Gå til innhold

Hvordan legge frem for sønn 16.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

At han må tenke litt mer på hvor mye han spiser...? Han er nok 185-190 høy og rundt  95 kilo. Trener minst tre ganger i uken, men stort sett styrke, ikke kondisjon.

Har siste tiden sett at han har lagt på seg endel. Vi har ikke mye usunn mat i ukedagene. Jeg passer også på at han får med seg niste hjemmefra. 

Anonymkode: e2d21...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere ei flink helsesøster? Kan du rådføre deg med henne?

Anonymkode: ee94b...db4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet her... Han er såpass høy og veier 95 kg, trener 3 ganger i uka.. Mener du at han spiser usunt ellers og har lagt på seg masse i fett da?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE si noe i det hele tatt. 

Anonymkode: a4337...838

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Silje92 skrev:

Jeg ser ikke helt problemet her... Han er såpass høy og veier 95 kg, trener 3 ganger i uka.. Mener du at han spiser usunt ellers og har lagt på seg masse i fett da?

Ja, han har muskler også,  men han har lagt seg litt ut rundt magen. Mulig han tror han kan spise MYE mer nå som han trener endel. Han har nok gått opp to str i livet på 6 mnd. 

Anonymkode: e2d21...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at du skal legge deg opp i det? Trener han styrke kan en del av vekten også være muskler, og uansett er det vel ingen massiv fedme her som det haster å ta tak i. Han er i en sårbar fase og har tid til å finne ut av ting selv. Han kan til og med velge å ikke være opptatt av å holde seg slank. 

Hvis et mye yngre barn får betydelig overvekt/fedme er det en helt annen sak. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer alltid på hvordan relasjonene familiemedlemmene seg i mellom og kommunikasjonen er når slikt er vanskelig å ta opp... 

Spør om han trenger no nye klær, bukser eller boxere. For du ser at han har vokst.

Og ta det derfra naturlig. 

 

 

Anonymkode: 7b8b1...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han har muskler også,  men han har lagt seg litt ut rundt magen. Mulig han tror han kan spise MYE mer nå som han trener endel. Han har nok gått opp to str i livet på 6 mnd. 

Anonymkode: e2d21...872

Da kan du heller snakke om viktigheten av gode energikilder, at han må få i seg godt med proteiner og massevis av grønnsaker nå som han trener mye;) Jeg vil tro at han kanskje får i seg nok av karbohydrater og fett ellers, evt. hva som er gode karbohydrater, potet vs. friterte pommes fries osv... Jeg tenker det er en lurere måte å vinkle det på enn å snakke om vekta hans, det kan fort bli et sårt tema (= Jeg vet selv hvor vanskelig det var da jeg la på meg en del i alderen 16-18 år. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal gjøre er å holde kjeft. Ingen mødre eller familiemedlemmer bør nevne et ord om vekt til sine barn. Det kan såre mer enn å gjøre godt. Vil du ødelegge relasjonen med din sønn?

Anonymkode: 7a3b1...a50

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg info om hvor mye av de ulike næringsstoffene han faktisk trenger, samt energibehovet hans. Regn det ut sammen med han! Kanskje ser han selv at han får i seg for mye og noen lyspærer starter å lyse, så blir en «sunnere» matvane hans «egne ide»? Bare et forslag :) om man bør snakke om slikt med barn vil jeg si varierer veldig fra barn til barn.. du kjenner barnet ditt best!

Endret av SweetMango
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det du skal gjøre er å holde kjeft. Ingen mødre eller familiemedlemmer bør nevne et ord om vekt til sine barn. Det kan såre mer enn å gjøre godt. Vil du ødelegge relasjonen med din sønn?

Anonymkode: 7a3b1...a50

Eh.. innlegget ditt får meg til å lure på hvordan dine foreldre var mot deg da du var ung.. tipper de ikke var de kjærligste..

Anonymkode: 7b8b1...c3a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jeg ikke så sikker på at du skal legge deg borti. Skjønner selvfølgelig ditt synspunkt og ståsted i saken, men vær så snill ikke gjør det. Han er i en sårbar periode av livet akkurat nå, og kanskje han ikke er "sterk" nok til å få det slengt mot seg.? Kanskje grunnen at han trener allerede er press fra kompisgjengen? Det kan være mange faktorer som hører til her. Også mulig at det er puberteten som gjør at han har gått opp i vekt. Det skjedde meg meg. Jeg trente og spiste sunt, men pubertet la på kilo

Anbefaler deg å snakke med helsesøster, evt. lege. Skaff deg råd og veiledning før du evt. tar opp dette temaet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness

Han er 16 år og så høy. Han er aktiv og i vokse alder. Han har nok bedre appetitt nå som han trener i tillegg til at han vokser. Så dere skal selvsagt ikke si noe som helst. Det dere kan gjøre er å legge opp til et sunt kosthold og ha masse frukt og grønnsaker tilgjengelig. 

La han være med på matlagingen og få interesse og lærdom om mat og hva de forskjellige kildene er bra for. Godt med proteiner, trege gode karbohydrater, sunt fett og masse vann. Legg opp til dessert bestående av frukt slik at han får i seg noe søtt og friskt etter middagen og sørg for at han har med seg banan etc i matpakken så han heller småspiser på frukt enn på andre ting.

Spør han om hvordan det går med treningen og vis insteresse og veiled han med hvor viktig kostholdet er for å oppnå resultater uten å styre det mot dietter og slanking. 

Med mer kunnskap og med god mat tilgjengelig så legger dere opp til at han tar sunne valg.

Endret av GoldenLioness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke legg deg opp i det. Jeg hadde godt selvbilde fram til mamma begynte å ymte frampå om a jeg burde gå ned i vekt. Visste jo at jeg var litt tjukk som tenåring, men hadde likevel godt selvbilde. At hun sa noe, ble virkelig ødeleggende og vil alltid henge ved meg.

Anonymkode: e020c...e80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke legg deg opp i det. Gutten er stor nok til selv å bestemme hva og hvor mye han spiser og trener.

Anonymkode: 58645...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det mange foreldre kanskje ikke veit er at mange 16 åringer drar i friminuttet og kjøper seg brus og boller, kaker og godteri HVER dag i uka. Kan hende han får i seg mye dritt på skolen som du ikke vet om. Jeg jobber i butikk og halve skolen kommer og kjøper dritt hver eneste dag.. Jeg synes det er litt sjokkerende at de bruker hue sitt så lite når se er såpass voksne, og mange av de ungene kunne trengt å ta av litt vekt.. Mange av dem er på grensen til tjukke. Hvorfor skal det være så tabu å snakke med ungene sine om viktigheten av et sunt kosthold? Det er forskjell på det og å peke på barnet sitt og si at det kanskje trenger å slanke seg litt fordi se er feit som en gris. 

Anonymkode: 48d84...938

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og for nysgjerrighetens skyld, du skriver at dere ikke spiser mye usunn mat i hverdagen, hva spiser dere:)? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Mulig han legger på seg med vilje. Har to gutter som er opptatt av trening. De snakker mye om å legge på seg for å bygge muskler etterhvert. Når de oppnår resultatet, vil de slanke seg. De spiser mye fortiden, kontrollerer vekt.... Jeg synes de overdriver, men det er bra at de driver med trening.

Anonymkode: b13f3...610

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si fra at han burde spise litt mindre porsjoner for nå har han gått opp to buksestørrelser på 6 mnd og det er like mye vektendring vanlige folk har i løpet av et helt liv.

Anonymkode: ea9f8...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.2.2018 den 10.20, Silje92 skrev:

Og for nysgjerrighetens skyld, du skriver at dere ikke spiser mye usunn mat i hverdagen, hva spiser dere:)? 

Denne uken har vi spist stekt fullkornsris med karbonadedeig og grønnsaker. Laks med poteter, agurksalat og lettrømme. En dag vi hadde dårlig tid tok vi karbonader på brød, vi har spist skalldyr og sushi, i dag skal vi ha gratinerte grønnsaker med skinke. 

 

Anonymkode: e2d21...872

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...