Gå til innhold

er et foster like mye verdt som et nyfødt barn ?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

de som mener at livet er hellig fra unnfangelsen av og at et foster er likeverdig med et spedbarn vil jo som en konsekvens av dette være imot en hver form for abort.

De kritiserer ofte en nye abortloven, men synes å glemme at man også før 1978 utførte legale aborter. Det var jo ikke slik at abortallet økte fra 0 til 14.000 etter 1978. Det var faktisk mange tilfeller som abort ble innvilget (medisinske årsaker, voldtekt, sosiale orsaker osv)

Disse folka vil jo i realiteten ikke ha noen av disse abortlovene da de er imot abort uansett situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

her er en oppsiktsvekkende undersøkelse som viser at over halvparten av alle kristne kvinner i Midt-Norge er for fri abort. Over 1/3 av alle konservative kristne kvinner har tatt abort i denne regionen (tallene er sikkert representative for Norge)

Adressa

Over halvparten av religiøse kvinner er for selvbestemt abort. Hver femte av kvinnene har selv tatt abort. - En tankevekker, sier stortingsrepresentant Ola T. Lånke (KrF).  

Voldtekt ingen opplagt abortgrunn  

57 prosent av midt-norske kvinner som oppgir at de er konservative i religionsspørsmål, mener kvinner skal ha rett til selvbestemt abort. Totalt mener 74 prosent av kvinner i Midt-Norge det samme. Det viser undersøkelsen som Norfakta har gjennomført for Adresseavisen.

- Dette er en ganske alvorlig påminnelse om at holdningene forandrer seg, sier stortingsrepresentant Ola T. Lånke (bildet) fra Kristelig Folkeparti. Partiet er mot selvbestemt abort, og ønsker å fjerne loven om svangerskapsavbrudd, som sikrer kvinner rett til å ta abort før 12. svangerskapsuke.  

- Det kan være en del mennesker innen partiet som har endret syn på abortloven, uten at det er noe jeg vet. KrF påvirkes jo av samfunnet utenfor. Men for oss er det et ikke-tema nå, og slike meningsmålinger gir ikke akkurat inspirasjon til å ta opp kampen igjen, mener stortingsrepresentanten fra Sør-Trøndelag.  

- Vi innser at det er lite realistisk å prøve å endre loven nå. Det vil være en tapt sak uansett, for flertallet er stort, sier Lånke.  

KrF tapte slaget allerede da loven ble vedtatt i 1978.  

- Folk er blitt vant til at loven er der. Og det er vel slik i kristne miljøer som i andre miljøer, at man benytter seg av mulighetene som finnes, mener Lånke.  

Hver femte religiøse kvinne har benyttet seg av muligheten til å ta abort, ifølge undersøkelsen. I går skrev Adresseavisen at 25 prosent av kvinnene mellom 18 og 80 år i Midt-Norge har avbrutt et eller flere svangerskap. Blant kvinnene som oppgir å være liberale i religionsspørsmål, har 32 prosent tatt abort, mens altså 22 prosent av de konservative har gjort det.

http://www.adressa.no/tema/kvinner/article23713.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som er så veldig imot abort, og mener at liv er hellig fra unnfangelsen; dere må da også være imot prøverørsbefruktning. Her smelter egg- og sædcelle sammen utenfor kroppen. Når starter livet da? I det øyeblikk celleklumpen settes inn i livmoren? Man kan holde slike tidlige embryo i live i flere og flere dager utenfor kroppen. Jeg tror rekorden er 16 dager. Hvilke etiske spørsmål reiser dette? Det vil jo være abort å ikke la slike embryo leve opp, eller?

Man mener å ha grunnlag for å si at foster ikke har noen form for bevissthet før ca uke 16, av den grunn at nervesystemet ikke er godt nok utviklet før da. Jeg vil påstå at det er først da vi kan begynne å snakke om et menneske/individ. Dette til tross for at jeg selv er mor, og helt klart tenkte at jeg hadde en baby i magen fra det sekund jeg ble gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der støtter jeg fullt ut.

jeg slenger meg også på den

frihet til å bestemme over sitt eget liv er noe som altid har vært problematisk for kristenfolket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mener du at et menneske-foster er like mye verdt som et nyfødt barn ?

er livet hellig fra unnfangelsen av ?

Ja. Hva andre mener og føler om det er ikke det viktigste, det som er viktig for meg er hva jeg mener. Og ja, jeg mener det er like verdifullt uansett. Jeg mente det kanskje ikke før, men etter å ha mistet tvillinger i mors liv så har jeg fått et annet perspektiv på saken og mener derfor at et foster er like mye verdt som et nyfødt barn. For meg var det like tøft å miste uansett, og derfra har jeg mitt ståsted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er et foster hellig. Når jeg har vært gravid (og om jeg blir gravid flere ganger) har jeg gjort alt jeg kan for å ta vare på fosteret, spise sunt, ikke røyke eller drikke, ta vare på meg selv så livet inne i meg får riktig ernæring og en god start på livet. Hvis et embryo ikke er noenting verd så burde jeg bare drite i å la være å røyke og drikke da, helt til fosteret er 16 uker, og endelig,ifølge enkelte her inne, er et individ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
...så burde jeg bare drite i å la være å røyke og drikke da, helt til fosteret er 16 uker, og endelig,ifølge enkelte her inne, er et individ?

Dette var en noe usaklig kommentar, men jeg kan svare likevel. Selvsagt skal du ikke det. Cellene i embryoet er i høyeste grad levende, og vil derfor ta skade av tobakk og alkoholpåvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tid for vår
Jeg er for fri vilje og at man faktisk kan få bestemme over sin egen kropp og livssituasjon.

Det er vi vel alle sammen. Forskjellen er at en del mennesker bevilger det kommende livet mer rettigheter, enn hva andre gjør.

Å få det til å høres ut som om abortmotstanderne ikke er for fri vilje og retten til å bestemme over egen kropp, blir å dra det hele ut i grenseland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tid for vår
frihet til å bestemme over sitt eget liv er noe som altid har vært problematisk for kristenfolket

For en usaklig kommentar.

For det første tar du alle kristne under samme kam, for det andre trenger man ikke være kristen for å være mot abort.

Kanskje på tide at en innser at andre mennesker faktisk kan ha et annet verdisyn enn seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei, jeg synes ikke et foster er like mye verdt som et barn. Hvertfall ikke i teorien.

Men jeg innser naturligvis at en mor som bærer et foster i seg utvikler sterke følelser for et foster også og at det dermed er like mye verdt!

Men sett utenifra, i teorien, synes jeg ikke et foster er like mye verdt som et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

så et foster er ikke like mye verdt som et barn? for noe tull! de oppfatter smerte de også! og hvordan mora har det! de begynner allerede å røre på seg når de er 12 uker gamle, men da kan ikke mora kjenne bevegelsene... når et foster er nesten 16 uker har mora en ganske stor mage, og det er like før det sparker så kraftig at moren kjenner det......

jeg hadde virkelig følt at jeg hadde tatt livet av noen hvis jeg skulle valgt å fjerne det livet jeg hadde inni meg, det hadde jeg aldri klart å tilgi meg selv......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så et foster er ikke like mye verdt som et barn? for noe tull! de oppfatter smerte de også! og hvordan mora har det!

Ikke den første tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Selvfølgelig er det like mye verdt.

Jeg hadde bestemt meg for å ikke få barn, men da jeg fant ut at jeg var gravid, var aldri abort et alternativ, og jeg er så utrolig glad i den lille babyen jeg har, som serverer et nydelig, tannløst smil hver gang han ser meg.

han har også vært et lite foster, en celleklump, men han er absolutt like mye verdt som alle andre, store som små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

et foster er faktisk et menneske, og hjertet begynner allerede å slå i uke 5!!!

selv om hjernen ikke er fullt utviklet, så er sentralnervesystemet til fosteret nesten tror jeg, helt utviklet når det er 12 uker gammelt, og kan føle smerte, slik som meg og deg... og den lille klumpen som er inni deg, er på vei til å bli et fantastisk menneske.... og så velger noen å la det bli sugd ut av kroppen, slik at hjertet stopper, og man kan bare tenke seg hva fosteret føler i det den blir revet løs fra morkaka ....hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

et foster er faktisk et menneske, og hjertet begynner allerede å slå i uke 5!!!

selv om hjernen ikke er fullt utviklet, så er sentralnervesystemet til fosteret nesten tror jeg, helt utviklet når det er 12 uker gammelt, og kan føle smerte, slik som meg og deg... og den lille klumpen som er inni deg, er på vei til å bli et fantastisk menneske.... og så velger noen å la det bli sugd ut av kroppen, slik at hjertet stopper, og man kan bare tenke seg hva fosteret føler i det den blir revet løs fra morkaka ....hjelp...

Jeg går ut fra at du er imot ALL abort, også abort pga voldtekt, abort på barn på 12 år som er voldtatt og abort pga fare for mors liv?

Eller er du for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg er i mot abort, men de som blir voldtatt, kan vel få utført abort, for det er umenneskelig å ta vare pået barn man ikke kan noe for...forøvrig vil jeg si at man bør finne på en prevensjon for kvinner som gjør det umulig å bli gravid fra man får sin første mens, og at man kan slutte å ta det når man er voksen å prøver å bli gravid,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter
jeg er i mot abort' date=' men de som blir voldtatt, kan vel få utført abort[/quote']

Går ut fra at du er samme gjest som over

Men hvis du mener at fosteret kjenner smerte,og at det er forferdelig for den å blir revet løs fra morkaka,så er det jo like ille for fosteret enten det er voldtekt eller ikke

Hvorfor er det greit å påføre fosteret smerte i enkelte tilfeller? For fosteret er det ingen forskjell på måten det har blitt unnfanget. (jeg bare lurer jeg :sjenert: Jeg skjønner selvsagt at mange voldtatte kvinner velger abort,men jeg skjønner ikke tankegangen din helt. Hvis det er fosterets følelse som betyr noe,hvorfor er det i noen tilfeller OK med abort?)

Jeg er forøvrig FOR selvbestemt abort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til en ting til det Mrs. Potter skrev: Er det fosteret sin skyld at moren ble voldtatt? Nei. Blir det ikke litt dobbeltmoralsk av deg å mene at abort er greit dersom det er snakk om graviditet etter voldtekt, mens abort ellers er forferdelig selv om graviditeten skjedde ved et uhell og moren (og evnt. faren) ikke har en sjanse til å oppfostre et barn?

For å få det klart, jeg er FOR at kvinner kan velge selv hva de vil, og om det er i uke 12 eller 16 synes ikke jeg har stort å si.

...forøvrig vil jeg si at man bør finne på en prevensjon for kvinner som gjør det umulig å bli gravid fra man får sin første mens, og at man kan slutte å ta det når man er voksen å prøver å bli gravid,.

Det er mye man burde finne på, er det ikke? Tenk så fantastisk verden ville vært hvis vi kunne finne opp ting som gjorde at vi kunne kontrollere alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...