AnonymBruker Skrevet 31. januar 2018 #41 Skrevet 31. januar 2018 4 hours ago, Carrot said: Å ruse seg er aldri problemfritt, de må gjerne tro det og mene at det ikke påvirker de som er glad i en fordi deres egoisme er så stor. Men det betyr ikke at jeg må ta deres mening som min og akseptere den før de evt aksepterer at miin mening er like relevant. Så jeg er enig med deg i at dette ikke er en "uproblematisk" sak - ei heller om TS og mannen ender opp som skilt og ikke bare separert. Nå sier ikke TS noe om evt barn, men hun nevner øvrig familie og det er helt klart at når alle pårørende er bekymret er det grunnlag for å si som du skriver at dette er skadelig misbruk. Samtidig er det ikke uten grunn det er slik at respter skal reguleres, og det er uten tvil en diskusjon hvordan man kan forbedre denne reguleringen. Heldigvis har media fokus på dette, samtidig som det i den siste tiden har vært et press på en bedre kontroll, også via nye dommer på saker der legemidler har ført til misbruk så vi er kanskje på riktig vei? Det er godt å endelig se et fornuftig menneske i disse rusdebattene. Når det gjelder dette med resepter, er det helt riktig at de må reguleres. Dette er en svært vanskelig grenseoppgang mellom personvern og kontrollbehov. Apotekene har i for liten grad kunnet kommunisere med hverandre for å avdekke urimelige forskrivninger, og dette har rusavhengige utnyttet til fulle. Det er også et stort problem at mange pasienter selger sine medikamenter til rusavhengige. Mye av det man kan kjøpe av legemidler på gaten er utlevert helt lovlig fra norske apotek, men ikke brukt slik som forskrevet. E-resepter løser noe av denne problematikken, men ikke alt. Dessuten er det fortsatt mange papirresepter i omløp. Jeg har i alle år ønsket meg at apoteken fikk opp et varsel når en bestemt lege hadde skrevet ut legemidler i gruppe A eller B over en viss kvamtumsgrense til enkeltpasienter. Da kunne man sende en melding om granskning til tilsynsmyndighetene, som ville ta rede på om forskrivningen er forsvarlig eller ikke. Det kan være gode grunner til å skrive ut store mengder av slike legemidler til enkeltpasienter, men en slik ordning ville gi et incentiv til alle leger om å tenke seg godt om, fordi de villle vite at grunnlaget for forskrivningen ville bli kontrollert. Det er ingen drømmesituasjon for legens side av saken, men det hadde nok stoppet en god del uforsvarlig forskrivning. Å blokkere enkelte pasienter for visse forskrivninger er uforsvarlig. Det kan oppstå situasjoner der pasienten må behandles med medikamentene som er blokkert. Da kan man ikke sperre utleveringen. Alle,fornuftige leger vil være forsiktig med å skrive ut legemidler i gruppe A- og B til pasienter med kjent ruslidelse. Problemet er ofte at disse går til flere leger samtidig. Anonymkode: 6042e...a96 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå