Gjest Axl Rose Skrevet 28. januar 2018 #21 Skrevet 28. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han rissikerer å drepe en gjeng skolebarn på tur til skolen før han blir tatt. Ville du likt å ha det på samvittigheten? Tenk om det var din unge som ble påkjørt fordi noen lot være å melde ifra om en person som potensielt var livsfarlig? Anonymkode: 8dc28...14a En grunn til at jeg skrev setter han andre liv i fare så melder du fra om det.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #22 Skrevet 28. januar 2018 Er det barn i bildet. Pilleavhengige innrømmer aldri at de tar for mye uansett hvor dopet de ser ut. I deres verden er de fine og edru. De er skadet så derfor klarer de ikke å se seg selv. Flott du er bekymret og vil gjøre noe. Du kan sende bekymringsmelding til fastlegen. Her må nok rehab i 3-6 mnd til. Så må han ville det selv. De må ta fra han lappen, for på vegen har han ingenting å gjøre. Anonymkode: 479ff...d88 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #23 Skrevet 28. januar 2018 Om han ikke har vært voldelig mot deg før skal det endel til for at han plutselig blir det nå. Si ifra til fastlegen din, og be om råd til hva du kan gjøre angående dette med sertifikat. Utover det synes jeg du skal akseptere at han er voksen, og må ta valgene sine selv. Ingen kan få ham til å søke behandling, det må han ville selv. Men dette med bilkjøringen er ikke bra for andre, og må meldes fra om. Anonymkode: 6f078...de8 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #24 Skrevet 28. januar 2018 34 minutter siden, Axl Rose skrev: En grunn til at jeg skrev setter han andre liv i fare så melder du fra om det. Å han kan være det allerede. Han kjører bil, ingen kan vite om han kjører bil i rus. Derfor må det bli tatt grep nå Anonymkode: 8dc28...14a 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #25 Skrevet 29. januar 2018 Tar ikke legen fra han lappen? Ham får vel medisiner på resept? Anonymkode: 479ff...d88
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #27 Skrevet 29. januar 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tar ikke legen fra han lappen? Ham får vel medisiner på resept? Anonymkode: 479ff...d88 Han får andre til å fikse medisiner til han. Hvordan de klarer å få ut reseptbelagte medisiner sånn helt uten videre skjønner jeg ikke. Ikke har han fastlege heller så vanskelig å holde oversikt tenker jeg. Anonymkode: 8dc28...14a
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #28 Skrevet 29. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slå opp. Anonymkode: bf14c...fda De er separert. Slutt å skriv bare av gammel vane Anonymkode: 8dc28...14a 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #29 Skrevet 30. januar 2018 Ts her igjen, takk for innspill. Min fastlege var ikke sikker på hva han ville gjøre - han mente det var vanskelig siden min eks ikke har fastlege. Umulig å vite hvilke private leger han går til. Han ville drøfte saken med en kollega. Har konkludert for meg selv om at jeg kontakter politiet anonymt for råd om bilkjøringen og så får resten være Anonymkode: 47f40...145
Carrot Skrevet 30. januar 2018 #30 Skrevet 30. januar 2018 På 28/01/2018 den 16.09, AnonymBruker skrev: Hvis du sier i fra til arbeidsgiver. Kan han miste jobben. Hvis han har ruset seg før. kan du tenke deg hva som skjer da når han blir arbeidsløs og deprimert. La det ligge du. Dere er separert. Ikke plag han mer nå. Anonymkode: dd135...ea4 Er du helt blottet for all fornuft? "ikke plag han" - plage med hva? omtenksomhet? omsorg? bekymring for hans ve og vel? 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #31 Skrevet 30. januar 2018 15 minutter siden, Carrot skrev: Er du helt blottet for all fornuft? "ikke plag han" - plage med hva? omtenksomhet? omsorg? bekymring for hans ve og vel? Enig at man skal hjelpe, men i denne saken er det kun bilkjøringen som er problemet. Man må ville ha hjelp for å bli hjulpet. Det er særdeles vanskelig å slutte med opiater og benzo på egenhånd, uten å være tvunget av en eller annen grunn eller å ønske det selv. Den psykiske avhengigheten er ekstrem og de fysiske er selvfølgelig veldig, veldig sterk. Anonymkode: 7e497...63c
Gjest NotNaomi Skrevet 30. januar 2018 #32 Skrevet 30. januar 2018 På 28.1.2018 den 15.12, AnonymBruker skrev: Er nylig blitt separert som følge av at min ektefelle nekter å søke hjelp for sin rusavhengighet for reseptbelagte legemidler. i forbindelse med dette har det skjedd mye som forøvrig gir god grunn til å ikke være sammen lenger, men jeg lurer på hva jeg skal / bør og ikke bør gjøre. Er bekymret for helsen hans og for at han ikke skal bli særlig gammel slik som dette pågår. I tillegg til at han «shopper» legemidler hos ulike leger her i Norge reiser han utenlands for å gå til privatleger, han bestiller legemidler på nett (blitt stoppet i toll flere ganger og fått advarsler) og han betaler folk for å gå til legen for seg. Jeg tenker på min bekymring for han og mitt ansvar hvis det skulle skje ham eller noen andre noe. Han har p.t ingen fastlege ettersom jeg «truet» med å melde bekymring til fastlegen. Jeg har snakket med hans familie og de er like bekymret men gjør ingenting. Bør jeg melde fra til hans arbeidsgiver? Bør jeg melde til politiet? Han burde heller ikke kjøre bil - tenk om han meier ned noen.... er redd for represalier hvis jeg melder han. Takknemlig for tips og innspill Anonymkode: 47f40...145 Det at han kjører bil er nevnt sist,og litt som en tilleggsopplysning? Altså. Er det noe som bør stoppes her,er det at han er til fare for andre. Du melder ham til politiet,-oppgir navn,adresse og eventuelt bilnr! Hva han velger ellers å gjøre med sitt liv bør du overlate til "skjebnen" Ts! Du må faktisk bare legge bort det ansvaret du føler ved å vite. Det er en jævli situasjon du er i ,for du VET og føler du må gjøre noe. Du kan ikke det før han selv innser sitt problem. Det er kun han som kan gjøre de rette endringene. Det er ikke ditt ansvar Ts. Ikke føl at det er! Han er en voksen mann og må ta grep selv. Det viktigste er at noen da støtter ham. Men du må faktisk gi beskjed til politiet. Han har ikke oversikt i trafikken.
Carrot Skrevet 30. januar 2018 #33 Skrevet 30. januar 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig at man skal hjelpe, men i denne saken er det kun bilkjøringen som er problemet. Man må ville ha hjelp for å bli hjulpet. Det er særdeles vanskelig å slutte med opiater og benzo på egenhånd, uten å være tvunget av en eller annen grunn eller å ønske det selv. Den psykiske avhengigheten er ekstrem og de fysiske er selvfølgelig veldig, veldig sterk. Anonymkode: 7e497...63c Har TS skrevet at det er opiater eller lignende han får utskrevet? Eller at hennes eneste bekymring er bilkjøringen? Eller er det din tolkning av problemet og omfanget? Det er et behov for en journal per pasient uansett hvilken lege man går til og det bør være slik at om en pasient drar på shopping fra lege til lege blir det oppdaget. Medisiner har bivirkninger, og i de fleste tilfeller der det er snakk om misbruke er hans liv og helse i fare, det i seg selv er grunn nok til at TS har all mulig rett og grunn til bekymring. Man slutter ikke ha omsorg for noen basert på at man er separert alene. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #34 Skrevet 30. januar 2018 Du er skilt fra han nå, så jeg ville ikke lagt meg så veldig opp i dette. Utenom èn ting; meld fra til Fylkeslegen, gi beskjed om at du er bekymret og oppgi grunn og personnummeret hans. Vet ikke om det går an, men kanskje det er mulig å "sperre" personnummeret hans fra å få utlevert visse typer medisiner? Alt av resepter foregår jo pr internett online nå, ingen driver med papirresepter lenger. Det burde da være mulig å "merke han" på noe vis, hvis han driver med sånt, så det blir stoppet? Uansett, send din bekymringsmelding til Fylkeslegen der du bor. Forhør deg om det er andre steder du kan henvende deg. Sjekk også med politiet, og forklar at mannen kjører bil i ruset tilstand. Oppgi bilnummeret, kanskje de kan ha utkikk etter han på veiene og stoppe han om de kommer over han. Det er lite du får gjort med utenlandsturene hans for å kjøpe reseptmedisiner. Det er også vanskelig å få stoppet han fra å betale folk for å hente ut slikt for han, det er forlokkende for folk å få inn så lett-tjente penger. Anonymkode: 08a57...14b 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #35 Skrevet 30. januar 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Vet ikke om det går an, men kanskje det er mulig å "sperre" personnummeret hans fra å få utlevert visse typer medisiner? Alt av resepter foregår jo pr internett online nå, ingen driver med papirresepter lenger. Det burde da være mulig å "merke han" på noe vis, hvis han driver med sånt, så det blir stoppet? Dette har jo TS ingenting med. Ihvertfall ikke som en X. Anonymkode: 912c8...160
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #36 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, Carrot skrev: Har TS skrevet at det er opiater eller lignende han får utskrevet? Eller at hennes eneste bekymring er bilkjøringen? Eller er det din tolkning av problemet og omfanget? Det er et behov for en journal per pasient uansett hvilken lege man går til og det bør være slik at om en pasient drar på shopping fra lege til lege blir det oppdaget. Medisiner har bivirkninger, og i de fleste tilfeller der det er snakk om misbruke er hans liv og helse i fare, det i seg selv er grunn nok til at TS har all mulig rett og grunn til bekymring. Man slutter ikke ha omsorg for noen basert på at man er separert alene. Hva annet er det å shoppe hos legene enn opiater og benzo? A og B preparater, det er det som gir den heftigste rusen og er vanskeligst å få. Det hjelper ikke at TS er bekymret. Det er kun bilkjøringen noen har noe med. At han velger å ruse seg er jo hans valg. Hans liv og helse er hans ansvar, han er voksen og bestemmer faktisk selv. At han setter andre i faret ved å kjøre derimot, skal selvfølgelig meldes. Bortsett fra det, så må TS la han leve sitt eget liv. Når han kjøper fra andre, fra utlandet og får andre til å gå til legen for han så er det lite å gjøre altså, hvis man ikke skal bli helt moralpolitiet. Anonymkode: 7e497...63c 1
Carrot Skrevet 30. januar 2018 #37 Skrevet 30. januar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva annet er det å shoppe hos legene enn opiater og benzo? A og B preparater, det er det som gir den heftigste rusen og er vanskeligst å få. Det hjelper ikke at TS er bekymret. Det er kun bilkjøringen noen har noe med. At han velger å ruse seg er jo hans valg. Hans liv og helse er hans ansvar, han er voksen og bestemmer faktisk selv. At han setter andre i faret ved å kjøre derimot, skal selvfølgelig meldes. Bortsett fra det, så må TS la han leve sitt eget liv. Når han kjøper fra andre, fra utlandet og får andre til å gå til legen for han så er det lite å gjøre altså, hvis man ikke skal bli helt moralpolitiet. Anonymkode: 7e497...63c Vel kombinasjoner av andre preparater kan gi vel so mye rus bare så det er sagt. Som en som lever med kronisk store smerter hvor opiater ikke virker på meg (ligger i familien) vet jeg at det er mye annet man kan få utskrevet som gir mye sterkere "rus" men hvis man er narkoman går man gjerne etter de du nevner.. Nå er ikke alle som misbruker piller narkomane. Selvsagt hjelper det at TS er bekymret, med den tankegangen der skal man ikke ønske hjelpe noen som er misbruker da, hverken av alkohol, ulike narkotiske stoffer, mat, listen er lang over potensielle emner å diskutere - og det er etter min mening helt feil. Som pårørende, og det er TS selv om de er separert (ikke skilt) så har hun selvsagt lov å være bekymret. Og nei, man skal ikke la andre "leve sitt eget liv" uten å prøve hjelpe når det er en slik sak som TS bekriver der flere rundt han er bekymret. Omsorg og empati, nestekjærlighet og medmenneskelighet er ikke å la andre "leve sitt eget liv" uten å bry seg om at de har et godt liv.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #38 Skrevet 30. januar 2018 3 hours ago, Carrot said: Har TS skrevet at det er opiater eller lignende han får utskrevet? Eller at hennes eneste bekymring er bilkjøringen? Eller er det din tolkning av problemet og omfanget? Det er et behov for en journal per pasient uansett hvilken lege man går til og det bør være slik at om en pasient drar på shopping fra lege til lege blir det oppdaget. Medisiner har bivirkninger, og i de fleste tilfeller der det er snakk om misbruke er hans liv og helse i fare, det i seg selv er grunn nok til at TS har all mulig rett og grunn til bekymring. Man slutter ikke ha omsorg for noen basert på at man er separert alene. Nei, det er ikke noen automatikk i at man blir oppdaget. Det er ikke vanskelig å "lure" apotekene. Hvordan skriver jeg ikke her, for det er informasjon som kan misbrukes. 3 hours ago, AnonymBruker said: Du er skilt fra han nå, så jeg ville ikke lagt meg så veldig opp i dette. Utenom èn ting; meld fra til Fylkeslegen, gi beskjed om at du er bekymret og oppgi grunn og personnummeret hans. Vet ikke om det går an, men kanskje det er mulig å "sperre" personnummeret hans fra å få utlevert visse typer medisiner? Alt av resepter foregår jo pr internett online nå, ingen driver med papirresepter lenger. Det burde da være mulig å "merke han" på noe vis, hvis han driver med sånt, så det blir stoppet? Uansett, send din bekymringsmelding til Fylkeslegen der du bor. Forhør deg om det er andre steder du kan henvende deg. Sjekk også med politiet, og forklar at mannen kjører bil i ruset tilstand. Oppgi bilnummeret, kanskje de kan ha utkikk etter han på veiene og stoppe han om de kommer over han. Det er lite du får gjort med utenlandsturene hans for å kjøpe reseptmedisiner. Det er også vanskelig å få stoppet han fra å betale folk for å hente ut slikt for han, det er forlokkende for folk å få inn så lett-tjente penger. Anonymkode: 08a57...14b Det er fortsatt store segmenter av helsevesenet som bruker papirresepter. Det er heller ikke mulig å sperre noens personnummer for forskrivninger. Det ville også vært en farlig praksis. Anonymkode: 6042e...a96
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2018 #39 Skrevet 30. januar 2018 36 minutter siden, Carrot said: Vel kombinasjoner av andre preparater kan gi vel so mye rus bare så det er sagt. Som en som lever med kronisk store smerter hvor opiater ikke virker på meg (ligger i familien) vet jeg at det er mye annet man kan få utskrevet som gir mye sterkere "rus" men hvis man er narkoman går man gjerne etter de du nevner.. Nå er ikke alle som misbruker piller narkomane. Selvsagt hjelper det at TS er bekymret, med den tankegangen der skal man ikke ønske hjelpe noen som er misbruker da, hverken av alkohol, ulike narkotiske stoffer, mat, listen er lang over potensielle emner å diskutere - og det er etter min mening helt feil. Som pårørende, og det er TS selv om de er separert (ikke skilt) så har hun selvsagt lov å være bekymret. Og nei, man skal ikke la andre "leve sitt eget liv" uten å prøve hjelpe når det er en slik sak som TS bekriver der flere rundt han er bekymret. Omsorg og empati, nestekjærlighet og medmenneskelighet er ikke å la andre "leve sitt eget liv" uten å bry seg om at de har et godt liv. Du skal ikke glemme at det er mange rusliberalere på dette forumet som mener det er en menneskerett å ruse seg på illegale rusmidler, og går langt i å antyde at dette i de fleste tilfeller er problemfritt. Disse klarer åpenbart ikke å se et skadelig rusmønster om de snublet over det. Det ts beskriver er et svært tydelig eksempel på det vi kaller skadelig stoffbruk, og det er ikke uproblematisk i noe henseende. Bekymringsmeldinger kan man alltid sende. Her er det vanskelig å vite hvor man skal henvende seg, siden det ikke er noen fastlege inne i bildet (det er neppe tilfeldig, og sier noe om omfanget av problemet). Sosialtjenesten kan i visse tilfeller hjelpe, men man har begrenset hjemmel for å gjøre noe før vedkommende enten selv søker hjelp, eller blir til umiddelbar fare for seg selv eller andre. Det kan være lurt for ts å kontakte en pårørendeforening. Anonymkode: 6042e...a96 2
Carrot Skrevet 31. januar 2018 #40 Skrevet 31. januar 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal ikke glemme at det er mange rusliberalere på dette forumet som mener det er en menneskerett å ruse seg på illegale rusmidler, og går langt i å antyde at dette i de fleste tilfeller er problemfritt. Disse klarer åpenbart ikke å se et skadelig rusmønster om de snublet over det. Det ts beskriver er et svært tydelig eksempel på det vi kaller skadelig stoffbruk, og det er ikke uproblematisk i noe henseende. Bekymringsmeldinger kan man alltid sende. Her er det vanskelig å vite hvor man skal henvende seg, siden det ikke er noen fastlege inne i bildet (det er neppe tilfeldig, og sier noe om omfanget av problemet). Sosialtjenesten kan i visse tilfeller hjelpe, men man har begrenset hjemmel for å gjøre noe før vedkommende enten selv søker hjelp, eller blir til umiddelbar fare for seg selv eller andre. Det kan være lurt for ts å kontakte en pårørendeforening. Anonymkode: 6042e...a96 Å ruse seg er aldri problemfritt, de må gjerne tro det og mene at det ikke påvirker de som er glad i en fordi deres egoisme er så stor. Men det betyr ikke at jeg må ta deres mening som min og akseptere den før de evt aksepterer at miin mening er like relevant. Så jeg er enig med deg i at dette ikke er en "uproblematisk" sak - ei heller om TS og mannen ender opp som skilt og ikke bare separert. Nå sier ikke TS noe om evt barn, men hun nevner øvrig familie og det er helt klart at når alle pårørende er bekymret er det grunnlag for å si som du skriver at dette er skadelig misbruk. Samtidig er det ikke uten grunn det er slik at respter skal reguleres, og det er uten tvil en diskusjon hvordan man kan forbedre denne reguleringen. Heldigvis har media fokus på dette, samtidig som det i den siste tiden har vært et press på en bedre kontroll, også via nye dommer på saker der legemidler har ført til misbruk så vi er kanskje på riktig vei? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå