Gå til innhold

Dele premie vunnet på skrapelodd gitt i gave?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig hatt bursdag.  På lørdag skulle jeg ha en liten fest.  Dagen før traff jeg helt tilfeldigvis min kusine i byen.  Vi har ikke hatt så mye kontakt, men hun hadde sett på Facebook at jeg hadde hatt bursdag og gratulerte meg.  Det endte opp med at jeg ba henne til festen.  Hun kom, og hadde med et par skrapelodd i gave.  Og så vant jeg faktisk 10 000 kroner på dem :-)

Spørsmålet er om jeg bør dele premien med henne?  Vi har ikke god råd noen av oss, men er ikke i desperat pengenød heller.  Verken 5000 eller 10 000 kroner vil dermed utgjøre en stor forskjell i dagliglivet.

Hva synes dere?

Anonymkode: e5735...ec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det var en gave. Jeg ville spandert på henne på byen, bedt henne ut på en bedre middag og spandert. Ikke delt pengene.

Anonymkode: 989ba...eeb

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig å dele pengene, men hvis du velger å gjøre det så gjør du en veldig fin gest. De fleste vil heller gjøre som ab over. 

Anonymkode: 18db9...ced

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det trenger du ikke. Jeg ville ikke ventet deling av pengene på et lodd jeg ga i gave. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke nødvendig, men man kan jo bruke noe på å gi en oppmerksomhet i retur som takk. Kanskje kjøpe noen lodd til henne igjen - hvis du tør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En glimrende ide som du ikke kommer til å angre på. 
De andre innsenderne her forveksler jus og moral. Om de kjenner det siste ordet i det hele tatt, da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min samvittighet hadde jeg nok delt. Men jeg deler alt jeg har fordi jeg får dårlig samvittighet.. Om ikke halve så hadde jeg nok gitt en kvart.. altså 2500kr. Da sover jeg bedre:) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, GauteS skrev:

En glimrende ide som du ikke kommer til å angre på. 
De andre innsenderne her forveksler jus og moral. Om de kjenner det siste ordet i det hele tatt, da.

Å gi tilbake halvparten av gavens verdi fordi man har fått den har da ingenting med moral å gjøre, verken god eller dårlig sådan.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok tatt henne med ut på noe morsomt.

En middag og ett show kanskje,  det hadde vært veldig hyggelig av deg, og hun setter nok stor pris på det.

I tillegg så får dere enda en hyggelig aften sammen, det er verdt mer enn pengene.

Men, behold pengene selv du,ikke tenk på å måtte dele beløpet , det var en gave :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde spandert et godt måltid eller noe annet fint på henne, men beholdt resten av gevinsten med god samvittighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gitt henne halvparten. Rett og slett for å være grei siden dere begge har dårlig økonomi. Ikke fordi du MÅ gjøre det, men fordi det er en hyggelig gest. Rent kynisk sett, så kan du beholde pengene selv, men det er ikke sånn jeg fungerer i hvert fall. Du må kjenne på hva som føles mest rett for deg :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen her. Aldri kjøp skrapelodd i gave.

Anonymkode: 8a464...e9d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Husholdning1 said:

Å gi tilbake halvparten av gavens verdi fordi man har fått den har da ingenting med moral å gjøre, verken god eller dårlig sådan.

En god gjerning er det iallfall. Å gjøre andre glade er tydeligvis ikke noe som faller alle naturlig. I stedet for et hjerte har de en kalkulator. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om gevinsten var 2 millioner? Ville dere fortsatt gitt giveren halvparten? :)

Anonymkode: 887a9...6dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Honey Dew said:

Hadde bedt henne ut på en helaften med restaurant, konsert/teater og drinker

Fordi du er glad i uteliv, regner du med at alle er det. Men noen synes det er helt horribelt å sløse bort tusenvis av kroner på å fylle vomma. Hvorfor må du absolutt bestemme, kan du ikke heller gi henne penger slik at hun kan bruke pengene på noe HUN liker?

Anonymkode: 9b80d...d0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...