Gå til innhold

Ikke-religiøse kontra religiøse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mener ikke å sette alle i samme bås her, for jeg snakker ikke om alle. 

Jeg har lagt merke til at de som snakker negativt om religiøse mennesker, altså kristne eller muslimer, eller bare de som tror på Gud generelt, omtaler dem som "uintelligente, lav iq, og dømmende", helt uten å bli kjent med vedkommende. Om en kvinne tror på Gud og kler seg annerledes er det som om hun dømmer og ser ned på de som ikke gjør det. Om en mann tror på Gud skal han forklare all verdens lidelser. Det ironiske er at de som tror på Gud blir beskrevet som de verste menneskene på jord, lite inkluderende og selveste moralen sjøl. Alt som går i mot det Gud faktisk anbefaler  (om man skal se det fra den siden). 

Jeg kjenner flere religiøse mennesker, noen som det ikke synes på, andre det synes mer på, kristne, muslimer, Jehovas vitner osv.. ingen er slik beskrevet. De jeg har følt meg lite velkommen hos er ateister. De spør ikke for å vite, men for å dømme "men eeeh... Hvis Gud er så allmektig, hvorfor gir han deg ikke en bil?" Altså. Seriøst? 

Jeg har ingenting imot spørsmål. Jeg liker å diskutere. Jeg har mine argumenter, og de har sine. Jeg bryr meg helt ærlig ikke om de tror på Gud, jeg skulle selvfølgelig ønske det, for av egen erfaring har jeg en ro i det som jeg håper andre får oppleve, men det er tydelig at det er veldig vanskelig og opprørende for en ateist at jeg tror på slikt. Da er jeg altså uopplyst, ikke helt på linje med dere intellktuelle som tror på Vitenskapen. (Mye vitenskap er tatt fra religiøse skrifter). 

Jeg vil for all del ikke generalisere, og jeg vil ikke se ned på ateister. Jeg kjenner bare at jeg er litt frustrert, for synes det er unødvendig av ikke religiøse mennesker og snakke så nedlatende om noen som finner tryggheten i livet på en annen måte. 

Jeg har ikke tenkt å fortelle dere hvilken religion jeg har, for da må jeg kanskje forklare meg for en eller annen ulykke skjedd i andre deler av verden.. men..  Jeg trodde ikke på Gud før, eller jeg visste ikke. Men jeg tenkte mye.. det er så mye urettferdighet i verden. Mennesker som voldtar, torturerer og dreper. Mennesker som blir ranet og svindlet. Mennesker som begår store fæle handlinger... og slipper unna. De kan bare dø og bli til jord og ferdig bye bye ? Mennesker som lever et liv som aldri blir helt det store, gode mennesker som gir veldedighet, hjelper andre... men for hva? Ingenting? For meg er det vanskelig å ikke tro. 

Dette er ikke en "finnes Gud?"- tråd. Men heller bare for å drøfte hvorfor noen føler en trang på å se ned på andre mennesker, og dele litt hvorfor tror du som du gjør. Tanker?

Anonymkode: 07e3c...c55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mennesker har til alle tider hatt trang til å trykke ned andre mennesker. Dette er ikke unikt for mennesket. Du ser det over alt i dyreverden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går nok alle veier, men det er ikke alle som er som du beskriver. For ordentlig religiøse mennesker kan det være vanskelig å forstå at noen faktisk ikke tror, og motsatt. Om du ikke tror på Gud så høres det helt absurd ut at noen faktisk tror, og da er det lett å ty til latterliggjøring. På samme måte som man blir latterliggjort når man tror på andre ting som virker absurde for mange. 

Anonymkode: c5c92...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange religiøse skal prakke sin religion på andre. Prøv å voks opp som et homofilt barn i en religiøs familie på vestlandet. Mange av dem er skinnhellige, men når man begynner å se litt under overflaten så er det ikke alltid så hyggelig.

Anonymkode: f4d66...27f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Etthvert menneske er et stort eventyr, skrevet med Guds finger! 

 - H. C. Andersen.

Anonymkode: 0d649...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ofte sånn. Men mange ateister har faktisk innrømmet at det er ikke nødvendigvis at de ikke tror, som er problemet, men at de hater troen. Og alt som hører med. 

HAT fører slikt med seg. 

Anonymkode: efa80...0e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.2.2018 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange religiøse skal prakke sin religion på andre. Prøv å voks opp som et homofilt barn i en religiøs familie på vestlandet. Mange av dem er skinnhellige, men når man begynner å se litt under overflaten så er det ikke alltid så hyggelig.

Anonymkode: f4d66...27f

Prøv å vokse opp som jente i en ateistisk familie.

Brazen sexism is pushing women out of America’s atheism movement
https://qz.com/613270/brazen-sexism-is-pushing-women-out-of-americas-atheism-movement/

Atheists Show Their Sexist Side
What is wrong with the men at the helm of the movement?
https://www.thenation.com/article/atheists-show-their-sexist-side/

I spoke out about sexual harassment among atheists and scientists. Then came the rape threats.
http://www.slate.com/articles/double_x/doublex/2012/10/sexism_in_the_skeptic_community_i_spoke_out_then_came_the_rape_threats.html

Will Misogyny Bring Down The Atheist Movement?
https://www.buzzfeed.com/markoppenheimer/will-misogyny-bring-down-the-atheist-movement

Sexism in the atheist community: not rational, not reasonable, not funny
https://www.thefword.org.uk/2010/03/sexism_in_the_a/

Anonymkode: 92210...801

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2018 den 18.23, AnonymBruker skrev:

Problemet er at mange religiøse skal prakke sin religion på andre. Prøv å voks opp som et homofilt barn i en religiøs familie på vestlandet. Mange av dem er skinnhellige, men når man begynner å se litt under overflaten så er det ikke alltid så hyggelig.

Anonymkode: f4d66...27f

Det er foreldres oppgave å «pakke på» barna sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Prøv å vokse opp som jente i en ateistisk familie.

Hvis det generelt er så ille burde du vel ha kunne funnet noen norske eksempler?

Når det gjelder vitenskap er selvsagt ingenting tatt fra religiøse tekster. Vitenskap er et system for å teste påstander og finne ut hva som er fakta. I noen tilfeller vil det som står i religiøse tekster være riktig, men siden de som har skrevet det ikke har testet det på en vitenskaplig måte så har det ikke noe til felles med vitenskap. Siden du langer ut om hva du er lei av med mange ateister så vil jeg si at jeg er lei av religiøse som tror de har forstått noe om vitenskap når det er opplagt at ikke de har det.

Anonymkode: 23fb1...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...