AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #41 Skrevet 28. januar 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Uten å være frekk eller angripe noen personlig, prøver jeg å forstå hvordan noen familier klarer å bo i evig kaos. Et hjem der det er stadig rot? To voksne folk med barn som istedenfor bruker litt tid om helger å vaske, lar rotet toppe seg opp. Mat blir stående til dagen etter på kjøkkenet eller spisebordet, gulvet sjeldent vasket fordi de mener det er viktigere ting å priotere? Som å sitte og se på TV med barna... Et nært vennepar av meg jeg synes er flotte foreldre og ufattelig glad i dem men hver gang jeg besøker dem blir jeg like sjokkert, jeg klarer ikke å slappe av i et rom der jeg ser alt er rotete og gammelt mat overalt... Anonymkode: 12f26...cdd Leser på kg om kvinner som støvsuger hver dag, tørker støv og alt er på sin plass. De må være hjemmeværende. Vel, stå opp Kl 06 få tre unger til frokost. På med klær til de minste. Ordne deg selv. Kjøre to til barnehagen, en til skolen. Halv fire tar du samme rute igjen...bhg Sfo. Så hjem. Av med klær. Halvtime med prat, og en kaffekopp. Så setter du på vaskemaskin. Nå er det tid for middagslaging. Kl er over 5 før maten er på bordet. Kl 18 er det tid med skolegutt. Nærmere Kl 19 er det bading på de minste. Så er det kos med ungene før de legger seg. Den eldse er oppe ennå. Så må du begynne å tømme vaskemaskin,henge opp, sette på ny. Den eldste legger seg. Du finner frem klær til neste dag. Smører matpakker. Tar deg 15 min på nett,kanskje 30 min om du skal på nettbank. Da er det tid for at du skal ta deg en dusj. Slapper av med tv,så er det leggetid. Hvor det skal puttes inn tid til husarbeid må du fortelle Helger går til innkjøp. Besøker familie. Brettene av tøy, vasking av tøy. Søndagen er den dagen det er rolig. Da blir det ski og aketur. Noe husarbeid. Anonymkode: b3563...8ea 11
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2018 #42 Skrevet 28. januar 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser på kg om kvinner som støvsuger hver dag, tørker støv og alt er på sin plass. De må være hjemmeværende. Vel, stå opp Kl 06 få tre unger til frokost. På med klær til de minste. Ordne deg selv. Kjøre to til barnehagen, en til skolen. Halv fire tar du samme rute igjen...bhg Sfo. Så hjem. Av med klær. Halvtime med prat, og en kaffekopp. Så setter du på vaskemaskin. Nå er det tid for middagslaging. Kl er over 5 før maten er på bordet. Kl 18 er det tid med skolegutt. Nærmere Kl 19 er det bading på de minste. Så er det kos med ungene før de legger seg. Den eldse er oppe ennå. Så må du begynne å tømme vaskemaskin,henge opp, sette på ny. Den eldste legger seg. Du finner frem klær til neste dag. Smører matpakker. Tar deg 15 min på nett,kanskje 30 min om du skal på nettbank. Da er det tid for at du skal ta deg en dusj. Slapper av med tv,så er det leggetid. Hvor det skal puttes inn tid til husarbeid må du fortelle Helger går til innkjøp. Besøker familie. Brettene av tøy, vasking av tøy. Søndagen er den dagen det er rolig. Da blir det ski og aketur. Noe husarbeid. Anonymkode: b3563...8ea Og så begynner barna i håndball og korps, og plutselig er ettermiddager og helger også fylt til randen av ting som må gjøres på toppen av lekser og besøk til gamle tante Berit. Jeg lurer virkelig på de som sier at det bare handler om rutiner og latskap har et eget tids-forråd som vi andre ikke har? Anonymkode: c6f6d...220 16
Minlillelykke Skrevet 29. januar 2018 #43 Skrevet 29. januar 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Leser på kg om kvinner som støvsuger hver dag, tørker støv og alt er på sin plass. De må være hjemmeværende. Vel, stå opp Kl 06 få tre unger til frokost. På med klær til de minste. Ordne deg selv. Kjøre to til barnehagen, en til skolen. Halv fire tar du samme rute igjen...bhg Sfo. Så hjem. Av med klær. Halvtime med prat, og en kaffekopp. Så setter du på vaskemaskin. Nå er det tid for middagslaging. Kl er over 5 før maten er på bordet. Kl 18 er det tid med skolegutt. Nærmere Kl 19 er det bading på de minste. Så er det kos med ungene før de legger seg. Den eldse er oppe ennå. Så må du begynne å tømme vaskemaskin,henge opp, sette på ny. Den eldste legger seg. Du finner frem klær til neste dag. Smører matpakker. Tar deg 15 min på nett,kanskje 30 min om du skal på nettbank. Da er det tid for at du skal ta deg en dusj. Slapper av med tv,så er det leggetid. Hvor det skal puttes inn tid til husarbeid må du fortelle Helger går til innkjøp. Besøker familie. Brettene av tøy, vasking av tøy. Søndagen er den dagen det er rolig. Da blir det ski og aketur. Noe husarbeid. Anonymkode: b3563...8ea Akkurat som jeg skulle skrevet det selv. Med unntak av jeg kun har to og kun en i bhg. 1
Gjest Lilleprinsesse Skrevet 29. januar 2018 #44 Skrevet 29. januar 2018 Jeg klarer virkelig ikke å bo i et rotete hjem.. Tipset er og rydde/vaske litt for litt hver eneste dag. Her er det alltid strøkent. Jeg kjører oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, støvsugeren, støvfilla og vaskebøtta hver eneste dag. Jeg bor med en rotekopp, men jeg rydder alltid etter han. Det er også lurt å ha et system i hjemmet. Her er alt sortert ordentlig, i gjennomsiktige bokser med lapper i hyller. Se på youtube filmene til Synnøve Skarbø, jeg har lært veldig mye av henne.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #45 Skrevet 29. januar 2018 Jeg vokste opp i et sterilt hjem. Jeg fikk kjeft om det lå en penn på salongbordet fem minutter etter at jeg hadde løst kryssord, liksom. Det klassifiserte mamma som rot. At skolesekken min stod ved døra, ved skostativet var gjerne grunn til å få skikkelig kjeft for å rote. Hjemmet var nesten bestandig støv fritt, rent, nips hadde helt faste plasser, vi kunne fått statsminister og fotografer på besøk hver dag til enhver tid uten at mamma hadde skjemmes. Bortsett fra rommet mitt. Mamma ryddet rett og slett så mye at jeg ikke lære det. Nor jeg flyttet for meg selv tilbrakte jeg noen år i vanvittig sjuskete hjem. Jeg hadde null rutine på når ting skulle gjøres for sånt ble jo gjort usynlig. Og jeg så ikke rotet for det var deilig å få lov å ha den pennen liggende, å ha veska ved døra så jeg husket den når jeg gikk og masse sånne praktiske, ting. Jeg måtte lære meg rutinene selv. Må er det tjue år siden jeg flyttet ut og 7 år siden jeg fikk barn. Og 7 år siden jeg begynte å støvsuge ukentlig.... Og skifte sengetøy fast, ta ut søppel hver dag og vaske opp etter hvert måltid. Og barna de får pent hjelpe oss med støvtørk, speivask og vi skifter på senger mens de er hjemme og ikke i smug. Så de lærer hva som er normalt og hvor ofte... Anonymkode: 0c649...3fc 9
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #46 Skrevet 29. januar 2018 Jeg er alenemor til et barn. Her er det alltid strøkent, men vi er tross alt bare to og jeg synes vasking/rydding er god avkobling. I perioder tror jeg det kan være kaos i alle hjem. Anonymkode: 68a29...d48
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #47 Skrevet 29. januar 2018 1 time siden, Lilleprinsesse skrev: Jeg klarer virkelig ikke å bo i et rotete hjem.. Tipset er og rydde/vaske litt for litt hver eneste dag. Her er det alltid strøkent. Jeg kjører oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, støvsugeren, støvfilla og vaskebøtta hver eneste dag. Jeg bor med en rotekopp, men jeg rydder alltid etter han. Det er også lurt å ha et system i hjemmet. Her er alt sortert ordentlig, i gjennomsiktige bokser med lapper i hyller. Se på youtube filmene til Synnøve Skarbø, jeg har lært veldig mye av henne. Bare fordi jeg er nysgjerrig, har du barn? I så fall hvor mange? Anonymkode: 712b3...cba 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #48 Skrevet 29. januar 2018 Jeg får fnatt av rot og smuler og skit. Vi prioriterer å rydde og vaske, og tar gjenre med ungene på det (selv en ettåring kan lære seg å rydde). Jeg hadde aldri klart å leve i et kaoshjem. Jeg synes det er ille nok å være på besøk hos folk som har det sånn. Jeg synes ikke det tar så mye tid, jeg. Rydding er jo ikke noe særlig problem. Vasking rundt spisebordet er verre, det er kjipt å bruke tid på. Men heller det enn å trakke rundt i matrester *grøsse* Når ungene er så store at de kan være med på aktiviteter, kan de ihvertfall være med å rydde og vaske og holde orden hjemme... Så at man ikke har tid pga sånt er en tynn unnskyldning i mine øyne. Anonymkode: a67a8...5d0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #49 Skrevet 29. januar 2018 Mitt hjem er ett hjem for meg og min samboer. Vi har det rotete men jeg vil heller ha ett hjem hvor man ser at det bor noen. Hadde en tante som hadde det så strøkent hjemme at jeg aldri visste hvor jeg kunne sette meg. Nei mye koseligere med litt rot og hjerterom 😊 Men stor forskjell på rot og møkk da. Anonymkode: 8a56f...e18 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #50 Skrevet 29. januar 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Hvor det skal puttes inn tid til husarbeid må du fortelle Du overdriver noe sinnsvakt: "sette på vaskemaskinen" – tar max ½ minutt, "tømme vaskemaskin" – noe lignende. At du ikke tar med at en må vaske hendene noen ganger i løpet av dagen også? Hadde du måttet vaske tøyet ved hjelp av vaskebrett, da snakker vi! Desto mer hjelpemidler vi har i huset, desto mer klages det. Våre bestemødre, de klaget aldri over at de hadde så dårlig tid! Anonymkode: c4ed9...269 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #51 Skrevet 29. januar 2018 Det er jo alt ettersom hva folk mener at rot er.. vi har det alltid ryddig, men det kan være leker på stuegulvet fordet.. Men klesvasken hoper seg aldri opp, ikke oppvasken heller..alle henger opp jakker og setter på plass sko etter seg.. Og mens barna spiser kvelds og ser ipad, gjør jeg husarbeidet som trengs.. dessuten.. Når barna er våkne så må man faktisk ikke sitte å se på dem 24/7.. barn må kunne se at foreldrene rydder å vasker Anonymkode: 67233...109 1
Tøytigern Skrevet 29. januar 2018 #52 Skrevet 29. januar 2018 2 timer siden, Lilleprinsesse skrev: Jeg klarer virkelig ikke å bo i et rotete hjem.. Tipset er og rydde/vaske litt for litt hver eneste dag. Her er det alltid strøkent. Jeg kjører oppvaskmaskinen, vaskemaskinen, støvsugeren, støvfilla og vaskebøtta hver eneste dag. Jeg bor med en rotekopp, men jeg rydder alltid etter han. Det er også lurt å ha et system i hjemmet. Her er alt sortert ordentlig, i gjennomsiktige bokser med lapper i hyller. Se på youtube filmene til Synnøve Skarbø, jeg har lært veldig mye av henne. Jeg hadde helt seriøst svimet av hvis jeg skulle drive med all den vaskingen der, samtidig med alt det andre som skal gjøres. Da antar jeg det er andre ting i ditt hjem som ikke blir ivaretatt, fordi du vasker istedet. Synnøve Skarbø er et nek som sier man skal slenge verktøyet sitt i en kurv og la det slenge omkring. Man stabler det i emballasjen, på hylla si og der ligger det uten å skrapes opp og få ødelagte kontaktpunkter. Si meg, eier Synnøve Skarbø et sett med drillbits? Har hun kastet emballasjen til dem også, og lagt dem i en skål? Det er det som er rot, Synnøve. Ikke at de ligger lina opp, inne i esken, så du ser at ingen har forsvunnet, når du åpner lokket... Verktøy slengende rundt i kurver kalles ikke å ha det ryddig. Det kalles å ha det uformelig. 11
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #53 Skrevet 29. januar 2018 Klarer og klarer. Det er vel snakk om at vi er fem personer som roter her og kun to og to halve som rydder, så det er vel ikke så mye valg Det hjelper selvsagt at vi er ute av huset ti timer for dagen og sover opp mot åtte om natta. Resten av tiden består egentlig av en blanding av husarbeid og oppfølging av barn. Noen ganger får vi gjort en del, men noen ganger er barna så "hjelpsomme" at vi må være (minst) en voksen på dem. Og om det er rolig stund så må jeg innrømme at jeg prioriterer mental helse ved å sitte ned, heller enn å pusse vindu, selv om det ikke er gjort siden før jul og det allerede er leverposteimerker nesten alle steder ettåringen kommer til. Så lenge det ikke står matrester og kopper fremme og det er sånn noenlunde ryddig er egentlig jeg fornøyd. Anonymkode: 39c83...ea7 6
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #54 Skrevet 29. januar 2018 2 minutter siden, Tøytigern skrev: Jeg hadde helt seriøst svimet av hvis jeg skulle drive med all den vaskingen der, samtidig med alt det andre som skal gjøres. Da antar jeg det er andre ting i ditt hjem som ikke blir ivaretatt, fordi du vasker istedet. Synnøve Skarbø er et nek som sier man skal slenge verktøyet sitt i en kurv og la det slenge omkring. Man stabler det i emballasjen, på hylla si og der ligger det uten å skrapes opp og få ødelagte kontaktpunkter. Si meg, eier Synnøve Skarbø et sett med drillbits? Har hun kastet emballasjen til dem også, og lagt dem i en skål? Det er det som er rot, Synnøve. Ikke at de ligger lina opp, inne i esken, så du ser at ingen har forsvunnet, når du åpner lokket... Verktøy slengende rundt i kurver kalles ikke å ha det ryddig. Det kalles å ha det uformelig. "All den vaskingen"..? Altså, det tar 4 sekunder å sette på oppvaskmaskinen, kanskje opp mot et helt minutt *gisp* å sette på en vaskemaskin, og kanskje et minutt eller to å dra over med en støvklut og en våt fille på gulvet. Jeg har aldri skjønt at klesvask og oppvask skal være så mye ork, når man har oppvaskmaskin og vaskemaskin. Anonymkode: a67a8...5d0
Rozárka Skrevet 29. januar 2018 #55 Skrevet 29. januar 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du overdriver noe sinnsvakt: "sette på vaskemaskinen" – tar max ½ minutt, "tømme vaskemaskin" – noe lignende. At du ikke tar med at en må vaske hendene noen ganger i løpet av dagen også? Hadde du måttet vaske tøyet ved hjelp av vaskebrett, da snakker vi! Desto mer hjelpemidler vi har i huset, desto mer klages det. Våre bestemødre, de klaget aldri over at de hadde så dårlig tid! Anonymkode: c4ed9...269 Joda. De gjorde det. De rakk aldri alt det de ville, de heller. 8
Rozárka Skrevet 29. januar 2018 #56 Skrevet 29. januar 2018 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: "All den vaskingen"..? Altså, det tar 4 sekunder å sette på oppvaskmaskinen, kanskje opp mot et helt minutt *gisp* å sette på en vaskemaskin, og kanskje et minutt eller to å dra over med en støvklut og en våt fille på gulvet. Jeg har aldri skjønt at klesvask og oppvask skal være så mye ork, når man har oppvaskmaskin og vaskemaskin. Anonymkode: a67a8...5d0 Nå overdriver du veldig hvor enkelt og raskt dette er. Oppvaskmaskinen skal fylles, man må passe på at ting ikke slår mot hverandre. Etterpå skal tingene tas ut og settes i skapene. Det går med litt mer enn fire sekunder. Eller er det sånn av du kommer til avdekket bord og fylt oppvaskmaskin og bare kan legge i en tablett og trykke på knappen? Klærne skal finsorteres etter materiale og temperatur, selv om de er grovsortert på lyst, hvitt og farget fra før, og man skal se etter om man må forbehandle flekker. Så skal man måle opp middel og sørge for at vaskeprogrammet starter og går som det skal. Klærne skal tas ut, og fordeles på stativ og trommel. Så skal man passe på at man ikke overtørker og etter det må man brette og legge vekk klærne i riktige skap. Det tar ikke ett minutt. Jeg må i tillegg opp og ned trapper, for å få vasket klær. Det er ganske slitsomt, når man holder på med andre ting i tillegg. De som drar ei fille over gulvet på tre minutter vasker ikke så nøye som meg, når jeg setter av lørdag formiddag. det kan jeg love deg. Der ligger det igjen mye rusk i hjørnene og støv på lampeskjermer. De som gjør alt så raskt og lettvint de slurver som regel mye, er min erfaring. Endret 29. januar 2018 av Rozárka 5
Vera Vinge Skrevet 29. januar 2018 #57 Skrevet 29. januar 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du overdriver noe sinnsvakt: "sette på vaskemaskinen" – tar max ½ minutt, "tømme vaskemaskin" – noe lignende. At du ikke tar med at en må vaske hendene noen ganger i løpet av dagen også? Hadde du måttet vaske tøyet ved hjelp av vaskebrett, da snakker vi! Desto mer hjelpemidler vi har i huset, desto mer klages det. Våre bestemødre, de klaget aldri over at de hadde så dårlig tid! Anonymkode: c4ed9...269 Det er jo også ganske merkelig å sammenligne dagens fulltidsarbeidende foreldre, med alle aktiviteter og lekser som forventes fulgt opp, med en tid da de fleste mødre var hjemmeværende eller noen i en deltidsstilling og barna var ute og lekte for seg selv hele dagen og tok ansvar for lekser selv. Det forventes langt mer av dagens foreldre, vil jeg si, i tillegg til at foreldrene ønsker å gjøre litt andre ting (mens bestemødrene kunne være sosiale med nabodamer på dagtid før, må dette skje på kvelden nå). Og man skal ha ganske godt system for skittentøy for at det tar opp mot et minutt å sette på en vask. Vi driver og pusser opp nytt og større vaskerom nå og planlegger da et system med mange skittentøyskurver slik at man kan sortere direkte, men hittil har all vask for fire stk havnet i to store kurver, noe som betyr at det må en del sortering til for å finne ut hvilken av de seks-sju kategoriene av vask jeg skal sette på. Jeg sier ikke at det tar evigheter, men særlig når det er mye vask, tar det litt tid. Hvis jeg derimot hadde vasket klær hele tiden og satt på mye halvfulle vask, og det var mindre i kurven i utgangspunktet, ser jeg jo at det hadde tatt kortere tid med sortering, men der prioriterer man litt ulikt, da. Men jeg trives bedre med å vaske sjeldnere, med fullere vask, både for min og miljøets del. 8
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #58 Skrevet 29. januar 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: "All den vaskingen"..? Altså, det tar 4 sekunder å sette på oppvaskmaskinen, kanskje opp mot et helt minutt *gisp* å sette på en vaskemaskin, og kanskje et minutt eller to å dra over med en støvklut og en våt fille på gulvet. Jeg har aldri skjønt at klesvask og oppvask skal være så mye ork, når man har oppvaskmaskin og vaskemaskin. Anonymkode: a67a8...5d0 Joda, om det er snakk om å kun legge i såpa, lukke døra, velge program og trykke start så... Her i huset handler det jo også om at maskinene gjerne må tømmes, alt må sette på plass, de skitne tingene må samles inn, skrapes ren for rester og fylles i maskina. Det er DET som er jobben, ikke trykke på start... Det samme gjelder vaskemaskina, klærne hverken samler seg sammen, sorterer seg eller hopper inn i maskina selv. Ikke kryper de ut og henger seg til tørk selv heller. Joda, om tøyet ligger klart i en ferdig sortert haug klar til å stappes inn, så tar det nok bare 1 minutt å fylle på og sette på maskina, men i mitt hus fungerer det ikke slik. Her vet jeg hvor lang tid det tar, for tiden har jeg tatt. 1 maskin klær er ca 13 min arbeid, så det så. Anonymkode: 02392...7fc 5
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #59 Skrevet 29. januar 2018 2 minutter siden, Rozárka skrev: Nå overdriver du veldig hvor enkelt og raskt dette er. Oppvaskmaskinen skal fylles, man må passe på at ting ikke slår mot hverandre. Etterpå skal tingene tas ut og settes i skapene. Det går med litt mer enn fire sekunder. Eller er det sånn av du kommer til avdekket bord og fylt oppvaskmaskin og bare kan legge i en tablett og trykke på knappen? Klærne skal finsorteres etter materiale og temperatur og man skal se etter om man må forbehandle flekker. Så skal man måle opp middel og sørge for at vaskeprogrammet starter og går som det skal. Klærne skal tas ut, og fordeles på stativ og trommel. Så skal man passe på at man ikke overtørker og etter det må man brette og legge vekk klærne i riktige skap. Det tar ikke ett minutt. De som drar ei fille over gulvet på tre minutter vasker ikke så nøye som meg, når jeg setter av lørdag formiddag. det kan jeg love deg. Der ligger det igjen mye rusk i hjørnene og støv på lampeskjermer. De som gjør alt så raskt og lettvint de slurver som regel mye, er min erfaring. Vi setter ting inn i oppvaskmaskinen fortløpende. Så ja, da er det bare å hive i en tablett når den er full. Det tar ikke mange sekundene å sette inn tre-fire fat og litt bestikk i maskinen, i forhold til å la det hope seg opp på benken. Vi sorterer klærene når de legges til vask. Så det er bare å hive innholdet i kurven inn i maskinen, hive oppi pulver, og sette på. Det tar ikke mer enn et sekund eller to ekstra å sortere klærene når du tar dem av deg og legger dem til vask, enn det gjør å hive alt i en stor dunk. Å ta av stativet tar litt mindre tid, men at det tar så lang tid at det er noe å syte over, ser jeg ikke. Daglig vask kan helt fint være å dra over med en fille, ja. Og det er nettopp daglig innlegget både du og jeg siterte sa noe om. Ordentlig husvask tar lengre tid, men å tørke opp fra gulvet daglig etter et grisete måltid, tar bare noen få sekunder. Vi har skikkelig husvask en gang i uken, og det tar fort en time. Men daglig vask, tar så lite tid at jeg fatter ikke at det er noe å syte over engang. Anonymkode: a67a8...5d0
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2018 #60 Skrevet 29. januar 2018 På 27.1.2018 den 22.00, AnonymBruker skrev: Nei egentlig ikke, spør jeg dem direkte sier de at det er viktigere ting i livet enn å rydde. Men jeg ser mønsteret hos dem og hva som skjer. Anonymkode: 12f26...cdd Du spør direkte hvorfor de har det så rotete? Anonymkode: 1de8d...9ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå