Gå til innhold

Erfaringer med BUP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oi, når jeg leste flere av svarene her, stemte det utrolig godt med vår situasjon.

Datteren min har vært hos Bup med spiseforstyrrelser som problem. Hun er heller ikke så veldig enkel å hjelpe, men Bup kjørte seg helt ut på viddene, slik som mange av dere beskriver. Også hos oss var de diagnosekåte av en annen verden, og var innom både Asperger og personlighetsforstyrrelser. Til slutt fikk vi foreldre nok og forlangte et møte og ny behandler og henvisning til Rasp. Hos oss endte uenigheten med Bup i at de meldte oss til barnevernet pga dårlig omsorg. Ble ikke så veldig overrasket over at den ble henlagt. Jeg har klaget Bup inn for fylkeslegen for feilbehandling. Kan ikke finne oss i hva som helst for våre barn, de kommer jo ut fra Bup sykere enn når de kom inn.

Anonymkode: c534b...70e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har svært dårlige erfaringer fra da jeg selv var pasient ved BUP. Psykologen ble tidlig fiksert ved en diagnose, som jeg måtte bære med meg senere. Har slitt mye på grunn av fordommer og stigma knyttet til den diagnosen, og at jeg derfor ikke fikk utredet andre problemer som jeg hadde trengt hjelp med. 

Anonymkode: f37d8...d39

Kan jeg spørre om hvilken diagnose du fikk og hvordan dette påvirket deg?

Anonymkode: 38c64...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har hatt kontakt med andre enn psykologer hos bup? Typ Sykepleiere, miljøarbeidere og ergoterapeuter? Hva har i såfall deres rolle vært? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snadder skrev:

Er det noen som har hatt kontakt med andre enn psykologer hos bup? Typ Sykepleiere, miljøarbeidere og ergoterapeuter? Hva har i såfall deres rolle vært? 

Kjenner til noen som har gått til en psykiatrisk sykepleier på BUP, vedkommende hadde samme rolle som en psykolog.

Anonymkode: a56e4...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at BUP sitt fokus ikke nødvendigvis er på barnet, men på hvordan foreldrene skal kunne klare å hjelpe barnet til å få det bedre. På DPS er pasienten hovedpersonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Mange triste historier her, hadde virkelig trodd Bup skulle være bedre. Men det varierer vell fra sted til sted forstår jeg. 
 

Anonymkode: caa31...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har god erfaring. Vår sønn fikk rask hjelp da han våren i 10.kl var dypt deprimert. Via fastlegen kom han raskt i behandling. Vi som foreldre hadde møte alene med behandler. Og også fellessamtale. Han gikk vel der i 12-18 mnd. Da han hadde et tilbakefall som 19 åring fikk han raskt tilbud om samtaler ved DPS. Ble også overført til lokalt DPS da han flyttet til en annen by for å studere.

Anonymkode: 3758a...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Snadder skrev:

Er det noen som har hatt kontakt med andre enn psykologer hos bup? Typ Sykepleiere, miljøarbeidere og ergoterapeuter? Hva har i såfall deres rolle vært? 

Mange flinke helsesøstre!

Anonymkode: 3758a...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om de ansatte ved slike institusjoner lever av diagnoser og elendighet. 

Det beste er å holde seg langt unna.

Anonymkode: 79db3...725

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn var i BUP-systemet for utredning i forbindelse med ADHD som tiåring. Synes vi fikk rask, god og ikke minst grundig hjelp. Er veldig fornøyd, men ser i tråden at mange har dårlige erfaringer. Mulig vi er heldige med tilbudet her vi bor, eller at problematikken ikke var like omfattende.

Anonymkode: 0c892...371

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der selv for alvorlige depresjoner, selvmordstanker og spiseforstyrrelser, der og da synes jeg det var helt meningsløst og bare dritt (som alt annet i og med at jeg var veldig syk), men foreldrene mine ga meg heldigvis ikke noe valg annet enn å dra dit, noe jeg er takknemlig for i dag. 

Tenker at man må være litt tålmodig og ikke avslutte med en gang man møter litt motgang, fordi de graver jo i vanskelige temaer for at man skal kunne snakke om det og få det bedre. Det var tøft for både foreldrene mine og meg, men jeg er så uendelig takknemlig som sagt for at vi var der og at foreldrene mine ikke lot meg bestemme om vi skulle fortsette eller ikke, tror ikke jeg hadde vært der jeg er i dag uten den hjelpen fra foreldrene mine og BUPA.

Anonymkode: e025c...375

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har dessverre meget dårlig erfaring med bup. Hadde adhd utredning der på barnet i barneskolealder, og da fungerte det bra. Men når det dukket opp tilleggsvansker i ungdomsskolealder brøt helvete løs.. Meldt opp på bup etter påtrykk fra skolen pga konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetsvansker "merkelig" oppførsel (det vi anser som normale tenåringshormoner), og angst for spesielle situasjoner. Brorparten av dette er jo ting som er ganske vanlige innenfor adhd diagnosen. Men når skolen ikke har nok kunnskap og ikke får til tilrettelegging, så er det barnet det er noe i veien med. Troppet opp på bup og fikk utdelt en psykolog som virker mutt, sitter og gjesper og har ingen summetone med verken barn eller foreldre. Kommer med noen råd angående angst som vi fint kunne ha googlet oss til. Presser ungdommen til å ta en wisc test, som hen i utgangspunktet ikke var villig til ta, og dermed ble den rushet igjennom for å bli ferdig så fort som mulig. Skolen har levert en negativ rapport som ikke samsvarer med foreldrenes eller familiens oppfatning av ungdommen. Fullt av direkte feil og påstander vi aldri har hørt nevnt før. Bup velger å tro på skolens rapport.. Og der står vi nå, uten å ha fått noe hjelp.Så mitt råd: styr unna bup hvis du kan, eller vær forberdt på et helvete framover..

Anonymkode: ebf84...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre meget dårlig erfaring med bup. Hadde adhd utredning der på barnet i barneskolealder, og da fungerte det bra. Men når det dukket opp tilleggsvansker i ungdomsskolealder brøt helvete løs.. Meldt opp på bup etter påtrykk fra skolen pga konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetsvansker "merkelig" oppførsel (det vi anser som normale tenåringshormoner), og angst for spesielle situasjoner. Brorparten av dette er jo ting som er ganske vanlige innenfor adhd diagnosen. Men når skolen ikke har nok kunnskap og ikke får til tilrettelegging, så er det barnet det er noe i veien med. Troppet opp på bup og fikk utdelt en psykolog som virker mutt, sitter og gjesper og har ingen summetone med verken barn eller foreldre. Kommer med noen råd angående angst som vi fint kunne ha googlet oss til. Presser ungdommen til å ta en wisc test, som hen i utgangspunktet ikke var villig til ta, og dermed ble den rushet igjennom for å bli ferdig så fort som mulig. Skolen har levert en negativ rapport som ikke samsvarer med foreldrenes eller familiens oppfatning av ungdommen. Fullt av direkte feil og påstander vi aldri har hørt nevnt før. Bup velger å tro på skolens rapport.. Og der står vi nå, uten å ha fått noe hjelp.Så mitt råd: styr unna bup hvis du kan, eller vær forberdt på et helvete framover..

Anonymkode: ebf84...8a4

Jeg skjønner at dere og skolen er uenige og at psykologen er en dott, men hvordan er dette et helvete? Kan dere ikke bare si at kjemien med psykologen ikke stemmer og at dere ønsker en ny? Og gjerne en ny vurdering i samme slengen. Ut ifra hva du skriver virker det som om dere har blitt tilbudt hjelp, men ikke vil ha den? Og jeg trodde det var ppt som hadde med læringsmiljø å gjøre. Det er ikke ment som kritikk av dere, og jeg tviler ikke på historien din, det høres slitsomt ut. Men ikke et helvete.

Anonymkode: 38c64...e52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at dere og skolen er uenige og at psykologen er en dott, men hvordan er dette et helvete? Kan dere ikke bare si at kjemien med psykologen ikke stemmer og at dere ønsker en ny? Og gjerne en ny vurdering i samme slengen. Ut ifra hva du skriver virker det som om dere har blitt tilbudt hjelp, men ikke vil ha den? Og jeg trodde det var ppt som hadde med læringsmiljø å gjøre. Det er ikke ment som kritikk av dere, og jeg tviler ikke på historien din, det høres slitsomt ut. Men ikke et helvete.

Anonymkode: 38c64...e52

Som du kanskje leste, så tok vi imot hjelp, men den "hjelpen" ble bare helt meningsløs. Har du barn? Hvordan vil du beskrive det dersom ulike instanser herjer med ungen din og bare gjør vondt verre? Usikkerhet om framtia, oppfølging eller mangel på sådan. Ja, det vi lever i nå kaller jeg glatt for helvete. Ppt er inne i bildet ja, men de anbefaler, så skal skolen følge opp. Og det har det vært heller dårlig med ei stund.

Anonymkode: ebf84...8a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
På 7.2.2018 den 17.52, AnonymBruker skrev:

Er ikke spesielt godt fornøyd.  Har faktisk vært der med 2 døtre. Den eldste slet etter en voldtekt og ble henvist dit. Hun gikk vel der i ett år uten at det hjalp.  Da fylte hun heldigvis 18 år og kunne få gå på voksenpsykiatrien. Der var det mye bedre, hun fikk god hjelp til å komme seg videre og ble etter et halvt år erklært  frisk.  

 

Den andre datteren min ble henvist til Bup for spiseforstyrrelser. Hun  syntes det var meningsløst og valgte selv å avslutte behandlingen etter en stund. 

Anonymkode: 159b7...861

Barnehabiliteringen på sykehusene er mye bedre enn bup, og gjør mye av den samme jobben. De er flinkere til å stille diagnoser og gjør mer nøye utredning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har dessverre meget dårlig erfaring med bup. Hadde adhd utredning der på barnet i barneskolealder, og da fungerte det bra. Men når det dukket opp tilleggsvansker i ungdomsskolealder brøt helvete løs.. Meldt opp på bup etter påtrykk fra skolen pga konsentrasjonsvansker, oppmerksomhetsvansker "merkelig" oppførsel (det vi anser som normale tenåringshormoner), og angst for spesielle situasjoner. Brorparten av dette er jo ting som er ganske vanlige innenfor adhd diagnosen. Men når skolen ikke har nok kunnskap og ikke får til tilrettelegging, så er det barnet det er noe i veien med. Troppet opp på bup og fikk utdelt en psykolog som virker mutt, sitter og gjesper og har ingen summetone med verken barn eller foreldre. Kommer med noen råd angående angst som vi fint kunne ha googlet oss til. Presser ungdommen til å ta en wisc test, som hen i utgangspunktet ikke var villig til ta, og dermed ble den rushet igjennom for å bli ferdig så fort som mulig. Skolen har levert en negativ rapport som ikke samsvarer med foreldrenes eller familiens oppfatning av ungdommen. Fullt av direkte feil og påstander vi aldri har hørt nevnt før. Bup velger å tro på skolens rapport.. Og der står vi nå, uten å ha fått noe hjelp.Så mitt råd: styr unna bup hvis du kan, eller vær forberdt på et helvete framover..

Anonymkode: ebf84...8a4

Du må opprette et ansvarsgruppemøte. Da blir det sving på sakene. Kall inn ppt, skole, bup, fastlege, helsesøster og evnt et menneske fra kommunen. Det fine med slike møter er at ingen kan servere deg svada uten å bli «tatt» for det av de andre på møtet..  altså får skyld rett eier.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess
På 8.2.2018 den 20.28, AnonymBruker skrev:

Oi, når jeg leste flere av svarene her, stemte det utrolig godt med vår situasjon.

Datteren min har vært hos Bup med spiseforstyrrelser som problem. Hun er heller ikke så veldig enkel å hjelpe, men Bup kjørte seg helt ut på viddene, slik som mange av dere beskriver. Også hos oss var de diagnosekåte av en annen verden, og var innom både Asperger og personlighetsforstyrrelser. Til slutt fikk vi foreldre nok og forlangte et møte og ny behandler og henvisning til Rasp. Hos oss endte uenigheten med Bup i at de meldte oss til barnevernet pga dårlig omsorg. Ble ikke så veldig overrasket over at den ble henlagt. Jeg har klaget Bup inn for fylkeslegen for feilbehandling. Kan ikke finne oss i hva som helst for våre barn, de kommer jo ut fra Bup sykere enn når de kom inn.

Anonymkode: c534b...70e

Desverre er det slik at noen psykiatere henger seg litt opp i enkelte diagnoser. Har sett flere med noenlunde samme symptomer som får visse diagnoser hos bup/dps, men andre diagnoser for akkurat samme fra andre fagpersoner de blir behandlet av. En skulle tro at enkelte på bup/dps har «yndlingsdiagnoser». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som du kanskje leste, så tok vi imot hjelp, men den "hjelpen" ble bare helt meningsløs. Har du barn? Hvordan vil du beskrive det dersom ulike instanser herjer med ungen din og bare gjør vondt verre? Usikkerhet om framtia, oppfølging eller mangel på sådan. Ja, det vi lever i nå kaller jeg glatt for helvete. Ppt er inne i bildet ja, men de anbefaler, så skal skolen følge opp. Og det har det vært heller dårlig med ei stund.

Anonymkode: ebf84...8a4

Ja jeg har barn, det er selvfølgelig derfor jeg deltar i tråden. Jeg skjønner ikke hvorfor du går i strupen på meg, egentlig, for som jeg forklarte så hørtes historien deres mer slitsom ut enn helvete. Kanskje vi har forskjellig oppfatning av helvete, eller kanskje det var ting i historien din som gikk meg hus forbi. Det er ikke verre enn det.

Anonymkode: 38c64...e52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...