Gå til innhold

Noen som har peiling på kristen faste?


Gjest Chloe87

Anbefalte innlegg

Gjest Chloe87

Vil prøve meg på det for første gang, men lurer på hva jeg kan spise? Grønnsaker og fisk? Kan jo ikke bare drikke vann i 40 dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke noen regler for det. Tradisjonelt ville man gjerne bare spise ett måltid om dagen. Å kutte ut kjøtt har også vært en del av fasten (karneval = farvel til kjøttet). 

Men moderne kristen faste går ikke på å nekte seg mat som sådan. Det kan være å nekte seg godteri, mobiltelefonbruk, gaming, tv-titting, osv, og bruke mer tid på bønn og refleksjon. 

Anonymkode: dd5cf...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal faste. Ingen mat og drikke mellom soloppgang og solnedgang. Ingen unødvendig mat som sukker i spiseperioden. Ingen sosiale medier eller underholdning. 

Anonymkode: 815a3...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Chloe87 skrev:

Vil prøve meg på det for første gang, men lurer på hva jeg kan spise? Grønnsaker og fisk? Kan jo ikke bare drikke vann i 40 dager. 

Svaret finner du i den store, sorte, boken med navn bibelen. Hva du spiser i fasten er av mindre betydning enn det du spiser før og etter fasten. 

Hva er hensikten med en faste for deg? Hva med heller å forholde deg til Ramadan og dens faste? 

Anonymkode: 80fe2...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Chloe87 skrev:

Vil prøve meg på det for første gang, men lurer på hva jeg kan spise? Grønnsaker og fisk? Kan jo ikke bare drikke vann i 40 dager. 

Ikke fråtse. Du kan kutte ut noe du er glad i. F.eks godteri.

Anonymkode: 76979...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

i DnK så har de ikke faste visstnok fikk jeg vite. Jeg er Katolikk og vi har faste, men det er ulik grad.
De under 14 faster ikke på samme måte som oss som er eldre.

Mine barn kan gjerne si at i fasten så kutter de ut snop, gaming,  mobiltelefoner etc.

Vi spiser ikke kjøtt på fredager (da er det fisk). Askeonsdag faster vi  - dvs. 1 fullt måltid og ikke noe kjøtt den dagen.
Det samme gjør vi Langfredag. Påskeaften er det full fest/feiring.

 

 

Anonymkode: 90cda...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns faste er en fin ting. Fordi det gjør deg mer bevisst. 

I kristendommen trenger ikke å handle om at man ikke skal spise, men det kan feks være at du har en pause fra sosiale medier, ikke spiser kjøtt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...