrisk utdannelse fører til at den såkalte behandlingen holder lav kvalitet. I tillegg til at de ikke var lydhøre for innspill/bekymringer fra de pårørende. Heldigvis har barnet vårt mottatt seriøs hjelp nå da h*n har blitt 18 og over i voksen behandling. Anonymkode: a2c43...025 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #16 Del Skrevet 8. februar 2018 Vi og har kjempe dårlig erfaring med bup! Gutten vår på 7 år har slete i mange år, fikk inn ppt da han var 3. Starta på skolen og dei første 3 mnd gikk greit og gikk det rett ned, han hadde en utrolig dårlig pedagog der og bup følgte ikke opp heller, til slutt så fikk vi foreldrene fingeren på oss og mente at kanskje det var omsorgen så dem sendte bekymring til barnevernet. Barnevernet undersøkte saken ganske så utfyllende og konkluderte med at det ikke var omsorgen som var peoblemet. Men før bv var ferdig så avslutta bup utredningen fordi dem ikke ville sette diagnose og heller gi det et par år-_- jeg trygla og ba dem om å ikke gi slipp på gutten og jeg ville at dem skulle følge han skikkelig opp men fikk ingenting. Jeg ble forbanna på hele systemet og vi pakka tinga våre og flytta til ny kommune. Gutten har det mye bedre og vi skal søke han inn på bup her igjenn men jeg kjenner at det tærer på. Alt det styret vi gikk igjennom har gitt meg angst omtrent. Anonymkode: 0058a...6d0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #17 Del Skrevet 8. februar 2018 Jeg er ikke TS, men nå får jeg helt vondt i magen her. Anonymkode: 38c64...e52 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #18 Del Skrevet 8. februar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men nå får jeg helt vondt i magen her. Anonymkode: 38c64...e52 Enig. Har også hørt mye negativt om bup, dessverre. Helt hårreisende at barn og unge med psykiske problemer får så dårlig hjelp. Anonymkode: 3e069...520 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #19 Del Skrevet 8. februar 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Har også hørt mye negativt om bup, dessverre. Helt hårreisende at barn og unge med psykiske problemer får så dårlig hjelp. Anonymkode: 3e069...520 Har vært på møte nå og har fått opp håpet litt igjen. Anonymkode: 38c64...e52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2018 #20 Del Skrevet 8. februar 2018 Har svært dårlige erfaringer fra da jeg selv var pasient ved BUP. Psykologen ble tidlig fiksert ved en diagnose, som jeg måtte bære med meg senere. Har slitt mye på grunn av fordommer og stigma knyttet til den diagnosen, og at jeg derfor ikke fikk utredet andre problemer som jeg hadde trengt hjelp med. Anonymkode: f37d8...d39 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå