AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #1 Skrevet 28. januar 2018 Er nylig blitt separert som følge av at min ektefelle nekter å søke hjelp for sin rusavhengighet for reseptbelagte legemidler. i forbindelse med dette har det skjedd mye som forøvrig gir god grunn til å ikke være sammen lenger, men jeg lurer på hva jeg skal / bør og ikke bør gjøre. Er bekymret for helsen hans og for at han ikke skal bli særlig gammel slik som dette pågår. I tillegg til at han «shopper» legemidler hos ulike leger her i Norge reiser han utenlands for å gå til privatleger, han bestiller legemidler på nett (blitt stoppet i toll flere ganger og fått advarsler) og han betaler folk for å gå til legen for seg. Jeg tenker på min bekymring for han og mitt ansvar hvis det skulle skje ham eller noen andre noe. Han har p.t ingen fastlege ettersom jeg «truet» med å melde bekymring til fastlegen. Jeg har snakket med hans familie og de er like bekymret men gjør ingenting. Bør jeg melde fra til hans arbeidsgiver? Bør jeg melde til politiet? Han burde heller ikke kjøre bil - tenk om han meier ned noen.... er redd for represalier hvis jeg melder han. Takknemlig for tips og innspill Anonymkode: 47f40...145
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #2 Skrevet 28. januar 2018 Meld til fylkeslegen. Anonymkode: bcd5a...236 13
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #3 Skrevet 28. januar 2018 Dersom han ruser seg og kjører bil så er han jo livsfarlig, ikke bare for seg selv men for andre. Hadde sendt en bekymringsmelding til politiet, evt spør dem om råd. Han skulle vært tvangsinnlagt, men desverre skjer det ikke før noe alvorlig skjer. Anonymkode: 8dc28...14a 8
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #4 Skrevet 28. januar 2018 Helsen hans er KUN hans ansvar. Du kan ikke endre han, uansett hvor mye du forsøker. Dere er separert og da må du rett og slett overlate han til seg selv Anonymkode: aacc3...a62 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #5 Skrevet 28. januar 2018 Hvis du sier i fra til arbeidsgiver. Kan han miste jobben. Hvis han har ruset seg før. kan du tenke deg hva som skjer da når han blir arbeidsløs og deprimert. La det ligge du. Dere er separert. Ikke plag han mer nå. Anonymkode: dd135...ea4 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #6 Skrevet 28. januar 2018 Jeg skjønner at det er vanskelig å la vær å bry seg når dette er en du har elsket å hatt et liv med. Dessverre er det sånn med misbrukere at de ikke kan få hjelp med mindre de vil det selv. Pillemisbruk er svært alvorlig og utrolig vanskelig å bli kvitt, her må han nok legges inn. Går det ikke ann å ta han på fersken når han er ruset? At politiet gjør det altså. Anonymkode: 0682a...54d
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #7 Skrevet 28. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Helsen hans er KUN hans ansvar. Du kan ikke endre han, uansett hvor mye du forsøker. Dere er separert og da må du rett og slett overlate han til seg selv Anonymkode: aacc3...a62 Det er ikke kun hans problem dersom han har førerkort. Det SKAL meldes til fylkesmannen, og vanlig tjenestevei er via fastlege. Hvis hn ikke er knyttet til en fastlege er adressen for bekymringsmeldinger litt mer uklar. Førerkort o. l. kan meldes direkte til fylkesmannen, nekymringer knyttet til helsetilstand og rus kan eventuelt meldes til sosialtjenesten, dersom det er akutt behov for å gripe inn (det skal relativt mye til). Bekymringsmelding KAN sendes til nav dersom han ikke har kontakter i helsetjenesten. Dette kan du faktisk drøfte med din egen fastlege, da det har ringvirkninger for din egen helse. Jeg anbefaler det. Anonymkode: 6042e...a96 12
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #8 Skrevet 28. januar 2018 Her er det ingenting du kan gjøre, annet enn å melde i fra når det gjelder bilkjøringen. Om han skader noen når han kjører ruset så får det fryktelig konsekvenser for han, ikke bare den han kjører på. Det er hans kropp, hans psyke og han må ville slutte. Anonymkode: 7e497...63c 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #9 Skrevet 28. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du sier i fra til arbeidsgiver. Kan han miste jobben. Hvis han har ruset seg før. kan du tenke deg hva som skjer da når han blir arbeidsløs og deprimert. La det ligge du. Dere er separert. Ikke plag han mer nå. Anonymkode: dd135...ea4 Dette er avhengig av hva han jobber med. På noen arbeidsplasser kan rusede ansatte sette liv i fare. Da har du plikt til å varsle. Anonymkode: 6042e...a96 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #10 Skrevet 28. januar 2018 Helt utrolig at folk sier at man skal la sånne være i fred når de rissikerer å drepe andre mennesker i rus! Er dere ikke kloke??? Har samfunnet blitt så kalt å følelsesløst at vi ikke skal bry oss om andre? Ikke engang når det kan gå ut over liv og helse hos andre? Fantastisk. Applaus til dere 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: 8dc28...14a 10
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #11 Skrevet 28. januar 2018 TS her. Takk for innspill har time hos egen fastlege denne uken og vil drøfte det der. Tenkte kanskje at hun kan melde det til fylkeslegen. Det er jeg redd for er at han skal ta meg for å ha meldt - det er ikke så mange andre potensielle sladrehanker i bildet her. Det beste er om han blir ferska, enten på flyplassen med kofferten full eller mens han kjører bil. Men politiet tar vel sjelden blodprøver av folk de stopper i trafikken Anonymkode: 47f40...145
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #12 Skrevet 28. januar 2018 Send bekymringsmelding til hans fastlege. Fastlegen kan ta fra lappen. Anonymkode: 18f9a...fef
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #13 Skrevet 28. januar 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Send bekymringsmelding til hans fastlege. Fastlegen kan ta fra lappen. Anonymkode: 18f9a...fef Han har ikke fastlege Anonymkode: 8dc28...14a 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #14 Skrevet 28. januar 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for innspill har time hos egen fastlege denne uken og vil drøfte det der. Tenkte kanskje at hun kan melde det til fylkeslegen. Det er jeg redd for er at han skal ta meg for å ha meldt - det er ikke så mange andre potensielle sladrehanker i bildet her. Det beste er om han blir ferska, enten på flyplassen med kofferten full eller mens han kjører bil. Men politiet tar vel sjelden blodprøver av folk de stopper i trafikken Anonymkode: 47f40...145 Men er du redd han kommer til å gjøre deg noe dersom han finner ut at du har sagt noe? Hva er det værste han kunne funnet på å fjort evt? Om du er nervøs så snakker du mer politiet sånn at de er klar over at du varslet i tilfelle han skulle gjøre noe dumt mot deg. Anonymkode: 8dc28...14a
Gjest Axl Rose Skrevet 28. januar 2018 #15 Skrevet 28. januar 2018 (endret) La han være. Setter han andre liv i fare melder du fra om det. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: for at han ikke skal bli særlig gammel slik Jeg vil heller ikke bli så jævlig gammel. Hvem faen vil vel ende opp på gamlehjem. Min største frykt. Nei håper jeg dør før det! Endret 28. januar 2018 av Axl Rose
kjøttkaker Skrevet 28. januar 2018 #16 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, Axl Rose skrev: La han være. Jeg vil heller ikke bli så jævlig gammel. Hvem faen vil vel ende opp på gamlehjem. Min største frykt. Nei håper jeg dør før det! Hva har din personlige mening med dette å gjøre? 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #17 Skrevet 28. januar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for innspill har time hos egen fastlege denne uken og vil drøfte det der. Tenkte kanskje at hun kan melde det til fylkeslegen. Det er jeg redd for er at han skal ta meg for å ha meldt - det er ikke så mange andre potensielle sladrehanker i bildet her. Det beste er om han blir ferska, enten på flyplassen med kofferten full eller mens han kjører bil. Men politiet tar vel sjelden blodprøver av folk de stopper i trafikken Anonymkode: 47f40...145 Er det kun bilkjøringen du tenker på? For da går det an å tipse politiet, med ev tidspunkter du vet han er ute å kjører eks til og fra jobb. Politiet bruker spyttprøver om den blir positiv så blir det blodprøver. Anonymkode: 7e497...63c 3
Gjest Axl Rose Skrevet 28. januar 2018 #18 Skrevet 28. januar 2018 2 minutter siden, kjøttkaker skrev: Hva har din personlige mening med dette å gjøre? Kanskje han tenker sånn? Få vil vel bli så veldig gammel. Ikke vet jeg.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #19 Skrevet 28. januar 2018 Dersom du vet han bruker legemidler som ikke er forenelig med bilkjøring tipser du politiet om reg. nr. hans og når han kjører til f. eks. jobb (dersom du antar han er ruset da) Anonymkode: 44aba...191 4
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #20 Skrevet 28. januar 2018 52 minutter siden, Axl Rose skrev: La han være. Setter han andre liv i fare melder du fra om det. Jeg vil heller ikke bli så jævlig gammel. Hvem faen vil vel ende opp på gamlehjem. Min største frykt. Nei håper jeg dør før det! Han rissikerer å drepe en gjeng skolebarn på tur til skolen før han blir tatt. Ville du likt å ha det på samvittigheten? Tenk om det var din unge som ble påkjørt fordi noen lot være å melde ifra om en person som potensielt var livsfarlig? Anonymkode: 8dc28...14a 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå