Gå til innhold

Barnevernet trenger beskyttelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forøvrig er det min ydmyke mening at barnevernet er en av de viktigste instansene vi har i samfunnet. Bebbier og barns velferd bør og skal være første prioritet da de er vår fremtid. 

Vi lever dessverre ikke i en utopisk verden hvor alle voksne er egnet til å ha barn. Det er mye tung psykiatri, alkoholisme, omsorgssvikt og rusmisbruk ute å går så vi er avhengig av et robust barnevern som skal ivaretar interessene og velferden til de nye generasjonene. 

Problemet er ; I stadig større grad bli ansatte i barnevernet utsatt for drapstrusler og trusler generelt fra mennesker som har blitt fratatt omsorgsretten pga omsorgssvikt - det har gått så langt at mange barnevernsansatte slutter i jobben sin da de ikke ønsker leve med et slikt trusselbilde. 

Slik det har utviklet seg de siste årene med stadig større trusselbilde fra psykisk syke så opplever barnevernet et stort frafall av ansatte som sier opp jobben sin i frykt for at de eller deres barn blir utsatt for vold.

Min løsning på dette problemet er rett og slett at vi må gi barnevernsansatte særskilt beskyttelse. Trusler imot ansatte i barnevernet bør og skal straffes med lovens strengeste straff. Dvs ; 21 år i fengsel om man truer en barnevernsansatt eller deres barn på livet.

Dette er jo terrorisme i praksis.

Hva tenker du? 

En liten illustrasjon av det en barnevernsansatt må leve med ;

https://www.dagbladet.no/nyheter/barnevernskontoret-ble-angrepet-og-dag-truet-med-at-strupen-hans-skulle-kuttes-fra-ore-til-ore/67366225

Barnevernskontoret ble angrepet, og Dag truet med at strupen hans skulle «kuttes fra øre til øre»
I flere år har barnevernsleder Dag Bratberg blitt truet på livet. Nå er han så frustrert at han vurderer å si opp.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-er-beleiret-jeg-vet-ikke-hvor-lenge-mine-ansatte-kommer-til-a-orke-dette/67016465

BERGEN/OSLO(Dagbladet): «Kanskje noen burde kidnappe barna eller barnebarn hans slik at han får smake sin egen medisin».

Dette er bare én av mange meldinger som ansatte ved barneverntjenesten på Karmøy har fått.

- Vi er beleiret. Jeg vet ikke hvor lenge mine ansatte vil orke dette, sier Jakob Bråtå, barnevernsjef i Karmøy og Bokn kommune. Han forteller at de har anmeldt flere trusler til politiet.

https://www.nordlys.no/barnevern/trusler/facebook/bestemor-tiltalt-for-trusler-fra-i-dag-bor-du-passe-pa-dine-egne-barn-veldig-godt/s/5-34-746041

«Fra idag bør du passe på din egne barn veldig godt. Du bør se deg veldig godt rundt hvor enn du er. Nå har ikke jeg noe og tape men du har», heter det i meldinga som kvinnen la ut på sin åpne facebook-profil.

I meldinga blir også ei jordmor beskyldt for å være korrupt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/trebarnsmor-truet-av-barneovergriper---jeg-matte-laere-barna-hva-de-skulle-gjore-hvis-de-ble-kidnappet/66921966

Barna til Liv (38) måtte gå med voldsalarm på grunn av hennes jobb i barnevernet.   

Marerittet begynte da en mann ringte inn til det lokale barnevernskontoret januar 2013 og sa at han skulle«utslette» Liv og hennes familie. Han hadde selv i 2011 blitt dømt for seksuelle overgrep mot barn under 14 år og for besittelse av overgrepsbilder av barn.

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette skal vi ikke finne oss i! 

https://www.dagbladet.no/nyheter/kaller-inn-til-mote-om-trusler-mot-barnevernsansatte---vi-har-feilet/67379024

Barne- og likestillingsministeren reagerer kraftig på avsløringer om trusselsituasjonen mot barnevernsansatte. 

Hets og trakassering mot offentlige ansatte øker i intensitet og omfang. Personer og organiserte miljøer mener de er i sin fulle rett til å ramme dem som gjør en jobb på vegne av samfunnet.

- Vi har ikke hatt en god nok beredskap for å sikre hverdagen til de som jobber i barnevernet. Det er uholdbart at ansatte som jobber for å sikre barns hverdag og rettigheter, selv skulle måtte sikre sine egne barn.

Endret av WubWub
  • Liker 6
Skrevet

Jeg har faktisk aldri tenkt på det som terrorisme før, men det er jo faktisk det det er. Jeg signerer hele innlegget ditt. 

Anonymkode: 8ebc9...884

• Liker 9
Skrevet

Jeg er faktisk enig med deg. At folk går så langt og truer på denne måten sier vel sitt om at barnevernet gjorde absolutt rett. 

Det som er er synd med barnevernet og media er at barnevernet aldri kan uttale seg. De får ikke fremmet holdepunktene og begrunnelsene sine pga taushetsplikt. Selv jeg kjenner på den urettferdigheten ved at kun den ene siden får komme frem og ikke den andre.

Skrevet

Jeg er selv barnevernsbarn, jeg er det komplette eksempel på at barnevernet gjorde absolutt alt feil i min sak og litt til. Takket være mine saksbehandlere på et lite tettsted har jeg fått livet ødelagt. De fjernet meg ikke fra et hjem med alvorlig omsorgssvikt. 

Likevel vet jeg at det ikke er barnevernet som sviktet meg, det var to udugelige mennesker som garantert sviktet mange andre slik de holdt på. Jeg er for et barnevern, for at barn skal ha beskyttelse. Og jeg er for at barnevernet skal ha beskyttelse slik at de kan få gjort jobben sin. Folk som truer bv på den måten du har sitert beviser bare at de ikke er skikket som omsorgspersoner pga psyken de viser. 

Anonymkode: 6aacd...39f

• Liker 8
Skrevet

Slik jeg tenker så bør trusler imot barnevernet bli klassifisert som en terrorhandling og straffes med 21 år.

Fra lovdata.no ;

Etter straffeloven 1902 § 147a foreligger en terrorhandling dersom noen med forsett forstyrrer en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, skaper alvorlig frykt i befolkningen eller urettmessige tvinger offentlige myndigheter eller internasjonale organisasjoner til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet, organisasjonen, andre land og andre organisasjoner. Straffen er fengsel inntil 21 år.

• Liker 4
Skrevet

I Facebook-gruppa «barnevernet vil vi ha fullstendig fjernet» er de helt ekstreme.. der er det lynsjestemning mot barnevernet.

Barnevernet har en av de viktigste jobbene som finnes!

Anonymkode: 3f90d...184

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv barnevernsbarn, jeg er det komplette eksempel på at barnevernet gjorde absolutt alt feil i min sak og litt til. Takket være mine saksbehandlere på et lite tettsted har jeg fått livet ødelagt. De fjernet meg ikke fra et hjem med alvorlig omsorgssvikt. 

Likevel vet jeg at det ikke er barnevernet som sviktet meg, det var to udugelige mennesker som garantert sviktet mange andre slik de holdt på. Jeg er for et barnevern, for at barn skal ha beskyttelse. Og jeg er for at barnevernet skal ha beskyttelse slik at de kan få gjort jobben sin. Folk som truer bv på den måten du har sitert beviser bare at de ikke er skikket som omsorgspersoner pga psyken de viser. 

En må ta ansvar for sitt eget liv og komme seg videre. Mange har hatt en traumatisk barndom, inkl undertegnede, men de har klart å kvitte seg med hat og sinne og har nå et veldig godt liv

Anonymkode: b2b19...22a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En må ta ansvar for sitt eget liv og komme seg videre. Mange har hatt en traumatisk barndom, inkl undertegnede, men de har klart å kvitte seg med hat og sinne og har nå et veldig godt liv

Anonymkode: b2b19...22a

Ehm, jeg har ikke sagt noe om det, har jeg vel? 

• Liker 8
Skrevet
57 minutter siden, WubWub skrev:

Forøvrig er det min ydmyke mening at barnevernet er en av de viktigste instansene vi har i samfunnet. Bebbier og barns velferd bør og skal være første prioritet da de er vår fremtid. 

Vi lever dessverre ikke i en utopisk verden hvor alle voksne er egnet til å ha barn. Det er mye tung psykiatri, alkoholisme, omsorgssvikt og rusmisbruk ute å går så vi er avhengig av et robust barnevern som skal ivaretar interessene og velferden til de nye generasjonene. 

Problemet er ; I stadig større grad bli ansatte i barnevernet utsatt for drapstrusler og trusler generelt fra mennesker som har blitt fratatt omsorgsretten pga omsorgssvikt - det har gått så langt at mange barnevernsansatte slutter i jobben sin da de ikke ønsker leve med et slikt trusselbilde. 

Slik det har utviklet seg de siste årene med stadig større trusselbilde fra psykisk syke så opplever barnevernet et stort frafall av ansatte som sier opp jobben sin i frykt for at de eller deres barn blir utsatt for vold.

Min løsning på dette problemet er rett og slett at vi må gi barnevernsansatte særskilt beskyttelse. Trusler imot ansatte i barnevernet bør og skal straffes med lovens strengeste straff. Dvs ; 21 år i fengsel om man truer en barnevernsansatt eller deres barn på livet.

Dette er jo terrorisme i praksis.

Hva tenker du? 

En liten illustrasjon av det en barnevernsansatt må leve med ;

https://www.dagbladet.no/nyheter/barnevernskontoret-ble-angrepet-og-dag-truet-med-at-strupen-hans-skulle-kuttes-fra-ore-til-ore/67366225

Barnevernskontoret ble angrepet, og Dag truet med at strupen hans skulle «kuttes fra øre til øre»
I flere år har barnevernsleder Dag Bratberg blitt truet på livet. Nå er han så frustrert at han vurderer å si opp.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vi-er-beleiret-jeg-vet-ikke-hvor-lenge-mine-ansatte-kommer-til-a-orke-dette/67016465

BERGEN/OSLO(Dagbladet): «Kanskje noen burde kidnappe barna eller barnebarn hans slik at han får smake sin egen medisin».

Dette er bare én av mange meldinger som ansatte ved barneverntjenesten på Karmøy har fått.

- Vi er beleiret. Jeg vet ikke hvor lenge mine ansatte vil orke dette, sier Jakob Bråtå, barnevernsjef i Karmøy og Bokn kommune. Han forteller at de har anmeldt flere trusler til politiet.

https://www.nordlys.no/barnevern/trusler/facebook/bestemor-tiltalt-for-trusler-fra-i-dag-bor-du-passe-pa-dine-egne-barn-veldig-godt/s/5-34-746041

«Fra idag bør du passe på din egne barn veldig godt. Du bør se deg veldig godt rundt hvor enn du er. Nå har ikke jeg noe og tape men du har», heter det i meldinga som kvinnen la ut på sin åpne facebook-profil.

I meldinga blir også ei jordmor beskyldt for å være korrupt.

https://www.dagbladet.no/nyheter/trebarnsmor-truet-av-barneovergriper---jeg-matte-laere-barna-hva-de-skulle-gjore-hvis-de-ble-kidnappet/66921966

Barna til Liv (38) måtte gå med voldsalarm på grunn av hennes jobb i barnevernet.   

Marerittet begynte da en mann ringte inn til det lokale barnevernskontoret januar 2013 og sa at han skulle«utslette» Liv og hennes familie. Han hadde selv i 2011 blitt dømt for seksuelle overgrep mot barn under 14 år og for besittelse av overgrepsbilder av barn.

«Bebbi»...? 😳

Anonymkode: 72439...3b9

• Liker 7
Skrevet
13 minutter siden, Mass skrev:

Jeg er faktisk enig med deg. At folk går så langt og truer på denne måten sier vel sitt om at barnevernet gjorde absolutt rett. 

Det som er er synd med barnevernet og media er at barnevernet aldri kan uttale seg. De får ikke fremmet holdepunktene og begrunnelsene sine pga taushetsplikt. Selv jeg kjenner på den urettferdigheten ved at kun den ene siden får komme frem og ikke den andre.

Jeg husker jeg leste en sak for noen år tilbake om ei mor som også var blogger.

Hun hadde blogget om at hun hver natt hadde en "skrike konkurranse" med bebbien sin. Hun var illsint fordi bebbien gråt om natten, så hun fortalte i et blogginnlegg at hun skrek tilbake av full hals. Hun var fast bestemt på å ikke gi etter for bebbien, hun skulle skrike til barnet gav seg. 

Hun skrev i blogginnlegget sitt "Den jævla drittungen skal ikke vinne over meg. Jeg kan skrike høyere enn hu og mye lengre". I mors hode handlet bebbiens gråt om en skrikekonkurranse som skulle vinnes. 

Barnevernet fikk nyss i dette og barnet ble omplassert i en omsorgsfamilie. Mor fortsatte så å poste hatske og paranoide blogginnlegg om barnevernet som hadde fratatt henne barnet sitt "uten gyldig grunn etter hennes mening".

Denne manglende selvinnsikten og lave IQ'en er et fenomen som går igjen og igjen hos folk som angriper barnevernet.

• Liker 11
Skrevet

Alt det du skriver er helt sant. Det er grusomt at det rett og slett er greit at de får holde på sånn. Det skrives med fult navn på sosiale medier om hvor lyst de har til å voldta, myrde eller kidnappe barna til de ansatte. Det blir politianmeldt, men ikke tatt tak i. Det er helt vanvittig. 

Disse menneskene som skriver slikt burde stilles for retten og få strenge straffer. Det er jo skrevet helt åpent med fult navn! Jeg kan bare ikke forstå at dette ikke blir tatt tak i! Barnevernsansatte gjør en vanvittig viktig jobb, og det kan ikke være sånn som det er nå! 

At de ikke forstår at å holde på slik gjør at mange av de gode ansatte kommer til å gi seg, mens de som er mest hardbarka blir stående. Tror de dette kommer til å gjøre at barna deres kommer tilbake? Syke mennesker. 

• Liker 6
Skrevet

Det er forferdelig at det er mulig å holde på slik. Jeg tenkte selv å utdanne meg til å bli barnevernspedagog, men da jeg ble gravid merket jeg at nei - jeg hadde ikke taklet trusler om drap, kidnapping eller overgrep av mitt eget barn, uten at det engang får konsekvenser. Dessverre, for man burde jo ikke "gi etter", men jeg tror altså at grensen går der for veldig mange. 

Anonymkode: 0bc6c...14a

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forferdelig at det er mulig å holde på slik. Jeg tenkte selv å utdanne meg til å bli barnevernspedagog, men da jeg ble gravid merket jeg at nei - jeg hadde ikke taklet trusler om drap, kidnapping eller overgrep av mitt eget barn, uten at det engang får konsekvenser. Dessverre, for man burde jo ikke "gi etter", men jeg tror altså at grensen går der for veldig mange. 

Anonymkode: 0bc6c...14a

er nok dessverre altfor mange som tenker slik, og det er derfor vi trenger større vern for barnevernet

Anonymkode: 693c4...a5f

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobber i barnevernet. Den dagen det kommer trusler mot barna mine, eller de må lese trakasserende meldinger om meg på sosiale medier. Da sier jeg opp. Da er det ikkje verd det!

JEG kan tåle MYE, men det skal ikke barna mine behøve! 

Anonymkode: 3e6c4...e2a

• Liker 8
Gjest chisandra
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

«Bebbi»...? 😳

Anonymkode: 72439...3b9

Du forstår hva han mener?

Godt innlegg, @WubWub👏🏻

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i barnevernet. Den dagen det kommer trusler mot barna mine, eller de må lese trakasserende meldinger om meg på sosiale medier. Da sier jeg opp. Da er det ikkje verd det!

JEG kan tåle MYE, men det skal ikke barna mine behøve! 

Hvis dere ser at foreldre som har mistet barn poster sånne syke trusler og innlegg i grupper, noterer dere det ned i sakspapirene om dem? Det mener jeg burde gjøres slik at de ikke slipper unna  med det...

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dere ser at foreldre som har mistet barn poster sånne syke trusler og innlegg i grupper, noterer dere det ned i sakspapirene om dem? Det mener jeg burde gjøres slik at de ikke slipper unna  med det...

helt enig, trusler mot barnevernet er 100% uakseptabelt 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke gå i detaljer, men trusler og sjikane mot ansatte blir absolutt tatt alvorlig av vår ledelse, og blir IKKE akseptert.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har flere ganger blitt truet og tåler forsåvidt det. Men når barna mine blir oppsøkt og truet DA har kommunen anmeldt. Å gå løs på ungene mine fordi jeg gjør enn jobb er uakseptabelt og sjukt! En fikk heldigvis nylig fengselsdom for truslene. 

Anonymkode: f35dd...f38

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...